Bör jag få underhållsbidraget?
Jag bor hos min pappa och mamma betalar då underhållsbidrag. Jag är 16 och börjar få studiebidrag i september, vilket ligger på 1050. Jag får betala kläder och skor själv och om jag får pengar av pappa så blir jag "skyldig" honom dom pengarna i ett senare skede. Jag betalar även mina husdjur (1 katt, 2 gerbiler & 3 marsvin) själv inkl. veterinärkostnader. Jag får betala så mycket själv och jag känner att jag aldrig kan ha kul eller kan unna mig någonting någon gång just för att jag har husdjuren och mig själv att ta hand om. Jag får boplats, mat på bordet och schampoo och balsam, resten får jag betala själv om jag tänker rätt. Kan jag be om att få underhållsbidraget , tycker ni att jag ska ha det?
Underhållet ska ju användas för att hålla dig levandes och välmående, dvs mat och tak över huvudet 👍
Jag har det likadant, dock 2 kaniner och 1 katt och 2 marsvin och så bor mina föräldrar ihop, jag kan inte göra mkt med mina kompisar och jag får välja dom billigaste alternativen när det gäller kläder och skor, men jag klarar mig, det är väl det viktigaste? ;)
För evigt med Gaia
Nej, det tycker jag är pengar som din pappa ska ha för att kunna ge dig boplats, mat på bordet, hygienartiklar och liknande. Det du kan göra är att kanske komma överens om att du kan få hjälp med pengar för att sköta djuren om du hjälper till i hemmet. På så sätt får du ju mer pengar över till att ha roligt.
Du har ju valt att ha dina husdjur och som man bäddar får man ligga, säjer jag!
Vill du ha dem så får du stå över annat dyrare underhåll.
Varifrån får du pengar idag att betala "allt annat"? Underhållsbidrag är ju i första hand till för att täcka boende, mat, försäkring osv. Kanske din pappa har större omkostnader för att han har dig boende hos sig (tex en större bostad eller att han inte hinner jobba lika mycket för att han ska ta hand om barn), och det är det som underhållsbidraget ska gå till.
Utöver det så har du redan ett barnbidrag idag som också ligger på 1050, så att det börjar heta studiebidrag när du fyller 16 år gör inte att din pappa får mer inkomst.
Om du ska ha hela den summan eller inte finns ingen annan som kan svara på än dina föräldrar. Dom har inte skyldighet att ge dig dom pengarna, men dom har skyldighet att försörja dig.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Liksom #1 och #3 skriver så är underhållsbidraget till för att du ska få mat på bordet, och tak över huvudet. Det är inte till för att kunna ha djur eller nöjen och du kan inte kräva det, det är inte dina pengar.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg