Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: familjen
Läst 1425 ggr
Se55an
0

Kan inte betala hyran

Min mamma ska betala 1175kr i underhållsbidrag men eftersom jag har min adress hos henne även fast jag inte bor där slipper hon göra det genom typ försäkrings kassan och hon betalar mig istället privat. Min morsa brukar ge mig lite mat då och då och nu har jag fått reda på att all mat hon köper till mig skriver hon upp på en lista och dom pengarna tas från dom 1175kr. Jag tycker hon kunde ha sagt det till mig, hon har ju liksom gjort det här i 1år utan att jag vetat om det. Hade ju använt dom pengarna till hyran istället för mat isåfall. Nu blir jag ju skyldig min mamma pengar för det hon måste lägga ut till hyran som jag inte har råd med för att hon lagt dom pengarna på mat bakom min rygg. Vad tycker ni om det här? Vill tillägga att jag är under 18.

Leon1973
2

Det verkar lite som att ni inte har kommunicerat tydligt med varandra så att allt detta har varit klart från början.

Vad jag tycker om det? Inget speciellt i nuläget faktiskt, att din mamma fixar käk till dig då och då är väl bara bra, hon vill ju att du ska äta och inte svälta. Men att något hon gör av "egen fri vilja" sen dras av dina pengar är ju en annan sak. Men jag kan inte säga att det är rätt eller fel för jag har inte alla fakta.

Jag vet inte om ni har suttit ner och snackat genom alla detaljerna och någon inte varit uppmärksam och inte lyssnat, eller om någon annan har "missat" att förklara att nu kommer jag göra si och så med pengarna osv…

be inte om hjälp om du inte vill ha den

deeman
3

Jag tror att hon kan generellt inte kan dra av pengar från ditt underhållsbidrag. Du ska ha hela beloppet, annars är det ju lite som att först ge sedan ta tillbaka. Men eftersom du enligt folkbokföringen bor hemma vilket är lika med att du bor där, så kan hon nog faktiskt göra så tills du är 18.

Du skriver att du inte bor hos din mor…. - Var bor du?
Sedan finns det ju alltid hjälp att få om ni/du har ansträngd ekonomi.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.

Se55an
0

Hon har aldrig sagt något om det. Hon har sagt att hon ska betala dom pengarna till hyran och inget annat. Jag är folkbokförd hemma för min mamma vill det för annars kan hon inte betala underhållsbidrag privat, vilket egentligen är fusk. Jag bor med min sambo och betalar hela hyran själv.

GråttNyttHår
0

Nu vet jag inte varför du som är under 18 bor hos din sambo. Men det var nog ointressant i detta fallet. Jag tycker du ska fråga din mamma varför hon gjort som hon gjort. Sen undrar jag varför sambon inte betalar nå av hyran.

Den enda som kan ändra dig är du.

Se55an
0

Får inte bo hos min mamma pga hennes pojkvän och min pappa håller på att flytta utomlands. Min sambo har letat jobb och under tiden så fick han inga pengar från arbetsförmedlingen.

GråttNyttHår
3

#5 men han kan väl söka soc. Du ska inte försörja han. Det är nog habs föräldrar skyldiga att göra. Din mamma verkar inte ha stake till mycket. Men fråga varför hon gjort på detta viset.

Caf_Roy
6

Det låter som att den som tjänar på att du är skriven hos din mamma är hon och ingen annan. Så om hon inte betalar dig det hon ska i reda pengar tycker jag att du ska skriva dig på din nya adress så du får dina pengar den formella vägen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

jossan...
1

Altså om du är under 18 och  u inte får bo hemma så är det klart attdin mamma ska betala.

Gud vad bra jag stavar…

nlinds
2

gör adress ändring så du är skriven där du bor, så slipper din mamma ta

dina

pengar. Dom pengarna ska gå till dig och ingen annan.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Leon1973
1

Men vad händer med ditt barnbidrag? Får du det också eller hon behåller det?

GråttNyttHår
0

#10 är man under 18 så går det till föräldern automatiskt.

Leon1973
0

#11 jo det fattar jag också, jag har barn.

Men eftersom hon inte bor hemma så är det ju pengar som bör gå till henne.