Schampo eller balsam metoden
Hade tänkt att börja med Schampo metoden! men sen fick jag höra att det blir typ som en hinna på håret med schampo.Men med Balsam blir det väl fett i håret? Kan man variera (stav) typ en månad balsam,nästa månad shampo? Vad tycker ni är bäst? 🙂
Följer :)
Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice.
Nej, håret blir inte fett av Balsammetoden om man gör som man ska.
Gå in på hår i fokus eller lockigt hår i fokus, där hittar du massa trådar om balsammetoden.
Nej, håret blir inte fett av Balsammetoden om man gör som man ska.
Gå in på hår i fokus eller lockigt hår i fokus, där hittar du massa trådar om balsammetoden.
okej🙂
Jag kör balsammetoden och i början blir det det fettiigt och äckligt, men det blir bättre sedan, Håret blir mycket starkare och friskare
Jag har kört på balsammetoden en gång och jag tycker det fungerade bra! Det viktigaste när man tvättar håret är ju först och främst(rätt obvious haha) att man har godkända produkter. En sak att tänka på är att se till så att man får balsam i hela hårbotten, att man gnuggar in det ordentligt för att få bort all smuts och sedan sköljer det väldigt noga. I början kan det kännas som om det tar längre tid och är jobbigare än att tvätta med schampo, men när man har lärt sig hur man tvättar håret på bästa sätt och det börjar hjälpa så kommer det bli bättre. Det gäller att ha tålamod och att göra det ordentligt. Håret kommer inte heller behöva tvättas lika ofta eftersom att det inte blir lika fett efter några dagar(och då gör det egentligen inte så mycket om man behöver stå i duschen ett par minuter extra)!
Håret blir fett om man inte tvättar & sköljer håret ordentligt, så försök gnugga in balsamet i några minuter så brukar det bli bra, som sagt.
Som någon skrev ovan så finns det en del ställen att läsa på. Ett tips är lockig.se, där står det en massa bra info! Och om du googlar kan du hitta sidor med listor på godkända produkter. Lycka till!
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
Schampometoden? Det låter väldigt, väldigt dåligt för håret. Schampo torkar ut hår och hårbotten och innehåller vanligtvis starkt irriterande ämnen. Det kan aldrig vara bra att bara tvätta håret med schampo, hua. 🙂 Kör på balsammetoden, det återfuktar hår och hårbotten istället. 👍
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Tack för alla svar och så! Har kollat lite på balsam metoden och ska ner och köpa "ett sista schampo imorgon" Och 2 balsam!!!
#8 Vilka produkter ska du köra med? :)
Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice.
Jag har också börjat med balsammetoden tvättade håret med diskmedel för att få bort allt smuts, sen satte jag balsam i. Ska tvätta med balsam håret nästa gång. Får se hur det funkar. Jag köpte ica basic balsam 300ml, och som inpackning ibland har jag garnier avocado shea butter :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Balsammetoden går ut på att du tvättar håret med balsam som inte innehåller bland annat mineraloljor, silikoner, uttorkande alkoholer och dåliga sulfater.
Först måste du få bort alla mineraloljor och silikoner och allt sånt skit ur håret innan du börjar.
Det gör du med ett schampo som innehåller vissa sulfater, vi som kan balsammetoden gillar att kalla det för "sista schampo", de innehåller antingen Sodium Lauryl Sulfate eller Sodium Laureth Sulfate, förtkortas oftast SLS/SLES. Det finns nån/några till men vet inte vad de heter 😊
- Ett tips på ett sista schampo är Garant Såklart Schampo (öppnas i ett nytt fönster).
När du har tvättat HELA håret noggrant med det sista schampot så ska du sedan tvätta hårbotten med ett tvättbalsam. Man väljer själv om man vill ha ett tvättbalsam och ett vårdande eller ett balsam till båda delarna 😃
Ett tvättbalsam är lite lättare och inte lika "grovt" vårdande.
- Tips på tvättbalsam är Garant Såklart Balsam, Coop X-tra Balsam.
Efter tvättbalsamet så ska du självklart ha det vårdande balsamet som du bara har i topparna. 😃
- Mina tips på vårdande är Garnier Respons Avocado Oil & Shea Butter och TRESemmé Naturals 🙂