Är det vanligt?
Är det vanligt att man har blivit av me oskulden när man är 13år för nästan alla i min klass är de (jag också) men det känns som alla tycker det är för tidigt vad tycker ni? Är det för tidigt?
Wille, Puffe, Doris
det är för tidigt och olagligt. det klassas enligt lag som pedofili.
Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se
Men det är väl bara om det är en som är över 15 och en som är under 15 Eller har jag fel nu??
Wille, Puffe, Doris
på tok för tidigt. Ta vara på din oskuld så länge du kan säger jag till alla yngre. Det är något värdefullt och ska inte förloras innan du vet att det är just det du vill. Du ska särskilt stå pall för grupptrycket, du är inte mindre kvinna för att du har din oskuld kvar!
Vid 13 års ålder är det ovanligt att bli av med oskulden!! Sen anser jag att man är alldeles för ung för att ha sex vid 13 år, ännu mindre att kunna ta konsekvenserna som kan bli av sex! Det vill säga en ev graviditet och könssjukdomar.
Spelar ingen roll, varesig båda är under 15 eller endast en.
I alla fall är det olagligt.
"Ibland kan man höra att när man fyller 15 år blir man byxmyndig, att det är då man får ha sex. Det som syftas på är den lag som säger att det är förbjudet för någon över 15 år att ha sex med en person som är yngre än 15 år. Samma ålder gäller för alla oavsett kön.
Det finns en lag med syftet att skydda barn och unga mot oönskade sexuella handlingar. En person som är 15 år eller äldre, och som haft sex med någon som inte fyllt 15 år kan dömas för våldtäkt mot barn eller sexuellt utnyttjande av barn. Även om det inte förekommit något hot eller våld. Det gäller även om den som är under 15 år ville ha sex.
Det är också olagligt att försöka få någon under 15 att göra sexuella saker på nätet, eller att till exempel skicka nakenbilder."
taget från UM's sida -
Se*Ocarinas
www.cuntcat.blogg.se
Känner man att du är redo så herregud,det är nog inte vanligt vad jag vet men jag är snart 14 och oskuld och kommer vänta tills jag är redo helt enkelt, om jag sen är 14 eller 18 ja det får vi se men jag tycker man ska göra det när man känner sig redo :) (Så tänker jag om mig iaf)
av egna erfarenheter, spara på oskulden tills du är redo med den rätta, har kunskapen och är påläst kring p-piller och andra medel som förhindrar graviditet.
Jag blev en ung mamma och det är fruktansvärt jobbigt och påfrestande!
Skaffa dig ett bra förhållande, med någon som vill vänta tills ni båda är 15 eller mer :) Sen är det bara tuta och köra.
Se*Ocarinas
www.cuntcat.blogg.se
Man är redo för sex när man är påläst om sjukdomar, graviditet, skydd, samt är redo att ta konsekvenserna. (Kondom är inte 100% säkert, du kan bli gravid ändå). Sen huruvida man gör det med sitt livs kärlek, eller en vän tycker inte jag spelar någon roll. Det viktiga är att båda är med på det, känner sig trygga med och litar på varandra. Samt att båda är med på att det när som helst går att säga nej, och att den andra då respekterar det och slutar.
Man ska inte ha sex för att "alla" andra gör det (och lita inte blint på att alla som säger att dom haft sex faktiskt har haft det), eller för att det är grupptryck. Du ska ha sex när och om du vill. Vill du inte förrän du är 40, så är det inget konstigt med det. Det finns människor som aldrig vill ha sex, och dom som är redo för det (både fysiskt och mentalt) väldigt tidigt.
Själv är jag sexton år och har inte haft sex, eller ens kysst en kille. Jag har helt enkelt inte träffat en kille som jag passat ihop med på det viset. Sen struntar jag i att många i min ålder har haft sex, det är deras val och inget som rör mig.
//Jessie
#5 "Spelar ingen roll, varesig båda är under 15 eller endast en. I alla fall är det olagligt." Det är inte olagligt om båda är under femton:) #0 du skrev att du redan har förlorat så det här kanske förlorar sin poäng men för andra så säjer jag: du är inte redo om du är osäker på det eller inte är redo helt enkelt. Du är redo om du har en person som du älskar och kärleken är ömsesidig. Man ska aldrig förlora oskulden baraföratt. Man ska vänta tills båda parterna känner att dem är redo, inte typ "ja, jag fyllde ju arton förra veckan så då får jag ju inte bli för sen." Om du känner att du är redo(och inte socialt men mentalt) och älskar personen och är upphetsad, då kan du ha sex. :)
Jag tror att det är vanligt att man ljuger om det när man är i den åldern för många tycker att det nästan är lite pinsamt att säga att man är oskuld.
#10 det visar hur mycket som är anorlunda nu, längre tillbaka i tiden var det en enorm skam att ha förlorat oskulden.
Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling
Det är olagligt och man får inte ha sex då när man är 13
#12 det är inte olagligt:)
Det är inte olagligt. Även om det skulle bli olagligt så kan ingen straffa dig. Du är under 15. Detta kommer från en som har kunskap om ämnet. Gjorde det själv innan jag blev 15 och har inte ångrat det och aldrig blivit anmäld eller åkt dit. Själv var jag 14.
Men du ska inte förlora oskulden bara för "alla andra har gjort det" jag kan lova dig att dom flesta ljuger om det. Dom som har gjort det behöver inte skryta med det för det är något man gör själv när man känner sig redo.
May the Gerbils be with you :3
Det ÄR olagligt även om båda är under 15år, däremot kan ingen straffas för det.
Se*Ocarinas
www.cuntcat.blogg.se
Det är inte olagligt, vart står det får jag fråga? Det är olagligt för nån äldre än femton att ha sex med någon under femton, men om båda är under femton då får dem ha sex hur mycket dem vill:D
#1 det klassas väl inte som pedofili? pedofil är när man som vuxen är intresserad av barn. vilket är så äckligt.
om man som 13 år är med en annan i nästan samma ålder är det knappast pedofili, eftersom båda är barn.

Pedofiler dras oftast till pre-pubertala barn.
Förlåt men har du förlorat oskulden och du är TRETTON år?
Usch.. Skäms
#19 vadå skäms?
Läs lagen. Bara att googla! Om du är 13 och har sex med en 16åring så kommer denne dömas för pedofili. Jag vet väl själv av egna erfarenheter då jag blev av med min oskuld när jag var 7år gammal till en 18åring..
Se*Ocarinas
www.cuntcat.blogg.se
#21 Kan man verkligen dömas för pedofili? Är det inte sex med minderårig, sexuellt övergrepp på barn eller liknande man döms för?

#22 Det brukar vara sex med minderårig alternativt sexuellt utnyttjande av barn/minderårig när dem är så pass "gamla".
#23 Undrar inte över praxis utan mer om det finns en lag mot pedofili. För man kan väl vara pedofil även om man inte "agerar på det"?
Tack för alla svar men jag gjorde de inte bara för alla andra hade gjort de
Wille, Puffe, Doris

#24 Aha, du menar så! XD Hur menar du med agerar på det?
#26 Utför "pedofil-handlingar", övergrepp på barn etc. Det är förstås olagligt, men det är väl inte olagligt att "bara" vilja göra det eller tända på tanken, även om jag förstås tycker även det är vidrigt.

#27 Nej, tankar är inte olagliga så länge du inte utför "olagliga tankar" i handling. Pedolfili är en läggning precis som heterosexualitet, homosexualitet, dendrofili m.m.
#28 Ja det är så jag också tänker, det var därför jag ifrågasatte vad #21 skrev :)
#25 Varför gjorde du det då? Hur länge sedan var det? Hur länge hade ni varit tillsammans, om du nu tycker att det är för tidigt, varför gjorde du det?🙂Jag tycker absolut det är okej men jag känner ingen 00a som förlorat oskulden, själv är jag 99a och jag känner typ 5 i min ålder och 98or känner jag massor som har😂 Men hur tänkte du?🙂 Och var det någon hemma samtidigt?😃Hade vart fett awkward om ni blev busted(mer än i en äldre ålder menar jag)😉
#30 Varför gjorde du det då? Jag kände att jag ville det just då Hur länge sedan var det? Förra lördagen Hur länge hade ni varit tillsammans? 6månader om du nu tycker att det är för tidigt, varför gjorde du det? Jag tycker inte det är för tidigt men de känns som alla andra tycker det Jag tycker absolut det är okej men jag känner ingen 00a som förlorat oskulden, själv är jag 99a och jag känner typ 5 i min ålder och 98or känner jag massor som har Men hur tänkte du? Tänkte inte riktigt Och var det någon hemma samtidigt? Ja mina kompisar va där hans också Hade vart fett awkward om ni blev busted (mer än i en äldre ålder menar jag) jag vet så långt tänkte vi inte riktigt
Wille, Puffe, Doris
Jag tycker det är tidigt. Tror inte på att "nästan alla i din klass förlorat oskulden". Många hittar på och ljuger för de skäms (vilket man inte ska). När jag gick i högstadiet var det kanske 10 av 70 som hade haft sex (7:or och 8:or) I 9:an började det bli några fler men långt från alla. Jag var 16 och ångrar mig inte en sekund att jag "vänta" eller tog i min egen takt. Jag var nog nästan den enda i klassen förutom någon enstaka kille och tjej som var oskuld första året i gymnasiet i min klass.
Eee..jag håller med #19 av tonååring…tallis
Ts: Lagen säger att du inte får ha sex före femton års ålder. Det är precis vad som också har nämnts i tråden, men den lagen är mest till för att skydda barn från vuxnas sexuella övergrepp. Om båda är med på det är det nog ingen fara. jag säger nog eftersom jag inte vet helt säkert.
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
asså när jag läste inlägget tänkte jag 'Herregud'!!
Jag ser 13-14 som barn och att sex är en vuxen grej…
Sajtvärd SydKorea Ifokus
#35 Exakt!
** Energy Pethead
#35 Asså jag har inte haft sex xD (om du syftade på mej med 14 år)
Jag är 00:a och ingen jag känner i min ålder har förlorat oskulden, vad jag vet.
//Flöffo
Jag förstår ärligt talat inte varför det är så viktigt att förlora oskulden så tidigt som möjligt. Det verkar hela tiden vara en tävling som pågår ungdomar emellan om vem som är först ller sist!
** Energy Pethead
Det är det inte alls🤔 Men jag tror ändå det är typ en cool grej att man viskar till sina kompisar och berättar vad som hände förra fredagen, men man ska vara försiktig med allt i den här åldern(tyvärr), väldigt lätt att få en hor-stämpel😟😕 Synd att det ska vara så.
Jag går i sjuan, och där finns det många som blivit av med oskulden, även till äldre. Dem som inte har blivit av med oskulden (jag bland dem) pratar (vilket händer sällan, haha) om att vi tycker det är tidigt o.s.v. Dock kan man se på vissa att det är lite som ett grupptryck. Kompisar har gjort det, folk pratar om det, man blir retad. Skulle tro att vissa gör det bara för att andra har gjort det.
Never look down on someone unless you're helping them up ~
#41 å är det säkert! Det handlar säkert väldigt mycket om rupptryck!
** Energy Pethead
#19 vänta lite nu. Först va menar du mer "Usch.. Skäms". Om nu TS har kommit fram till att hon ville förlora oskulden vid den åldern är det så. Jag tycker inte man ska "hoppa på nån" för den personens beslut. Jag kan tycka det är lite tidigt också men man kanske omformulera det? Bara mina tankar, för jag skulle inte bli så glad ifall jag fråga helt ärligt på en sajt och få ett sånt svar. :)
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Jag tycker det är alldeles för tidigt om inget händer då.
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
#40 jag har redan fått en "hor-stämpel" av hela min gamla klass :(
Wille, Puffe, Doris
Folk ljuger.
När jag gick i 7an då var ingen oskuld och alla hade haft sex. Nu går jag i gymnasiet och nog runt 75-80 % i min klass är oskulder.
Haha så det går bakåt alltså😃Jag går i åttan och i min klass är det ingen som ljuger såvitt jag vet. Ungefär två har förlorat oskulden kanske fler men tvekar. 🙂
Nu har jag inte läst hela tråden men jag skriver ändå min åsikt kring detta.
Jag som är lika gammal som TS tycker att det är för tidigt för att ha sex. Men jag anser också att det har med dagens samhälle att göra. Man vill göra allt mycket tidigare än vad man skulle och man ska ses som "cool." Både mina bästa vänner har förlorat oskulden och "ligger runt." Det har inte jag att bestämma men enligt mig så vet man inte så mycket om konsekvenserna, könssjukdomar och preventiv medel när man är 13/14. Om man tar min klass till exempel så är där vissa som inte ens visste vad preventiv medel var och andra som är allmänt sexfixerade.
Jag tycker att man borde ta vara av sin oskuld och inte falla för grupptrycket. Och nu är detta mina åsikter och så tänker jag så jag hade varit glad om jag inte hade blivit påhoppad. :)
http://ask.fm/JessicaReips
Jag tycker att det är absurt att man förlorar oskulden när man är så ung. Jag fyller sexton i höst och har aldrig ens varit nära att förlora den. Min uppfattning är att man ska förlora den till ens pojk-/flickvän när man är äldre och det är ett seriöst förhållande. När man är tretton så är man fortfarande ett barn och det finns nästan inga seriösa förhållanden mellan barn. Ifall ni gör sånt här för att ni "inte kan hålla er" eller för att "alla andra har ju gjort det" så stäng av mobilen och facebook och inse att ni är barn. Barn ska inte ha barn och barn ska inte försöka göra barn.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Gud vad det blev tjafs kring det här!
Till TS, ja, 13 år är tidigt. Men folk är olika och några kommer till tidigare än andra. Jag tycker att det är fel att du av vissa blir påhoppad för din ringa ålder. Ser inget fel med ert agerande ifall ni båda var med på noterna och fattade vad ni höll på med :).
Tass Josephine
Nej det är för tidigt. Åldersgränsen är väl 15??
You can not judge me unless you know me.
jisses, 13 år och andra i klassen också tappat oskulden? 😮 Jag är snart 18 och är fortfarande oskuld, iförsig har jag inget intresse alls av sex men tycker verkligen 13 är alldeles för ungt.
Strong people don't put others down, they lift them up.
En som jag känner är 11 och har haft s*x så jag vet inte.. Hon hade det när hon var typ 9 år :S
#53 Det förekommer att så små barn har sex, ja. Men det är inte vanligt. Som tur är!
Ja det är tidigt, men om du ville & det kändes rätt så är det inget fel i det. Du är alltså tretton & då gissar jag på att du haft sexualkunskap så du vet om konsekvenserna kring sex & även hen du hade sex med. Jag förstår inte det fina i att vara oskuld dock, inget förändras för att man har haft sex. Jag har aldrig "tagit vara" på min oskuld då jag inte förstått varför man måste göra det, dock tycker jag det är oerhört viktigt att ha sex med någon man verkligen vill ha sex med & känner sig trygg med. Inget preventivmedel är heller 100% säkert utan oavsett vad så KAN du blir gravid, om du nu är tjej & hade sex med en kille då det inte är så enkelt att bli gravid när det gäller homosex ;) Men du får ändå ha i åtanke att risken för könssjukdomar även finns. En av mina närmaste förlorade oskulden när han var tolv & gjorde samtidigt hans tjej gravid, hon var ett år äldre men det var fortfarande mycket jobbigt för dem. Hon gjorde anonym abort - men du vill inte komma så långt att du måste göra abort då det är en riktigt jobbig process att gå igenom, både fysiskt & psykiskt. Så se till att skydda er & kom ihåg att det inte bara är du som har skyldigheter utan även hen du har sex med.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Blir faktiskt lite småirriterad, det är INTE olagligt att ligga under 15.
Om en 15+ ligger med en 15- så är det pedofili.
Men om två 14 åringar ligger med varandra så händer det inte ett jackshit.
Kanske inte är det smartaste att göra då FÅ 14 åringar är noga och duktiga med att skydda sig.
Bacon, svaret är bacon.
Jag förlorade min när jag va 13.
Aldrig ångrat det då jag litade 100 på personen och ingen kunde gjort det till en bättre upplevelse. Vi är bästa polare fortfarande och nu fyller jag 20 c:
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.
Jag tycker att det är ett personligt val egentligen. Kan tycka det är fel att trycka ner människor för personliga val. Vill man och känner att man är redo för sex vid 13 så är det deras ensak att ta det beslutet. Samtidigt kan jag personligen tycka att det är för tidigt med att ha sex när man är 13.
Själv förlorade jag min oskuld vid 21 (fyller snart 22). Jag var en av dem tjejerna som ansåg det mer "coolt" att ha oskulden kvar. Jag ville inte ge min oskuld till just vem som helst utan väntade. Jag sa ofta till mina vänner att jag kunde vänta tills jag gifte mig. Jag ansåg det inte vara viktigt att bli av med den bara för att bli av med den. Men jag hade heller aldrig något seriöst förhållande förrän nu på senare dar.
Men har man en person som man litar på och som man älskar och vill ha sex med. Gör det då. Finns väl egentligen inget mer än denna lag om pedofili som kan stoppa en människa till att ta ett personlig beslut.
Samtidigt har man oftast i skolorna en slags lektion då eleverna är run 11-13 år om sexualundervisning. Man lägger det oftast så tidigt mest för att man ska kunna diskutera mens med tjejerna. Vet i alla fall att det var så på min tid. Så egentligen tror jag en 13 åring ha koll på risker, om inte annat hade jag om mina vänner detta i den åldern. Men samtidigt visar studier på att man har sex allt tidigare, precis som att man börjar gifta sig och skaffa barn allt tidigare.
Kanske man borde ta till mer och informera barnen ännu tidigare och kanske inte bara "nosa" på ämnet utan faktiskt prata och diskutera ordentligt. Både sjukdomar och sätt att skydda sig på.
Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!
Men herredjävlar!!! Det är olagligt att ha sex när man är 13! Och att du har förlorat oskulden är illa nog! Att dina kompisar säger att dom har förlorat oskulden kan vara en lögn. Dom skryter nog att dom har haft sex även om dom inte har haft det, och dom skryter nog om det bara för att du skulle förlora din oskuld! Du är på tok för ung för sex!!!
#59 Varför tycker du det är så dåligt att ha sex om en person är tretton? Dömande…
Två punkter 1. Det är för tidigt. 2. Det är inte för tidigt Alla tycker olika. Men egentligen, är inget av det är rätt. Inget är heller fel. Lagen säger 15 jag vet. Men känner man sig redo fullt ut, litar på personen, har säkerhet. Visst okej. Det är liksom personligt. Tretton år är ju början på tonåren. Vissa barn har för bråtom med att växa upp. Det jag vill ha sagt är att TS frågade om det var vanligt och om vi tyckte det var för tidigt. Men ingen behöver döma för gjort är gjort. Och vi ska inte få TS att ångra det och gå runt med skuldkänslor. För alla tycker olika
People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rain
Jag tycker definitivt att det är för tidigt att ha sex när man är tretton år. Man är ju fortfarande ett barn, och att man inte ska slösa bort barndomen genom att bli "vuxen" så fort. Jag miste min oskuld när jag var 17. Man har läst och sett på program i Amerikansk TV att ungdomarna har allt för ofta sex när dom är för unga, och att det är ett problem i deras samhälle att dom också blir gravida vid den åldern också. Dom tappar en hel del av sitt liv när dom inte går i skolan för att ta hand om sitt barn t.ex. Och att dom blir som sagt vuxen för tidigt. Så nej, man ska inte ha sex när man är tretton år, man kan vänta tills man är byxmyndig, dvs femton år.
#62 Men guuuud så duktigt du är som var hela 17 år när du förlorade din oskuld. Bara för att du var 17 så borde inte alla andra var det. "Du är på tok för ung för sex" Nej sluta nu, hon kanske vet mer om preventivmedel osv som 13 åring än vad du gjorde som 17 åring. Bara för att hon är ung så betyder det inte att det är illa att hon har haft sex. Usch vad irriterad jag blir :-)
Bacon, svaret är bacon.
Men oj så dömande du är då Gaiezza! Eller ska jag också säga "men guuuuuud" till dig!? Ska jag sjunka så lågt som dig? Jag tycker vad jag tycker, och det är att det är oklokt att ha sex när man är under 15 år. Om du tycker att det är bra för ett barn att ha sex när man är 13 år så tycker du väl också att 9-10 åringar ha sex dom också???? Barn SKA få vara barn, och inte bli vuxen så fort. Och ja, jag höll mig undan sex tills jag blev 17 år., och det är jag stolt över!!! En av mina polare var 21 innan han förlorade oskulden, och jag dömmer inte honom!
#63 Håller med dej! #64 Du säjer barn ska FÅ vara barn och tur för dej, det får dem. I Sverige iaf, det finns många länder som de inte får den möjligheten. De här unga personerna som blitt av med oskulden, de har inte blivit våldtagna. De har gjort de av egen vilja. Så som du lägger de så verkar det som att du tycker att barn MÅSTE vara barn. En trettonåring kan vara fullt utvecklat fysiskt och mentalt när en sextonåring inte alltid är det. Lite roligt att alla som blev av med oskulden sent verkar vara emot att yngre gör det. Ett släng av avundsjuka antar jag.
Okej, whatever! Tyck som ni vill. :(
#65 Förlåt, men varför skulle man vara avundsjuk för att man bryr sig om de ungas hälsa? Hade gärna fått det förklarat, för jag förstår inte riktigt varför de som förlorar oskulden sent skulle vara avundsjuka på de som är yngre och förlorar oskulden då. Jag ser det mer som att de äldre faktiskt har mer erfarenhet av det och förstår vad det innebär. Plus att de har väntat tills de är helt redo. Alla blir redo vid olika tillfällen, så är det bara… Okej att oskulden inte är något speciellt, "bara ett ord", men jag tycker att det handlar om just sex och inte bara själva ordet oskuld.
#62 Håller med, tycker att det är onödigt att förlora oskulden så tidigt och dessutom bara för att alla gör det då. Hellre att man förlorar den när man är 20 med någon man älskar än när man är 12, 13 eller 14 bara för att man vill bli vuxen(och såklart kan man vara redo redan vid 13 eller 14 års ålder, eller vara tillsammans med någon som man absolut vill förlora den till). Att bli vuxen har man hela livet på sig att bli, ta vara på tiden är det bästa. Och lagen att man blir byxmyndig vid 15 års ålder är ju till för att skydda oss. Visst, man får göra som man vill. Men då bör man ha stor koll på alla preventinmedel, konsekvenser som kan uppstå och om man faktiskt är redo.
Jag tycker som sagt att det är för tidigt, att man ska vänta tills man är runt 15 eller 16. Självklart får alla göra som de vill, men har man ingen koll på vad som kan hända om man inte skyddar sig ordentligt osv så ska man vänta tills man kan det och dessutom tills man är redo. Visst, en 13 åring kanske är mer redo än vissa 15 åringar, men då är det upp till den personen att bestämma om man vill eller inte. Och då ska man göra det för att man själv vill, och inte för att andra har förlorat sin oskuld!
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
#63 jag håller med dig.. Men var det nödvändigt att låta så hårt emot #62?
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
#64 Sjunk så lågt som mig om du vill, det är inte direkt då att jag tar åt mig av en främmande människa på ett forum som sitter och berättar att TS har gjort något dåligt för att hen har haft sex i en relativt ung ålder. Herrgud, man blir förfan inte vuxen bara för att man har haft sex. "Jag hade sex när jag var 12 och så vips blev jag vuxen.", nej så går det inte till Och varför just 15? Hade byxislagen suttit på 16 så hade du troligen blivit väldigt besviken på alla 15 åringar som har sex. Stirra dig inte blind på en lag, lär känna individen så kan du börja döma. #68, Sorry men jag blev faktiskt sjukt irriterad på hens text.
Bacon, svaret är bacon.
Tror inte denna diskussionen kommer leda någon vart. Alla tycker olika och man kan inte bestämma en ålder som alla anser är exakt då alla SKA ha sex för första gången. Människor och individer är olika, precis som jag nämnt i tidigare inlägg.
Det finns många faktorer som spelar in till varför och när man har sex; personlighet, kunskap, kärlek, eller "kärlek", grupptryck, uppväxt, behov, vilja, syn på världen osv. Det finns många anledningar till att man väljer att ge bort sin oskuld. Jag tycker ingen har rätt eller fel. För jag tycker det är fel att döma människor man inte känner.
Jag förlorade min vid 21, min kompis vid 22, min kompis sambo vid 24, mitt ex är än oskuld vid 26, några andra vänner är än oskulder, en annan förlorade vid 12, en annan tidigare osv. Vi har alla olika bakgrund osv. Vi väljer att ha sex pga olika anledningar.
Visst säger byxlagen 15 och jag älskar lagar. Men jag tänkte aldrig på lagen i den åldern men behöll ändå oskulden pga min principer att jag ville ha någon jag verkligen, verkligen, älskade och ville ge den till.
Kan tycka att döma människor här, trycka ner andra människor val osv är omoget. Och kanske istället fokusera på att börja lära yngre om sexualundervisning och dylikt för att ge dem kunskap i så tidig ålder som möjligt. Det borde vara prio ett, inte att slänga paj på varandra om vem som gjorde "bäs" och "sämst" val.
Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!
"Hen"? Tack så mycket Gaiezza, men jag är en snubbe. Och ja, jag tycker om lagar och paragrafer.
#71 Hur ska jag kunna veta att du är en kille? Och det var dessutom inte dig jag kallade för hen.
Bacon, svaret är bacon.
Whatever, Gaiezza.
#71 Men, hen eller h*n är ju inget illa menat.. :) Vissa säger så om dom inte vet om personen är en kille eller tjej. :)
Jag tycker det är lite tidigt ( är själv 13 ). Men det är ju ditt val. Om du litar på killen och tyckte det var ok så varför inte. Kanske det är olagligt men vad kan du göra. Nu åt det? Inget. Själv har jag aldrig haft pojkvän och tänker inte skaffa på ett tag. Men du är du och det är ditt val :) Ha det så bra! Mvh. Tessan01
Jag tycker det är alldeles för tidigt, men sen kanske jag är lite gammalmodig och tycker att saker va bra som det va innan alla små barn/unga tonåringar ville växa upp så fort. Jag personligen tycker man ska vänta tills man är 15, helst längre.
Jag hade inte velat höra att min kille blev av med oskulden när han va 12-13, jag tycker det är avtändande och lite äckligt. Men det är bara jag, ni andra får tycka som ni vill.
#73, du har uppenbarligen inget annat att säga.
Bacon, svaret är bacon.
Sandlådenivå , Gaiezza. Lägg ner. Du vinner inte på det här.
#78 Är dethär en tävling för dig? Kan du då snälla berätta för mig vad det är vi tävlar om, för det förstår jag inte.
Bacon, svaret är bacon.
trodde ingen jag kände var redo för sådant och vips är tydligen alla det och jag bara sitter där med mina chips och läser bamse och ba what.
Skämt åsido. Jag vet att många känner sig redo vid den här åldern och om dom hittar någon som dom känner sig trygg med och tycker som så är det helt okej för mig. Jag har ju liksom inte något med det att göra. Och de flesta 13åringar jag känner är hyffsat mogna ändå. :)
Själv vet jag inte om jag skulle kunna förlora den (blir fjorton i år). Kanske om man hittar rätt person?
Nu sätter jag punkt för detta innan Gaiezza säger något mer. Jag tycker ialla fall att man är för ung för sex när man är tretton år. Men om man vill ta det stora steget när man är vid den åldern, så kan man inte göra något åt det. Så nu sätter jag P för detta. Tack för mig.
Jag tycker också att man är för ung. Fast jag vet inte, min kompis hade ju när hon var 9-10. Tycker man bestämmer själv när man ska ha. Fast enligt mig är 13 år för ungt.
#81 Applåder till dig!
Bacon, svaret är bacon.
Jag förlorade oskulden när jag var 13 med en jämnårig kille jag varit tillsammans med en tid. Jag kan ju säga att han var lite på och jag lite osäker. Så lite stel var det och även om jag har ett lyckligt sexliv nu så ångrar jag lite att det inte blev mer speciellt med fler känslor och vilja inblandat. :)
Tycker inte det är för ungt. Så länge man är redo så kör på.
Om någon är över 15 och båda vill kan fortfarande den som är över 15 råka illa ut eftersom man är byxmyndig vid 15.
Jag har nu en annan kille och han är 3 år äldre. Vi hade sex med varandra när jag var 14 och han 17. Det kunde gått illa, men jag var ju med och ville det och jag älskade/älskar honom så varför skulle jag sätta honom i blåsväder för det? :)