är det fel?
i nästan ett år nu har jag chattat med en kille på kik, sms och snapchat och jag tyckte om honom. Han hade sagt till mig att han va 18 så jag antog att han va 96 (jag är 99) och för ungefär två veckor sen skrev han att han och två kompisar skulle tälta i närheten där jag bodde. Han skrev att jag borde ta med mig kompisar och komma och festa med dom så jag fick en kompis att följa med mig. efter att jag och den här killen (vi kallar honom E) hade snackat lite mer så kom det fram att han nyligen fyllt 20! och att det inte skulle va någon fest utan bara han och dom två kompisarna. för att göra den historien kort så träffades vi, dom bjöd på cider, jag och min kompis blev fulla för första gången (vi minns ju fortfarande allt och vi hade kontroll över vad vi gjorde (även om vi knappt kunde gå rakt)) men vi satt i deras tält och snackade och drack. Runt 2/3 tiden ringde min kompis föräldrar och ville att vi skulle komma hem NU. dom skulle följa oss hem men efter bara en liten bit gick en av killarna tillbaka, E la armen om mig och F (E's kompis) la armen över min kompis (T). När vi nästan va framme så började vi strula 🤔… vi stod där och det va händer ÖVERALLT. typ innanför underkläder osv… vi stod där i kanske en kvart/20 minuter så ringde T's morsa och va as arg för att vi inte va hemma. när vi kom hem så fick vi utskällning och dom fattade att killarna vi va med va 20 för att det va åldersgränsen på campingen (whoops). men hursomhelst så träffade vi dom kvällen efter IGEN och samma sak hände hehe. tydligen så va det några i min skola som hade sätt mig och T stå och strula med några äldre killar så nu vet ju alla om det ochså… tycker NI att det va fel det som hände?
Jag tycker det låter lite som att killarna utnyttjar dig och din kompis för att ni är "enkla" så att säga. Rätt vanligt att äldre killar går efter yngre tjejer. Att dom super er fulla och sedan strular med er är inte direkt ett bra tecken. Skulle han vara intresserad av dig, och vilja bygga upp en vänskap/förhållande, så borde/skulle han inte ha gjort så.
//Jessie
Jag tycker att det låter väldigt fel. Dom bjöd minderåriga på alkohol och verkade mest enligt din text få dig/er i säng + att killen ljög om sin ålder.
Så fel det kan bli på alla sätt och vis
1. Ni är inte 18 (Du och kompisen) och Killarna söp er fulla FÖR FÖRSTA gången
2. dom är 20 och ni är 17 = Brott
3. Han ljög Först om sin ålder
4. Dom söp ner er Sedan Strulade ni
5. Dom bjöd in er till en Camping där minimum åldern var 20
Sammanfattning: Ni Blev utnyttjade och dom begick ett brott, om ni hade stannat kvar längre hade ni troligtvis blivit lurade att hoppa i säng med dom.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Alltså om ni hade kul & mår bra så ser jag inget fel i det. Men jag är inte heller någon moralpolis som tjuter så fort en underårig dricker eller umgås med äldre.
Ta det inte som att de utnyttjade er om ni själva var med på allt & tyckte det var kul.
Men, ta det lugnt & försiktigt - för det finns mycket skumt folk där ute.
Ta hand om er :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#3 Fast om man är 99 är man väl 14-15 och inte 17? Annars har du helt rätt.
//Flöffo
Killarna gjorde fel som ljög om sin ålder, bjöd er på alkohol och utnyttjade er när ni var fulla. Killarna verkar inte ha någon moral och jag skulle bryta kontakten om jag var du. Någon som super ner och börjar kladda på en 15-åring har nog inte långt till våldtäkt. Att fortsätta umgås med de killarna är att utsätta sig för en onödig risk. Jag vill dock poängtera att ni inte gjort något fel. Ni kanske inte tog världens smartaste beslut att bli fulla där, men det betyder inte att det är ert fel om de gör något ni kanske inte vill. Ville ni strula är det upp till er, men de borde inte ha tagit initiativet. Att göra något mot en person som är full är att utnyttja den. Att gå tillbaka nästa dag är inte heller fel av er. Ni gör inget fel gentemot dom. Ingen annan har någonsin rätt till dig och din kropp, så om du sätter dig i en utsatt situation tar du en onödig risk, men om någon väljer att utnyttja dig är det aldrig ditt fel. Jag hoppas att du och din kompis gillade vad som hände och att killarna inte gjorde något ni inte ville, men hur kul det än var råder jag er att hålla er borta från killar som ljuger om sin ålder, super ner och tafsar på fem år yngre tjejer. Men även om ni inte gör det är det aldrig ert fel om de gör något ni inte vill.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
#6 tycker du är väldigt orättvis mot killarna. Ingen har sagt något om att de tvingade sig på dem, eller att de inte skulle ha haft händerna över dem också. Bara för att dessa är underåriga tjejer och de 20 åriga killar betyder det inte att allt är killarnas fel. Dessutom att förknippa dem med våldtäkter tycker jag att är förhastade slutsatser. Menar inte att något är flickornas fel utan jag tycker inte det låter fel, de verkar ha haft det roligt och problemet verkar vara att hon tror killarna är för gamla. Själv vet jag inte hurt gamla flickorna är. Visst, han ljög om sin ålder, men kanske han sa det första gången de skrev med varandra och inte planerade att de skulle fortsätta chatta? Om man tänker på det kunde det ju vara en dator man chattade med så egentligen spelar åldern inte så mycket på internet och jag kan delvis förstå killen. Förstås var det fel att ljuga och det kunde ha blivit löst på annat sätt.
Med vänlig hälsning,
Jenny
#5 Jaa Räknade fel xD Men allt stämmer förutom åldern, Fick för mig att hon var 97 eftersom Scorpio Hade Skrivit Under,blandade ihop åldrarna liite :p
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#7 👍👍
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#7 Om man som 20-åring ger 15-åringar alkohol tills de har svårt att hålla balansen är man väldigt oansvarig. Om det sen är första gången man träffas och man, när man supit tjejerna fulla, börjar hångla med dom "det va händer ÖVERALLT. typ innanför underkläder osv…" är det enligt mig ett grovt utnyttjande av tjejernas kortare livserfarenhet och benägenhet att se upp till äldre (det gör vi alla, tänk bara på hur coola storasyskon är), samt det påverkade tillstånd man har försatt dom i. Det är också stor respektlöshet för hur tjejerna kanske kommer känna dan därpå när de nyktrat till.
Jag hade kanske haft mer förstående om det handlat om jämnåriga som fått tag på alkohol och i fyllan och villan börjat hångla med varandra. Men det här låter lite för planerat och 20-åriga killar ska fan veta bättre!
Det är det här beteendet som gör dagens samhälle osäkert för tjejer. Vuxna killar super ner och hånglar med unga tjejer. Killarna klappar sig själva på axeln medans tjejerna undrar om de gjort något fel. Nej, det har de inte! Det är killarna som gjort något fel.
#10 Långt ifrån alla ser upp till äldre som du beskriver det.
Coola storasyskon? Vet inte många som tycker sina äldresyskon är särskilt coola.
De jag känner ser knappast upp till äldre, inte när det handlar om så unga äldre som 20 år.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#11 Och du har aldrig tyckt att en kompis storasyskon är coola eller sett upp till dom som går ett par klasser över dig? Eller haft yngre som sett upp till dig? Och även om inte du har det är det väldigt vanligt.
#12 Tydligen är det inte väldigt vanligt utan skillnad mellan olika umgängen & högst individuellt.
Nej jag har aldrig sett upp till någon bara för att denne varit äldre.
För att jag ska se upp till någon krävs någon vettig anledning. Självklart respekterar jag dock alla - oavsett ålder. Men ser upp? Nä, inte bara pga någon är äldre.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Läste inte alla kommentarer MEN jag tycker inte att det som dessa killar gjorde va okej alls någonstans! Att din kompis mamma ringde och ville ha hem er förstår jag då hon måste varit utom sig av oro!
Att äldre killar super ner yngre tjejer tills det blir jobbigt att gå rakt och saker blir sluddrigt…INTE OK! Skulle säga rakt av att dessa killar utnyttjade er och ni måste vara mera försiktiga och även fast det är spännande och blodet rusar så kan det hända otäcka saker. Våga säga NEJ flickor!
Träffa inte äldre killar på kvällar på campingar och sådant. Bra att du hade med en kompis men nästa gång ta det på dagen, möts på ett fik och prata och lär känna individen först. Det är svårt att hålla rätt på upp och ner när man fått i sig lite så träffas man under dagtid på en plats med massa folk så händer förhoppningsvis inget otäckt.
Va kritiska och våga säga nej om magen säger ''mmh jag vet inte riktigt med detta''
uppskattar VERKLIGEN alla kommentarer och när jag verkligen tänker efter vad som hände det kvällen så inser jag mer och mer att jag egentligen blev ganska så utnyttjad. Däremot så var verken jag, T (min kompis, E (killen JAG strulade med) eller F (killen MIN KOMPIS strulade med) ute efter något djupare förhållande. jag och T vaknade upp nästa morgon utan någon baksmälla och sa själva "sommar ragg, tjeck" så det va inte så att dom lurade oss på DET sättet-
#15 bra att ni känner så då och att det inte va ångest som sköljde över! Men va försiktiga med er bara i framtiden! 👍