Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2860 ggr
[Cola8]
0

Om gymnasiet

Sho!
Okej, jag vet att typ alla har sommarlov nu och kanske inte orkar bryr sig om plugget och så.
Men asså jag undrar några grejer och det vore najs att få svar innan man börjar i höst.
1. Vilket material får man av skolan?
Asså typ pennor, skrivblock etc.
2. Vilka kläder får man ha?
Asså nu har jag mest typ såna här adidas sportbyxor med tre vita ränder på sidorna. Inte mjukisar dom där andra material.
3. Hur funkar skåp?
Hade inte det i min förra skola.
4. Annat man ska tänka på i/inför gymnasiet?
Känner mig som en noob nu 😞

Ni kan ju svara/tänka ända fram till mitten av augusti typ Lipar

Mephi
0

1. Läsböcker får du av skolan. Skrivmaterial såsom pennor och block står du för själv. Likaså miniräknare, linjal, passare etc ska du införskaffa själv. 
2. Du får ha vilka kläder du vill. 
3. Du skaffar eget hänglås om det inte är såntdär kodlås de har i usa. 
4. Satsa på bra betyg. Det är inge kul att behöva läsa upp ämnen i efterhand. 
Lycka till 🙂

-

[Cola8]
0

Okej, tack 🙂

[Tuulikki]
0

1. Vi fick ingenting. Block, pennor, hänglås fick vi stå för själva. Men böckerna fick vi låna. På gymnasiet i alla fall. På folkhögskolan fick man köpa själv och då kostade en mattebok över 300 spänn. Kul!

2. Det du känner dig bekväm i så länge det inte är stötande, typ hakkors osv. Var en kille i högstadiet som hade shorts med cannabisplantor på, han blev tillsagd och ombedd att inte ha på sig dem i skolan igen.

3. Man får ett eget skåp någon av de första dagarna och sätter hänglås på det. Förvarar böcker, jacka osv där om man vill. Ett tips är att inte lägga mobilen osv där i om det är vanligt att folk bryter upp dem. Var dock ingen fara på min skola (som ändå är 7e största i sverige) utan vi kunde ha datorerna i skåpet :) 

4. Att inte klä upp sig eller göra sig till någon man inte är egentligen bara för att man börjar en ny klass med nya människor. Var dig själv och våga prata med människor om du vill ha nya kompisar. Och tänk på att komma i tid :) Åker man buss/tåg är det bra att kolla upp hur det funkar med busskort och så. Känner man sig osäker på var man ska samlas kan man kika på det med så man är lite förberedd :)

Kul att börja gymnasiet! Minns hur nervös och spänd jag var. Sen att det gick åt helvete är väl en annan femma ;)

[Cola8]
0

#3 Tack!
Men min brors kompis gick ut för ett år sen och han fick skrivböcker, pennor och linjal av plugget 🤔

[Tuulikki]
0

#4 Kan tänka mig att det beror på var man går. Jag gick som sagt på ett av Sveriges största gymnasieskolor och då är det nog svårt att dela ut åt alla. Min bror däremot gick på en liten friskola och fick pennor och block. Gissar att det varierar lite :) Men det är ju inte så dyrt med tex stiftpennor och håller man koll på sina grejer behöver man ju sällan köpa nytt.

Fyllde inte ut ett enda helt block på 3 år, utan använde mest skoldatorn att skriva på :)

[Cola8]
0

#5 Han gick på en av stockholm stads skolor.

Gaiezza
0

#6 Vilken skola?

Bacon, svaret är bacon. 

[Cola8]
0

Midsommarkransens gymnasium.
Den hette Brännkyrka då.

[Anamalar]
0

1. Vilket material får man av skolan?
Vi får låna böcker och "får " en egen dator under våra tre år på gymnasiet dvs jag har "min" dator hemma under sommarlovet. Pennor, sudd, block osv. kan vi få någon gång ibland om vi har tur men det är egentligen vårt eget ansvar att köpa det.
2. Vilka kläder får man ha?
Typ samma som högstadiet.
3. Hur funkar skåp?
Vi blev tilldelade ett skåp med passande nyckel.
4. Annat man ska tänka på i/inför gymnasiet?

Ansträng dig med ditt skolarbete och visa läraren att du vill plugga och ha bra betyg, det lönar sig i längden! 🙂