Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 1345 ggr
Minea2
0

Mardrömmar

Har haft mardrömmar ganska konstant i 1år nu och det gör mig helt utmattad. Dom senaste 3 nätterna har jag vaknat flera gånger per natt på grund av det. Jag blir så rädd för att sova så jag vet inte vad jag ska göra. Vill inte sova längre, det är bara hemskt. Vad fan ska jag göra?

[Tilde]
1

Kanske gå till psykolog och komma fram till varför du har mardrömmar? Stress? Trauma? 

Vad gör du innan du lägger dig?

Minea2
0

Jag går på toa och ser kanske på nån serie.

[Tilde]
0

#2 Normalt ska man inte se på TV/film innan man sover, men det borde inte påverka mardrömmarna tycker man… :/ Men jag föreslår i alla fall att du pratar med någon, det kan hjälpa.

[Nappiz]
0

Det ända bra tipset jag har är att  börja meditera innan du går o lägger dig 😇 och som #1 sa gå och prata med någon :)

Minea2
0

Har inte sett det hela tiden, kollar bara ibland. Har pratat med folk förut men det har inte hjälpt. Hur mediterar man?

[Nappiz]
0

Finns massa olika metoder och du kan väl googla och se vad du hittar. Men i grund och botten är det bara att sitta ner(ligg helst inte då risken att somna är stor) och slappna av i hela kroppen i varje liten muskel och bara andas och sitta så och bara låta tankarna flöda utan att lägga någon tyngd på något av de :) Och bara helt enkelt slappna av :) Helst minst 10 minuter. Men googla lite så hittar du säkert massor med olika metoder och andra liknande :) Sök på Chakra balanserade meditation eller meditation innan sömn eller något liknande :)

WarMinerTool
2

Jag hade själv samma problem när jag var mindre. Jag såg en sån där "drömmfångare" på en marknad, jag tror inte på sånt men jag köpte en ändå. Har inte drömt en mardröm sen dess. Vet inte varför… xD

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

Wellcraft
0

Jag skulle tipsa om sömntabletter, en lättare form heter propavan.
Hade själv samma problem men propavan söver liksom hela kroppen & oftast sover man inte oroligt.
Ett annat lugnare heter attarax och är inte alls starkt, men lugnar oroliga känslor, ångest osv så man slipper sova oroligt.

Det bästa är om du söker upp en psykolog och pratar om det så kan ni nog gemensamt komma fram till en lösning för vad som behövs för just dig, det kan vara så olika för vad lösningarna är men du ska inte behöva känna som du gör nu.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Pinglan00
0

Om du kommer ihåg drömmarna kan du be någon att tyda dem. Oftast är det ditt undermedvetna som vill berätta en sak. Så om du får reda på vad det vill säga dig kanske du kan ta och fixa det. ;)

simskakan.blogg.se

En blogg om TS4

[Tuulikki]
0

#8 propavan är receptbelagt och det känns väl sådär att tipsa någon man inte känner om sömntabletter utan att ha någon större koll på hela situationen. Nu vet jag själv att propavan är väldigt lätt och att det hjälper många att sova jämnare, men som sagt, kanske är bättre att vara lite försiktig med att tipsa om medicinering till vem som helst ;p Alla reagerar ju olika, propavan är rena sockerpillerna för mig till exempel. Det enda jag märker är myrkrypningar från helvetet.

Men till TS. Tröttar du ut dig rent fysiskt på dagarna? När går du och lägger dig? När somnar du? Vad gör du innan du somnar? Äter du ordentligt?

Många, bland annat jag själv, drömmer mardrömmar om något hänt som är traumatiskt eller psykiskt påfrestande på något annat sätt. Att gå en till en psykolog eller någon annan slags samtalskontakt verkar som en bra idé, men känns det jobbigt kan du ju först prova att trötta ut dig ordentligt (alltså prova det en tid, konsekvent utan att ge upp) och se om det hjälper. Sömn, mat & motion är jätteviktigt och de 3 går ofta hand i hand :)

NordicSunset
0

Vad är det för serier du kollar på? Och vad för slags mardrömmar är det du drömmer? Jag kollade på en skum serie som egentligen var rätt konstig. Jag är ingen som drömmer mardrömmar om t.ex övernaturliga varelser som vampyrer och zombies - man vet ju att det inte finns. Men så kollade jag på en serie med "riktiga" människor där det hönde hemska saker hela tiden och anledningen till min mardröm var den serien. Man tänker nog inte på det när man komlar på själva serien/filmen, men sen kan man "binda" ihop allt och få fram vad det kan bero på.

Be the best version of you.

• Zoella