bröllop
hej alla jag behöver lite tips! på lördag ska jag gå på mitt livs första bröllop med min pojkvän och jag har många frågor !
vad ska/bör/kan man ha på sig i kyrkan? (eftersom vi bor 5 min från kyrkan och ca 15 min från fest lokalen) "får" man byta kläder till själva middagen och festen? eller är det "konstigt"?
efter middagen är det vuxenfest, hur räknas jag ?? jag fyller 18 om en månad (festen är i en lada)
Stå på dig,annars gör någon annan det
www.nouw.se/fuckingfuckface
Normalt har man samma kläder på sig under ceremonin som mottagningen, lagom finklädd ska man ju vara… Gärna en fin klänning eller finbyxor om man föredrar det. Som kille bör man ha kostym (om man är nära brudparet i alla fall), annars räcker det nog med en fin skjorta och kanske chinos. Men allt beror ju på hur brudparet vill ha det - vissa vill ha mer avslappnad klädsel och andra vill att man klär upp sig. Det brukar stå på kortet ni fick med inbjudan :)
Du borde väl kunna gå på "vuxenfesten", de menar väl bara att de ska dricka och dansa hela natten…? haha
Vem är det som gifter sig? :)
Det är inte nödvändigt att byta kläder, ta någonting du trivs i både i kyrkan och på festen. :)
Jag skulle tagit en fin klänning. Inte för kort, inte vit, och inte "för fin". Man ska ju inte ta fokus från bruden (om det ens går ;) ). Glöm inte att ha någonting på axlarna - man är aldrig baraxlad i kyrkan.
Gå på vuxenfesten, känns det inte rätt så kan man ju alltid tacka för sig och dra sig hemåt. :)
#2 Inget fel att vara baraxlad i kyrkan, är det många som är idag. Alltså OK att ha en tubtopp/klänning i kyrkan.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
det där med att byta kläder, jag menade att om det är kallt ute, eller ja, i ladan så kanske man vill ha någonting mer än klänning , för det var min första tanke i kyrkan och så, men sen tänkte jag att det kanske blir för kallt när vi inte har någon vidare sommar värme, annars kanske man kan ta med sig ett par finare byxor och topp och byta om ifall det blir för kallt :)
#1,2&3 okej tack ! :D det stod bara klädsel: kavaj.
det är min pojkväns kompis :)
#3 Ja i Sverige i alla fall. Åker du till ett katolskt land är det något helt annat. 😛 Dock kan man ju ha en liten tröja eller sjal över axlarna för att visa respekt.
#3 jag tycker ändå man borde ha någonting över axlarna, inte minst för att det kan vara svalt i kyrkor!
#5 Tycker man visar respekt även om man tar tex tubklänning, för mig är det inte respektlöst överhuvudtaget, hade det varit lag/regler på att man inte får ha det ja då är det en annan sak. Sett flera brudklänningar som är baraxlade, i kyrka.
#6 Fast så som du skrev i #2 var det precis som att man inte får ha det överhuvudtaget, så ville bara fötydliga att man får ha det.
Dagens kyrkor, i Sverige, har blivit mer och mer moderna och är helt annat än va det var förr. Så länge kyrkan inte har förbud på något är det fritt fram för det plagg man vill ha, och man är inte respektlös pga det.
Men ja kyrkor är i regel svala så oftast vill man ha något på axlarna i alla fall.
Men då skulle man i så fall inte ha något med smala axelband heller, får då är man i princip baraxlad i alla fall.
Hade det varit jag och jag var orolig för kyla på kvällen hade jag tagit med strumpbyxor och en kofta som passar med klänningen. Ta med det utifall att. Det kan också hända att det blir varmt! Blir ofta det när många människor är på samma plats. I kyrkan behöver du inte tänka på något speciellt utom att vara finklädd.
Om din pojkvän är myndig så räkna också dig själv som vuxen. Däremot behöver du ju inte dricka dig full. Men det är svårt att veta hur de tänker. Ibland är det fritt, ibland kollar de leg även på bröllop. Om det är någon firma som hjälper till på kvällen kan det vara känsligt med minderåriga, isåfall kan du avstå från att dricka. Absolut kan du vara med! I och med att det är din pojkväns kompis som gifter sig så förväntar sig nog brudparet att ni båda ska vara med på kvällen.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#7 Att jag skrev "aldrig" var mer en förstärkning av min personliga åsikt. Och jag tycker man ska följa de etikettregler som finns. Även om de idag blir allt mer diffusa. Och ja, smala axelband räknas också som baraxlat. Vad man kan ha över är t.ex en sjal eller en kofta, eller bara jackan liggandes över. Men, i slutändan gör ju alla som de själva vill.
#9 Kan även tolkas som att det verklign är så, alltså inte som åsikt, men då vet jag vad du menade med det i alla fall.
Man kan om man vill ha det så, själv haft smala axelband i kyrkan och som sagt sett brudklänningar med det eller helt utan band, utan kofta på, visst de har slöja oftast men räknar personligen inte direkt att ha något på axlarna då.
Men ville bara förmedla att det är OK att ha det, och man visar ändå respekt 🙂
#10 Ja jag skulle varit mer tydlig med att det var min åsikt!
Det handlar också om traditioner inom familj och så, och ja många brudklänningar är ju faktiskt tubklänningar. 😉
Det är fortfarande så att man har inte baraxlat i kyrkan om man kan undvika det, det är att visa respekt för kyrkan. Har ganska stor koll då min pappa är präst. Vill du ha en klänning som är baraxlad är ett tips att ha en kofta över typ :)
we're always chasing that paradise
#12 Det är inte respektlös heller att ha baraxlat i kyrkan heller.
Sedan kanske det fungerar olika i olika kyrkor med, vad som är mer "acceptabelt" eller inte.
Nej vissa saker är inte logiska överhuvudtaget 😉

jag har jobbat i kyrkan i flera år, nära flera olika präster, och det har aldrig varit uppe för diskussion om man får ha baraxlat eller ej. jag har själv haft det flera gånger. kan vara så att olika kyrkor har olika sträng syn på vad man har på sig, men de kyrkor jag har varit i har aldrig ens diskuterat om man får vara baraxlad eller ej.
#13 Det finns mycket som inte är logiskt när det gäller religion, som jag tror att du själv har fattat. Inte så logiskt att man i vissa länder offrar småbarn till "gudarna" heller :) Men summan av kardemumman, gör som du vill TS. Tänk bara på att vissa församlingar har strängare lagar kring baraxlat så kanske dumt att ta risken!
we're always chasing that paradise
#15 Nej mycket i vår värld som inte är logiska överhuvudtaget. Sjuka saker bland annat :/
#8 okej tack så mycket jag ska leta på någonting som passar, vet inte om jag har någon kofta eller liknande dock har bara typ tjocktröjor och sånt vardagligt, har sällan "tjejiga" kläder på mig som kjol och klänning, men jag har nog någon sjal jag kan ha runt mig :) , ja han är myndig, han har nyligen fyllt 31 så :D
då sitter jag kvar och låssas som ingenting om ingen säger något, och jag ska inte dricka mig full i vilket fall, min mage tål inte alkohol så det är ju lite bra ;)