Jävla feminister!!!!! :@
Blir så jävla arg när folk påstår sig vara feminister och anser att man måste vara feminist och är man inte det är man sexist!!!!! Man har bara valet att vara feminist helt enkelt och är man inte det då får man väl vara sexist då. Tröttnat på hela feminist skiten nu. Det blir bara värre och värre. Man ska ju heller inte bry sig om männen längre, all fokus ligger på kvinnorna och vill man lägga fokus på män är man automatiskt sexist. Nej jag vill inte vara med längre. Lägger mig under en sten tills folk får lite vett i huvudet.
Byt umgänge om alla du umgås med säger så. Feminister hatar inte män! Feminism handlar inte om att hata män!
/Christine
Säger som 1. Alla förstår inte alltid vad en feminist är eller vad feminismen står för och är till för. Många tror att det är typ.. arga kvinnor som hatar rakhyvlar och trycker ner och hatar män. Det stämmer inte ens nästan! Hoppas någon här kan förklara tydligt och bra, jag har inte tid just nu :/
Jag vet mycket väl vad feminismen och feminister står för men orkar inte med alla feminister jag möter runt på olika hemsidor. Det enda dom kommer med när jag vill säga nått är att min åsikt inte räknas då jag är sexist(för jag är ju inte feminist), och därför har jag ingen rätt att uttrycka mina äckliga åsikter.
#3 - Då kan du ju be dom läsa på lite om feminism v/s sexism istället.
/Christine
Tydligen är man nu antingen femininst eller idiot nu också. Blir fan bara bättre och bättre
#5 Tagga ner lite? Försök att bara skaka av dig det "dåliga samvetet" de människorna ger dig. DU vet vad som är sant för DIG, att du är varken idiot eller sexist. :)
avlider hahahah
-
håller med dig! har feminismen tex tagit tag i att flera tusen män dör i arbetsolyckor medans bara några få kvinnor gör det? Hade det varit omvänt känner jag att det hade blivit kalabalik och att feminismen skulle se det som ett väldigt orättvist och problemfyllt ämne.
we're always chasing that paradise
MEN, feminismen har gjort otroligt mycket för oss, får man inte glömma. Men det är ingen hemlighet att feminismen inte är så jämlik som det framstår, vilket är synd. I flera olika U länder skulle feminismen behövas otroligt mycket.
we're always chasing that paradise
Självklart är man inte antingen feminist eller sexist. Man kan vara neutral och behöver inte kalla sig feminist fast man har feministiska åsikter (förstår dock inte varför). Sexism är något helt annat… Men om du skulle förtrycka kvinnor är det ju en annan sak - men det tror jag inte är fallet. 😉
Var vänlig och sluta svära så mycket här på sajten dock! :)
#8 Att män dör i arbetsolyckor har väl inget med deras kön att göra dock? De har valt farliga yrken och hamnar tyvärr i tragiska olyckor. :(
#5 Precis, är du inte feminist är du en idiot, du har förstått rätt! :) Btw, någon som har en yxa att låna ut? Tänkte ägna morgondagen åt att döda lite män. Nej men Skämt åsido. Skulle vara jätte bra om du kunde tagga ner lite och ta reda på fakta innan du ger dig på oss feminister. Det här med att vara feminism eller idiot citatet har blivit så missförstått (visst, det kan jag förstå på ett sätt). Tycker du att Sverige är jämställt och att feminismen inte behövs så ja, då tycker jag att man är dum i huvudet. Men om du nu "vågar" att inse att Sverige inte är jämställt och förstår faktan om att feminismen behövs men av någon anledning inte vill kalla dig feminist (varför man nu inte skulle vilja det?) så nej, då tycker jag självklart inte att du är dum i huvudet. Feminister är inte sura, aggressiva, håriga, osminkade, lesbiska (för att inga män vill ligga med dem), tråkiga kärringar. En feminist kan vara den 54åriga lastbilschauffören Lars. Det kan vara Emma i 8c som sminkar sig, plattar håret och tränger in sig i de tightaste kläderna och ständigt tuggar tuggummi och instagramar. Ni förstår, vem som helst som vill att alla oavsett kön, hudfärg, läggning eller jobb ska ha samma rättigheter och skyldigheter. Sådär ja, hoppas du lärt dig lite mer och taggat ner.
Du måste inte vara antingen eller, var dig själv och ha dina egna åsikter.
Jag tycker att samhället skall vara jämställt och jag vet att många kvinnor förtrycks i vår värld men samtidigt, det som jag stör mig på, är att man inte ser det från båda hållen. Man ser kraven på kvinnor i samhället, och ja det finns många, men det som glöms bort nu är kraven på männen. Finns fruktansvärt mycket krav som män ska hålla och gör de inte det så får de ord slängda i ansiktet. Detta händer båda könen.
Det som jag ofta också får höra är att kvinnor fick rösträtt för BARA 100 år sedan. Ja, det var sent men varför inte se det positiva i det, kvinnor FICK rösträtt.
För att gå tillbaka till dagens samhälle så har jag märkt en sak med till exempel DressMann reklamerna. Det är en affär för män (klart kvinnor kan väl gå dit också om de vill) men på reklamerna så finns det minst 2-3 kvinnor med. Troligtvis så har de med kvinnor för att inte anses vara sexistiska men resten av klädaffärers reklamer på TV, som till exempel H&M, har jag inte sett en enda man på ett tag nu. Det är bara kvinnor. Även i affärerna så tar kvinnornas avdelning upp nästan 3/4 av affären och män och barn får dela på 1/4. Borde det inte vara lika uppdelat? Majoriteten av män och killar jag har träffat och umgåtts med har varit tvungna att köpa sina kläder på nätet för att de inte finns kläder till dom i fysiska affärer.
Jag kan fortsätta ganska länge men det jag vill få fram är att BÅDA KÖNEN diskrimineras och har enorma krav på sig i dagens samhälle men enligt min åsikt så är fokusen mest på kvinnor. Ja, många kvinnor i många samhällen, länder och religioner kränks varje dag men man måste se det från båda hållen och inte bara ena.
hahahahahahahahahaha va
Feminism handlar om att män och kvinnor ska vara jämnställda. Visst är feminism ett feminint ord men det handlar inte om att kvinnor ska lyftas och män tryckas ner, det handlar om att vi ska vara jämlika med samma rättigheter.
Tycker man att båda könen ska ha samma rättigheter och anser att kvinnor och män är lika mycket värda har man feministiska åsiktr, oavsett vad man vill kalla sig själv. Jag känner nog nästan enbart feminister, vet inte en enda av mina vänner som tycker att kvinnor är bättre än män eller att män är bättre än kvinnor.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#12 Det kämpar vi feminister också för! Idealet av en man är lång, stark, beskyddande, aggressiv, sexgalen (för att nämna några saker). Vi vill få bort detta idealet (precis som vi vill få bort idealen för kvinnorna och idealen för andra kön). Vi vill att killar inte ska behöva vara känslokalla, vi vill att män ska få sminka sig om de vill, vi vill att män ska få vara sig själva precis som att alla ska få vara sig själva (och sa samma rättigheter och skyldigheter).
Män ska ju självklaaart inte männen handla kläder (där av att herr avdelningen är så liten). Att det sedan är kvinnor på reklamen för herrkläder är för att kvinnorna ofta ses som objekt i reklam. Det är ofta en man med 2-3 kvinnor runt sig och mannen ser ut att ha makt över kvinnorna. När kvinnorna inte är där för att männen ska ha makt över dom, vad gör dom då i en herreklam? Jo, kvinnor ses/visas ofta som sexobjekt, eller mer deras kroppar. Män visas inte alls upp på samma sätt. Därför ser man oftare kvinnor i herreklamer än män i reklamer för damkläder.
Annars var det en riktigt bra tanke/åsikt! :)
Så som jag ser på feminism:
1. Höja kvinnornas värden och status till mannens nivå. (alltså låta mannen stanna kvar på sin position)
2. Ge kvinnan ett förtroende där hon får bestämma själv gällande sin egna kropp och hälsa och inte låta massor av män med makt bestämma abortlagar osv osv.
3. Att lära männen att sluta begå sex-brott mot kvinnor istället för att lära kvinnor att vara försiktig, klä sig på vissa sätt för att undgå sexbrott osv
4. Jaga bort den negativa klangen från att vara kvinna. Tex. "du slåss som en tjej"
5. Att ta bort pressen redan från tidig ålder att behaga mannen istället för sig själv liksom. "sug av din man varje morgon om du vill ha en glad man" eller "Snyggaste klänningen din man bara kommer äääälska" osv
6. Ta bort konflikten mellan flickor och kvinnor där de slåss som mannens uppmärksamhet. "Hur fan kan han tycka om henne, hon är ful som stryk" och "jag är så jävla mycket snyggare än henne, jag lovar att jag kommer haffa hennes pojkvän sen"
För mig är feminism INTE att förtrycka mannen någonstans. Förstår inte det här med att männen är äckliga och bedrägliga-grejen. Lol
(detta är vad jag kom på på rak arm )
Medarbetare på bildredigering! :)
#15 håller med!
#15 Problemet är att det inte syns. Det enda jag hör är "kvinnor kvinnor kvinnor" och väldigt lite "jämställdhet". Det med reklamerna, som jag tror att jag skrev i min förra kommentar, är att det aldrig varit kvinnor med tidigare. Varför nu? Handlar troligtvis inte om att kvinnorna ska sexualiseras i en reklam för kläder för män utan för att jämna ut könen i reklamen. Vilket jag tycker är konstigt när det inte är tvärtom också. Och att reklamer med män inte skulle vara på samma sätt som reklamer med kvinnor förstår jag inte. Så de flesta reklamer med män är inte med smala, vältränade män med lite och tajta kläder? Och i kalsongreklamerna så zoomar de in något fruktansvärt på mannens paket men när det är underklädesreklam för kvinnor så zoomar man inte in på deras könsorgan eller bröst. Inte vad jag har sett i alla fall. Båda är kanske smala och vältränade ja, och det bör visas mer än bara ideal men samtidigt så är det skillnad på reklamerna. Sedan för att ta upp en till sak, inkvortering. Jag struntar fullständigt i vilket kön personen har bara den har rätt utbildning och vet vad den gör! Ska man i sådana fall kvortera in något som inte riktigt kan det den ska och kanske sitta som chef och styra allt? Nej tack. Jag vill ha en chef som vet vad hon eller han gör och har rätt utbildning och som sagt strunta i könet! Blir det inte mer sexistiskt att bara sätta in kvinnor? Då glömmer man männen. Alltså blir det åt andra hållet.
#18: sex säljer, självklart plockar man in vackra kvinnor i reklamer med produkter riktade mot män - det är för att sälja mer. Inte för att jämna ut könen. Reklambranschen vill än så länge bara tjäna pengar och det gör dom med smart och sexistig marknadsföring.. Självklart är inkvotering av sådana skäl inte bra, det är kompetens som ska styra och inte könet. Det tycker feministerna också såklart eftersom det är ett sätt att bli jämställda, att bortse från könet och anställa på kompetens. Där är vi dock inte idag utan alla högre positioner domineras av män. Chefsyrken, politiker och andra högre uppsatta yrken är helt klart mansdominerade. Är det för att män i så stor grad verkligen är så otroligt mer kompetenta än kvinnor att det blir såå svårt för kvinnor att ta sig in? Är det så stor skillnad på könens intelligens och kompetens? För just nu är det en otroligt skillnad. Kanske måste man göra något drastiskt för att få folk att förstå att många kvinnor också är duktiga "trots att" de "bara" är kvinnor. Eller hur tycker du man ska få folk att se att kvinnor också kan? Att prata räcker inte långt tyvärr.
#18 Precis, det har inte varit så tidigare men samhället blir mer och mer inriktat på att kvinnor är sexobjekt. Istället för att upprepa det så kan jag säga att jag skulle förklarat det på samma sätt som första stycket i #17.
Ikajo på feminism.ifokus har skrivit en superbra artikel för er som vill läsa på & lära istället för att spotta ut fördomar.
: Ikajo
Vad innebär det egentligen att vara feminist? Den typiska bilden är rabiata manshatare som vill vända upp ner på hela världsordningen. Behövs verkligen feminismen? Har även män orsak att bli feminist?
Detta är en grundläggande beskrivning av feminism som avser att ge en översikt av begreppet.
En politisk inriktning som anser att:
1. män och kvinnor borde ha samma värde, rättigheter och skyldigheter.
2. så är inte fallet.
3. det är generellt kvinnor som missgynnas i högre grad än män.
4. man måste arbete aktivt för att uppnå lika värde, rättigheter och skyldigheter för både män och kvinnor.
- Det kan tyckas vara självklart att män och kvinnor ska leva sina liv på samma villkor men så ser det inte ut idag.
- Kvinnor tjänar generellt sämre trots motsvarande utbildningslängd, arbetstid och kompetens.
- Kvinnor utsätts i högre grad för sexuellt våld och lever i en konstant medvetenhet om att utsättas för sexuellt våld.
- Kvinnor objektifieras i högre grad inom marknadsföring, film, spel, konst och andra media.
Det finns en inställning att kvinnor får skylla sig själva om de blir utsatta för våld eller sexuella övergrepp
_Män påverkas i allra högsta grad av en orättvisa mellan könen.
_
- Män har svårare att få vårdnaden om sina barn och möter större motstånd för att kunna vara föräldraledig.
- Män med vad som uppfattas som feminina egenskaper anses ofta vara mindre man och kan även uppfattas som homosexuell.
- Den manliga rollen innehåller färre uttrycksmöjligheter och begränsar alternativa uttrycksformer. Den manliga rollen reproduceras i all möjlig media och kommer ofta till uttryck genom starka och macho män. Media där våld är männens enda uttrycksmedel är vanligt.
- Män ska helst fokusera på karriären och välja jobbet före familjen.
De allra flesta feminister idag anser att det är viktigt att jobba för att det ska bli jämställt mellan män och kvinnor på alla områden. Även på områden där kvinnorna gynnas i förhållande till männen. Problemet är att fortfarande missgynnas kvinnor i högre utsträckning och inom fler områden, så fokus hamnar gärna på de områden
Vill du veta mera? Wikipedia har en övergripande beskrivning av olika feministiska inriktningar för den som är intresserad. Vill man få en djupare förståelse finns Lena Gemzöes bok "Feminism" som mer ingående beskriver begreppet.
_**Observera att artikeln är bygg på fakta och är inte avsedd att som argumentation.
länk : http://feminism.ifokus.se/articles/532857018e0e741fe500000b-veta-mer-vad-ar-feminism?discussions-1
creds till ikajo._**
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#14, ett litet tillägg bara. Feminism är INTE ett feminint ord. Annars håller jag med dig till hundra procent och många andra här inne.
Det här med att kvinnor fick rösträtt "bara för 100 år sedan" och att vi ska vara glada över att vi faktiskt fick det, saken är den att vi fick rösträtt flera år efter männen, det är där orättvisan ligger. Kvinnan har genom alla tider varit mindre värd.
Mvh Linnea Matros
#22: Vad menar du med att det inte är ett feminint ord? Feminism - Feminim. Hur tänker du nu? Jag menar inte att det på något sätt är ett ord som gynnar kvinnor, bara att det låter feminint. Det betyder inte att ordet står för något feminint, det står för jämnställdhet. Det finns ju väldigt många maskulina ord i motsats till de (väldigt få) feminima, tex ordet "man". "Man" ska göra det här, eller Hur ska "man" göra? :)
Inlägg i debatten.
Är jag feminist för jag ser kvinnor som mycket kompetenta människor som i många situationer är långt mer dugliga än männen och att de har lika stor rätt till lika lön och lika behandling som männen?
Det är nåt "gammalt" skit som sprids vidare via arv men jag tror på sikt kommer denna form av exkludering och förtryck försvinner. Det krävs dock några generationer.
"Militant-feminismen" verkar vara mer en förening där deltagarna får tydliga identiteter i gruppen.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag håller med dig. Jag vill kunna kämpa för jämställdhet utan att få feminist-stämpeln.
Jag kallar mig inte feminist av anledningen att feminism för mig inte är synonymt med jämställdhet. Jämställdhet är något jag gärna vill ska finnas i samhället, men jag skulle aldrig kalla mig feminist även om vissa feminister skulle ha liknande värderingar som mina egna (vilket sällan inträffar dock.)
För mig säger bara namnet en hel del om vad som representeras i feminism - kvinnor ska ta platsen och det är bara kvinnor det är synd om. Jag tycker att man för att kunna uppnå jämställdhet krävs att man höjer männens status också, men alla här vet att män som kämpar för deras rättigheter skulle ALDRIG bli socialt accepterarde, tyvärr.
Så innan jämställdhet kan uppnås kanske första steget är att byta namn på feminismrörelsen till något mer passande för det man försöker presentera den som.
Som kvinna enligt samhällets normer är det viktigt att visa att man bryr sig om ens rättigheter och kalla sig feminist.. Och man Kan inte säga "Jag är faktiskt inte feminist" för då är man antingen kvinnohatare, fascist eller något annat.
Alla gör sina egna val och vill man kalla sig feminist eller what so ever so gör det inte mig någonting. Men ingen annan behöver dela in mig i någon kategori innan jag själv bestämt mig var jag vill tillhöra, tack.
#25 Du har helt missat poängen med feminism. Feminismen kämpar lika mycket för mäns rättigheter.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#26 Jaså, för namnet säger något annat. Då skulle det lika gärna kunna vara maskulinist, eller varför inte ett väldigt neutralt ord: Humanist.
#23 Jag menar att feminism inte har något med feminin och att många ofta säger att de är "jämställdister" istället för feminister efter som de tror att feminism = feminin (feminin =kvinna)
Precis som när maskulint initiativ startades. Maskulint = manligt. Feminint = kvinnligt. Maskulinism = jämställdhet (Maskulinism avser i huvudsak den politiska och kulturella rörelse som syftar till att få lika politiska, ekonomiska och sociala rättigheter för pojkar och män som för flickor och kvinnor).
Feminism = jämställdhet (Feminism är en samling rörelser och ideologier vars målsättning bland annat är kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter och kvinnans likställighet med mannen)
Så feminism kanske låter feminint men står ju inte för kvinnan, utan för jämställdhet mellan man och kvinna. Du säger att det "låter" feminint och det säger jag inte emot. Jag säger bara att feminism är inte detsamma om feminint.
Vilket många verkar ha svårt att förstå. Maskulinism och feminism är detsamma som jämställdhet. Ni som hellre vill att det ska heta jämnställdism eller liknande har alltså lärt er fel betydelse av feminism/maskulinism.
Mvh Linnea Matros
#27 Roligt att folk reagerar på ett ord så fort det råkar vara feminint, aldrig stött på ord som människa, man ska osv.
Hänvisar till mig inlägg #21 där du kan läsa lite om vad feminismen innebär.
Tyvärr finns det för mycket fördomar kring feminism och det är lika tråkigt att höra varje gång.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är en söt liten video som visar hur påverkade vi blir under vår uppväxt och av samhällets syn på kvinnor. Man ber vuxna att "springa som en tjej", "slå som en tjej" osv och alla gör det så larvigt. När dom ber unga tjejer (som ännu inte fått lära sig att tjejer är sämre än killar och att "som en tjej" är något dåligt och en förolämning) så springer dom så fort dom kan, slår så hårt dom kan och kör på som om "som en tjej" vore en bra grej. Vilket det ju faktiskt är.
#28: Ja, det är exakt det jag menar :) Ordet feminism har ju inget med kvinnor att göra. Det låter bara feminint och det är helt sjukt att folk reagerar så starkt på ordet och många tar avstånd från feminismen och påpekar hur namnet låter och att det bara handlar om kvinnor osv. Men som #29 reagerar folk inte på maskulina ord utan det är heeelt normalt och okej. Men så fort ett ord låter lite feminint så "NEJ NEJ NEJ jag kan absolut inte vara feminist usch och fy". Tokigt!
Jag menade exakt det som du skriver ;)
Vet alla ens varför feminismen heter som den gör? Och varför man inte valt ord som "jämställdhetskämpe"?? Därför att feminismen går långt tillbaka i historien än vad man tror. Då man ville ha rätten till utbildning precis som mannen hade. Att få rösträtt precis som mannen.
"Kvinnorörelsen är sprungen ur den franska revolutionen och den första vågen sveper över USA och Europa på 1860- och 70-talen. Kampen rör framförallt rätten till utbildning, förvärvsarbete och att myndigförklaras. 1919 införs kvinnlig rösträtt i Sverige och kvinnor röstar första gången 1921."
- http://www.kvinnojouren.se/fakta/feminism-och-jamstalldhet/kvinnororelsens-historia
Fast jag förstår inte varför allt ansvar ska läggas på att de kvinnliga feministerna ska prata mer om de krav som ställs på män i samhället. Som Fanny Åström uttryckte det så bra på sin twitter: Klart som fan män lider i patriarkatet, det hade varit grymt om fler män hade kunnat skriva om det.
#28, Lydds. Intressant. Du menar alltså att feminism är inte kopplat till feminin? Feminism är istället kopplat till "jämställdhet"? Om så är skäms jag för jag borde ha vetat detta.
För att koppla tillbaks till TS som reagerade över nåt hon tyckte var tokigt så vill jag fråga herrskapet om just "feminism/jämnställdism". Kan en person vara neutral i frågan? TS känner att hon får stämpeln "sexist" om hon inte anammat "feminismen". Det kan väl också vara så att man som person inte är insatt i ämnen och därmed inte intresserad av det och därmed inte har nån stämpel alls? Möjligtvis "Ej-insatt-kategorin".
Jag drar paralleller med vad Bush sade efter 9/11. "Om ni inte är med oss är ni mot oss". Så kan man väl inte säga?
För övrigt så måste jag säga att TS reaktion med irritation och ilska är ett friskhetstecken och vi behöver mer "reaktion". Det är min åsikt.
#34: jo men det är klart man kan vara neutral och helt enkelt inte bry sig! Det finns ju dessa människor också, även om (iaf jag upplever) dessa som få och rätt ovanligt. Antingen tycker man att människor ska ha samma rättigheter (feminism), eller så tycker man att det är bra att det är ojämställt och att en del förtrycks eller så orkar man inte bry sig. Även om man är feminist (för ett jämställt samhälle) behöver man ju dessutom inte gå med plakat, skrika ut sina åsikter eller aktivt försöka ändra något - många delar ju bara åsikten om att vi borde ha samma rättigheter. Det räcker liksom, mam behöver inte göra mer. Alla män och kvinnor jag känner är feminister, dvs delar åsikten att vi borde ha samma rättigheter och skyldigheter oberoende av könstillhörighet.
Gäller feminism även frågor som rör ras?
#34, jag ska förklara ännu tydligare.
Feminism = Man kämpar för att kvinnor ska få samma rättigheter som männen (detta var grundtanken i alla fall!) men nu på senare år har man börjat ta upp männens frågor i feminism också. Pappaledighet är ett exempel på detta. Man kämpar alltså för att män och kvinnor ska ha samma rättigheter = jämställdhet
Maskulinism = Att män ska ha samma rättigheter som kvinnor = jämställdhet.
Så visst är feminism och maskulinism kopplat till könen, på sitt sätt, i alla fall från grunden. Men det är nu på senare tid som feminism innefattar både män och kvinnor. Vi får inte glömma att feminismen startades någon gång på 1600-1700 talet och har länge funnits med just för att kvinnor haft sämre rättigheter än männen. Därför valde man kanske då feminism istället för humanism då det verkligen var en markant skillnad på kvinnor och män på den tiden.
Maskulinism startades i början på 1900-talet, främst för att ta upp frågor som värnplikt, vårdnad av barn och även lika lön för samma arbete.
Slutsatsen är väl då att det är en tolkningsfråga. Eftersom de i båda fallen kämpar för jämställdhet så skulle jag inte säga att feminism = feminint, utan feminism = jämställdhet.
Mvh Linnea Matros
Tack. Det tycks vara en tolkningsfråga även jag anar att orden har sin formella definition någonstans. Som jag ser det rör det sig numer uteslutande om jämställdhet mellan könen.
#36 Feminister kämpar för att alla ska ha lika rättigheter kortsagt, oavsett vart du kommer ifrån, kön, sexuell läggning osv.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Men egentligen om man ska dra det lite längre, är inte partier bara en tolkningsfråga? Om Fi säger att de slåss för jämställdhet är det inte då i deras ögon? Om någon annan har en annan åsikt, kan inte dom då säga att Fi inte slåss för jämställdhet? Alltså det handlar om dina egna åsikter om vad du ser andra slåss för. Det är likadant när det gäller rätt och fel. Det som samhället, majoriteten av människorna, anses vara rätt kan ju egentligen vara fel. Allting handlar om din egen åsikt och egenligen då är det väl därför det finns diskussioner som detta. För vissa säger att de har rätt, andra säger att de har rätt. Vad ger dig rätten egentligen att säga att Fi står för det dom gör för det blir en tolkningsfråga. Om dom säger jämställdhet så kanske de menar något annat än vad du säger att jämställdhet är.
#40: Fast det finns ju defintioner av jämställdhet… ?
Från Nationalencyklopedin:
"jämställdhet innebär att kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter inom alla väsentliga områden i livet. Jämställdhet är närbesläktat med jämlikhet. Medan jämlikhet rör alla människors lika värde är jämställdhet emellertid förbehållet förhållandet mellan könen."
Det är väldigt tydligt beskrivet att feministerna vill att kvinnor ska ha samma makt som männen har idag. Det står ju dessutom beskrivet i F!'s politik vad de kämpar för ,det är inget som du behöver tolka utan du kan läsa dig till deras valpolitik.
#40 Jo, och jag kan säga att en gris är en ko, men det gör inte grisen mindre gris eller mer ko för det. Som nämnt ovan finns det ju definitioner av jämställdhet och även om gränsen inte alltid är jättetydlig så måste man ju försöka dra den någonstans. Fi pushar ju jämställdsfrågan väldigt hårt och jag tycker därför de kan säga att det kämpar för det, medan andra partier knappt lyfter frågan.
Jag har insett att jag inte är feminist, jag tycker man ska ha jämnställhet mellan könen men jag tycker t ex os grenarna borde vara könen försig. Så jag är väl helt enkelt sexist.
Jo, när alla ändå är inne på ämnet. Det är en sak jag har undrat över. Om värnplikten skulle inskaffas i Sverige igen, skulle då alla tjejer behöva gå lumpen och eventuellt gå ut i krig? Absolut inge illa menat, jag undrar bara, :)
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
De som kanske vill frivilligt anmäla sig. Någon måste ju vara hemma o ta hand om gamla o barn också. Så tänker jag.
#44: det är väl inte så konstigt med tjejer dom gör lumpen. Det gör ju många idag!
#43: Det där är en halmdocka, känner ingen feminist som driver frågan om att män och kvinnor ska tävla tillsammans. Det betyder inte att de inte finns men det är knappast en utbredd åsikt.