Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 1192 ggr
En tjej som vill bara anonym
0

Bruten handled? Hjälp!

Hej!

Jag har ett problem, jag snubblade ner för en trappa idag så att min handled knakade illa. Nu så vet jag inte om jag har brutit min handled. MIn handled har en knöl på ovansidan av handleden. Det värker som f*n. Den är röd och svullen. Nu så är jag hemma ensam och kan inte någon då jag har ingen mobil. Sedan har vi inga grannar i närheten som jag kan gå till. Vad skall jag göra? Mina föräldrar kommer hem om en halvtimme. Har ni några tips hur jag kan göra första hjälp på mig själv? Tex lindra smärtan lite? 🤔

[Tuulikki]
1

Kan du böja på handleden? Gör det fruktansvärt ont  och du inte har någon rörlighet i handen/handleden borde du nog åka till akuten..

0

Kan inte böja på fingrarna utan att det strålar smärta upp till armvecket. Nej det kan jag inte, samma sak som med fingrarna. Annars skulle jag ju ha åkt redan för ett tag sedan men har ingen att åka med. Sen kan jag ju inte nå någon heller. Har som sagt ingen mobil. 😭

[Tuulikki]
3

Vänta på dina föräldrar då? Har du kunnat vänta hela dagen kan du nog vänta 20-30 minuter till :P Men det verkar ju som att du måste till akuten, röntga och gipsa.

0

Haha jo, vänta ska man nog ialla fall göra. Har dock inte väntat hela dagen. Bara 5 minuter ;)

[Tuulikki]
1

Okej, tolkade " jag snubblade ner för en trappa idag" som att det hände under dagen. Men ja, åk till akuten med någon av dina föräldrar. Är rätt viktigt att det gipsas hyfsat fort. Skiter du i det kan armen bli helt stel. Har en kompis som bröt lillfingret som tonåring och sket i att gipsa, nu kan han inte böja sitt lillfinger en millimeter.

Pinglan00
1

När kom svullnaden? För oftast så kommer det efter ca 5 minuter eller längre, jämfört med en stukning som oftast gör det på direkten.

simskakan.blogg.se

En blogg om TS4

[MikeW]
2

Aj o.o

silverfiisk
7

Jag tycker att du ska be dina föräldrar att åka till akuten med dig när dom kommer hem. Sen kan det ju vara bra att skaffa en hemtelefon eller mobil om man bor långt ifrån grannar, man vet aldrig vad som kan hända.

1

tack för svaren allihopa, nu har jag fått gips… Är det normalt att det gör ont nästan hela tiden nu i börkan? Kul att ha på sommaren… :P Hade tydligen skadat enda upp till armbågen då gipsen går upp lite ovan där. 🤔 Får ta och vänja mig vid att ha bara en arm att göra allt med. 😕

Jag har en mobil nog men jag har tappat bort min PUK kod till den (mamma har den i sin plånbok) och min lille brorsa låste den. mina föräldrar var i affären just då. Nu så har jag kortet (där det står koden) i mitt rum så kan alltid nå den.

[Tuulikki]
0

tur att du fick hjälp, inte särskilt kul med gips på sommaren kanske, men ändå skönt att det gick bra!🙂