Varför ska alla kvinnor vara super smala ?
Dagens ideal på kvinnor är smala som en sytråd. Men jag tycker att det är helt fel tack vare detta är det många kvinnor som ser fel på sina kroppar. Att inte idealet kan vara kvinnor i bra hull. Alla ska banta och svälta sig för att komma ner i dessa små och ynkliga kroppar. Inklusive jag själv pressar jag min vikt på 52,8 vilket är smalt men då ska man banta ner sig smalare för att vara smal. Vad tycker ni om detta ideal ?
Trivselvikt är bäst. Lagom ska det vara!
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Håller med :)
Tycker inte det finns någon anledning att klanka ner på de som är smala bara för att det finns ideal i världen.
#4 håller med dig! Om idealet blir kvinnor med bra hull kommer ju de smalare bli trakasserade? Och vad är "bra hull?" Men visst, skit helt enkelt i idealen och må så du mår bäst av! Det finns ideal och regler för nästan allt, och det är svårt att ändra på. tycker att det är fel med ideal, men somsagt behöver man inte bry sig om dem, det finns massor av människor i alla storlekar.
⠀
⠀instagram @drawing_ella
Vikt är inte något viktigt, det handlar inte om man är mullig eller smal. Jag är "smal" enligt mig själv normal, men har inga höfter, inga bröst m.m. Jag är ganska "tunn", och jag går varken upp eller ner i vikt. Vissa går upp otroligt lätt, vissa går aldrig någonsin upp i vikt. Det handlar inte om hur folk ser ut i kroppen, och det handlar inte om att föredra "mulliga" eller "pinnar", man sätter väl sitt egna "ideal".
Jag tycker att idealet inte är riktigt lika extremt nu jämfört med typ 10 år sedan. Tycker kurvorna och hälsosamma kroppsideal har börjat lyftas fram allt mer. Man ser även fler kändisar som förespråkar en "normal" livsstil snarare än konstant bantande. Men visst är det så att smala ideal hela tiden lyfts fram i media och det är svårt att inte låta sig påverkas.
Jag har själv varit både överviktig och underviktig och även om jag ligger på en normal vikt nu så måste jag ju erkänna att jag gärna hade gått ner ett antal kilon.
Jag tycker inte att det idealet stämmer, jag är 17 år och killarna i min ålder brukar jämnt prata om vem som har störst bröst och rumpa och det verkar som att de föredrar kurvor. Tjejerna, inklusive mig, säger oftast att dem vill ha större bröst och rumpa och smalare ben, mage osv. Jag tycker att idealet idag är kurvigt eller vältränad (tjejer), kolla tex alexandra bring på instagram.
Jag har varit "supersmal" när jag var yngre, och det är något som jag inte ville vara. Jag hade anorexia när jag gick i mellan/ högstadiet/ gymnasiet. Efter andra året på gymnasiet började jag gå upp i vikt. Nu är det så att jag är lite "överviktig" på grund av en medicin som jag måste ta på grund av min Chrones, men jag håller på att gå ner till den vikten som jag ska ha igen. Med tanke på det som du skriver om att varför "alla" kvinnor är supersmala, det är på grund av att dom kvinnor som finns i tidningar och sånt, dom redigeras så mycket. Så gå inte på det där med att vara "smal på grund av att dom i tidningarna är det", det är inte sunt. Var glad över din vikt istället. Det finns människor som mig som har haft svårt att gå upp i vikt hela livet.
Folk kommer i olika storlekar. Tycker inte idealet ska vara "kvinnor i bra hull" och inte "smala" heller. Tycker inte det ska finnas nåt ideal alls. På Facebook har folk krängt smala. Tycker iallafall inte alls att jag upplever att man ska vara smal i min vardag. Mina vänner kanske tar upp det då och då, men som det redan nämnts en gång innan i tråden, tycker jag inte att det är som de var förr.
People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rain
Anser att idealet borde vara "man är den man är och alla är fina på sina sätt".
Tyvärr syns det mest smala som modeller i kataloger mm men många är redigerade.
Som H&M för något år sedan som hade på en normalviktig, och det kallas "plusmodell" det gjorde mig förbannad, en helt normalviktig tjej med kurvor. För mig är plus = överviktig eller ja kraftig. inte för att man har kurvor och har normal vikt så att säga. Nej mycket idiotier inom modellbranchen som jag förstått det och som också påverkar unga tjejer främst tyvärr.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Måste bara flika in en fråga här som jag undrat över ett tag, menar absolut inget illa så ingen tar illa upp! Men vad menar folk när dom säger ''normalviktig tjej med kurvor''? Vad menar man med kurvor? Normalvikt finns det väl inte direkt då alla även är olika långa och en massa
#12 Det beror väl lite på, Alla är byggda olika, jag har en vän, och när hon och jag väger lika mycket så har hon ändå mycket bredare höfter än mig, och när hon går upp i vikt för hon större höfter (alltså mer kurvor) samt större bröst, medans om jag "går upp i vikt" är jag fortfarande helt oformad, alltså inga tydliga höfter, inga större bröst, ingen tydligare och kvinnligare kropp.
#12 Självklart finns normalvikt. Men man kan inte säga " du är 165 cm, du ska väga 60 kg" till exempel. Väger jag personligen under en viss vikt är jag underviktig och väger jag över en viss vikt är jag överviktig, men sedan beror det på muskler mm också.>
Kurvor för mig är när man liksom inte är "rak" så att säga, utan har former helt enkelt, vilket ju är naturligt för kvinnor att få (men vissa tycker tyvärr att de är tjocka eller mulliga för att de är kurviga).
Tack för svar #13 och #14! Då förstår jag :)
Jag är själv väldigt smal men har ändå väldigt synliga former, så som ni säger så är alla olika. Rak eller inte rak, alla är fina på sitt sätt! :)
nja jag tycker att idealet ska vara att man mår bra oavsett vikten, bara det inte är faligt för en själv…lixom vissa kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt och vissa kan inte det man kan vara både stor och smal naturligt och oavsett så ska man inte behöva må dåligt av det.
Gud vad bra jag stavar…
#15 Sedan kanske man räknar lite olika med. För mig är smal = underviktig eller på gränsen men vissa tycker att det är när man är normalviktig. Så är lite olika det där.
Men håller med, alla är fina på sina sätt!