Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3331 ggr
Splitter
1

Att byta en lever? (X)

Jag satte ett X i rubriken för säkerhetens skull. Min farmor har länge haft problem med magen, levern o.s.v. Hon har tagit medicin och opererat sig. Förra månaden eller nått fick hon reda på att hon saknade två tredjedelar av vätskan i kroppen (vilket av vad jag förstått är fixat nu). För någon dag sedan åkte hon till Stockholm för att titta till hur det stod till och då fick hon reda på att hon behöver en ny lever. Om det gick skulle hon fått bytt ut den genast, och dem sade att det hade varit bättre ifall hon kommit in tidigare så dem kunnat satt henne i kö då. Nu måste hon vänta i ett halvår på en ny lever, sedan ett till halvår på att bli frisk. Jag vill inte gå in för mycket i detalj, men jag pratade med henne idag och hon sade att det skulle ta henne två år att bli frisk (lagom tills hon fyller 60 sade hon, så vi kunde fira stort), och hon låter ju redan helt krasslig och trött och absolut inte sig själv. Är det normalt? Mamma säger att hon bara kommer bli värre och värre tills hon får den nya levern, men jag bara undrar, finns det någon risk att en som har dålig lever kan dö innan dem får en ny lever? Jag vet att dem har en lista med "allvarligast först", men tänk om hon skulle bli tvär-sjuk och så finns det andra som är värre eller så finns det ingen lever som passar när det verkligen gäller? Finns det nån risk att hon inte klarar operationen? Jag vill inte fråga mamma, och absolut inte farmor (för tydligen ska man vara glad och positiv, jag googlade och tydligen ska positivt tänkande hjälpa en att hålla sig frisk) och jag vet inte vad jag ska googla för något, så jag frågar här. Tacksam för svar.

Never look down on someone unless you're helping them up ~

Tessan01
0

Kan inte svara på din fråga då jag är ingen expert, men allt kan hända. Tyvärr!
Jag vet hur det känns när ens släkting är i dåligt skick, då min pappa väntar på nytt hjärta som bäst. Du kan PM:a mig om du vill prata!

Kyra på, Splitters farmor! 🌺

Inkanyezi
0

En dålig lever är lite som balansgång på slak lina över en avgrund.

Vi kommer alla att dö så småningom, och det är självklart många som har dött i väntan på transplantation; och transplantationen förutsätter att det är en annan frisk människa som har dött, exempelvis i en olycka.

Be för henne och peppa. Det står inte i mänsklig makt att veta hur det kommer att gå, men det är viktigt att hålla hoppet uppe. Jag har ju ingen aning om hur dålig hon är, men står hon i kö för transplantation så är det allvarligt. 

Positivt tänkande är viktigt. Gör det bästa du kan av den tid ni har tillsammans, och misströsta inte. Ingen av oss vet när den där slutgiltiga dagen kommer, och väl är det. Vi bör försöka leva så fulländat som vi kan, medan vi är här på jorden, så ta väl hand om den tid ni har.

RobinEH
0

Folk som lever är tyvärr allt för ofta ovilliga att donera sina organ när de dör. Detta leder till att flertal dör varje år i väntan på transplantation.
Sedan finns det alltid en risk att en person dör under operation under specifika omständigheter. Även om man överlever operationen så finns risken för att organet stöts bort därefter. 

Det är dock inte enbart avlidna som kan donera organ. Man kan i vissa fall få donera sin lever till en familjemedlem i Sverige. Om man som levande donerar sin lever så tas halva levern och ges till den i behov, detta eftersom levern kan växa ut igen.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Splitter
0

#1 Det gör inget att du inte kunde svara, det är snällt av dig att skriva ändå. Jag skickade ett meddelande till dig nyss :)

#2 Det känns bara jobbigt. Hon är alltid så glad och pratar hela tiden. Nu nästan bad hon mig att lägga på luren. Dem säger att det är allvarligt, och att hon borde må värre än vad hon mår. Vi skulle vänta på att tiden kom ikapp henne sade dem. Att bara vänta och inte veta tycker jag är bland det jobbigaste. Min gammelmorfar dog i cancer, men då visste vi att han skulle dö och på kort tid…

#3 På skala 1 till 10, hur stor är chansen att man överlever? Procentuellt eller vad det nu heter. Är det fler som dör än överlever?

RobinEH
0

Enligt Karolinska så överlever majoriteten en längre tid efter transplantation.

"Nu är mer än 90% av de vuxna patienterna med kroniska leversjukdomar i livet ett år efter levertransplantationen och drygt 80% är i livet efter 5 år. Patienter som genomgått transplantation på grund av levercancer har en sämre prognos, med 58% överlevnad efter 5 år."

http://www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Transplantationskirurgiska-kliniken/Vad-vi-arbetar-med/Levertransplantation/

Splitter
0

#5 Jag läste igenom sidan. Som jag förstod det lever de flesta över ett år, och sedan dör runt 20 % efter 5? Jag vet inte om det är positivt eller ej, men jag antar att det kunde varit värre. Det var ju en lättnad att läsa att hon kan återgå till sitt vanliga liv efter operationen iallafall… Tack för länken.

Tessan01
0

Svarade åt dig #4 Ja, väntan är jobbig det kan man lugnt säga :(

RobinEH
0

Talar man om överlevnad vid ett specifikt ingrepp så syftar det enbart till om man överlever ingreppet. Alla skall vi dö någon gång, så när man talar om överlevnad efter ett ingrepp som detta så brukar man dela in det i antal år.

Ett år efter levertransplantation så lever 90% av de som genomgått transplantation. Efter 5 år så lever 80% fortfarande. Man får dock komma ihåg att detta handlar om gruppering efter specifik behandling, det tar alltså inte hänsyn till patienternas övriga hälsa eller vad de avlider av. En del som genomgår levertransplantation är mycket illa däran och det behöver inte enbart vara problem relaterade till levern. Dessutom kan även de som transplanterat sin lever råka ut för samma olyckor som alla andra, men bli del av statistiken.