14, och kär i 19 åring.
Hej! För några dagar sedan spelade jag gothia cup och träffade då en kille från Belgien som var 19. Vi umgicks väldigt mycket och hade det trevligt. Jag har inte varit kär på väldigt länge men blev det när jag träffade honom. Nu efteråt har vi haft mycket kontakt och jag trodde verkligen att jag aldrig skulle träffa honom igen. Men vi har pratat om att träffas igen och att han kanske kunde bo hos mig(min familj) i en vecka eller så och att jag kunde visa honom Sverige. Jag tänkte inte så mycket på hans ålder innan eftersom jag trodde att jag säkert aldrig skulle få se honom igen, plus att han såg ut att vara ungefär 16. Vad är eran åsikt, tycker ni att det blir aldeles för knasigt? tror ni mina föräldrar kommer bli arga? Jag skulle verkligen inte vilja behöva gömma detta och har tänkt berätta snart. Med vänlig hälsning, Selma
Jag tror inte att de blir arga, däremot oroliga.
5 års skillnad är mkt i din ålder, behåll honom som vän men låt det stanna där.
Du skriver att du inte har varit kär på väldigt länge, vad betyder länge i ditt fall?
Multi vad?
#2 Förstår, men kan han verkligen komma och hälsa på "bara som vän". 2 år,
Du ska göra det som känns rätt för dig och om ni båda gillar/älskar varandra så satsa även om det är fem år
Har haft pojkvän med fem års skillnad och tycker personer som ska dömma "ung-gammal" för att vara dåliga elr nt nyttiga kan sitta där med sin trumpna syn.
Så länge du är bekväm med honom och han visar respekt mot dig (tex att han nt bara vill få omkull dig för att du är "enkel och ung") så tycker jag att du ska rulla på.
Klart att laxen ska ha en jolle
#4 'Trumpna syn' vad menar du med det? 5 års skillnad är mkt om tjejen är 14 och killen är 19 och det finns skäl till att vara orolig. Man är väldigt lättpåverkad i ung ålder och en 19- åring vill förmodligen ha mer ut av förhållandet än en 14- åring vill. Lite frågor måste man ställa sig: Är killen normal i sin mentala utveckling eller är det något annat som felar? Dras han till småtjejer (pedofil)? Eller är Ts väldigt mogen/utvecklad för sin ålder? Detta är kanske helt onödiga frågor om det bara är Ts som har en crush .
Multi vad?
Satsa om det känns rätt men låt föräldrar få reda på det i fall det händer något! Eller låt det hållas på vänner planet själv skiljer det 11 eller 10 år mellan mej och min kille :)
Prata och berätta för dina föräldrar :-) När jag var 14 var jag tillsammans med en 19årig kille, det var inga problem och han blev bra vän med min far.
Det är ju väldigt individuellt hur det blir, men om du tycker bra om honom så tycker jag att du ska prata med dina föräldrar som sagt. Då kanske de vill träffa honom och ge honom en chans :-)
Kan han svenska?
I'm out 
Jag träffade en 5 år äldre kille när jag var 14 också. Visst märkte vi av åldersskillnaden - han ville ha sex men jag kände mig inte redo. Han hade kommit mycket längre i livet än jag också - bodde själv och gick på högskola, när jag själv gick i grundskolan…
Men kemin mellan oss stämde bra - vi gillade samma saker och han sa att jag var mognare än andra tjejer i min ålder. Vi förstod varandra väldigt bra och kunde prata om allt.
Dock sprack det snabbt då han bodde i en annan stad och mina föräldrar tyckte inte om att unga jag ville sätta mig på ett tåg ensam och åka 35 mil till en 5 år äldre kille, varav de inte ville sponsra med pengar (och jag själv levde på barnbidrag..). Jag förstår dem nu, men det gjorde jag inte då.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag är 13 och ska gifta mig med en som är 22 och han vet ens inte att jag existerar, så kör på du! Skämt åsido! jag tycker du ska prata med dina föräldrar, så de är medvetna om att han är äldre och kanske har lite större koll på vart ni ska gå och vad ni sysslar med. tills du lär känna honom bättre. :) Men om du verkligen gillar honom tycker jag det är självklart att du ska ge det ett försök.
Be the best version of you.
- Zoella
#5 Syftar på folk som får höra att det skiljer 5 år och stämplar killen/tjejen som pedofil, desperat och dum i skallen. Fick träffa på många sådana. Jag respekterar helt att folk tycker det är "opassande" men folk som ska döma direkt efter att dem fick höra åldern och nt lyssna när man försöker prata med dem. Dem menar jag
#12 menar du mig för det verkar onekligen så av dina inlägg?
Multi vad?
Många tycker att det är en stor ålders skillnad men oftas drar yngre tjejer till sig äldre killar eftersom att dom är mer mogna killar ligger ju lite "efter" i utvecklingen. Jag tycker inte att det är felmoch prata med dina föräldrar ju längre tid det går desto mindre chans att dom ger dig en chans.
Jag är en kille på 21 år och kan säga att om en polare hade tagit med sig en 14 åring när vi var 19 så hade nog hela gänget tappat hakan, seriöst. När jag var 19 så var jag bara ute efter sex ,är det fortfarande. Tanken på att ha en tjej som man inte får ligga med finns bara inte, tjejkompis javisst men inte om man är tillsammans.
Så stor skillnad psykologiskt mellan 14 och 19… Frontalloben är mycket mer utvecklad vid 19 än 14, undantag finns ju om något har hindrat utvecklingen hos honom… Om inte så är fallet och han har växt i "normal" takt så är det så otroligt mycket oroväckande med ett sådant förhållande, jag skulle vänta tills 16 eller 17 som vänner och sedan bestämma, då åldern gör att du lagligt sätt inte kan ge medgivande till romantiska handlingar.
Jag själv är i ett förhållande mellan 17 & 19 (1½ års skillnad) och får ta ganska mycket skit om vilken pedofil jag är (flickvän bor i USA så många överdrivet konservativa människor…), men då jag har gått sjukvård och täckt en kurs om frontallobens utveckling så brukar de argumenten bli korta då de inte kan backa upp deras påståenden varken fysiskt eller psykologiskt 😉 Men det är ju absolut skillnad mellan 14 & 17 också, så som sagt tycker du ska prata med dina föräldrar och vänta tills 16-17 innan du ger medgivande till ett romantiskt förhållande med en så pass äldre…
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#13 Nej jag syftade inte på dig, skrev inlägget på fri hand utan att tänka på någon speciell förutom dessa personer jag fått träffa på irl framförallt. Jag respekterar om du tycker annat
#18 Vad sägs om att bli ihop med en 14 årig pojke? Jag undrar om ni som är ihopa med äldre killar kommer ifrån nån liten håla eller by? Jag kan inte fatta vad man ser hos en liten högstadietjej när det finns gott om brudar i ens egen ålder. Hade en kille som var 19 blitt ihop med min lillasyrra när hon var 14 så hade jag fan änmält honom till Snuten för jag tycker att det är sjukt äckligt, jag vill inte att syrran ska råka ut för nån sjuk typ
När jag var 14 var det några av mina klasskompisar som var ihop med 20-åriga killar. De skröt om det och tyckte att det var jättehäftigt och de kände sig så väldigt vuxna. De berättade om hur ofta och var de hade haft sex och om hur häftigt det var att festa med killarnas kompisgäng. Sen fick de reda på att killarna bara utnyttjade dem för att de var så enkla att få omkull och trodde att de var så speciella när en äldre kille ville ha dem. Nu säger jag inte att alla är likadana men att en kille som är närmast vuxen skulle vilja inleda ett seriöst förhållande med någon som inte är så mycket mer än ett barn tycker jag är minst sagt skumt.
Om nu killen är seriöst intresserad av ett förhållande med dig så ska han inte heller ha några problem med att vänta ett par år tills du är lite mognare, ett par år gör stor skillnad när man är tonåring.
#19 Vilket onödigt påhopp! Jag ville bara dela med mig av min historia.
Allting är inte svart eller vitt, uppenbarligen så finns det fall som i mitt där det fungerade klockrent. Jag flyttade också hemifrån vid 16 års ålder så jag kanske växte upp lite tidigt, men jag står helt och håller för mina val. Min kille kommer förövrigt från Stockholm - hur det nu var relevant.
#21 Jag undrar bara om du skulle tänka dig att vara tillsammans med en 14- åring nu när du själv är 19, förmodligen är han fräsch och orörd , det är nog det det äldre killar går igång på när dom söker upp småflickor.
#22 Det är ju en väldig skillnad på yngre tjej + äldre kille och yngre kille + äldre tjej. Jag har aldrig någonsin varit intresserad av yngre, eller jämngamla för den delen. Det är dock en väldigt vanlig förekomst att tjejer attraheras av äldre killar. Kan tillägga att det var jag som tog kontakt med honom och inte tvärtom. Om du tänker fortsätta antyda till pedofili som om min kille vore en i sammanhanget drar jag mig hellre ur diskussionen med dig, jag diskuterar gärna för- och nackdelar men inte på den låga nivån.
Om han rörde dig innan du var 15 så har han begått ett brott, det finns en anledning till varför vi har våra lagar och det är för att skydda just småtjejer/småkillar. Gå och kolla på en 8:e klass och se hur mogna de är.
#24 For the record väntade vi av andra anledningar och jag fyllde 15 efter två månader. Glöm nu inte att jag fortfarande bara talar ifrån mina erfarenheter, jag var väldigt tidig i frigörelsen på alla sätt. Om man snackar generellt så är det inte alltid en bra idé såklart, men jag vill understryka det jag skrev i första inlägget; OM allt känns rätt. Han upplevde mig som annorlunda än andra 14-åringar, i hans ögon var jag absolut inget barn - och inte ens en minsta antydelse till övergrepp har skett i vårt förhållande. Nästa vecka har vi varit förlovade i 4 år, i mitt fall hittade jag alltså troligtvis min livspartner när jag var 14. Det FINNS undantag - ville bara dela med mig av det, jag säger inte att det är för alla.
jag tycker det är lugnt, jag har en nära vän till mig som är fyra år yngre (14) och hin är i ihop med en kompis till mig och han är 20 år, så jag ser inte varför åldern ska vara ett problem mer en typ lagen när det gäller sex, om ni har sex innan du fyllt 15 så kan din föräldrar anmäla han får sexuellt utnyttjade av barn, och då får han fängelse, och det är allt pga dom svenska lagen. annars säger jag KÖR HÅRT ❤️
#26 fast om båda faktiskt är med på det så behöver de inte bli så, gällande sexet, de fick jag iaf lära mig för något år sedan när jag var under 15 och min kille var några år över. :) Jag tycker du kan fråga honom vad han vill av förhållandet och också fråga dig själv, om ni vill samma är det perfekt :) Jag är (typ) fyra år yngre än min kille, när vi träffades sa alla nej till oss (typ att han var för gammal) så det blev lite kaos i några år, jag var 13 tror jag när jag blev kär i honom och nu är jag strax 16. Vi har varit tillsammans nu i snart 1,5 år och jag tror att vi kommer fortsätta livet ut. Det känns som det :) Så det jag menar är att även om ingen tror på det man själv tycker så kan det ändå vara det rätta :) känn för själv, 5 år är inte så mycket när ni blir äldre
#27 nej, under 15 kan man inte ge lagligt medgivande till sex öht, så vare sig barnet vill det eller inte så klassas det som våldtäkt mot barn. Ett barns medgivande till sex räknas inte om det kommer till rätten. Det enda undantaget som kan göras är om partnern är strax över 15 (två barn kan vara födda samma år men vara 14/15 t.ex), om din kille var 4 år äldre skulle detta klassas som våldtäkt mot barn och absolut klassas som det i TS fall…
#28 http://m.umo.se/Sex/Aldersgrans-for-sex/ Jag vet inte jag :) #25 grattis i förskott, jättegulligt :)
#29 Det är en väldig stor skillnad i frontalloben (och utvecklingen i vissa övriga delar av hjärnan) om en relation som handlar om en 14 & 16 och 14 & 19, 14 & 16 KAN gå under lagen att de utforskade deras sexualiteter, men det beror starkt på hur utvecklingen hos 16-åringen är, vilket kan väl ligga framför normen hos 16-åringar dvs 16 & 14 är också fullt straffbart, även en som är normalt utvecklad för en 16 åring kan våldta en 14 åring som inte utvecklats i normal takt och inte kan ge medgivande. Även fullt möjligt för en normalt utvecklad 16 åring att våldta en normalt utvecklad 14 åring som bedöms ej kunna ge medgivande. Tycker det framgår klart i även den texten du länkade.
TS. som #26 pratade med, handlar om en relation på 14 & 19 och där anser ej lagen att det är "utforskande utav sexualitet". Om han ligger med henne så våldtar han ett barn, oberoende på om hon gav honom medgivande eller ej.
#30 Ojojoj så mycket snack det blev, det enda jag sa va att det inte behöver bli så. Texten jag länkade säger precis som jag ville få fram, att en som inte är byxmyndig också kan ligga, även med en lite äldre. Lät inte så i din kommentar ( #28) :)
#31 Varför svara det till #26 alls då? De pratade om ett 14 & 19 förhållande, finns i princip inga undantag som du ville framföra i ditt svar i ett sådant förhållande. Tror inte om även 19 åringen var så pass efter i utveckligen att de ligger lika skulle ens räknas in som rättsligt OK.
#31 Ursäkta för att jag ens skrev någonting från början då. "I princip inga undantag" är inte inget undantag. Menmen, tänker inte diskutera mer med dig eftersom att du ändå bara tycker det är fel.