Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettalkohol-och-droger
Läst 1086 ggr
agneselisabeth
0

Kompisen dricker

Min kompis (14 år) röker och dricker när hon är ensam hemma. Hon är väldigt naiv och har alltid velat bli tonåring. Redan när vi var 10 år gamla pratade hon om alla coola fester hon skulle gå på när vi började i högstadiet, hon berättade om sin framtida pojkvän och hon pratade om att bli full som om det var ett av hennes största livsmål. Hennes pappa är typ hjärnskadad och han beter sig som en 18-åring, dricker väldigt mycket alkohol och sitter nästan alltid och röker i vardagsrummet. När jag var hemma hos henne för några månader sedan på övernattning gick hon till kylen för att hämta något att dricka. Hon sa att de hade cider hemma och jag trodde att hon då menade typ alkoholfri Herrljunga , men istället så kom hon tillbaka med starkcider. Tydligen så dricker hon detta jätteofta och jag vet att hon brukar sno sin pappas cigaretter. Jag är bara så himla orolig för henne och jag vet inte vad jag ska göra. Ska jag prata med henne, ska jag prata med en vuxen eller bara strunta i alltihop? Vad ska man egentligen säga?

Niklas
14

Jag tror att det är bra att prata med en vuxen.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

silverfiisk
9

Du ska absolut inte strunta i det. Det hon håller på med är både olagligt och otroligt dumt. Jag tycker att du ska försöka få henne att inse vad rökning och alkohol gör med kroppen, speciellt när man är ett barn som inte har växt färdigt. Vill hon inte sluta så tycker jag att du ska prata med någon av dina eller hennes föräldrar.

motherangel
6

Prata med någon på skolan. Typ kurator eller skolsyster, detta är alldeles för stort för att du ska kunna bära din oro själv <3

alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet

CorneliaAndersson
3

Jag rekommenderar varmt en kurator.

Hoppas verkligen att allt går bra, och att du får det ur dig. Det brukar vara en lättnad.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[EmmiieErixon]
2

Skolsköterskor och kuratorer brukar kännas bra att prata med, framför allt om du inte vågar/är redo att ta de med dina föräldrar :)

AnonymBert
1

Prata med en vuxen, vet att jag inte lyssnar när mina polare ber mig sluta dricka. Skulle nog dra ner på det om en vuxen sa till mig.