Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1388 ggr
Carlo
2014-07-14 23:07
5

Rasism...

Hej allihopa! 

Idag råkade jag ut för en liten "incident", min flickvän och jag var på väg till en exklusiv klädbutik här i Göteborg.

Då jag inte är så värst intresserad av tjejkläder valde jag att fönstershoppa vid en butik som låg bredvid klädbutiken som min flickvän var på väg till.  Min flickvän är koreanska och hon ser naturligtvis ut som en asiatisk tjej. 

Utanför klädbutiken stod det ett gäng svenska flickor som började kolla på min flickvän och viskade någonting till varandra, jag valde att hålla mig vid bakgrunden för att se om de skulle göra något mot henne. 

Till min förvåning sa de "ching chong" till henne och började dra bak ögonen för att se mer orientaliska ut. Hon blev ju givetvis chockad och sökte mig med blicken. 

Till slut blev jag irriterad och valde att gå fram till flickorna för att fråga vad de ville, som svar fick jag "Men håll käften". Jag har alltid varit respektfull gentemot mina medmänniskor men idag fick jag nog, jag knuffade bort en tjej som började gå mot henne  och sa till dem att lära sig hur man behandlar utländska människor samt att de borde vara tacksamma över att jag inte tog mig an situationen med hårdhandskarna.

Jag är inte ute efter en bedömning av hur jag hanterade situationen, utan jag vill fråga er ungdomar (helst "helsvenska", då jag är själv svenskfödd utländsk) om ni har några fördomar gentemot oss utländska? Och i sådana fall varför? Har det något med er uppväxt att göra eller vad då? 

Nu försöker jag inte kalla helsvenska ungdomar för rasister eller så, men jag förstår inte varför rasism förekommer huvudsakligen bland helsvenska individer.

Tacksam för svar..

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus

vallhund
2014-07-14 23:15
8

Hade de inte fördomar innan så har de det nu. Oavsett vad du vill ha för svar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Tilde]
2014-07-14 23:21
1

Jag skulle aldrig behandla dem olika eller vara elak/respektlös! Det beror helt på situationen och hur personen i fråga beter sig, inte på dennes ursprung. Dock får man ju fördomar efter hur majoriteten av folk på vissa områden beter sig (omöjligt att undvika, människan är väldigt fördomsfull), men det skulle inte påverka mig så att jag någonsin skulle vara rasistisk.

Halcyon
2014-07-14 23:25
3

Har aldrig haft och kommer aldrig ha fördomar mot "utlänningar". Jag har aldrig, aldrig förstått varför en bakgrund och hudfärg spelar så himla stor roll i vårt samhälle. Ser jag en mörkhyad på stan är det aldrig så att jag reagerar. För mig är dem en del av vår värld som vilken annan människa. Jag tycker det du gjorde var rätt. Är det tjejer som retar din flickvän, klart du säger ifrån. Kanske var onödigt att knuffa henne, men jag var inte där och då och kunde inte analysera situationen. Tycker det är vidrigt att mörka eller människor från andra länder ska behöva vara rädda för fördomar. Varför inte få fördomar mot de unga tjejerna? Ska vi börja få fördomar mot alla unga tjejer för att några beter sig på det där sättet? Helt sjukt.

we're always chasing that paradise

Carlo
2014-07-14 23:26
1

#1 Och vad försöker du säga med det?

Hälsningar,
Carlo

[rumelle]
2014-07-14 23:27
3

Det finns nog ingen som är helt utan fördomar, då det kan skilja väldigt mycket mellan människor från olika länder gällande kulturer och andra vanor. Och jag ser inget fel i att man har sina tankar och funderingar om hur olika människor från olika kulturer och värdsdelar kan vara, så länge man bemöter dem med ett öppet sinne och inte är låst i sina egna idéer eller är öppet fientliga mot de som kommer från andra länder. 

Det är tråkigt att vissa svenskar är inställda på att ogilla alla som kommer från andra länder och det är lika tråkigt att vissa från andra länder påstår att alla svenskar är fientligt inställda pga enstaka dåliga erfarenheter. 

Personligen är jag en helsvensk tjej, och ser ut sådan också med blek hy, ljusblont hår och ljusa blågrå ögon. Jag är gift med en indian från Nordamerika och det tror jag säger det mesta om min inställning till utlänningar. ;)

Karmatarerskanise
2014-07-14 23:27
8

#4 Antagligen att du fysiskt gick på en person.

[Tilde]
2014-07-14 23:29
5

#3 Omöjligt att vara HELT fri från fördomar - alla fördomar är ju dessutom inte negativa. Människan sätter in andra i fack för att klara av all information vi tar in, alltså kan man exempelvis ha som fördom att blonda tjejer gillar att festa (för man har träffat många som är så) eller att folk som är långa ofta är lugna och snälla, etc. Det måste ju inte vara att "alla invandrare är kriminella" eller nått sånt konstigt.

Nåja, jag reagerar inte heller på folks hudfärg eller liknande. Däremot reagerar jag när folk går helt täckta och endast visar sina ögon. Det tillhör inte vår kultur, så det är ju normalt att reagera på. Hemskt är dock att diskriminera folk på grund av deras etnicitet! Men att ha lite fördomar är inte farligt som så.. 😛

Scorpio97
2014-07-14 23:29
0

Jag är visserligen inte helsvensk egentligen, eftersom min pappa kommer från Finland. Men jag svarar ändå. 

Min mamma har uttryckt fördomar mot utländska, främst att hon är orolig att jag eller min syster ska bli tillsammans med en, eftersom utländska män har "konstiga traditioner och tankar". Själv upplever jag inte att jag har fördomar eller tycker sämre/bättre om en person för att han/hon är utländsk. I min klass under låg- till högstadiet hade vi dock en kille i min klass som kunde vara riktigt rasistiskt ibland, och det hände att han även fick med dom andra. Även jag fick höra en del, eftersom jag som sagt inte är helt svensk. I åttan fick vi en tjej från Turkiet, och hon upplevde sig så mobbad att hon fick byta klass. (Jag kan väl inte kalla mig själv oskyldig i den situationen, jag kunde ha gjort mer för att få henne att trivas. Men jag är ingen social person, och hade helt ärligt inget intresse av att lära känna henne, och alltså behandlade jag henne bara vänligt och artigt, varken mer eller mindre)

Jag tror inte att en person på något vis är sämre, otrevligare eller liknande för att den personen har en viss religion, hudfärg, ursprung osv. Därför tror jag inte heller att svenskar är mer rasistiska än andra folkgrupper. Däremot tror jag att majoriteten av alla människor har fördomar (negativa eller positiva) gällande det mesta. Jag har förmodligen också det, även om jag inte kommer på någon nu (eller så kanske jag bara förtränger det, vem vet).

//Jessie

Carlo
2014-07-14 23:31
3

#6 Det är inte så att jag slog tjejen, jag bara puffade bort henne lätt då hon höll på att säga massor med taskiga grejer mot min flickvän samtidigt som hon gick fram mot henne. Tycker att det är förargligt att folk tolkar detta som att jag knuffade henne hårt, jag skulle aldrig göra något sådant mot en tjej.

Hälsningar,
Carlo

Carlo
2014-07-14 23:35
0

#3 Tack för ditt svar. 🙂

Hälsningar,
Carlo

Karmatarerskanise
2014-07-14 23:36
7

#9 Du blev fortfarande fysisk mot en annan person. Har inte sagt något om hur hårt elldr nätt du knuffade. Och du lade till en kommentar om våld.

Tyvärr tror många att invandrare utövar mycket våld.

För övrigt förekommer rasism på alla håll, i väldigt många länder. Det är ingdt spesifikt som "helsvenskar" står för. Jag har själv råkat ut för rasism från dtt gäng muslimer från ett annat lanf.

Scorpio97
2014-07-14 23:37
7

#9 Förlåt att jag går lite halvt OT, men du skulle alltså kunna göra så mot en kille?
(Med tanke på att sista meningen i ditt inlägg är "jag skulle inte kunna göra så mot en tjej")

//Jessie

[RC1393]
2014-07-14 23:37
3

Hur man än gör så har man alltid fördomar mot allting i världen, behöver inte vara något så radikalt som att "alla utlänningar är dumma i huvudet och tjuvar" eller vad som helst annat, kan vara småsaker.

Jag har flera nära vänner med utländsk bakgrund (Iran, eller var det Irak? Colombia, Ryssland och Sydkorea) och jag tycker så himla bra om dem allihop. Några av dem har jag känt så länge så minns inte vad min första tanke var när jag träffade dem, men andra träffade jag mer nyligt. Minns att jag tyckte att en utav dem såg trevlig ut så jag bestämde mig för att prata med henne. Hade svårt att placera hennes dialekt tills hon talade om att hon kom från Ryssland. Tycker det är spännande med andra kulturer så är man uppvuxen utomlands får man passa sig för mig för jag frågar gärna om mångt och mycket, haha.

Carlo
2014-07-14 23:41
1

#11 Det kan jag verkligen märka, då ingen reagerade på hur de svenska ungdomarna bar sig åt mot min flickvän.

Hälsningar,
Carlo

Karmatarerskanise
2014-07-14 23:44
2

14 Du kan verkligen märka vadå?

Carlo
2014-07-14 23:46
1

#12 Nu är det inte frågan om vilket kön jag skulle använda våld mot, håll dig till huvudämnet, du ser väl att det handlar om ett ytterst känsligt ämne?

Hälsningar,
Carlo

Carlo
2014-07-14 23:46
0

#12 Nu är det inte frågan om vilket kön jag skulle använda våld mot, håll dig till huvudämnet, du ser väl att det handlar om ett ytterst känsligt ämne?

Hälsningar,
Carlo

Carlo
2014-07-14 23:49
0

#15 Om du tänker lite logiskt så borde du väl ändå förstå att jag syftade på detta : "Tyvärr tror många att invandrare utövar mycket våld."

Hälsningar,
Carlo

Carlo
2014-07-14 23:51
0

#13 Vad trevligt att höra detta! Jag är också intresserad av kultur, och litteratur för den delen! 🙂

Hälsningar,
Carlo

Karmatarerskanise
2014-07-14 23:52
3

18 Jag ser inte paralellen mellan fördomen och att ingen gjorde något. Menar du att folk inte vågade för att din flickvän inte är svensk? ?

Carlo
2014-07-14 23:52
0

#5 Wow! 😃

Hälsningar,
Carlo

Carlo
2014-07-14 23:54
0

#20 Vad är det du pratar om? Läs mina kommentarer igen.

Hälsningar,
Carlo

Karmatarerskanise
2014-07-14 23:56
5

Har läst dom. Uppenbarligen förstår jag inte det senaste så istället för att dryga dig kan du väl förklara?  Eller vet du inte själv vad du menade?

LuLeLo
2014-07-15 00:03
6

Jag ser fördomar som naturliga saker alla människor har. Vem dömer inte en person med fräknar, finnar, krulligt hår och tandställning som plugghäst? Eller en asiat som smart? En Östra realare som snobb (sthlm)

Så, ja, jag dömer. Och ibland dömer jag fel. Men jag kränker eller förolämpar aldrig någon för det jag har dömt den till, i alla fall inte offentligt så att någon blir sårad. Hade jag varit en av de där tjejerna du sa till hade jag tagit åt mig och bett om ursäkt.

Så länge man håller sina tankar för sig själv är väl det mesta ok :).

Tass Josephine

Denna kommentar har tagits bort.
Carlo
2014-07-15 00:07
2

#24 Tack! Äntligen någon som förstår mig. Ja visst, vi har alla fördomar om allt och alla, men vad tusan, ska man gå runt och håna andra på grund av sitt utseende OFFENTLIGT? Det är bedrövligt, min flickvän är fortfarande skakad av denna händelse, och jag är ännu mer skakad över att folk fokuserar mer på mitt "övergrepp" än huvudhändelsen.

Hälsningar,
Carlo

Michaela-N
2014-07-15 00:12
9

Alltså att fördomar finns där går faktiskt inte att förneka. Som redan skrivet så har alla fördomar, även om de inte är negativa. Det är ett mänskligt beteende. Och har man dåliga eller bra erfarenheter av en viss situation, ett visst föremål ELLER ett visst utseende på människor så dömer man den typen när man ser den igen. Så funkar det och det är helt enkelt något man ska acceptera, visst låter det jättebra att vara fördomsfri och allt vad det innebär, men säger man det så förnekar man också att man är en helt vanlig människa som faktiskt inte kan kontrollera instinkter och tankegångar hur som helst.

I alla fall - vad man inte ska acceptera är att folk som uttrycker sina fördomar på ett sarkastiskt och löjligt sätt som beskrivet i #0. Därför tycker jag att du gjorde helt rätt!

Carlo
2014-07-15 00:17
0

#27 Tack! Jag håller med dig, vi bär alla på fördomar och jag inkluderar mig själv. Fast till skillnad från dessa individer håller jag mina fördomar för mig själv, jag går inte runt och härmar andra folkgruppers utseende eller brytning varken offentligt eller i mitt hushåll. 🙂

Hälsningar,
Carlo

Halcyon
2014-07-15 00:22
3

Klart alla har fördomar, men finns det aldrig något stopp från vad som är nog? TS hade ju uppenbarligen redan försökt konfrontera tjejerna med att prata men då hade dom fläskat till med ett håll käften, hur konstigt är det då att man ger tjejen en knuff om hon samtidigt försöker gå på flickvännen yttligare med sina kränkande ord?

we're always chasing that paradise

[Gudrun-Berit]
2014-07-15 10:02
3

Jag tycker att TS gjorde rätt i den situationen :-)

i fokus
2014-07-15 10:32
1

Blir så arg när jag läser saker som detta. Tycker att du gjorde helt rätt när du sa ifrån. Själv skulle jag aldrig vågat det tror jag. Håller starkt med #27.

[RedHood]
2014-07-15 10:36
5

Jag tycker att TS ändå gjorde rätt. Jag är inte för fysiskt våld men jag förstår varför du puttade tjejen då hon faktiskt var elak mot din tjej. Jag skulle inte rekommendera att puttas eller liknande men jag förstår det.

Jag måste nog erkänna och säga att jag har fördomar. Speciellt mot vissa från mellanöstern och från spansktalande länder. Men det har att göra med vilka upplevelser jag har haft från det. Våra grannar kommer från mellanöstern och de är väldigt respektlösa. Lyssnar på hög musik 24-7, bryr sig inte när vi ber dom att i alla fall sänka musiken. De tar inte upp skräp de tappar i trapphuset, röker inne i trapphuset osv. Detta vet jag bara har med mina grannar att göra och att det inte är alla. När det gäller spansktalande så är det att jag har blivit mobbad av folk från bland annat Chile. Pratat skit om mig när jag är med fast på spanska. Även när jag har varit med deras familjer så har de sett ner på mig för att jag, enligt deras åsikt, inte kan dansa för att jag är vit och från Sverige. Detta har de sagt till mig.

Så ja, jag har fördomar men jag försöker alltid ge folk en chans OAVSETT vart de kommer ifrån. Till exempel på mitt sommarjobb som är en turistattraktion får jag träffa folk från alla möjliga ställen, svenskar som utländska. Och jag får träffa otrevliga svenskar som trevliga utländska och tvärtom.

Jag kan även erkänna att när det gäller folk från Asien så har jag väldigt lite fördomar då jag är så intresserad av den Asiatiska kulturen, speciellt Japan och Sydkorea.

Alla har fördomar men man kan ha mindre eller mer. Och man bör inte agera på sina fördomar.

[Tilde]
2014-07-15 11:27
2

Kommentar #25 är borttagen på grund av otrevliga kommentarer som vi inte accepterar här på TiF! Håll god ton i diskussionerna, även om ni inte håller med varandra!

Carlo
2014-07-15 12:06
5

#33 Då får jag ju ta och be dig om att ta bort den här kommentaren "Uppenbarligen förstår jag inte det senaste så istället för att dryga dig kan du väl förklara?  Eller vet du inte själv vad du menade? " 

Ska det vara okej att dumförklara en annan individ?

Hälsningar,
Carlo

[Tilde]
2014-07-15 12:36
8

#34 Dock gjorde du samma när du skrev "om du tänker lite logiskt" vilket också är en dumförklaring - så jag tycker att du 'började'. 😉

Carlo
2014-07-15 12:39
6

#35 Wow, nu förlorade jag verkligen all respekt för dig och för denna sajt. Jag har nog aldrig träffat en sådan oseriös Sajtvärd.

Hälsningar,
Carlo

Karmatarerskanise
2014-07-15 12:43
8

#36 Snacka om malplacerad kritik. Tilde gör ett mycket bra jobb.

Kallar du henne oseriös har du inte mött många ;)

[Tilde]
2014-07-15 12:54
10

#36 Haha what! För att du började med att förolämpa Hera och hon skrev en inte ens taskig kommentar tillbaka och du svarade med att totalt dumförklara henne? Makes sense. 

Har du problem med mig eller hur sajten sköts får du gärna PM:a mig.

Portie
2014-07-15 13:19
8

Vill bara säga att rasism inte enbart förekommer hos helsvenska individer utan väldigt många utländska är också väldigt rasistiska. Jag möter väldigt många utländska som är rasister (främst på jobbet), dom klankar ner på en väldigt mycket för att man är svensk. Så jag skulle nog vilja säga att det är ganska lika där.

Sen är det självklart lätt att ha fördomar mot vissa typer av människor, fördomar beror oftast på ens erfarenheter och det är inget konstigt alls.

Det är aldrig okej att håna andra på något sätt.

Karmatarerskanise
2014-07-15 13:22
3

39 Precis! Det skrev jag i 11 också.

Turast
2014-07-15 14:04
10

Ärligt har jag mött fler utlänningar som är rasister än en "Svensson" :s man får ofta höra "jävla svenne, rasist!" När man inte ens sagt något?? Det tjejerna gjorde mot din tjej var dumt, ja. Men istället för att vara låg tillbaka mot dem kunde du tagit din tjej och gått iväg. De tycker ju det är kul när man tjafsar emot, så det är bättre att bara gå ifrån :p

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Klebold
2014-07-15 14:57
8

Na, vet inte riktigt vad jag ska säga. 
Hemsk upplevelse och otrevliga tjejer - skulle med största sannolikhet dragit fram en whiteboard och haft värsta lektionen med tjejerna om rasism. Fysiskt våld hjälper sällan. 

För övrigt borde du kanske tänka en aning på attityden när du väl får kritik eller någon ifrågasätter dig.

Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still willing to get our hands dirty”

Halvdansken
2014-07-15 15:18
4

"…men jag förstår inte varför rasism förekommer huvudsakligen bland helsvenska individer."

Varför tror du det? Det beror väl på i vilken grupp man befinner sig? Svenskar kan ju knappast vara rasistiska mot andra svenskar, och mellanöstern mot mellanöstern osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2014-07-15 15:20
7

Och "ching chong" är väl inte så farligt, om än dumt.  Hur gamla var tjejerna? Tycker det är värre med "Jävla svennehora, jag ska kn*lla din mamma".

Sugar Mist
2014-07-15 15:30
1

Jag håller mig, på grund av egna sämre erfarenheter, undan från utlänningar. Främst sådana med islamskt/dyl. utséende. Jag känner mig inte säker bland dom. Blivit misshandlat i göteborg av utländska tjejer och killar har ropat mindre trevliga daker efter mig, så näe, jag känner mig inte säker bland dom. Nu är det ju rätt dubbelmoral då en av mina närmsta vänner har sådant ursprung men näe, oftast haåller jag mig undan dom.

-

[RedHood]
2014-07-15 17:42
3

#44 Fast det är ju fortfarande inte okej. Oftast så säger man "ching chong" åt kineser och TS säger att hans tjej är koreansk så kan förstå varför det är respektlöst på två olika sätt. 1. Hon är korean och det är som att någon kommer fram till dig och försöker låta som en dansk/norsk/finsk. Det är inte samma land, samma språk eller ens identiska kulturer så klart man reagerar. 2. För att det används som ett ord med negativt sammanhang. För att göra en jämförelse så är det som "bög", inget negativt från början men handlar om vilket sammanhang, hur du betonar det och vilka andra ord du använder i meningen. Vissa tar illa åt sig och vissa gör inte det.

Halvdansken
2014-07-15 19:59
5

"det är som att någon kommer fram till dig och försöker låta som en dansk/norsk/finsk." . Det händer dagligen, då jag bor i Danmark.  Det är jättekul att skoja med svenskar i Danmark. Ska man bli upprörd över sånt så får man stanna hemma.

Att förvänta att folk som inte kommer från asien ska se skillnad på kinerser, koraner, vietnamerser mfl är väl lite tufft, och jag tror heller inte att det var just det som TS reagerade över.

fidojunior
2014-07-15 20:40
3

Det är lättare att dömma andra om man saknar kunskap och erfarenhet. Det gör i sin tur att vissa inte har någon förståelse för hur andra människor kan uppleva saker och ting. Jag själv är thai/svensk och håller med om att rasism finns över allt, inte bara vita mot svarta utan även svarta mot vita. I Asien är det nästan värre än här. Stor press på att vara vit (mörk hy är fult och smutsigt), stora ögon, se västerländsk ut osv. Mycket populärt med plastikoperationer där för att förändra utseendet till mer västerländskt. 

Men däremot måste jag också påpeka att jag och även min bror upplever att det är okej här i Sverige att reta asiater. Det är mer accepterat att säga "ching chong" till asiater och påpeka ögonen. Det betyder ju inget fult men folk säger det på ett nedvärderande och retsamt sätt.

Jag tycker även att gå på någon psykiskt med bara ord kan vara minst lika fel och jobbigt för personen som att vara fysisk.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[Tilde]
2014-07-15 21:08
4

#47 Helt sant! Danskar vill alltid testa på att prata svenska med en och det låter oftast "habblahabblahabbla" (bokstavligen talat). Man ska inte ta åt sig av saker tycker jag. Okej om någon säger något extremt elakt och diskriminerande - då måste man ju reagera, men småsaker borde man bara kunna skratta åt. 🙂 Skratta åt deras okunnighet.

[RedHood]
2014-07-15 22:06
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okej jämför det med annat då. Om någon kommer fram och imiterar Swedish chef från Muppets och skrattar ÅT dig för att de tror att du pratar så, är det okej då? Ska man bara skratta med och säga att det är en småsak? Nej, någon skrattar ÅT mig, jag tar illa upp. Deras okunnighet, ja, men känns ändå inte okej. Det finns faktiskt folk än idag som tror att svenska låter som Swedish chef. Kanske bara jag som tar illa upp men jag tycker inte det är okej att reta folk efter hur de pratar.

Edit: Jag tror inte heller att de tjejer som TS pratar om är okunniga utan de troligtvis VILL trycka ner, mobba och kasta skit på TS tjej.

Edit igen: Det är som att jag går fram till en arab och säger "shalalallalla" och försöker härma. Ska personen bara skratta och hålla med? Nej, för det låter inte så.
Bara för att du personligen inte tycker att det är hånfullt så betyder inte det att andra inte kommer tycka det är hånfullt. Att göra åtlöje av någon annans språk är inte okej! Likadant med utseende, inte okej!

Halvdansken
2014-07-15 22:16
2

Svenska låter som swedish chef för de som inte förstår svenska.

Jag har nog blivit för gammal för att hänga upp mig på småsaker. I Nya Zealand blev jag kallad "ailien". Det var rätt kul. Tyckte jag. Men jag förstår vad du menar, man kan säga saker på olika sätt.

[Tilde]
2014-07-15 22:25
3

#50 Självklart är det inte OK, men man ska inte ta åt sig av allt - då blir livet svårt! Man kan säga till dem, eller härma deras språk tillbaka (eventuellt leka med och överdriva vad de gjorde)… men att bli fysisk mot personen eller hota denne är lika lite ok som vad de gjorde.

RobinEH
2014-07-15 22:44
6

Nu är inte jag direkt helsvensk utan 6,25% finsk och några procent dansk, möjligtvis några procent inavel också.

Men jag har definitivt fördomar mot utländska. Vi människor tycker om att söka kopplingar i världen. Den utan fördomar saknar sannolikt minne eller normal hjärnkapacitet. Att uttala sig nedsättande emot andra beror inte på att man har fördomar utan på att man anser sig rätten att kränka andra.

Jag ser dock inte det rasistiska i händelsen. Det som är potentiellt rasistiskt är snarare din fråga "Har det något med er uppväxt att göra eller vad då?". Om det inte har med uppväxten att göra, vad skulle det då bero på? Medfödda egenskaper inom specificierad grupp? Rasism innebär ju att man tror på raslära, att säga ching-chong tycker jag inte ger stöd för att påstå att den som uttalar detta är rasist.

Påtalade flickorna sin nationalitet eller antog du bara att de var "svenska"?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Denna kommentar har tagits bort.
Carlo
2014-07-16 00:15
5

#48 Min flickvän håller med dig, hon tycket att det verkar vara acceptabelt att reta asiater här i Sverige. Visserligen kan enkla ord som "ching chong" låta extremt löjliga för en icke asiatisk individ, men för henne så är det tusen gånger värre. Hon har alltid känt sig osäker p.g.a. sina ögon eftersom folk brukar reta henne med att säga idiotiska grejer som t.ex. "är du trött?" dessutom verkar det vara helt acceptabelt att påstå att alla asiater är bra på matte osv…

Hälsningar,
Carlo

Carlo
2014-07-16 00:27
1

#50 Precis.  Jag agerade på ett sätt som fick flickorna att dra sig iväg, det var det enda min flickvän ville. Som pojkvän tänker jag inte tillåta att någon ska hålla på att driva med min flickväns utseende eller språk, om de har problem med hennes ögon/modersmål så får de la ta och hålla det för sig själva. 

----

#52 Det är ju väldigt lätt för dig att säga, du har inte ett "utländskt" utseende. Visserligen kan du råka ut för enstaka situationer där idioter kanske kallar dig för grejer, men du vet verkligen inte hur det känns att råka ut för den institutionella rasismen som finns i Sverige OCH "påhopp" ifrån idioter som inte kan acceptera att det finns folk som inte ser ut som "vanliga svenskar här". Det är en sak att bli utsatt från enstaka kommentarer och en helt annan att bli utsatt för en samhällsstruktur som genomsyras av rasism och där lika utgångspunkter ej finns om man är utomeuropé, rom, asiat eller muslim. Hur många ggr har du under de senaste 4 åren blivit stoppad av polisen eller tullen och blivit utfrågad om din identitet och dina resor? Min pappa har blivit det tre gånger och han ser ordentlig ut och är högutbildad, så jag kan bara föreställa mig hur mycket värre det måste vara om man råka heta något "terroristliknande", eller om man råkar vara asiat eller inte ha råd med Ralph Lauren skjortor. Så, för att skriva det på lätt svenska, en "utländsk" kan kalla dig för "svenne" och det kanske inte direkt stör dig, men en "utländsk" leder inte  samhället och samhällsinstitutionerna trakasserar inte dig för att du är blond och blåögd, eller hur?

Hälsningar,
Carlo

Karmatarerskanise
2014-07-16 05:44
10

#54 Testa att inte göra personangrepp.  Så länge du gör sådana blir det bara tråkigt att läsa dina svar.

#56 Intressant att du gnäller på att jag inte håller mig till ämnet och sedan börjar du skriva om  din pappa ;) Lev som du lär?

[Tilde]
2014-07-16 10:09
9

#54 Ännu ett påhopp, jag PM:ar dig en varning! Vi har noll tolerans för sånt beteende här på sajten! Sluta ta allt så personligt och gå till attack så fort någon inte håller med dig.

Carlo
2014-07-16 13:38
0

#57 Jag använder mig utav samma metod som du; att rabbla om irrelevanta grejer. Till skillnad från dig kan jag i alla fall använda mig utav goda ord och inte av idiot argument som "muslimer är elaka" osv. Stick till ett universitet och förbättra din analysförmåga säger jag bara :) Hejdå, nu lämnar jag denna sajt, man märker att det finns alltför många hjärndöda människor här. :)

Hälsningar,
Carlo

[Tilde]
2014-07-16 13:46
7

#59 Kul att varje svar man får är "börja studera på universitet". Jag pluggar redan på uni och jag är säker på att Hera har betydligt många fler skolår på nacken än du. Väx upp.

Fast oj, nu har jag gett ut ett skrivförbud eftersom det enda man fick i svar på varningsmeddelandet där jag bad TS hålla god ton framöver var "börja på universitetet din fjortis", fast skrivet i tre långa stycken. 🤦‍♂️

Klebold
2014-07-16 13:49
7

#60 Vilken mogen kille 😎

Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still willing to get our hands dirty”

[Tilde]
2014-07-16 13:57
5

#61 Eller hur - och tydligen är det vi som är hjärndöda fjortisar utan intellekt och utbildning. 😂

Karmatarerskanise
2014-07-16 14:12
9

59 om någon borde studera är det du. Du har tydligen problem med läsförståelsen. Jag har aldrig skrivit att muslimer är elaka, inte ens något som kan tolkas som det. 

Att sitta och ljuga om så fula saker är jäkligt illa. Man undrar vad som är fel när en människa beter sig som du.

Inlägget är låst för nya kommentarer