Underårig alcoholist
Känner någon som varit alkoholist så länge jag kan komma ihåg, som inte ens har fyllt 18. Vad gör man åt det? Säger man till någon och riskerar att hamna i bråk med personen eller skiter i det?
Jag skulle säga till någon och försöka se till att personen får hjälp. Jag bryr mig inte om personen hatar mig resten av livet, ju tidigare man kan hjälpa och ändra beteendet desto bättre.
//Jessie
Har sagt till personen flertal gånger, sagt att jag kommer lämna deras sida om dom inte slutar. Men det går upp och ner, ibland dricker hen inte alls, och ibland massor.
Man kan meddela socialtjänsten i området där hen bor, tror att de agerar även på larm från privatpersoner om man bara är någorlunda detaljerad i sin anmälan/information.
mvh Martin
#2 Har du "hotat" många gånger med att lämna om personen inte slutar? För hot förlorar sin mening efter några gånger om man inte fullföljer. Jag har själv levt med en alkoholist till pappa, och jag vet inte hur många gånger mamma hotade att lämna, vilket bara hjälpte några veckor. (Sen skildes dom faktiskt för några år sedan, men det var för sent)
Personer med ett missbruk vill ofta inte veta att dom har ett missbruk. Dom vill fortsätta ignorera det eftersom det är tusen gånger enklare än att ta itur med det. Om inte personen lyssnar så skulle jag ta hjälp av någon annan (har dock ingen aning om vart man vänder sig), speciellt om personen är minderårig.
//Jessie
#3 Vill inte gå så långt, vill inte förstöra för deras framtid..
#4 Nej, jag har hotat två gånger, och när dom inte fullföljde så pratade jag inte med hen tills hen kom tillbaka och sa att hen slutat. Den andra var för någon dag sen, då hen börjat dricka igen. Och jag har inte pratat med hen sen dess.
#5 Okej
Jag tror personen får en värre framtid om han/hon fortsätter dricka än om socialtjänsten blir inblandad.
//Jessie
#6 Både jag och hen har varit väldigt inblandade med socialtjänsten, båda två har suttit på behandlingshem P.G.A sånt här. Hen har äntligen kommit ifrån socialtjänsten och jag vet hur dåligt hen mådde när dom alltid skulle blanda sig i. Jag vet hur jobbigt det är. Tror jag ska prata med hens föräldrar.
#5 Socialtjänsten har verktyg och möjligheter att erbjuda hjälpa, och det räcker såklart inte alltid. Men det är nog bättre än att inte göra mer än att låta personen fortsätta dricka (på tal om att förstöra sin framtid).
mvh Martin