Bästis - missnöjd över sig själv
Jo, min bästis, som jag känt i 10 år. Hon tycker hela tiden att hon är så fet och så, det är störande för hon är inte fet, det säger jag till henne, men hon vägrar tro det, hennes föräldrar säger också att hon är smal, hon 171 cm, väger typ 45 eller nåt sånt, och hon tycker hon är fet för att hon har dingliga ben. I början av sommaren bestämde vi oss för att träna, hårt, hon ville att efter sommaren skulle hennes lår, ben o mage vara smalare, MAGE, hennes mage är hur smal som helst *bankar mig på huvudet*, och hon vill bli smalare, om jag skulle vara i hennes storlek med mitt fett skulle jag vara myyyycket tjockare än henne, just nu är jag 147 cm och väger typ 35 kg, jag tycker faktiskt det är lite mycket för att vara så kort som mig. Jag är 13, hon ska fylla 13. Och åter till saken, jag tyckte också jag skulle träna och bli smalare typ, men jag visste att vi inte skulle få magrutor *bankar mig på huvudet igen*, men hon sa att efter sommaren skulle hon få svagasvaga magrutor, omöjligt ju, men jag tycker hon gått för långt, tycker hon är asfet fast hon är assmal. När jag säger att jag är fet påminner hon mig om anorexia, ööööh, om hon skulle vart i min storlek eller jag i hennes fast med vårt eget fett skulle jag vara fetare än henne, hon mäter sig med mig hela tiden och säger att hon är skittjock jämfört med mig, men ööööh, jag är ju i min storlek *bankar mig på huvudet återigen*. Men alltså hon äter ju som hon ska men hon vill träna en massa för att bli smalare, nu när jag fått reda på att man kan sluta växa eller man kan växa fel, eller att det bara är dåligt, har jag tagit det lugnare och inte tränat så mycket, eftersom jag absolut inte vill stanna i växten, fast hon säger att hon ändå inte vill växa mer…. Men vad kan jag göra, hon tycker/tror att hon är fet fast det är hon INTE. Jag vill inte prata med någon åt henne eller så, asså jag vill bara att hon ska sluta tro att hon är fet, det är faktiskt jobbigt för mig.. Jag vet ju att jag inte kan göra något åt henne men ändå, vill bara höra vad ni kan säga.
Sorry men har ingen aning…
Gud vad bra jag stavar…
Prata med en förälder, kurator eller annan vuxen. Din kompis visar helt klart tecken på anorexia, och i så fall behöver hon hjälp.
//Jessie
#2 Fast hon äter normalt och har alltid gjort..
#3 Man kan ha anorexia fast man äter vanligt. Hon tycker att hon är tjock fast hon inte är det, och då är det stor risk att hon börjat träna alldeles för mycket eller minskar gradvis på maten för att hon vill bli smalare. Det är ändå något hon behöver hjälp med.
//Jessie
#4 Nej, man kan inte ha anorexia nervosa om man äter vanligt.
Anorexia nervosa är en psykisk sjukdom. Man förvränger bilden av sitt utseende och är hatisk mot sin kropp.
Bara för att man är t.ex. jättesmal naturligt så är man inte anorektisk. Det är inte ett medicinskt tillstånd på det sättet.. Visst ska man inte gå runt och diagnosticera sig själv, man får oftast beskedet av en läkare, men det är som sagt en psykisk sjukdom och läkare går mest utifrån hur mycket du väger och vad du har för värden på dina organ (som är en följd av det psykiska).
TS, jag tycker inte att du ska jämföra dig med henne eller tvärtom. Om du håller på och säger till henne att "men titta på mig jag är större än vad du är", då kan hon bli triggad att tänka att hon ska bli ÄNNU mindre för att bli stolt över sig själv.
Jag tycker att du ska prata med henne och säga att hennes beteende inte är sunt, och om hon inte väljer att skaffa hjälp för hennes negativa tankar så kanske du bör prata med hennes föräldrar.
Hon kanske behöver en vuxen att prata med, t.ex. en kurator, eller t.o.m. en kontaktperson via socialtjänsten. En kontaktperson är en vuxen man eller kvinna som gör olika aktiviteter med en ungdom/tonåring på fritiden som har det tufft och skulle behöva lite extra stöd. Jag hade en kontaktperson förut som jag fortfarande har kontakt med, men vi hittade på saker med varandra varje/varannan vecka 😃
Man får en budget av socialtjänsten så man behöver inte spendera en krona! 🙂
#6 Ja, det är en psykisk sjukdom men bara för att man har dåliga tankar om sin kropp så har man inte anorexia. För att ha anorexia nervosa måste man ha tankarna och handlingarna. Alltså att man svälter sig själv, t.ex måste du vara underviktig för att få diagnosen. Svälter man sig inte har man inte anorexia nervosa, punkt. Och TS kompis verkar inte ett dugg anorektisk, bara dålig självkänsla och en negativ självbild.
#7 Jag sa aldrig att TS kompis var anorektisk, tyckte bara att begreppet behövde utredas lite 😃
Jag skrev
"men det är som sagt en psykisk sjukdom och läkare går mest utifrån hur mycket du väger och vad du har för värden på dina organ (som är en följd av det psykiska)." = alltså svälten/självskadan.
Kanske var lite otydlig men hoppas att du förstår vad jag menar nu 🙂
#8 Jaha, ursäkta. Trodde du menade att jag hade fel i #5 där jag skrev att man inte kan ha Anorexia Nervosa om man äter normalt. Men jaja, missuppfattade dig bara 😃
#5 En avlägsen bekant till mig fick diagnosen anorexia, trots att hon åt normalt. Hon tränade istället extremt mycket, men jämfört med oss andra såg hennes kost bra ut, om man inte visste om hur mycket hon tränade.
Men jag kan ha fel, jag är inte så insatt. Men även om TS's kompis kanske inte har just anorexia, så tycker jag ändå hon behöver hjälp. Om inte annat så kan det ju faktiskt utvecklas till anorexia, även om hon än så länge fortfarande äter.
//Jessie