Dålig ekonomi
Min familj har väldigt dålig ekonomi. Mamma är den enda med en fast inkomst och hon försörjer mig, mina bröder 17 och 19 år, min låtsaspappa och hon hjälper sina helgbarn och godemansbarn med pengar. Hon är dagmamma och har väl ca 30 000 efter skatt som ska räcka till allt! Huset (el, vatten, mm.), mat till familjen, och lite till av maten går till dagbarnen då hennes matlön åt dem inte räcker, hygienartiklar, bil och bensin (vi kör väldigt mycket bil!), våra hundar och kaniner och massa mer saker. Jag har min medryttarhäst 3 mil bort och han rider jag ca 1 gång i veckan alltså 12 mil där. Var och varannan kväll åker vi till BK 0,5 mil bortoch tränar med hundarna. Jag går på BUP som ligger 10 mil bort en dag i veckan så då blir det 20 mil. Så det blir mycket bilåkande med mig. Jag tränar mycket med hundarna och går kurser och kurserna kostar typ 1000kr/kurs. Sen behöver jag ju andra saker som kläder, hygienartiklar, nya grejer åt hundarna, ridkläder osv. Utöver det måste jag klippa mig, gå hos sjukgymnast pga knäskada och träna för ridtränare med medryttarhästen. Min bror på 17 år är vill som dem flesta ha nya kläder, senaste mobilen, snabbt internet men han har dock ett jobb så han försörjer sig själv med nya grejer för det mesta. Min äldsta bror är väl medveten om den dåliga ekonomin så han är supersnål. Nu när han tar studenten vägrar han ha kavaj, "för det kostar pengar" säger han. Han jobbar svart som snickare så han försörjer sig själv med det mesta också. Min låtsaspappa är invandrare från Ryssland. Han har startat eget företag och därmed tagit massa lån men företaget går skit rent utsagt. Han för inget sålt och efter ett halvår ligger han fortfarande minus. Han är inte speciellt ekonomisk. Tex så tyckte han en gång att jag skulle passa bra i en jacka han såg på stan, så då köpte han den för 2299:- Han håller på att ta körkort nu så där ryker ju också massa pengar. Mamma är nog mest oekonomisk av oss alla. Fast hon är den enda som bidrar med pengar till familjen och vill förbättra ekonomin slösar hon massor av pengar ändå. Hon stödjer Amnesty och några andra organisationer med pengar, lägger pengar på att övningsköra med sina godemansbarn som är flyktingar, köper saker till flyktingarna för hennes pengar, handlar saker till dagbarnen för pengar som inte är till för dagbarnen. En gång råkade vårt helgbarn förstöra bakrutan på vår bil så det kostade 3500:-. Pengarna skulle hans mamma betala men inte gjorde hon det. Så då fick vi lägga tre och ett halv tusen på bilen för att helgbarnets mamma vägrade betala. Dessutom vill hon åka utomlands varje sommar och det kostar ju en hel del också… Och jag erkänner att jag är otroligt egoistisk som blir frustrerad! Men jag önskar så otroligt mycket att mamma började lägga pengarna på hennes egna barn istället för dagbarn, helgbarn och flyktingbarn och organisationer. Hela mitt liv har jag önskat mig en häst men jag vill inte köpa en gammal travare (menar inget illa mot travare) eller en outbildad unghäst. Jag vill ha en välutbildad D-ponny eller storhäst av halvblodstyp men då måste man offra pengar. En häst är inte gratis och speciellt inte en välutbildad, frisk häst i bra ålder. Man får ge ca 80 000 och uppåt för en häst som ska vara något för mig. Varenda krona som blir över går åt till godis, bensinpengar för att något barn ska få övningsköra, eller ett nytt spel åt helgbarnet! Nu har jag varit och hälsat på en kompis i 4 dagar och jag ville flytta dit. Många olika pålägg till mackorna, hon har en ponny som dem nyligen köpte för 120 000:- så hon kan utvecklas på sin nivå i ridningen, hundar som kan få riktigt foder och inte Doggy som man köper på Ica, fina möbler i huset och så vidare. Så orättvist! Hennes föräldrar lägger pengarna på sina barn istället för andras barn. Jag blir så frustrerad att jag var tvungen att skriva av mig! Ursäkta för ett luddigt inlägg!
Eeeeee på 30,000:- efter skatt/månad hade jag kommit låååååångt!!!! Ni får väl se till att bli lite mer ekonomiska, sorry och säga MEN med den summa har du absolut inget att gnälla över
Har du skrivit rätt? Jag har 14000 efter skatt och jag försörjer tre barn på det…
Medarbetare på djurskydd.ifokus

30,000 - 35,000 är ungefär vad ett vanligt hushåll har i månaden, det som gäller är att prioritera rätt på vart pengarna går till varje månad. Sen att man ska begära att få en häst för flera tusen, är i många hushåll orimligt, en häst är otroligt dyr i drift och kräver mycket tid och engagemang. Alla har vi olika förutsättningar med ekonomi och hur vi tjänar? Det är ett i-lands problem att vilja ha en häst, fina möbler och stora valmöjligheter på macka m.m. Många utav dagens barn och ungdomar förväntar sig att ha och äga väldigt mycket, man blir aldrig nöjd och det är där jag tror mycket av problemet ligger idag.
Tycker det är ganska egoistiskt av dig också att anse att alla din mammas pengar ska hamna just på dig. Hon har väl rätt att ge pengar till organisationer och andra barn. Allt måste inte gå till dig. Du får redan en hel del. Vill du ha en häst föreslår jag att du försöker hitta ett jobb och börjar spara. Att få en häst från sina föräldrar i den prisklassen är verkligen få förunnat, knappast något normalt.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag tycker spontant att det låter som om det spenderas väldigt mycket, mer otroligt att 30k räcker :P
Försök att prata med din mamma om det hela. Hon kanske kan se över ekonomin lite bättre och prioritera om något. Jag tycker personligen det låter som om din mamma tycker om att hjälpa andra och gärna lägger pengar på det, vilket är helt okej. Det är hennes lön trots allt, och ni barn svälter ju inte ihjäl. Var glad att du har en mamma som bryr sig om andra så mycket. Men jag förstår att du tycker det är orättvist och det känns som "alla andra får massa saker förutom jag". Så prata med henne hur det känns! Hon kanske börjar lägga undan lite pengar till dig för en häst i framtiden eller så =)
Låter extremt hög lön för en dagmamma, brukar inte ligga så pass högt, 100% säker på det?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Att be dina föräldrar att köpa en häst för 80000 är bara helt sjukt.. Jag har också alltid velat ha häst och alltid ridit och sånt men först nu, när jag snart fyller 20 har jag köpt min första egna häst, en unghäst på 4 år för 15000 och jag kunde inte hittat en bättre häst. Jag köpte henne nu, trots att jag inte har fast jobb eller någon inkomst alls. Så man får prioritera.. Du har hundar som dina föräldrar lägger pengar på till dig. Dom kör dig till stallet och träningar, när du får egen bil förstår du hur sjukt mkt bensin faktiskt kostar..
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.
Dagmammor tjänar faktiskt väldigt bra. :)
#8 Nja, beror helt på, men 30 tusen efter skatt är mycket för en dagmamma. Och tyvärr många dagmammor idag som måste lägga ner och så, vilket är synd.
#9 Det beror helt på hur många barn de har. Har de "full-belagt" så är lönen rätt stor. Deras lön är sekretessbelagd. Men principiellt så får dagmammorna de pengar som annars skulle gått till förskola för varje barn, och det är mycket pengar.
#10 Dock får de bara max ha visst antal barn som max 🙂
Och sedan beror det säkert på vilken kommun man bor i och så. Men låter extremt mycket ändå 😛
hur menar du med det sista? "får dagmammorna de pengar som annars skulle gått till förskola för varje barn, och det är mycket pengar." ?
#11 Varje förskoleplacering kostar ganska många tusen i månaden för ett barn, lite olika i olika kommuner. Det är pengar som kommunen betalar ut till förskolan. Om ett barn går hos dagmamma istället betalar kommunen istället ut samma summa pengar till dagmammeverksamheten.
#4 håller med dig hon borde börja spara lite egna pengar om hon vill ha så mycket
People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rain
Du skriver att du har både hundar, kaniner och medryttarhäst.. Varför ska du ha en egen häst?! Du borde vara väldigt nöjd med det du har. Vissa får inte ens en kanin. Jag tycker att du låter otroligt egoistisk som tycker att din mamma ska köpa en häst för 80k till dig.. Spara pengar själv istället. Sen har du helt fel om att en bra häst kostar minst 80k.. Det finns billigare hästar som är lika bra. Du kan dela ut reklam, klippa gräs eller rensa ogräs hos grannar så kan du tjäna egna pengar. Jag tycker att det är jättebra att din mamma hjälper andra, och jag tycker att det verkar som att du har mycket redan. Var nöjd med dina hundar, kaniner och medryttarhäst.. Det är mer än vad många andra får ha. Sen förstår jag inte riktigt vad du vill att vi ska göra åt saken, men du kan ju prata med din mamma och berätta hur du känner? Hon kanske inte vet.
#12 Aha du menar så 🙂
Vet inte om hon får 30 000 men det kanske är typ 20 000 hon tjänar. Hon har 8 dagbarn till er som undrar. Så med så många barn har hon rätt hög lön.
Jag tycker din mamma låter helt fantastisk!
Att försörja tre barn och två vuxna nästan helt själv är en bedrift, och så hjälper hon flyktingbarn och människor i nöd världen över med det som blir över! Och lägger ner all den TID det tar att skjutsa er barn flera gånger i veckan för att ni ska kunna ha fritidssysslor. Det är ju underbart med så drivna människor! Jag tycker att du ska vara stolt över din ödmjuka, fantastiska mamma. Hon verkar ha ett mycket stort hjärta och det är något vi alla kan lära av 🙂
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#17 +1, håller med helt👍
Tycker du låter väldigt egoistisk och du vill din mamma ska köpa en häst för 80 000kr! Men prata med din mamma om det istället
Fast varför tycker du att du ska få en häst av henne? Du blir ju skjutsad till olika aktiviteter vilket din mamma kanske tycker blir jobbigt ibland men ändå ställer upp då du är hennes dotter . Om du verkligen tycker att det spenderas för mycket pengar så prata med alla i hushållet om det. Man kan alltid dra ned på saker utan att livet blir tråkigt för det Av det jag har fått fram den set du skrivit så får du ändå en del, du har "chaufförer", hundkurserna, ridutrustning, kläder mm. Tycker inte att din mamma gör något fel i att hjälpa de som inte har set så bra. Man kan i te få allt i livet så det gäller att prioritera. Vill du så gärna ja en egen häst, så välj bort saker i livet du kan vara utan. T.ex.. Hur ofta köper du nya kläder och för hur mycket? Hyr ofta är du till frissan och vad brukar det gå på? Använder du skönhetsartiklar ich vilka märken? Hur ofta köper du nya ridsaker och behöver du verkligen de grejerna? Samma sak med hundsaker, hur mycket av det som köps behövs egentligen? Det är lätt hänt att man spenderar pengar utan att egentligen tänka på hur ofta eller hyr mycket som läggs ut innan man får frågor som dessa. Menar inte att du helt ska avstå från kläder samt skönhetsartiklar men är det sp att det antingen blir ofta eller dyrt så kanske försök att dra ned på det och kanske köp mindre eller andra märken (billigt behöver inte betyda sämre i alla fall inte när det gäller hygien- och skönhetsartiklar ) Vill du verkligen ha en egen häst så prata igenom det med din mamma och se om det kanske kan bli möjligt en dag om du avstår från vissa saker.
Jag räknade ut hur mycket min häst kostar i månaden.
Och det blir ungefär mellan 4000-5000 i månaden..
Och då räknar jag inte ens med bensin fram och tillbaka från stallet, vilket är typ 1000-2000 kr..
Och ingen utrustning heller.. Eller veterinärkostnade om något skulle hända. Eller om hästen skulle dra av sig en sko och måste skos om.
Sen äter min häst just nu bara 8 kg hö och lucern, vilket är väldigt lite, alltså billigt.. Min förra åt 15 kg hö och lucern och vitaminer och sånt..
Så jag tror inte riktigt att du läst in dig på att ha häst.
Nu är du medryttare en gång i veckan, skaffar du egen är du uppbunden 24 timmar om dygnet.
Dina kompisar vill gå på bio efter skolan?
Går inte för du måste sköta hästen.
Åka bort spontant?
Går inte heller utan att behöva fixa hjälp med hästen.
Åka bort en dag på kurs med hunden och kommer hem sent och är trött?
Spelar ingen roll, hästen behöver skötas.
Jag tävlar med hund, i rally och drag. Så jag behöver draglinor, förarbälte, riktiga dragselar så hunden belastas rätt, skor vid snö som skydd för tassarna, ordentligt varma funktionskläder och riktig skidutrustning för att kunna hålla på med drag. Ena hunden ska trimmas och det vill jag inte ge mig på själv eftersom jag är rädd att lugga han. Ridsporten är en svindyr sport! Man måste ha ett bra material att sitta på, en bra tränare att rida för och ordentligt med pengar för att täcka upp för stallplats, foder, hovslagare, tandläkare, transport och bil som kan dra en transport, utrustning, oväntade vetrinärkostnader (som kan komma när som helst och i vilka summor som helst) med mera, med mera. Jag vill inte stödja djurförsök och kladda in mig i giftiga kemikalier så därför är jag noga med vilka hygienprodukter jag använder. Kläder är jag inte så noga med, alla märken funkar för mig. Vi snickrar mest egna burar till kaninerna så dem kostar inte alls mycket pengar. Ena köpte vi för 100:- och andra fick vi gratis. Enda utgiften hittills har varit hö 40:- och toa-lätt ca 70:- har jag för mig. Ibland tycker jag att jag är bortprioriterad. Flyktingbarnen ska övningsköra eller ha hjälp med pengar eller ha möte på skolan eller åka på migrationsverket och vara borta med mamma ett par dagar. Helgbarnet ska åka och fiska varenda gång han är hos oss. Många föräldrar lämnar in dagbarnen på mammas lediga tid för att göra ärenden, mamma får inte ens betalt! Mamma gör det för att vara snäll med dem. Det är alltid någon kompis till mamma som ska hälsa på, vilja gå ut och gå. Eller så har hon möte med någon organisation. När hon väl är ledig utan andras barn eller någon kompis så ska hon städa, klippa gräsmattan eller något annat sådant. Den ända tid vi ses är i bilen vid skjuts/hämtning från träningar. Det blir jag också frustrerad över.
#22 Bortprioriterad?! Låter som det med tid men inte med saker och så i alla fall. Du har hund, kaniner bland annat Va glad för det du har. Finns många som inte ens får det pga olika anledningar. Allting handlar inte om pengar, att ha massa saker osv.
Sätt dig ner och prata med din mamma om hur du känner, att du tycker att hon ger dig lite tid. Men att begära massa saker av din mamma, speciellt så dyra saker, tycker jag är fel.
Räknade inte ens med tränare i min budget xDD
Med det är ca 300 kr per gång, 4 gånger i månaden cirkus och då har jag tränare på gården..
Tycker att du verkar vara en bortskämd skitunge faktiskt som bara är avundsjuk… Glädjs istället åt att ha en fantastisk mamma som hjälper många, även dig. Och titta på dom som knappt har mat på bordet!
Ett förslag.
Kanske kan du försöka tänka om lite. Du kan ju umgås mer med din mamma genom att göra saker tillsammans med henne. Hjälp henne i hemmet. Hjälp henne med barnen. Häng med på saker som din mamma gör. Häng med och fiska. Häng med på promenaden. Om hon städar, städa tillsammans med henne. Då kanske hon får mer tid över också till kvalitetstid med bara dig.
Du tänker säkert mycket på att din mamma ska göra saker med dig på dina villkor, och det är jättesnällt att hon skjutsar dig och gör en massa annat för dig, men om du deltar mer i din mammas vardag och gör saker lite på hennes villkor också tror jag att ni kommer få en mycket bättre relation. Det är väldigt roligt att göra praktiska saker tillsammans. Det är lättare att prata med varann ibland om man gör något under tiden.
#21 Jodå, har haft flera foderhästar så vet precis hur mycket det kostar. Stallplats (varmstall, in och utsläpp, täckesbytning, fodring 4 ggr/dag och fri tillgång på spån) 1500:-/för stor box. Hösilage får vi gratis av min morfar, kraftfoder ca 100:- månad, hovslagare 1200:- varannan månad, min morbror är hobbyhovslagare så han kan slå på tappskor mm., oväntade veterinärkostnader kan landa på vilken summa som helst, ny utrustning ca 0-300kr i månaden, tandläkare har vi aldrig betalt åt foderhästarna men vad kan det kosta, ett par tusen var eller varannat år? Sen även vaccin var tredje år, och någon licensavgift på ca 700 om året. Så på en månad kommer jag undan billigare än vad du räknat ut.
Tycker synd om din häst om du bara ska ge den kraft för 100 kr månaden..
Min får enbart lucern vilket kostar 200 kr säcken och vitaminer vilket ligger på 300 kr cirkus..

#22 men det kostar en hel del som du lägger ut på hundarna och allt som du radar upp och då tycker jag du verkligen ska vara glad och tacksam för det du har. Tycker det låter som att du har väldigt höga och orimliga krav på din mamma och jag tror det bottnar i att du saknar din mamma och vill umgås och få uppmärksamhet som hon ger till dom andra barnen. Blir bortskämd med saker som många andra tacksamma barn skulle bli överlyckliga av att få. Blir irriterad och tycker det är tråkigt att du inte kan vara glad över det du har, du har två härliga hundar och kanin, och många har inte ens det.
Har inte nu läst allt som andra har skrivit, men slår vad om att de redan har gett dig bra tips. Jag får en sådan här tanke i huvudet, varför jobbar du inte själv om du vill ha mer pengar? Är du över 13 så kan du ju jobba lite efter skolan och på helgerna och då kan du lägga pengarna på vad du vill. Vad jag ser verkar er ekonomi hålla ihop, annars tror jag nog din mamma skulle göra något åt det. Du har ändå tur, hundar, kaniner, medryttarhäst och så får du skjuts när du behöver. Vissa familjer har inte råd med bil, att betala för djur osv, jag fick till exempel sluta med min medryttarhäst då vi inte hade råd. Var glad att ni inte bor på gatan och har en mamma som verkar bry sig om andra, inte bara sig själv :)
Har haft ponny som ätit müsli så jag har inte alls haft några kraftfoderkostnader över 100. Dock förespråkar jag så mycket grovfoder som möjligt och så lite kraft som möjligt.
#25 Tack så mycket AnnaFagerell! Det glädjer mig att kallas bortskämd skitunge :D #26 Så har jag inte tänkt innan! Jag fick faktiskt en tankeställare av ditt svar. Du har faktiskt rätt. Hjälper jag mamma får jag mer tid att vara med henne samtidigt som det går fortare med arbetet och den "intjänade" tiden kan vi hitta på andra roliga saker på :)
Två saker jag tror hade hjälpt är att försöka jobba lite själv och en aningen ödmjukare inställning…
Fast du kan inte ta för givet att en häst äter lite kraft.
Mitt fullblod äter bara 8 kg hösilage och vill inte ha mer utan drar bara ut det i boxen eller skiter i det. Och en stor häst äter betydligt mer än en ponny i många fall..
Fruktansvärt tråkigt med ungar som dig som ''ska ha'' hela tiden..
Är ju knappast så att hund är det billigaste husdjuret och att din mamma med sin enda inkomst ska köpa en häst till dig för 80 000. Sen stå för alla konstnader är bara sorgligt..
Ni får gärna tycka att jag är dryg, bortskämd, egoistisk, avundsjuk, självisk, omogen, en riktig skitunge… Jag bryr mig faktiskt inte. Mamma är min mamma och jag vill ha min mamma för mig själv för så otroligt ego och självisk är jag. Min hästkunskap och kraftfoder och utgifter kan vi, P4go diskutera i en egen tråd om du har lust med det. #26 vill jag tacka igen för att du fått mig att tänka i lite nya banor :)
*förlåt för långt svar, men detta inlägg fick mig att regera*
Wow, tycker verkligen inte det är så dålig ekonomi, kanske mer vad pengarna egentligen läggs på såsom vissa utgifter som inte alltid är nödvändiga.
Kan tillägga att jag själv kommer från en relativt fattig familj. Vi är åtta syskon och vi levde på farsan lön. Han hade något runt 16-17000 efter skatt. Kan säga att vi fick varken husdjur, spel eftersom vi inte hade råd med dator, jag fick ärva kläder från mina syskon eller så sydde mamma om kläderna vi hade. Vi köpte ingen färdigmat alls, mamma gjorde allt från grunden, allt från bruna bönor, bröd, sylt, marmelad, ja allt för att spara in på pengar helt enkelt. Godis var väldigt sällan vi köpte, och när vi väl gjorde det kan jag tillägga att det inte var mer än kanske en marabourulle som vi alla delade på. Mamma bakade istället kakor och godis.
Vi syskon fick inte heller hålla på med aktiviteter, inte för att mina föräldrar inte ville utan för att vi helt enkelt inte hade råd. Vi bodde ute i skogen och hade rätt långa avstånd till allt så förutom att aktiviteter kostar så kostar även resorna vilket vi inte hade råd med.
Pappa gjorde många leksaker till oss i trä, som träsvärd och sådant för att köpa leksaker var helt enkelt för dyrt. Förvisso fick vi köpta leksaker till jul, en var eller något, men aldrig något som gick på mer än kanske hundra kronor styck. Men kan säga att man blev glad oavsett vad man fick, leksak, kläder, skor, eftersom man uppskattade väldigt mycket presenterna. Mina föräldrar pratade ekonomi med oss syskon redan när vi var små och berättade att vi hade inte mycket pengar över efter alla fasta utgifter. Och det som blev över la pappa undan på sparkonto för oförutsedda utgifter.
Ville vi ha något fick vi spara ihop till det själva, så när vi fick pengar (av mormor) i present så kan jag säga att man sparade allt och la på sitt bankkonto. Denna uppfostran fick jag och kan säga att även om jag nu idag inte har det svårt ekonomiskt så lever man fortfarande kvar i snålheten och köper sällan mer än vad man behöver.
Så att jag tycker det är fantastiskt att du, dina syskon och alla andra barn som din mor försörjer får så mycket även om du upplever det orättvist så kan jag säga att det finns dem så har det mycket svårare. Jag själv och mina syskon accepterade helt enkelt att vi inte hade råd och blev uppfostrade med att pengar måste räcka till de fasta utgifter samt sparas till en budget för oförutsedda utgifter, vilket gör att detta inlägg förvånar mig att ni lägger pengar på sådant som kanske borde sparas in rent ekonomiskt. Men självklart är det din mor som styr över pengarna.
#35 Tyvärr kommer du inte lära dig ett dyft av situationen… klart det är din mamma… men det är dina syskons mamma också… Man får inte vara så egoistisk att man ska ha allting själv. Lycka till i ditt vuxna liv säger jag bara, du lär inte bli långvarig på arbetsplatser om allt ska handla om dig.
Ska du bara få och få och få kommer det bara gå sämre och sämre för dig i livet.
Mycket av hur du skriver tyder på att du egentligen är ganska smart och inte jätteung… Lär dig stå på egna ben.
#32 vad roligt! Lycka till! :)
#35 Om du ändå inte bryr dig sluta skriv i den här tråden då…
Om det fanns något jobb att ta skulle jag kunna tjäna egna pengar. Men tyvärr bor jag inte i stockholm eller göteborg. Har tidigare satt upp lappar om hundrastning och hundvaktning, om städhjälp & gräsklippning och frågat på affärer om sommarjobb men ni kan ju försöka leta själva efter jobb åt en 13 åring i norrlands inland i ett litet samhälle så förstår ni att det inte bara är att "tjäna pengar själv". #39 Jag bryr mig jättemycket om svaren där jag får tips på hur jag kan göra men inte svaren där det ända som står är hur otroligt ego och bortskämd jag är.
Vill man ha något så får man själv kämpa för att få det, alltså i detta fallet får du själv se till att spara ihop pengar till det du vill ha. Jag själv har levt i en "fattig" familj med en ensamstående mamma med 3 barn (som lägsta inkomst 9000 kr) och visst det är inte lätt men man får faktiskt hjälpas åt så mycket det går och man kan inte förvänta sig att få allt man vill ha och det man själv anser att man "behöver". Jag beundrar min mamma otroligt mycket för hur hon klarade den perioden i livet, jag vet att det inte var ett dugg lätt för henne.
Så på den vägen har jag lärt mig att man måste själv anstränga sig och spara för att få det man vill ha och det känns så mycket bättre när man kan köpa dom där sakerna man själv sparat ihop till.
Om du vill ha en häst som är värd så mycket så får du kämpa för att få råd med den. Du kan exempelvis börja jobba på helger eller kvällar beroende på vad du får tid med.
Sedan får du också tänka på att en häst kostar mer än bara själva inköpspriset. Det är hovslagare, stallplats, hö och eventuellt tillskottsfoder som ska betalas periodvis. Och det är tidskrävande att jobba ihop en bra foderplan om det krävs någonting mer än hö ifall man inte får hjälp med det. Sedan är det engångskostnader som sadel, träns, bett, borstar, benskydd (om du ska hoppa) osv osv. Och sedan kostar lädervården också, och eventuella flugmedel/blinningmedel (här har vi ett rätt så stort problem med blinningar). Att ha häst är väldigt dyrt, så även om 80 000 är dyrt i sig, så tillkommer väldigt mycket annat.
Så om du verkligen vill ha en häst, lita inte på att andra ska betala för dig, utan sätt igång och arbeta själv för att få råd :) Sedan kan jag tycka att en högutbildad häst inte är allt. Jag förstår om du inte vill ha unghäst som första häst i och med den massiva mängd arbete som krävs för det, men om det är en egen häst du vill ha, så kan en låg eller mellanutbildad häst fungera också. Allt beror på hur snabbt hästen lär sig och framför allt om ni passar varandra. Alla hästar passar inte med alla ryttare oavsett utbildningsnivå.
Sedan funderar jag också på var du hade tänkt ha hästen? Om det närmaste stallet är väldigt långt bort så behöver du ta dig dit minst en gång per dag i alla fall.
Veronica
#40 menar du att det bara finns jobb i Stockholm och Göteborg? Jag bor i en relativt liten stad, och jag har tjänat pengar genom att dela ut reklam, sälja aftonbladet, klippa gräsmattan hos vänner och grannar, och rensa ogräs. Man kanske måste anstränga sig mer för att få ett jobb i en liten stad än i en stor, men det är absolut inte omöjligt att tjäna pengar. Om du inte vill anstränga dig (mer än att sätta upp lappar) för att få ett jobb och tjäna lite pengar, så tycker jag inte heller att du ska kräva att din mamma ska betala en häst för flera tusen åt dig. Din mamma jobbar för sina pengar, så varför ska inte du göra detsamma? Jobb finns överallt, man måste bara leta lite.
#42 Läs hela tråden. Jag vet att en häst kostar utöver inköpspriset. #43 Okej hur ska jag göra för att hitta ett jobb om jag inte ansträngt mig tillräckligt tidigare? I en liten stad går det säkert att hitta jobb men jag bor tyvärr inte i en liten stad utan ett litet samhälle i norrlands inland och det är (mitt tycke) jättesvårt att hitta jobb och speciellt när man bara är 13 år.
#44 Ett tips är att kolla gris och kogårdar, de vill gärna ha extrahjälp av duktiga tjejer och killar som vill lära sig.
#44 jag har full förståelse för att det kan vara svårt att få ett jobb när man är 13 år, men du kan ju iallafall fråga grannar/vänner om dom behöver hjälp med något? Måla staket, tvätta fönster, klippa gräs osv.
passa barn är ju uppskattat i den åldern!

Om man verkligen vill ha ett jobb så får man det också, beror på vilken inställning man har och om man bara har en massa ursäkter.
Ha även koll vilka lagar och regler som gäller när man bara är 13 år med när man ska jobba.
Sorry, men du låter bortskämd och tycks inte kunna uppskatta värdet av pengar. Ytterst få barn får en egen häst till ett värde av 80 000. Jag och min pojkvän sparade i flera månader för att kunna köpa en bil till familjen för 12 000! Då höll den förra bilen på att rosta sönder (bokstavligt talat! Vi hade silvertejpat ihop den..).
Du har hundar som du får träna med, bara det ska du vara tacksam över. Att du får utöva en så dyr sport som ridning är också något du ska uppskatta.
#32: Du kanske skulle tänka mer på att den "intjänade" tiden kunde räcka till för att din mamma skulle hinna andas och få lov att tänka på något annat att än bara på att ge och göra varenda sekund.
*facepalm* CHEESUS, har inget annat att säga. Ursäkta men herregud…
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
Reklamutdelning är ett bra jobb när man är tretton. http://www.delareklam.nu/
Jag tjänar 1500-2000 kr/månaden, då har jag dock två distrikt. Men lönen beror på lite hur många som bor i området och så.
Känner folk som har bakat, eller plockat bär/svamp och sedan ställt sig utanför butiker och sålt. Det kan man också tjäna rätt bra på.
//Jessie
Vill man ha något får man jobba för det. Och kalla inte din mamma för egoist, du drar knappast in ett öre till familjen. Jo kanske genom barnbidrag och eventuellt underhåll. Men kan tippa på att du kostar mer. Om du kanske slutar några av dina aktiviteter och sparar födelsedagspengar och pantar flaskor så kanske du kan köpa pållen.

Memento mori

Medarbetare för Julen
En välutbildad D-ponny går på en 100 tusen plus, och hittar du kanske 4-5 åring. Som du utbildar själv går den på betydligt mindre och då kan du ta 10 lektioner så har ponnyn en bra grundutbildad. Tycker din mamma gör helt rätt i att hjälpa andra, hur *** skulle världen se ut om ens mamma bara skulle tänka på bara sin dotter t.ex???
teammanberger.se <3REVINA<3
#44 Då frågar jag återigen varför du vill att din mamma ska betala för allt det? Du har fått flera exempel på saker du kan göra för att tjäna pengar, och om du bara försöker någonting av det så är jag säker på att du kommer att kunna tjäna lite pengar :) Jag bor själv mitt ute på landet, och det jag gjorde för att tjäna egna pengar var att hjälpa folk som bodde inom cykelavstånd med olika saker och att sälja jultidningar.
Men som redan sagts innan så låter det som en väldigt bra ide att helt enkelt spendera mer tid med din mamma. kanske kan ni laga mat tillsammans? :)
Veronica
En välutbildad ponny behöver inte kosta 80 000 kr! Visst om du vill ha en ponny som ska kunna gå de riktigt höga klasserna (FEI osv. ) måste du nog ge 80 000 +, men jag tror att det är få 13-åringar som ligger på den nivån. Jag är 17 (har ridit i 10 år haft egen häst i 5 år ) och har en "före detta" problemponny. Omusklad och riktigt svår med form osv. Oerfaren och hade i princip aldrig varit ute på tävlingsbanorna. Som dressyrponny hade han inte varit värd så mycket för 3 år sedan trots fint steg och förutsättningar för god självbärighet när han själv ville. Nu 3 år senare skulle han en bra dag kunna gå en LA. (han har dock fortfarande sina dåliga dagar och vi har därför inte startat i något högre än LC ännu) Detta p.g.a. en duktig tränare som har hjälpt mig med hans olater (stegra, bocka osv.) Men trots att han nu skulle kunna gå LA dressyr och hoppar 120 cm med lätthet (ej tävling, då LB på väg mot LA) så skulle han inte ha ökat så mycket i värde (35 000 med utrustning) om vi bestämde oss för att sälja honom, eftersom han har blivit äldre. Han är nu 16 år, vilket många tycker är för gammalt. Det finns så många ponnier som ligger runt LA-nivån och de kostar som sagt inte så mycket som du säger just eftersom det finns ett så stort "utbud". En frisk ponny på 16 år kan tävla och träna i kanske 5-10 år till! Jag vet en ponny som reds tills hon var 35 år och en som tävlade till hon var 27! Det är inget fel på äldre ponnier, bara de hålls igång och man anpassar nivån efter deras fysiska förutsättningar!
Om du skulle få möjlighet att köpa en ponny är mitt tips till dig att köpa en ponny som min Pompe. Köp en ponny som har kvaliteer och är grundutbildad, men som kanske behöver en del jobb för att komma till sin rätt. Då kan du få en bra häst till ett bättre pris. Om du nu ligger på en så hög nivå som du säger borde det gå ganska fort att få bukt med de problem som hästen kanske har. Är du inte på så hög nivå kanske du kan nöja dig med en häst på lägre nivå (LC, kanske LB?). Tänk också på att en äldre häst inte behöver vara en nackdel. De är ofta billigare och har oftast (inte alltid) mer erfarenhet.
Jag tycker inte heller att du kan kräva en häst av dina föräldrar dock! Din mamma verkar vara väldigt godhjärtad så var stolt över henne. Det är få förunnat att få en egen häst ( jag är medveten om att jag är lyckligt lottad) och den sits som din kompis sitter i med en mycket dyr häst är inte det vanliga! Var glad för det du har och gå ut och kolla på hastnet, blocket osv. och ta reda på var priserna verkligen ligger…
Ville bara ge några exempel:
http://www.blocket.se/ostergotland/Maxad_C_ponny_52837434.htm?ca=14&w=1
http://www.blocket.se/skaraborg/Fin_D_ponny_med_god_hoppkapacitet_54269548.htm?ca=14&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Exklusiv_hobbyhast_54184841.htm?ca=14&w=3
Dessa kostar inte 80 000 kr , men har god utbildningsnivå!
#58. Den sista <3333
Någon annan än jag som faktiskt stör mig på det här inlägget otroligt mycket?
#59 Ja, visst var den fin! Jag blev förvånad över att den hade så lågt pris… även den första var väldigt fin och "prisvärd". Den bruna verkade väl inte fullt så utbildad, men verkade ha bra kapacitet! Men den första hade så snygg form!! 😍
#60 Varför? :0
People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rain
#62 Nja TS säger att familjen har dålig ekonomi när dom får 30k efter skatt.. Blir tjurig för hens familj ger saker till dom som behöver det och inte får en jävla häst för 80tusen.. Klagar på att dom har dåligt med pengar fast hen begär att gå på olika klasser för flera tusen och vill bara ha saker tydligen.
Så snackar hen om "dålig ekonomi"..
TS vet fan inte vad hen snackar om.. Prova leva i mitt liv en månad så får du se om dålig ekonomi! Båda föräldrarna är sjukskrivna, jag får aldrig saker och inte min bror heller, vi vill inte ens ha saker. Vi kan inte handla as mycket mat och ibland är vi helt pank. För några dagar sen hade min pappa bara 4kr på banken.. Mamma någon tusenlapp bara.
Så kommer TS och klagar som fan och verkar som att hens liv typ suger för dom har "dålig ekonomi" men ändå begär massa skit och är självisk som helvete. Jag har fan knappt ingenting men jag klagar inte och blir inte arg och ändå är jag den som alltid brukar GE pengar och saker till andra. TS vill bara ha saker tydligen och klagar bara. Och helt ärligt, så gör det mig riktigt jävla förbannad.
Bortskämd som tusan och klagar bara och inbillar sig bullshit som inte ens stämmer. Dom har fan hur jävla bra ekonomi som helst om man jämför med mig. Vill du TS att din familj ska ha pengar som ni redan helt tydligen har? Sluta vara så självisk då.
Du ska vara glad att din familj kan spendera så jävla mycket som ni kan. Sluta klaga för helvete. Du har fan hur jävla bra som helst! Sluta vara så bortskämd och bitchig. Du har ingen jävla aning om hur det är att leva med dålig ekonomi.
Det är därför jag stör mig på det här inlägget. Och jag ber om ursäkt om jag är taskig, jag är fullt medveten om att jag är det och ber om ursäkt. Men det här går mig på nerverna mer än något annat.
#63 PRECIS.
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
Du skriver att du inte bryr dig om kommentarerna där någon skrivit att du är ego eller bortskämd för det bryr du dig inte ett skit om.
Okej, jag kan fatta att du vill ha mer tid med din mamma inget fel med det. Men det kanske är de kommentarerna du ska tänka till lite på kanske inse att folk inte skriver det utan anledning utan för det finns något i det?
Säger inte att du är hemsk människa men här försöker folk hjälp dig eller ge dig lite insikt i din mammas liv och allt det hoppar du över för att du verkar redan ha bestämt dig hur allt ska vara.
Men det som kanske konstigt nog stör mig mest är att du tycker hon ska köpa en häst för över 80 000.oj. Förlåt, du har redan läst detta men du ska vara sjukt glad över det du har, hundar, kaniner, foderhäst mm
Vad skulle du göra om allt det försvann? Skulle du fortsätta klaga över att du inte har någon egen häst?
#63 grymt bra skrivet! Din kommentar kanske kan få TS att tänka efter lite.
#61 Så var den sista redan borta x)))
Just nu är det ju hästköparens marknad, det är svårt att sälja häst och priserna blir betydligt billigare :)
Har hittat världens bästa häst dock för 15,000 och skulle inte byta henne mot vilken FEI häst som helst. ❤️
Fyfan va bortskämd du är, vår familj försörjdes av en person med en lön på 12000kr efter skatt. Vi hade inga jäkla hundar eller hästar utan fick "nöja" oss med ett marsvin eller en katt. Jag ärvde kläder av mina kusiner och sängkläder av mina bröder. Vi delade på en dator som nätt och jämt funkade. Ville jag ha egna kläder eller hygieniska produkter fick jag köpa det själv. För pengar jag fick från att dela ut reklam. (80-100kr/vecka)
Jag hade aldrig nya grejer, fick inga julklappar, har ALDRIG varit utomlands eller upplevt något här i världen ens. Jag hade inte ens råd att börja sminka mig förrän i gymnasiet när pappa hade lite mer pengar efter att mina två äldsta bröder flyttat hemifrån.
Vi hade fan ingenting och att läsa denna tråden gör mig fan arg, att någon kan vara så självisk som du. Jag gav alla mina pengar till min pappa vissa månader för att tjejer i snitt är dyrare än killar.
Nä men du vill ha en häst för 80000, det är ju normalt.
Förlåt för argt inlägg men bortskämda människor gör mig förbannad, speciellt när dom själva inte ens vet hur det är att ha dålig ekonomi.
PS. Är dock 20 år nu så jag har eget jobb, men livet va fan inte lätt innan.
#69 Det är tyvärr dessa som vi får försörja senare… (genom socialen etc)
#63 bra skrivet, håller med dig fullt ut!
Kanske någon har skrivit detta… Men man får ju också pengar för att ta hem helgbarn, har hört någon prata om mellan 10-20000 per barn… Urs fy.. Man lär sig känna hästen bättre om man utbildar den själv också
teammanberger.se <3REVINA<3
Är du helt fucking seriös? Vill du så gärna ha en dyr elit ponny på "din nivå" så får du ju för fan skaffa fram pengarna själv. En bra ryttare kan utbilda en häst själv för annars är det ju ingen utmaning och kan man inte det borde man inte skaffa en elithäst. Om du ska ha en ponny som gör precis som du säger utan att du lärt den nåt kan du väl bara köpa dig en gunghäst. Älskar man hästar och ridning hade man varit nöjd men den häst man får och inte ha så höga krav.
Jag blev helt seriöst arg när jag läste din text.
Har du tänkt på att det kanske finns ungdomar här som faktiskt HAR dålig ekonomi hemma?
Bacon, svaret är bacon.
TS, du bor i alla fall tillsammans med dina föräldrar, plus att du verkar få det du vill ha TROTS att din mamma lägger ner mycket pengar på de som verkligen BEHÖVER det. Tänk efter lite. Behöver du verkligen en egen häst, när du har två hundar, kaniner och en medryttarhäst?
Vi har knappt råd med min ridning, vi måste till och med ha stöd av socialen osv för att jag ska ha råd att rida. Men inte klagar jag för det!
Visst att jag önskar att mitt liv vore annorlunda, att jag hade friska föräldrar och att min fosterfamilj hade mer pengar men det är som det är. Jag har i alla fall mat på bordet och tak över huvudet.
Du borde vara glad för det du har, för du har mer än många andra. Tro mig.
Fyfan vad arg jag blir! Förstår om du vill ha tid med din mamma, men tänk efter lite. Är er ekonomi verkligen så dålig som du säger, eller är det bara du som är bortskämd?
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
Jag tycker bara att det är synd att folk som är så bortskämda inte förstår det själva… lixom tänk att flytta hemifrån när man klagar på såna saker…
Gud vad bra jag stavar…
Nu tycker jag att zu har inte ett dig dålig ekonomi. I min familj ( mamma, jag, storebror och bonuspappa ) så betalar jag SJÄLV allt som har med min hamster att göra. Mat, bur, spån + all inredning. Nya kläder betalar jag SJÄLV. Jag har aldrig fått en helt ny dator. Jag fick först en 7 år gammal dator som var för gammal för att användas på pappas jobb plats så jag fick den. sedan efter fick jag mammas gamla dator. Och jag är väldigt tacksam över det jag har. Sedan har jag dock en ipad mini som jag fick av min halv syster ( 33 år ). Den är jag vääldigt tacksam över. Sen har jag en mobil för 999 kr. Vårat internet har varit flera ggr avstäng då vi inte haft råd att betala. Sen våra mobil abonnemang ( 3 st ) är väldigt ofta avstängda . Om du förväntar av din mamma att du får en häst för 80 000 + allt annat tillbehör så är du nog ganska bortskämd. Som sagt så betalar jag själv mina nya kläder, allt min hamster behöver osv. Om jag skulle ha en hund skulle ja vara skit tacksam över det och inte ens tänka tanken om en häst! ( jag älskar också hästar ) Men om du får ihop dom pengarna som krävs alltså ( 100 000 + ) så varför inte. Jag tycker det är skitbra om din mama hjälper andra barn från olika länder. Min mamma stöder också Unicef och greenPeace även om dålig ekonomi. Så kör på om du får ihop pengarna.
#63 bra skrivit kunde inte gjort det bättre själv TS om du vill ha en häst för 80 000 börja spara lite själv, börja jobba! Herregud tycker synd om din mamma som måste arbeta så mycket, och varje gång hon kommer hem ska hon ha en unge som skriker om en häst för 80 000! Fattar du inte hur mycket utrustning mm kostar? Också hundar med tycker du ska vara tacksam för att du får ha en hund! Det är många barn som vill ha en trogen vän! Också vill du ha en häst också!?!? Hästens utrustning mat mm blir ungefär 20000 i månaden! Din mamma har fan rätt att lägga pengar på sånt hon vill då de är hennes pengar! Tycker inte synd om dig ett dugg! Du kan väll fan börja jobba själv? O sluta vara så jävla jobbig!! Om du är tycker ni har dålig ekonomi hur fan tror du att du kan få en häst för 80 000 och 20000 i månaden. På en hästjävel????!!!!
I'm out 
#78 Förlåt men en häst kostar inte 20000 i månaden.
Bacon, svaret är bacon.
# 79 hur mycket kostar det då?
#80 Våran häst kostar mellan 2000 och 2500 i månaden då inräknat hovslagare, mat,stallplats, strö osv. (ej inräknat ev. utrustning såsom täcken mm. inte heller ridlektioner eller så är medräknat. Dessa kostnader är svåra att räkna på då det blir mer vissa månader och mindre andra månader.) Vi har dessutom en billig stallplats så det kan bli alltifrån 1000 kr/månad (om man har eget stall ect.) till kanske 6000 kr/månad, men tror inte att det brukar bli dyrare än så (väldigt mycket pengar är det såklart ändå!).
Whippet du överdriver nog lite men förstår;)
Dock tycker "jag" att det är onödigt av din mamma o stödja andra länder/ människor. Tycker ändå att ts mamma kunde spenderat de pengar som hon lägger på att stödja länder/människor på familjen men det är bara min åsikt!
Herregud.. Måste ha missat något jag klarar av att vara arbetslös och ha häst..
Om det ska kosta 20 000 i månaden liksom.. xDD
Folk kallar mig mig också bortskämd, fast jag bryr mig inte av en helt annan anledning. Det är den att jag får jobba för allt jag har, vad jag däremot är bortskämd med är chanser att tjäna pengar pga föräldrars jobb och lite påhittighet.. o.O
Ts, om du nu tycker att du har för lite pengar får du väl se till att jobba bra. Satsa på skolan och kämpa för ett bra jobb så kan du sen köpa allt för dina egna pengar. När du väl är vuxen. Istället för att klaga på andra som kämpar.
//Flöffo
Det jag tänker på, TS, att du borde vara nöjd för det du har och inte klaga så mycket. Ingenting blir bättre utav det, gör någonting åt det, tex försök tjäna mer egna pengar, så kommer det bli bättre. Nu menar jag inte att du ska gå och tjata på din mamma om en häst, för det är fel med tanke på att du redan har hundar, kaniner och dessutom en medryttarhäst. Men du borde tänka mer på din familj och inte bara dig själv. Vill du ha någonting, då får du minsann jobba lite för det också och inte förvänta dig att alla ska ge dig det du vill ha bara sådär.
Är fortfarande väldigt irriterad på detta, men what to do? Du gör vad du vill med ditt liv, men liksom många andra här så tycker jag att du är lite för bortskämd som tror att du kommer få allt serverat på silverfat. ^^
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
Min mamma har inte hög hög lön men det går nästan inte runt i slutet men allt går att leva på :) Hon är städare och har ledproblem jag får betala för min kanin och mobil abonnemang där även paddan och högtalare ingår. Räkningar och lån betala för huset som vi bor i med sambo och hans son får mor betala för gnäller inte här alls vet att även röka är dyrt drar ner otroligt mycket på det :)
Och TS, var j*vligt glad över att du över huvud taget har medryttarhäst eller vad det nu var. Det har inte min familj råd med.
Bacon, svaret är bacon.
Bästa. Tråden. Ever. Tror aldrig jag sett så mycket skitsnack, och egosism och själviskhet i en och samma tråd.. God damn… Alla lever vi under olika förutsättningar, men att säga att du har dålig ekonomi med 30 k efter skatt är ju fan som att skjuta sig själv i foten och säga att det inte gör ont.
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian
40 timmar arbete i veckan * 4 = 160 timmar per månad.
Detta ger 30 000.
Häst = 80 000 = 373,3 arbetstimmar. (eller tre månader)
NOTERA: att detta är om hon skulle lägga HELA sin månadslön på att spara till häst. Vilket ju inte är i närheten av möjligt.
+ All den extra tid som din mamma lägger på att hjälpa andra.
Det är viktigt att skapa sig en uppfattning om vad pengar egentligen är.
Att be din mamma lägga mer pengar på häst och samtidigt lägga mer tid på dig är en ekvation som inte går ihop.
*edit* var inget