pappa är full
pappa har börjat dricka igen. har sett ett glas öl på bordet i hans rum, han har betett sig konstigt i kyrkan när min kusin tog konfirmation. pratade massa skit, somnade på festen efter konfirmationen… nu städar han och har vällt ner flera glassaker…
tänkte 'kan väl inte va så farligt att åka till honom' men nu vet jag inte.. han verkar snurrigare än vad han var igår..
han lät mig vara uppe till kl. 04.00. han vaknade för att gå på toa, och så kollade han in hos mig och sa 'om du är hungrig finns det mat i kylen' och så gick han och la sig. han lät mig också sova ända till kl. 14.00 utan att säga att jag skulle gå upp… han kom in och sa 'sover du fortfarande? det finns frallor att ta när du går upp'…
känner mig inte riktigt trygg… men vad ska jag göra…mamma har åkt iväg, så finns inget sätt att åka till mamma, om jag är själv i huset spelar ingen roll. pappa skulle nog inte tacka nej till att köra. eller.. han skulle säga 'kan inte mamma eller någon köra? jag är så trött' men om jag säger nej, så kör han mig. onykter.
han har börjat tjuvröka också. haha. min kompis såg honom röka när han gick med hunden. sen har jag känt röklukt från han, och sett cigarett ask i hans jacka. tror dock han har lagt av med snuset… har inte sett några snusaskar.
vad kan jag göra… be honom köra mig någonstans, och sedan ringa polisen för han kör rattfylla? är ju inte olagligt att vara full i hemmet.. finns ingenstans att ta vägen… bussarna går inte..
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Du skall inte låta honom köra öht! Hur ser dina planer ut annars? När är det tänkt att du skall hem därifrån o hur?
Ring o prata med din mamma så hon vet hur det är o kanske kan komma på ett sätt att få hem dig.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
ska stanna här en månad :)
om jag ringer till mamma och berättar, så kommer jag inte få träffa pappa på väldigt länge.. även om han slutar dricka. sist han drack fick jag inte träffa honom på 3 år.
Om du verkligen vill åka hem till din mamma så finns det ingen annan du känner som kan köra? Kanske någon väns föräldrar eller äldre syskon kan ställa upp? För det är ju inge trevligt om du inte känner dig trygg. Och tycker inte du ska be din pappa köra, för drink & drive kan sluta väldigt illa. Vet inte hur långt bort din pappa bor från din mamma. Tänkte om du kanske har pengar till taxi, alternativt tåg? Vet hur det är att ha i alla fall en förälder som dricker, är verkligen inte kul.
Det är inte kul att ha en pappa som dricker. Det kan sluta illa. Min pappa var alkoholist och slog mig ofta och var aggressiv.
Prata med honom istället. lever med detta varje dag trots jag kan bo hemifrån!
sätt dej ner och fråga ut saker, säg ledande frågor om du tkr det är svårt som tex. Du vet ingen som har rökt här? tycker det luktar rök. Om han svarar nej så vet du ju att han skäms och att lura på honom polisen är ingen schysst grej.
Fråga honom om alkohol och grejer, var lite vuxen i hans läge. vet ju inte hur gammal du är men ja, stå upp och konfrontera honom. Han kan inte bli arg eller något när han vet att du har rätt, tro mej han kommer lyssna vare sej det känns så eller inte!
Berätta hur det känns och att du blir orolig.
Hoppas det går bra iaf! :)
❤️
mamma bor en mil bort, mitt i ödemarken. tåg stannar en mil ifrån mamma, buss stannar 5 km från mamma. som jag kan gå, dock går inga bussar idag:/ och den bussen jag får ta har 'sommarlov' och går inte förrns i september.
har ingen sån kontakt till pappa att jag kan prata om känslor osv.
han är för korkad för sånt.. haha, även om han är nykter.
kom på, att ingen är ju hemma hos mamma, så kommer ju inte få någon mat.. maten lär inte räcka en månad.. om jag inte köper massa snabbnudlar som jag får leva på… det ända jag har råd till och som kommer hålla en månad.
men försök prata med honom, det går inte med min morsa heller men jag gör det och vet att hon egentligen lyssnar och får dåligt samvete.
Bara han inte slår dej så låter det rätt lugnt även om det inte är kul, värsta fall ring soc jouren ?
❤️
nej.. jag kan inte prata med honom.. det ända jag vet om honom typ är att han är alkoholist och vad han heter. jag klarar det inte..
Men försök? jag känner inte heller min mamma, inte känt henne under hela mitt liv, känt henne i en månad kanske. Du klarar det, alkolister har väldigt mycket förståelse när man väl pratar med dem. lätta också!
❤️
pappa har ingen förståelse om han är nykter heller.
finns ingen annan släkting. alla är bortresta förutom min pappa.
är snart 14 år.
hon vet inte att han dricker.
ring soc jour då? sök på nätet. dem hjälper dej isåfall :) kan lösa för dej
❤️
#12 men du skrev ju att han druckit tidigare och att din mamma fötbjöd dig att ha kontakt med han då. Då borde din mamma ta ansvar. Antar att din far var på detta viset redan då dom träffades. Du säger atr du är 14, så då tycker man ju att mat borde du kunna fixa. Men du behöver tillsyn typ. Bo hos någon kompis?

Memento mori

Medarbetare för Julen
kan inte laga mat(har inte haft hemkunskap sen i 6:an, och då lärde vi oss bara att göra krångliga rätter), kan inte ta mig in till stan för att köpa ingredienser/mat, och har inga pengar. så, nej. mat kan jag inte fixa.
pappa slutade dricka ett tag, men har börjat nu igen(som mamma inte vet) och det fanns ingen annan jag kunde bo hos.
Man behöver inte vara jätte kunnig för att laga enkel mat, så som att steka ägg, koka pasta, koka korv, pannkakor och så vidare. Om ingen har lärt dig hur man gör kan du ju bara kolla på nätet. Annars brukar det stå på förpackningen också. :)
Kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket med problemet annars. Hoppas det löser sig för dig. :)
//Flöffo
RING din mamma om hon lyssnar på dig? Finns det några kompisar du kan umgås med där? Jag förstår att du inte kan prata med honom. Jag växte själv upp med en pappa som var alkohlist och i din ålder önskade jag bara att jag var vuxen snart och fick flytta hemifrån… Jag blev vuxen tillslut :)
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Din mamma kommer nog lyssna om du ringer henne.
People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rain
#16 Det är inte så lätt för ett barn att "lösa detta" eller att "Ja men ring soc då om det är outhärdligt att bo hos din far. Be din mamma komma hem. Finns flera lösningar"
Det funkar inte så. Som barn vill man vara lojal mot sin förälder. Speciellt till den förälder som har det "tuffast" och att ringa soc är ingen liten grej eller nåt man gör i en handvändning. Har du väl ringt dit och uppgett situationen, så kan man inte ångra sig. Sen har vi det där med att ringa mamman, ja det är i heller inte lätt. Man vill inte föräldern (i detta fallet pappan) ska "få skit" o.s.v. Nu borde självklart inte vara så här. De vuxna ska se till att vara ansvarsfulla, trygga och detta är kasst. Barn ska inte behöva välja sida eller känna skuldkänslor över något de vuxna ska sköta. Men tyvärr ser det inte ut så. Tycker att du ska försöka prata med din mamma. Vet ej hur er relation ser ut eller hur hon är som mamma, men ibland vet mammor bäst 😉Min son och jag har varit i samma situation med hans pappa, och det är inte lätt. Har funnits perioder när de inte träffats, och det har alltid varit för hans bästa. Detta vet han och nu när hans pappa varit drogfri 2 år så är jag ändå alltid vaksam och extra lyhörd, eftersom jag vet att han fortfarande skulle ha problem att "sätta dit" sin pappa. Hoppas det löser sig för dig. Berätta gärna hur det går o.s.v
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.
#20 klagade inte. Jag skrev bara att det inte är helt enkelt att ta det steget. Sen skrev jag också att beroende på hur mamman och TS relation ser ut, så kanske hon ändå ska prata med mamman. Missbruk och att kunna vara en bra förälder går inte hand i hand. Och om din pappa börjat dricka igen, då tar han ifrån sig rätten att ha dig hos honom. Det är ett val han själv gör och inget du kan lastas för. Som vuxen gör man sina egna val. Men som barn har du inte valt denna situationen, så försök att inte tycka synd om honom. För uppenbarligen är han inte kapabel att sätta dig i första rummet nu. Som sagt, du kanske ändå ska prata med din mamma. Ja det må bli upprörda känslor, fast det är inget du kan rå för. Och tänk att det är för ditt bästa. Och eftersom din pappa och du inte kan prata med varandra, kan du kanske skriva ett brev till honom nån gång senare. Men gör detta för din skull såklart. Ditt sommarlov borde inte se ut så här. Hoppas du väljer att prata med din mamma i alla fall. Kram
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.
var dor din pappa då?
Om det handlar om att kunna laga mat läs på baksidan av förpackningen…Om du inte känner dig trygg så är det inte bra alls, lider med dig…Detta är ju ett jobbigt läge… men du sa "om jag ringer mamma så får jag inte se honom på 3 år" eller vad det var… varför vill du träffa honom/ vara med honom om du inte känner dig trygg? Det måste väl finnas någon som kan skjutsa dig?? Annars låter det ju ite så bra… Men vad är det som gör så att du inte känner dig trygg? Är det att du är rädd att han ska bli agresiv, För att du är rädd att han inte ska ta hand om dig eller känner du dig bara inte trygg med fulla människor?
Gud vad bra jag stavar…
#23 vill umgås med Rocky(hunden), och om jag flyttar ifrån honom helt, så kommer jag heller inte få någon egen hund… eller… chansen att jag får en blir mycket mindre.
asså.. jag kan laga mat, men måste ju handla för att kunna göra maten. där är problemet. maten lär inte räcka en månad… och kommer inte kunna ta mig in till stan, och jag har inga pengar.
vill också ha lite paus från att vara hos mamma. bor jag för länge med min plastpappa och halvsyster, så mår jag också dåligt(hatar både systern och plastpappan) och blir trött, tjurig, och så blir mamma förbannad på mig för att jag blir tjurig..
#24 oj, jobbigt läge… :/
Gud vad bra jag stavar…
Nu tror inte jag att detta hjälper dig men hur mår hunden om din pappa är full? Tar han hand om den eller nåt? Eller tar du hand om den själv? Annars om din pappan tar inte hand om hunden kan du fråga om du får ta hem den annars kan polisen eller nån ta hunden. Man kan ju inte ha hund om man är full. Angående problemet så har jag tyvärr inte så mycket att säga. Om du inte gillar din plastpappa o din syster och du får ta hunden så kan du ju vara med den. Tex ute och leka eller nåt. Hoppas det löser sig snart.
Kan du inte ringa någon kompis och berätta läget? Så kanske du kan spendera mycket tid hemma hos h*n?
Polisen eller någon kan inte ta en hund för att ägaren är full. Mycket få personer med alkoholproblem är stupfulla dygnet runt, året runt.
#28 Nej men jag menade att man kan ju göra anklahelser om han inte tar hand om den rätt. Men vet ju inte så mycket om de.
#26 Ett missbruk behöver nödvändigtvis inte innebära att man är en olämplig djurägare.
Sänder dig, TS, en styrkekram. Det är inte lätt att vara medberoende och speciellt inte när det är en förälder. Följ ditt hjärta och gör det som känns bäst för dig. Det är inte kul att behöva slitas mellan föräldrar på detta sätt pga något som man själv inte kan påverka. 🌺
#29 Varför skall man anklaga/anmäla någon bara på misstankar o fördomar?
-.- tänkte bara att om hon eller nån granne ser att hunden mår dåligt kan dom väl anmäla det? Men skit i va jag sani #26 är ni snälla. Inga kommentarer om det, tack och hej ;)