Fobier?
Har ni några fobier? För vad isf? Och om det redan finns en sådan tråd, ta bort denna då.
- Kräkfobi
- Delvis spindelfobi
- Ställen där det är mycket folk där man inte kan gå undan
- Sprutor
Det jag kommer på nu, sedan är det flertalet jag ogillar/avskyr men räknar inte det som fobi
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag vet inte om det är en fobi, men jag får panikattacker av det, så jag räknar det som en fobi ändå; Fiskar. Jag kan inte bada där jag vet att det finns fiskar.
Och även sprutor.. Pga den fobin är jag ännu inte vaccinerad mot bland annat stelkramp
Har skräckslagen fobi för spindlar, gyn och kamerablixtar (riktade mot mig)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Trånga utrymmen Mycket folk När folk svimmar (vet inte om det är liksom fobi men såfort någon säger "oj jag tror jag kommer svimma" så mår jag sjukt illa och vill bara därifrån) Kräkas Flyga
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Har pedofobi
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Prutor! Minns när jag var liten och dom höll fast mig eftersom att jag var så rädd, vilket inte direkt har hjälpt mig nu när jag är äldre…
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
Sprutor
Spindlar
Höjder
Broar
Harar
Clowner
Fjärilar
Trånga utrymmen
Kräks
Jadu listan kan göras galet lång Jag har så många fobier att jag inte ens kan räkna dom x-x DOCK är det nått jag försöker att bli av med xD
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
• Sprutor/blodprov (får typ alltid panik/ångest innan jag ska ta sprutor/blodprov, är dessutom sist på listan i klassen så får typ alltid ta sist och man blir ju såklart rädd när vissa kommer ut gråtandes…) • Trånga utrymmen (t.ex en tunnel eller att bli in lindad i ett täcke med armarna inne i täcket) • Spindlar • Sniglar (kan inte förklara hur rädd jag blir när jag ser en skogssnigel, skriker ljudlöst så jag nästan gråter och typ darrar av skräck, samma sak med spindel, även om jag bara ser de i bok eller tv) • Höjder (kanske inte riktigt en fobi men är rätt rädd för höjder, var inte rädd förr men nu, höll på att få panik i parisehjulet..) • Broar (de är seröst läskiga.. Försöker oftast skynda mig snabbt över en bro) • Åska o blixt (inte riktigt fobi då, men är rädd för det, mer för att mina kaniner är ute då) • Hajar • Sjukdomar Kommer inte på fler men dessa är nog värst.
Trånga utrymmen eller små rum med mycket folk omkring mig. Får panik och är jag där en längre tid får jag ångest. Känns som att jag ska svimma osv.
Ormar. Får panik om jag ser en irl, på bild går det bra men om jag går i skogen och hör något prassla får jag panik och tror att det är en orm.
Höjder. Klarar vissa som inte är jättehöga, men blir det för högt får jag ångest, tror att jag ska ramla ner och vill bara ner på fast mark igen..
Hissar. Ingen direkt fobi men undviker alltid att åka hiss då jag alltid är livrädd att de ska stanna & att jag ska bli fast där(har lite med min fobi för trånga utrymmen att göra också).
Har nog några mer men som jag inte tänker på så mycket, kommer dock inte på dem haha.
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
Är skit rädd för att bli gravid, inte för att jag någonsin har haft sex (inte ens pojkvän) men att typ bli våldtagen eller något. Anledningen är väl att jag inte skulle veta vad jag skulle göra, skulle bli jobbigt med mina föräldrar och jag vet inte om jag skulle klara av att göra abort, sen är det hemskt jobbigt att ta hand om ett barn om man är barn. Antar att det är ganska löjligt att vara rädd för det, men jag vill inte ha barn, inte förens jag är vuxen nog.
Annars tror jag inte jag har någon mer fobi. Finns saker som jag tycker är läskiga eller obehagliga (gå till doktorn till exempel) men räknar inte det som fobi direkt.
//Flöffo
Insektsfobi är nog den enda "riktiga" fobin jag har och då framför allt för kackerlackor. Vet att många är 'rädda' för insekter, men jag får seriöst panik av kackerlackor och börjar nästan gråta. Det skulle vara min värsta mardröm att bli instängd i ett rum med kackerlackor….
Annars gillar jag inte djupt vatten, t.ex. i havet eller en sjö där jag inte bottnar. Då får jag också lite panik, trots att jag både kan simma och flyta. 😛
Spindlar Sprutor Mamma tror sprutfobin är för att jag fick så mycket sprutor varje dag när jag var jätteliten eftersom jag föddes med klumpfötter och de opererade mig.
- Katter är min absolut största fobi😢
- Rulltrappor & hissar
- Social fobi
- Trånga utrymmen
Sen är jag väldigt rädd för typ allt som flyger (insekter & fåglar m.m) och mörker, men jag klarar av det nått så när i alla fall.
Jag är rädd för att äta gammal mat, men det är inte så extremt att jag kan kalla det en fobi.
Trånga utrymmen och tandläkare
Jag är nog bara rädd för höga höjder.. Hade fobi också mot getingar men det gick över när jag blev attackerad av en svärm & fick ca 5-7 stick, det var inte så farligt som jag trodde, absolut inget att ha fobi mot 😃
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Nej. Inga fobier. Jag anser att många har lite väl lätt att använda ordet fobi om man är rädd för något eller äcklad av något. Jag citerar "För att betraktas som en fobi måste den rädsla som upplevs vid eller inför exponeringen vara orimlig eller överdriven i intensitet.".
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#10 Det är hemskt jobbigt om man är vuxen också.
#18 Om du menar att ta hand om ett barn (vilket jag tolkade det som, men det kanske du inte menade?) så visst, det är jobbigt även när man är vuxen. Men det är ännu värre när man är liten, för barn ska inte ha barn.
//Flöffo
Hatar verkligen insekter. Kan inte vara i samma rum som en insekt typ T^T sen är jag lite rädd för rulltrappor, känns hela tiden som jag kommer fastna i dom och dö typ .-.
Och så är jag rädd för att gå ute på kvällen/natten. För jag litar inte på människor, tror alltid något dåligt kommer hända så jag stannar inne.
#17 Håller med dig om att folk slänger ordet fobi hit och dit när de egentligen menar att de känner obehag inför det de "har fobi" mot. Normalast är nog att endast ha en fobi (om ens någon) och annars bara ha rädslor. Men det finns ju undantag också. 😛
-grodor och paddor! (Efter när jag va liten och trampade på en groda i våra pool) -bäckar -spindlar (bara stora, men framförallt dom med liten kropp och lååånga ben :/ ) -ta i sand med händerna -frigolit Hahah lite udda kanske :)
#17#21 Jo, haha det är ju sant :P Kanske inte har riktiga "fobier" för allt det haha. Men har på riktigtdå fobier för sniglar, spindlar och sprutor/blodprov, resten är väl bara rädslor..
#19 Det är ju inte värre för att "barn inte ska ha barn".
#24 Förlåt för att jag lägger mig i, men jag håller med #19.Jag tror det blir hundra gånger jobbigare om man är barn, går i skolan & har läxor och sin utbildning att tänka på. Det är en annan sak om man jobbar, då har man ju bara jobbet att gå till men ingenting att göra hemma(om man nu inte jobbar hemifrån såklart, vilket kan bli en fördel om man har barn dock). Man får liksom lite mer tid att ta hand om barnet om man inte har skolan att syssla med.
Dessutom är man ofta inte riktigt redo för ett eget barn om man själv är barn, det är inte meningen att vi ska skaffa barn så tidigt(sedan beror det ju på, vissa är kanske redo när de är lite äldre men fortfarande går i skola). Vi har så mycket annat att tänka på & lära oss som vi inte kan ännu. Hur ska vi då kunna uppfostra ett barn mitt i allt också? Jag tror inte man klarar det på samma sätt när man är ung.
Sedan är det ju klart att jobbet med barnet är likadant oavsett ålder, men det blir nog lite tungt om man är såpass ung, än om man är vuxen, har ett jobb och en stadig ekonomi. Barn kostar pengar.
Insektsfobi- Är rädd för insekter, kan inte stå still nära en. En liten skogmyra är okej, men resten får mig bara att känna en enorm panik genom kroppen. Lite töntig är jag väl men tycker verkligen att de är otroligt äckliga, läskiga och motbjudande.
Blodfobi- Kan vara allt från att prata om blod till att se blod, vare sig det är jag som blöder eller någon annan. Bara av att skriva det här är jobbigt. Jag blir nämligen väldigt "svag", känns som om jag bara ska sjunka ned till marken. Känns obehagligt i magen (på sidorna) och får ofta hemska tankar.😭
#25 Jag håller med om att det är värre för barn att ha barn för just alla anledningar du rabblade upp. Flöffo skrev "Men det är ännu värre när man är liten, för barn ska inte ha barn." Men det är ju inte därför det är värre (; . Och sedan beror det ju på hur man definierar barn. I Sverige räknas man ofta som barn till 18/20 medansvar i andra länder så ungt som 14 (tex). Så vi lever i västvärlden blir vi gärna "vuxna" lite senare eftersom vi är så bortskämda. Och det är om man jämför, jag menar inte att alla är bortskämda. ;) Men här är det jättetidigt (tycker många) att ha barn när man 20 medan det är skitsent på andra platser. Så länge man är färdigväxt i kroppen (och mentalt) så tycker jag vem som helst kan ha barn. Och då bortser jag ju från skola och annat.
Eller det mentala räknas ju förstås till kroppen, haha men fysiskt och psykiskt och då menar jag förstås mognadsnivån. ;)
#27 Okej! Håller med, är man både mogen mentalt och känner att man klarar det så är det ju upp till en själv. Men jag tex vill gärna vänta tills jag är klar med studier, eller iaf har bostad & har en stadig ekonomi osv, och självklart bor med en jag trivs ihop med. Men alla är ju såklart olika :)
Har bara ett par fobier, trånga utrymmen, och kräk fobi. Annars så är jag väldigt knasig på tex tandläkare. Då jag tycker min tandläkare är en skithög. Sist så kunde jag inte hålla mig, och började typ skrika på honom. Då han ej förstår att jag får nästan kräks när han ska ta nån bild inifrån min mun. : P Men det räknar jag inte som fobi. Då jag avskyr det. Men inte har fobi :)
#27 För jag orkade inte rabbla upp anledningarna och förklara, därför skrev jag så.
//Flöffo
Jag har social fobi, det är nog den enda riktiga fobi jag har men jag har väldigt många stora rädslor.
Klaustrofobi Bin , humlor , getingar* Högt gräs Broar Lite under vatten och inte får luft. Var när att få lunginflammation när jag liten Höjder Tandläkare För en gångs skull är jag inte spruträdd *är allergisk mot getingstick
Den absolut största fobin jag har är nog att inte vara omtyckt.
Låter dumt, men jag kan seriöst ändra på min personlighet och gå genom eld och vatten för att en person ska tycka om mig.
You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus.
Blod. Upplever exakt samma saker som #26, äckliga tankar och mår dåligt generellt. Vet inte om man kan kalla det en fobi dock. :P
“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth
Just det haha, glömde socialfobin.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag kan dyka djupt, jag kan klättra högt, jag kan gömma mej litet, jag kan bada i blod, jag kan hälsa på främlingar… eazypeazy hehe. Men nej haha, inga kända fobier (; (och då menar jag inte kända som "stora" utan som de engelska "known" hehe)
Jag är livrädd för getingar och även om någon/jag skulle kräkas…
Tillägg i #26 : Jag är också Klaustrofobisk :'(
HÖJDRÄDD. Har väl alltid varit lite smått höjdrädd. Det har väl nästan alla varit? Men nu har detta utvecklats. Det märkte jag nu i sommar när vi var på Öland och skulle gå upp i en fyr. Långe Jan eller Erik eller var det heter. När vi var högst upp kunde man gå ut. Asså klarade inte av det. Blev helt stel och klamrade fast mig i vägen och gick direkt haha!!
SJÖGRÄS. Vet inte om det är en fobi men sjögräs är det äckligast ever! Man är ute och bada och känner det där fruktansvärt äckliga runt fötterna. Får panik! :')
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Förlåt men vad är klautrofobi? Att man är rädd för trånga utrymmen?
#41 Ja precis.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har en jätte stor rädsla för mörker. En gång så var det några som lekte med lampan. Vi är tvungna att gå igenom gympasalen för att komma till omklädningsrummet.Plötsligt släkte dom den och jag skrek till sen säger Lydia (en tjej som följde med mig in i gympasalen) att jag är mörkrädd ich börja killarna leka zombies och dummar sig. Sen när dom tänt den och vi går in i omklädningsrummet. Så släcker dom. Jag skriker och det är näst omöjligt att få tyst på mig. Dom håller om mig och jag börjar gråta sen en vänligt själ springer och tänder. Då fick jag panik och fick tårarna torkade. Jag vill tacka Lydia som alltid stog brevid mig.
Jag har kräkfobi. Det räcker med att någon säger att den mår illa för att jag ska bli helt ofokuserad och tappa koncentrationsförmågan. Kan inte tänka på något annat än att personen mår illa vilket innebär att den kanske kommer behöva kräkas. För att inte tala om någon faktiskt gör det - då får jag total panik, börjar näst intill hyperventilera och blir alldeles skakig. Min mamma var magsjuk för ett par år sedan, och jag använde inte den toaletten på minst ett år efter det. Det har blivit bättre med åren, och det funkar mycket bättre idag än förut. Så länge jag har en "flyktväg" känns det bättre.
1. Spindlar - Jag är så rädd att jag grinar(nästan alla gånger) så fort jag ser dem!
2. Sprutor - När jag var liten när jag låg inne på sjukan så fanns det en dum tant som stack mig otroligt många gånger för att jag var svårstucken, efter det har det bara blivit värre med åren - jag kan bli aggressiv när jag måste ta blodprov, stick i fingret har jag inga problem med längre och nästan inte vaccinationer heller nu för tiden med blodprov, nej det går bara inte.
3. Hår - Får kväljningar t.ex. när jag är hos frissan och när jag ser t.ex. hår på golvet, uuhää.
- Nederlandse Kooikerhondje -
Jag är osäker på att jag kan räkna något av dessa som riktig fobi, men det är något jag är helt fruktansvärt rädd för och helst undviker/får panik om jag ser/upplever på nära håll.
1. Spindlar - jag klarar inte av att gå nära en spindel, andra får ta bort den om den skulle vara i lägenheten eller där jag är.
2. Getingar - blir helt superstel så fort det är en i närheten, vågar inte röra mig.
3. Trånga utrymmen - skulle aldrig få för mig att krypa i ett trångt rör/område eller ens bo i en för liten lägenhet.
4. Ormar - aldrig i livet att jag går nära en sådan