Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: alkohol-och-droger
Läst 4929 ggr
lillaasara
0

hur mycket behövs det ?

Ska inte ljuga å säga att de är nån kompis som undrar utan frågar bara helt ärligt hur mycket sprit (40%) behövs det för att man ska dö ? säg en 16-årig tjej som väger 40-45 kg.

Scorpio97
2

Vad jag hittar så är en promillehalt på 4-5 dödlig, då har du akut alkoholförgiftning. Räknade lite på en alkometer och om du är 16 år, 150cm lång (chansade lite bara) och väger 45 kg och dricker 500ml (5dl) 40% sprit så har du en promillehalt på 4.2. 

Sen är vi olika, och tål olika mycket. Så det är lite svårt att svara på.

//Jessie

lillaasara
0

#1 Tack för svar :) de låter ganska lite.. känns som man ändå kan dricka så mycket. Men de beror kanske på att man oftast sprider ut de över hela kvällen

Scorpio97
0

#2 Det kan hända att jag räknat tokigt också, men jag tror det stämmer hyfsat. Jag räknade på min vikt och längd också och då kan jag dricka runt 6 dl för att nå samma promille. (Jag är 165 cm och väger runt 65 kg)

Själv dricker jag inte alkohol, så jag vet inte hur mycket 5 dl sprit är när man faktiskt dricker. Oftast groggar man väl, och då kanske man inte tar så mycket sprit i varje grogg? Vilket gör att det känns mer.

//Jessie

Inaarah
1

Alltså… 5 dl sprit ÄR mycket. Om du går ut på krogen och beställer en drink brukar väl de innehålla 3-4 cl sprit. Jag antar att du inte dricker spriten ren, dvs blandar den med något annat (groggar). Det gör ju att man kan dricka "mycket", fastän det inte blir så stor spritmängd. Skulle verkligen inte rekommendera dig att dricka 5 dl 40%-ig sprit.

Wellcraft
0

Känns väldigt konstigt att om man är 16 & dricker en halvliter sprit så kan man dö?
Jag har klunkat 70's, känner många fler som gjort det och vi har knappast dött. Snarare spytt efter ett tag, har vissa gjort.
Förstår att inte alla tål detta & att vi är väldigt olika, men det känns ändå lite extremt att man är 16 & dör av en halvliter.
Finns dock hembränt som är starkt utav bara helv*te men då är ju procenthalten högre.
Aja, jag spekulerar bara så ta det jag säger med en nypa salt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Scorpio97
0

#5 Mitt inlägg är också spekulationer, jag sökte bara på hur hög promillehalt man normalt har vid akut alkoholförgiftning (vilket kan leda till döden om man inte magpumpas och så), och då kom siffran 4-5 upp. Det är alltså helt teoretiskt. Men det finns folk som haft över 15 i promille och fortfarande stått upp. Oftast är det dock personer som har druckit väldigt mycket/ofta innan, och är "vana". Dricker man ofta en stor mängd alkohol, så kan/måste man dricka mer och mer innan man blir påverkad/full.

Anledningen till att man spyr är just för att man har fått i sig för mycket. Kroppen försöker göra sig av med giftet innan du skadar dig, och eftersom levern inte kan hantera för mycket alkohol på en gång så spyr du istället. När du spyr försvinner en del av alkoholen, och risken för alkoholförgiftning blir inte lika stor (om du inte fortsätter dricka då). Så att en halvliter kan leda till döden gäller ju bara om du inte spyr. 

Personligen tycker jag en halvliter sprit låter rätt mycket, men jag dricker som sagt inte och har ingen erfarenhet av det på riktigt.

//Jessie

Thildalulu
0

Skulle inte tro att man dör av en halvliter.. har nog hällt i mig några dl vissa kvällar och bara vart väldigt väldigt packad i värsta fall spytt. De beror ju mycket på hur du dricker, sveper du en halvliter sprit på en nån minut mår du skit, men dör gör du nog inte.. Sprider man ut de i flera drinkar o groggar över några timmar får man en jämnare fylla och känner lättare hur mycket mer man klarar (: Beror ju också på om du dör enbart pga promillehalten eller om du blir kvävd i dina egna spyor.

knugi
0

Grejen är den att supa ihjäl fig lyckas man sällan med, det brukar sätta kroppen ur spel och döden inträffar av annat (somna i minusgrader, ramla i en å, bli påkörd etc) teoretiskt kan du säkert dö av en 70is om du drar i dig den rakt av, problemet är dock att kroppen tar upp sprit allt eftersom..så du kommer 99.9 fall av 100 att kaskadspy för att det är kroppens försvarmekanism