Måste bli smal! :(
Hej
Asså jag känner mig verkligen överviktig, jag är 13 år 152 cm och väger 57 nästan 58 kg! igår kände jag att jag inte orkade mer så jag stoppade in fingrarna i munnen och spydde gjorde det 2 gånger! Har inte ätit frukost idag… så… Men jag tänkte göra någon nyttig mat/middag idag, Lax och bulgursallad…. Är det nyttigt? och hur ska jag göra med laxen? ska jag göra någon sås som jag har och lägger på laxen när jag sätter in den i ugnen? eller ska jag bara ha den naturell? finns det någon nyttig sås man kan ha? Och hur kan man träna för att bli smal?
Vet att vissa tänker skriva '' Man ska inte banta när man är i din ålder'' Men jag vill ju inte vara sån här när jag blir äldre har hört att det är svårare att bli smal när man är ung än om man är tex 20-30… Snälla hjälp! :(
I'm out 
Nej att spy upp maten förvärrar snarare det.
Men tänk inte så mycket på vikten, för den säger ingentligen inte så mycket, utan är kroppsmåtten.
Ät regelbundet, undvik snabbmat som pizza mm samt begränsa godis och sånt. Rör på dig regelbundet (behöver inte vara hårdträning). "bästa" för alla igentligen.
Mycket handlar också om mängden mat. Även nyttig mat blir "onyttig" i större mängder. Men lax och bulgursallad är inte del, lax är nyttigt, sallad är och ja bulgur går bra det med.
Men eftersom du bara är 13 år: Banta inte själv utan ta hjälp av någon kunnig vuxen i så fall.
Smal för mig är inte normalviktig, jag kopplar det mer som närmare undervikt (men man kopplar ju ibland ord olika).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
var aktiv och ät sunt, inte så mycket spannmål, mer grönsaker och protein
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Om du verkligen vill bli smalare så träna, inte banta. Ät som "normala" personer äter- fruktost lunch mellanmål middag. Du kanske kan sluta äta godis och mc etc men banta verkligen inte!
Din kropp har inte utvecklats färdigt ännu. Mycket kan hända under tonåren innan du har vuxit färdigt. Att banta medan man fortfarande växer kan vara skadligt för kroppen. Det du kan gära är att ha endast en dag i veckan då du får unna dig godis/chips eller liknande och äta nyttigt övriga dagar. Träna regelbundet är bra för kroppen men man behöver inte hårdträna för att det ska göra nytta. Att jogga eller cykla 30 minuter tre gånger i veckan är oftast tillräckligt.
Motionera i form av raska promenader och jogging.
Dra ner på skräpmat såklart och snacks.. en självklarhet. Du kan även dra ner på pasta, ris och potatis då det innehåller mycket kolhydrater (men uteslut det inte!). Öka istället mängden protein och grönsaker. Och ät regelbundet! Du sa att du skippade frukosten och det är ungefär det dummaste du kan göra - frukost är väldigt viktigt.
Men var snäll mot dig själv, du är bara 13, din kropp kan reagera hårt på stora och snabba förändringar.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Om du vill utveckla bröst ordentligt och kunna t.ex skaffa barn i framtiden (kanske inge tmn tänker på som 13åring) så bör du undvika att spy upp mat du äter- du ska inte svälta dig själv och du ska strunta i vad vågen säger. Enligt de uppgifter du ger oss så är du inte överviktig eller ohälsosam (BMI är inte samma för barn som fortf växer som för vuxna).
Det ohälsosamma är det du berättar för oss- om att du spyr och oroar dig så pass mycket över din vikt att du gör detta. Att spy och att svälta förbättrar ingenting i längden, du riskerar att utveckla ätstörningar och att skada din kropp- och det här vet du, så försök leva efter det. Älska din kropp. Du vill inte bli tjock som vuxen, då ska du äta hälsosamt, inte svälta dig, inte banta, men gärna motionera och träna i lagom mängd.
Om du fortsätter att kräka upp maten så vill jag uppmana dig, snälla, gå och prata med skolsystern om dina tankar och be henne om hjälp- Hon kan säkert hjälpa dig att reda ut hur du ska äta nyttigt och träna nyttigt för din ålder.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Ett ganska enkelt sätt att äta lite nyttigare är att se till att en större del av tallriken är till grönsaker. Säg att utgångspunkten är att 1/5 av tallriken är grönsaker, öka det till 1/3, alltså byta ut en del av den andra maten mot grönsaker så kan du göra stor skillnad i längden. Se även till att äta grönsaker till alla måltider, det är enbart positivt, rejält med grönt på mackan osv. Extra grönsaker har förutom lite kalorier även många hälsofördelar ur andra vinklar, särskilt för en kropp i utveckling. Med grönsaker får man även mycket mat för kalorierna, man kan äta mycket av det och äta sig ordentligt mätt utan att oroa sig för att det ska bli för mycket mat.
Sedan som andra sagt, dra ner på "onödiga" saker till kanske en dag i veckan, som läsk, godis, snacks och liknande. Det viktigaste här tycker jag är kalorihaltiga drycker, all dryck som man kan byta ut till vanligt vatten är bra, när man dricker något är det väldigt lätt att få i sig alldeles för mycket kalorier väldigt fort.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Har hört att om man går/promenerar 45 min varje dag kan man gå ner 7 kg på ett år med sin vanliga mat diet :)
#8 Alla är olika.
TS, du ska undvika att dricka dina kalorier som många gör. Det mättar inte.
Du låter absolut inte tjock men du ska INTE spy upp maten. Vill man dock gå ner i vikt måste man göra av med mer energi än man får i sig.
Det kommer dock inte gå på en vecka om du tror det, träna regelbundet- olika grejer varje gång eller varannan då kroppen vänjer sig vid samma träning efter ett tag.
Ät små måltider, äter du så att du blir proppmätt varje gång så kräver magen mer mat tills den blir mätt nästa gång eftersom att magen tänjer ut sig för att ta emot så mycket mat som du ger den. Ät istället tills du känner att du varken är hungrig eller mätt och ät sen ett litet mellanmål efter några timmar.
Nu har jag inte läst vad de andra har skrivit men fortsätter du att inte äta/spy upp din mat så kommer du utveckla en ätstörning om du inte redan har det.
Jag var mullig när jag var liten (runt 13 år) men bara när jag var 14 och mina former började synas, fick smalare midja osv. Jag bantade inte, motionerade inte, inget sådant! NATUREN HAR SIN GÅNG.
Gå promenader, ät nyttigt och låt sedan kroppen göra sitt. Utvecklar du en ätstörning så kan du förstöra din kropp och få men för livet.
Banta INTE! Kroppen mår inte alls bra, och när du väl börjar äta som vanligt igen är kroppen inställd på svält, och då samlar kroppen på sig fett, vilket i sin ur gör att du går upp mer än vad du vägde från början. Tänk på att du är vacker som du är, men om du verkligen vill bli smal, så skär ner på godis och snabbmat, samt gå promemdarer 1-2 gånger per dag!
Börja INTE spy upp maten, eller att svälta dig själv. Man fastnar lätt i det och att börja äta normalt igen är fruktansvärt svårt. Så snälla snälla älskade du, gör inte så mot dig själv. Skippa bara godis och sånt istället.
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
Jag går igenom att kämpa mot ätstörningar, sätt dig inte i det träsket snälla du.
Träna regelbundet och ät ordentligt, unna dig något gott ibland (det gör det lättare att leva med en hälsosam livsstil) om du känner att det är därifrån "fettet" kommer
Klart att laxen ska ha en jolle
Om du vill bli smal ska du äta regelbundet. Ät sex gånger om dagen. 1.frukost 2. Något äpple 3. Lunch 4. Knäckebröd 5. Kvällsmat 6. Kankse någon frukt Om du skippar måltider tror din kropp att du svälter och producerar musklerna till fett, och när fettet försvunnit blir det dödligt. Så ät sunt. Du ska också röra dig mycket.
People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rain

#14 Det är en myt att mellanmål gör så att man tappar vikt, det är individuellt från person till person. Om mellanmålen gör att man inte överäter på huvudmåltiderna så är mellanmålen bra, annars kan mellanmålen göra att man får i sig mer kalorier än vad man skulle ätit om man hoppade över dem. Så det är helt olika från person till person.
Medis på akvariefisk.
#15 ja, men om man äter sunda mellanmål utan för mycket socker så kan det hjälpa en att tappa vikt. Det är bättre än att svälta sig och göra så att muskler omvandlas till fett.
People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rain

#16 Ja, precis, men min poäng var att det är olika från person till person, du lade fram det som fakta att man går ner i vikt av att äta regelbundet, vilket inte stämmer, det kan få vissa personer att öka i vikt om det innebär att de får i sig mer kalorier än vad de hade ätit annars.
Man svälter absolut inte sig om man äter tre normala mål om dagen och känner att kroppen är nöjd med det.
Medis på akvariefisk.
#8 Min systers kille gick ner 7 kg efter att ha gått på promenad innan frukost i 45 min till en timme varje dag :) Minns inte hur lång tid det tog, några månader tror jag. Han är dock väldigt biffig, lol. Men det går i alla fall! Kombinerat med hälsosam mat 🙂
#17 min poäng var Inte att man Måste äta sex mål om dagen. Det var att man Inte behöver Sluta äta för att gå ner i vikt. Självklart är det olika från person till person, men äter man sunt, så går man inte upp för mycket i vikt. Min poäng var att man inte ska skippa måltider för att bli smalare.
musklerblir inte fett…ftt blir inte muskler. däremot omvandlar kroppen muskler till energi (istället för att omvandla fett till energi) om man svälter sig och tränar. enkelt förklarat.
Nej! Nej! Nej! Så här började mina tankar och nu sitter jag här med anorexia.
För ungefär 2 månader sedan var mitt liv i fara för att jag misskötte maten. Jag skulle ångra ALLT om jag bara kunde, jag är i låååg undervikt nu och gör allt för att komma upp.
Jag kan lova att jag absolut inte är nöjd över mig själv nu heller, jag tycker att jag är för smal.. Har bara mjukisbyxor och hood tröjor för att dölja, fast det är 30 grader varmt.
Om du verkligen känner dig tjock så berätta för någon som lyssnar på dig, ett barn ska ALDRIG ALDRIG gå ner i vikt på egenhand.
Ät vad sjutton du vill i lagom mängd! ❤️ Din kropp behöver mat, jag har svimmat flera gånger bara för att kroppen inte hade någon mat i sig.
Ät lax och bulgur om du vill, gillar du sås så ta det med. Men gillar du något annat bättre, tex pasta & köttbullar så ta det istället! ❤️
Jag äter både godis, kakor, chips, glass och allt varje dag och det går segt som fan at komma upp i vikt ändå.
Så snälla ät som du brukar och berätta för någon, en förälder, en läkare, en lärare vad som helst bara dom tar dig på allvar!
#20 ja, men om man svälter sig blir musklerna energi, men det var något jag hört av en kille som gått i en kurs. Att om man svälter sig utan att träna m.m så blir musklerna till fett för att överleva sedan när fettet är borta blir det dödligt.
Men precis som#17 skrive rså är det från person till person
Gör inte såhär mot dig själv. Gå ned i vikt på ett hälsosamt sätt istället, för det går faktiskt att bli smal utan att tappa både hår & tänder, även om det tar lite lite längre tid.
#22 nä, hur metabolism fungerar är likadant för alla- Dvs kroppen (Kcal t.ex) äbehöver energi för allt vi gör- allt från att bara andas och våra hjärtslag, till att vi styrketränar hårt, kräver energi i olika mängder. Behöver vi int emusklerna så bryts de ner, och tränar vi och inte har nog med energi- så bryer kroppen ner muskler. Muskler är viktiga att ha, muskler hjälper faktiskt att hålla nere fettmängden på kroppen så man ska helst undvika att låta kroppen bryta ner dem! :( Därför är svält inte bra. Sen vill kroppen gärna lagra på sig mer vätska och fett om man svälter den en längre tid. Att svälta sig, och banta och hålla på är tyvärr et tbeteende som ÖKAR risken för övervikt i vuxen ålder. Jag hoppas trådskaparen läser detta och tar till sig det.
#22 men ja, enkelt om man ska förklara så "blir muskler fett" (Men egentligen inte) för musklerna har till slut mer fettmassa än muskelmassa om man inte äter bra och nyttigt. Och när kroppen till slut varken har fett eller muskler så stänger kroppena v sig och man riskerar att dö- innan dess händer en massa andra hemska saker, om man spyr t.ex ofta- så fräter tänderna sönder, tänderna börjar alltså att ruttna i munnen. Man kan bli steril för livet, man kan alltså bli så sjuk att man inte utvecklas ordentligt och kanske inte får bröst, mens, och aldrig kan få barn! (När man är 13 är det sak samma kanske men sen när man är 25 och kanske plötsligt vill få barn- så går det inte :/ ). Smal är inte automatiskt alltid "hälsosam". Bra träning tillsammans med bra kost, och att inte stirra sig blind på vågen och BMI är mitt råd.
Sen om man inte vill gå genom skolan, så bör man prata med sina föräldrar och kanske genom sjukvården ta kontakt med en dietist som kan hjälpa en att se över vad man bör äta och hur, ihop med träningen och det faktum att man fortfarande växer som 13-18åring.
TS: Lycka till. Det finns sätt att lösa ditt problem, utan att behöva spy och svälta sig.
Att spy upp mat och svälta sig själv är bara dumt. Dels för att man mår dåligt av det, men det är även ett uruselt sätt att gå ner i vikt. Om du svälter dig själv går du ner i vikt- men är det värt det om du tappar ditt hår osv på "köpet"? Dessutom ställer kroppen om förbränningen till svält=spara! Så när du väl äter så suger kroppen åt sig ALLT för att klara "svälten" och förbränner MINIMUM!
Vad ska du göra då? Öka förbränningen! Konditionsträningen ökar förbränningen, liksom muskelmassa och vissa livsmedel. Ta bort chips, godis, kakor, glass mm ur din kost (minimalt med socker och vitt mjöl) Öka grönsaker, nyttiga oljor, fisk, fibrer mm.
Detta kanske inte kommer göra dig lättare, men det kommer göra dig smalare (om du inte redan är de) och framförallt friskare. Muskler väger mer än fett!
#25 jaha, men okej då måste jag uppfattat det fel :) TS: skippa aldrig frukosten, de är den viktigaste måltiden på dagen för du ska orka mer. Och Lycka Till :)