Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 729 ggr
Se55an
0

Är man feminist?

Är man feminist bara för att man har samma åsikter som feminister? Måste man sättas i ett fack direkt man har lika åsikt som någon annan? Eller väljer man helt enkelt själv?

ChristineL
2

Du väljer helt själv! Varför sätta en stämpel på sig själv eller någon annan?

Kadoor
5

Jag tycker att man är feminist om man har samma åsikter, men man väljer väl själv om man vill kalla sig det. Själv kallar jag mig det så!

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Se55an
0

Har mött många människor på olika sidor som anser sig vara feminister och dom anser att man inte kan "låtsas" vara något mittemellan sexist och feminist, antingen är man feminist eller så är man sexist. Sen om man har samma åsikter som feminister är man helt enkelt feminist enligt dom.

[RedHood]
0

Bara för att du har samma åsikter betyder inte att du måste vara exakt som feministerna i Fi. Du får välja helt själv. Du kan även ha blandningar av olika partiers åsikter. Du måste inte vara i ett fack.

[Tilde]
8

Fattar inte varför det ska vara så negativt att vara feminist! Jag är STOLT feminist och tycker att alla bör vara det! 

(nu menar jag "normal" feminism och inte den extrema varianten som hatar män osv.)

Kadoor
5

#5 Samma här! Är så himla trött på alla som tror att feminismen handlar om att vi hatar män, men så är det absolut inte. Det är bara de som är "extrema" som har gjort att det hela har fått fel bild. Men det handlar ju om att kvinnor och män ska ha samma rättigheter, oavsett vad det handlar om liksom.
Är också stolt & alla borde vara det, just för att det handlar om kvinnors rättigheter. Hatar man män så tycker inte jag att man borde kalla sig feminist, men det kanske bara är jag..? ;)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[Tilde]
3

#6 Exakt! Precis det jag menar! Mansförakt är inte samma sak som feminism ju 🤦‍♂️

[RedHood]
0

#5 Jag menar ingenting negativt med min kommentar men menar bara, som TS skrev, att man inte måste sättas in i ett fack om man inte vill det 🙂

[Tilde]
3

#8 Nej det var absolut inte riktat till ditt inlägg :) Tänkte på TS:s fråga, den lät som om feminism var något negativt som man inte ville bli kallad eller vara en del av. Visst behöver man inte kalla sig feminist, men för mig är det en självklarhet att stå upp för kvinnors rättigheter oavsett.

Se55an
1

Det är såklart en självklarhet att man ska stå upp för kvinnors rättigheter men vill inte sättas i ett fack. Men ar inte att det är nåt illa med feminism i sig men dom flesta feminister jag skrivit med anser bara att man ska fokusera på kvinnans rättigheter och det är väl inte rätt? Eller tar jag fel nu? Man ska väl fokusera på båda kvinnan och mannens rättigheter?

[Tilde]
9

#10 Grejen är ju den att män är inte diskriminerade/förtryckta på samma sätt som kvinnor globalt sett och i Sverige. T.ex. är det ju ingen tjej (generalisering) som ropar sexistiska saker till en kille på gatan mitt på dagen bara för att han klär sig på ett visst sätt eller liknande. Och ingen skyller på en killes klädsel om han blir våldtagen, typ "han bad ju om det med de där korta shortsen". Kvinnor fick dessutom rösträtt i Sverige för mindre än 100 år sedan! Det är ganska sjukt ändå…

Självklart ska män och kvinnor ha precis samma rättigheter - men det är ju kvinnorna som inte alltid har samma rättigheter som männen och det där det feminister blir arga över. 

Exempelvis en grej jag stör mig på är att många skällsord till killar är exempelvis "pussy" "grow a pair" "ska du gråta som en liten flicka", osv… som om det är negativt att vara kvinna eller kvinnlig.

RobinEH
0

Det finns inget tvång att erkänna sig som del av någon specifik doktrin. Personligen ser jag inget behov av att grupperas i doktrin tillsammans med militanta manshatare.

Ja, tänk va lätt vi män har det. Arma kvinnor, drar på sig sina offerkoftor var eviga morgon.🤫

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Persifone
5

TS du är mer än välkommen in på feminism.ifokus för att läsa mer om vad feminism innebär😊

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Tilde]
5

#12 Väx upp… Gå ut i världen och se hur kvinnor har det i många länder och även i Sverige. Lätt för en kille att säga att han inte märker av den diskriminering eller sexism som föregår varje dag. Självklart kan det hända män också, men inte alls i samma utsträckning. 

Edit: Att kvinnor ska täcka sig, inte får köra bil eller ens lämna huset utan en man i Saudiarabien - det är ju bara påhitt, eller? Att de har en avskild del på restauranter eller moskéer och att de knappt får utbilda sig, det är ju helt normalt? Väldigt jämställt - feminism behövs ju inte!?

Sugar Mist
0

Man är vafan man själv vill vara.

-

J0554N
0

Varför heter det ens feminism om det handlar om att både män och kvinnor ska ha lika rättigheter? Låter bara fel.

Strong people don't put others down, they lift them up. 

Sugar Mist
1

#16 *asg* läs på lite! (: (: (:

-

[Tilde]
5

#16 För att kvinnor inte har haft samma rättigheter som män - kvinnor har varit väldigt förtryckta och man vill lyfta fram att kvinnan är lika mycket värd som mannen - alla är lika oavsett kön.

[Tuulikki]
3

#16 Varför heter det människa? Är väl ungefär samma sak :)

J0554N
0

#18 nä men kvinnor har mer rättigheter än män o så tvärtom beroende på vad för ämne det handlar om.

Strong people don't put others down, they lift them up. 

[Tuulikki]
2

#20 Det är ju exakt det man vill förändra, så att BÅDA har samma rättigheter :)