Bra sätt att gå ner i vikt?
Jag har kollat mitt BMI för barn i min ålder. Och jag är näst intill bmi för fetma. (Jag kan tillägga att jag inte ser "stor" ut) Så jag vill gå ner de 8 kg jag har för att komma ner till rätt bmi. Jag vill inte svälta mig själv och sådant men tror ni detta funkar:
- Sluta äta sötsaker
- Dricka mycket vatten
- Cykla istället för att åka bil
- Styrketräna (3-4 ggr per vecka)
- Konditionsträna (3-4 ggr per vecka)
- Ridning(1 gång/v) (cyklar då ca 30 minuter med både hem och dit väg)
- Att äta långsammare och ta lite i taget.
- Att äta mindre kolhydrater och mer sallad.
Det enda problemet är att vi inte har dusch eller badkar utan måste åka till min bror och duscha då vi renoverar (i 2 år!!! i vårt badrum) så jag har svårt med träningen då jag svettas och inte kan hoppa in direkt och sjön är rätt snuskig.
Några fler tips?
simskakan.blogg.se
En blogg om TS4
För det första vill jag säga, titta dig inte blind på BMI för guds skull. Muskler väger mer än fett och eftersom du går på ridning så har du lite muskler på kroppen skulle jag tro. Känner du dig frisk och kry och inte har något problem med din vikt så skulle inte jag göra något iallafall. :)
Du är tretton år och INTE överviktig. Du ska inte bry dig om bantning osv. Det är bra att träna, men du ska bara träna om du tycker det är kul, tvinga dig inte till träning bara för att "gå ner i vikt". Om du vill bygga muskler kom ihåg att muskler väger mer än fett :)
Ja men hon är för guds skull 13! Jag har ett BMI på 25 typ och visst, jag är inte smal men herregud, trivs man i den man är så skit i vikten och BMI! Väger man 100kg (inte av muskler) så kanske ban bör tänka lite men så är ju inte fallet.
Ät dig mätt på regelbundna måltider enligt kostcirkeln och försök undvika småätande av framför allt godis. Blir du hungrig mellan måltiderna, ta en frukt eller lite yoghurt.
Att cykla och träna är bra, men du kanske ska nöja dig med en till två gånger i veckan mer än du gör nu.
Att dricka mycket vatten är inte en lösning, satsa på mer grönsaker i stället. Det ökar mättnadskänslan mer än vatten, är bra för mage och tarmar och dessutom får du i dig en massa viktiga vitaminer.
Tänk på att det här inte är en snabbkur du ska dra igång, det är en livsstilsförändring. Du är ung och ligger bara lite över vad som är optimalt för din kropp, så du behöver inte ändra på så mycket för att den ska komma i balans. De positiva förändringar du gör i din livsstil ska vara permanenta så se till att du gör förändringar som du tror att du fortfarande kan leva med när du är 30.
Lycka till!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Mixtra inte med maten för mycket och överträna inte när du är så pass ung.. Tycker gott och väl att du kan plocka bort godis, chips, pizza och liknande. Satsa på vardagsmotion och lägg till 2-3 träningspass i veckan. Så länge man har balans så stabiliserar kroppen sig .)
Ett barn kan inte räkna med BMI för en vuxen eftersom att man inte är färdigväxt än. Strunta i sötsaker och cykla/allmänt rör på dig lite lagom så att det känns hälsosamt ;)
Banta inte själv, prata med skolsköterska eller liknande och lägg upp en plan med en vuxen. Annars kan det gå för långt. 8 kg tror jag personligen blir för mycket för dig att gå ner också. Tänk på att kroppen utvecklas och speciellt under tonåren.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 Jag har inte räknat med vuxen utan med barn i min ålder.
#9 Jag tänker inte "Banta". Jag vill bli hälsosammare. Bantning tycker jag inte är så hälsosamt.
#6 Tack för dina tips. Jag har inte tänkt mig en snabbkur heller och vill bli hälsosammare och sådant.
simskakan.blogg.se
En blogg om TS4
Du är 13 år och ska inte tänka på att gå ner i vikt. Din kropp kanske är "formad" så, vänta tills du blir äldre och har vuxit klart så kan du se om du fortfarande vill gå ner i vikt då. Om du vill bli hälsosammare kan du äta nyttigare mat och träna, men börja inte äta pyttelite och träna hårt!
Be the best version of you.
- Zoella
#11 Jag skulle aldrig klara att äta pyttelite och träna jätte hårt. ;)
simskakan.blogg.se
En blogg om TS4
Det är synd att det är sommarlov. Skolsköterskan har sannolikt din vikt-/längdkurva som utifrån kan avgöras om din vikt/längd är problematisk eller funktionell för dig. Att på eget bevåg försöka minska i vikt i pubertal ålder är riskabelt. Vilket sannolikt är anledningen till varför en del inte vill acceptera att kalla din vikt för övervikt. Att begränsa energiintaget i pubertal ålder kan försena eller passera del av den pubertala utvecklingen. Dessutom finns det flertal flickor som går från att "bara minska något kilo" till att svälta sig själva, nu måste det inte hända med dig men det är inte så otroligt som det kanske känns.
Jag såg bilder av dig från september och tyckte inte att det såg ut som att du hade en problematisk vikt. Något du även skriver här. En kvinnlig bodybuilder vid namn Anita Albrecht (bild) blev tidigare i år åtsagd att hon behövde minska i vikt på grund av ett BMI på 29. Nu verkar ju du inte vara någon bodybuilder, men detta visar på problemet. Ja, du är överviktig enligt BMI. Men huruvida du behöver gå ned i vikt bör avgöras vid fysisk utredning av utbildad personal.
Även om jag inte tycker att du på egen hand skall påbörja en viktminskningsregim (alltså bantning) så kan du absolut implementera de punkter du angivit, däremot behöver du inte vara rädd för kolhydrater. Punkterna bidrar till en förbättrad hälsa, även utan att du aktivt försöker minska i vikt.
Ät riktig mat, skippa skitmat och rör på dig, men fokusera inte på vikten. När skolan åter börjar så samtala med skolsköterskan.
Förövrigt så finns det en viktig punkt till, sömn. Sitt inte uppe på nätterna utan spendera denna tid på att sova. Viktigt för hälsan!
#13 Har du sett bilder på mig? Ok, tack för det du skrev
simskakan.blogg.se
En blogg om TS4
Inlägg #77 och #78 i bildtråd 12.
#10 Det jag menade med att tänka långsiktigt är att det är lätt att bli överambitiös i början. Då är risken större att du antingen går för långt eller lägger ner hela skiten för att det blev för jobbigt. Så gör en liten förändring och kolla vad som händer och att du kan leva med att hålla den en längre tid, sen kan du i samråd med skolsyster eller annan kunnig vuxen göra en förändring till osv tills du når den livsstil du vill ha. För det är ju inte som att du har bråttom. Vill du kan du göra varje förändring till ett nyårslöfte och vara den där jobbiga typen som faktiskt håller sitt nyårslöfte varenda $#&@ år.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
#16 Tack för tipsen
simskakan.blogg.se
En blogg om TS4