Mens :-(!!
Hej! Jag ska vara hos pappa nästa vecka ( bor hos mamma ) och min mens är beräknad att komma på torsdagen. Och dom åker till havet typ VARJE DAG och jag är livrädd för att dom ska säga att vi ska åka o bada när min mens har kommit!! Jag vågar inte säga att jag har mens!!! Vad för bra ursäkt finns det till att inte åka och bada, som man dessutom kan använda flera dagar på raken ?! Tack på förhand! :-)
Använd Tampong så kan du ju fortfarande bada ;)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Vill inte använda det, men tack för ditt svar :-)
finns ju tabletter man kan ta för att skjuta upp mensen.. om man nu vill det.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Säg bara att du inte vill bada 🙂
#3 Är det inte för sent att ta sådana nu? Den ska ju komma om ca 9 dagar… #4 Jag älskar att bada, vilket alla vet…
Äh, säg bara som det är. Verkar krångligare att hitta på någon lögn istället.
#6 Vågar inte :-(
Skulle också sagt som det är faktiskt =)
Följ med till stranden och bara va där utan att bada, om du vill. Eller säg bara att du inte har lust att bada, jag tror han förstår då. :)
Be the best version of you.
- Zoella
Förlåt för min okunskap, går det inte att bada med mens? Om det är hav? Förstår om man inte vill när det är bassäng men hav eller sjö? Som sagt väldigt okunnig så vill inte på något sätt kränka utan undrar då jag verkligen inte vet.
Säg att du har mens, det är inget att skämmas för. Jag har 3 syrror och de har mens hela tiden verkar det som.
#7 Du vågar inte berätta om något som är en helt naturlig del av kroppens funktion, men du vågar hitta på en lögn och ljuga för din pappa? Det kanske bara är jag som tycker att det är lite underligt.
Mens är så naturligt så det är inget att skämmas för, även om det ka kännas olustigt att prata om det. Men vill inte så kan du ju under i alla fall en dag eller två springa på toaletten en massa och få dom att tro att du är dålig imagen av att ha ätit något dåligt. En annan dag kan du låtsas ha huvudvärk pga värmen och vill ta det lugnt hemma. Men som sagt, att säga som det är, är lättast.
Jag hade liknande "problem" när jag var yngre. Hade en ganska spänd relation med min pappa då så för mig var det jättesvårt att prata om det. Men tillslut tog jag mod till mig och sa som det var vilket var skönt. Han hjälpte mig att fixa mensskydd och frågade om det var något jag behövde så han var faktiskt väldigt hjälpsam. Sen förstod han ju då varför jag inte ville bada just då, då var det inga frågor som varför och man slapp komma med undanflykter.
#12 Kan du snälla respektera att jag inte vill berätta det för honom? Jag är väldigt maskulin till sättet och för mig känns det onaturligt att jag har mens. Om du hade varit en kille och fått mens så hade du nog skämts, inte för att det är något att skämmas över, men ändå. Det är så det känns för mig :-(
#15 Hur skulle jag kunna veta det när du inte skriver något om det i första inlägget? Jag tog för givet att du gick igenom den vanliga nervositeten många tjejer känner inför mensen. Ber om ursäkt.
Säg bara att du inte vill då, och om han frågar varför så säg att du har dina egna orsaker och inte vill prata om det. Om han är någorlunda vaken så borde han förstå. Du slipper säga det rakt ut och du slipper ljuga.
#5 nej det är inte försent, men gör det snarast
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
säg att du inte känner för att bada
Jag skulle ha sagt som det var, det är väl inget att skämmas över? Det är typ det mest naturliga som händer i den kvinnliga kroppen, det är ju inte så att dom kommer säga "nej, fyfan vad äckligt, åk hem till din mamma tillbaka, vi vill inte ha dig här".
Om ni åker till en strand kan du ju ligga och sola istället för att bada, om du vill nu verkligen inte vågar berätta.
Om din mamma vet att du har mens och du kan prata om det med henne eller så, så berätta för din mamma uthus du känner. Hon kan ju berätta för din pappa. Och då kan hon samtidigt säga att du inte vill prata om det. Eller så använder du tampong/tampax. Eller om du bara blöder lite, så kan du bada ändån.
Säg helt enkelt "Nej vill inte bada" Eller "Nää, ska träffa kompisar" Easy peasy
Eller som vissa säger, säg som det är, trots att du är "Maskulin" av dig, du är fortfarande en tjej. Jag har vart en tomboy hela mitt liv, givk inte ens i klänningar när jag var liten, Rosa Hatade jag nu känner jag bara Meh för rosa, lekte ALDRig med dockor/BArbie, utan det var bilar som var grejjen för mig, även nu åeker hellre på en Cruising Med "Fin bilen" vår istället för att gå på Spa tex, Tjejighet är nått som ALDRIG vart jag, men är 20 nu fick min mens när jag var 11 eller 12 och första eller 2 första månaderna vågade inte jag berätta för pappa, utan bara för mamma, men sedan av en slump berättade jag bara "nää, kan inte bada nu" han frågade självklart varför, och då berättade jag för han och han bara sket i det Eller han sket inte i det men han berättade att dom skulle vara hemma om nåra timmar sen var dom borta och försvann istället med pojkarna och badade ^^
Så trots att det inte känns rätt för dig för att du är "Maskulin" så kommer det känna mycket bättre när du berättat det
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Primolut-nor, kan skjuta på mensen. Ring till vårdcentral, säg att du vill ha Primolut Nor för att du ska bada osv med din pappa och vill inte ha din mens just då. Dom skriver ut (är receptlagt) och du får hämta på närmaste apotek. Din mamma kan också ringa för dig om det känns pinsamt. Primolut Nor ska tas 2 eller 3 dagar innan beräknad mens. Har själv använt detta 2 gånger är sjukt nöjd! :) Hoppas det löser sig för dig :)
Jag gillar inte heller att prata med mina föräldrar om sånt så jag brukar säga att det verkar kallt eller att jag är förkyld typ. Lycka till:)!
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
huvudvärk?? funkar när det är varmt när man kan ha vätskebrist, solsting och värmeslag och sånt också;)
Gud vad bra jag stavar…
Jag tycker inte att du ska hitta på massor av ursäkter. Bättre att vara ärlig, även fast jag det kan vara svårt. Tycker inte att du ska pressa dig själv till att ställa dig face to face ifall du verkligen inte klarar av det. När jag fick min mens så tyckte jag det var svårt att berätta för pappa, det kändes så konstigt jämfört med att berätta för mamma. Jag skickade ett sms även fast han var hemma. Eller gör som #20 säger och prata med din mamma och se ifall hon kan prata med din pappa. Din pappa kommer förstå att du inte vill bada, det kan jag lova dig!
# Syftade du på p-piller? Jag tror inte man bara kan gå och köpa det är det inte nån undersökning man måste göra för det eller nått? Haha vet inte :D ;)
Lycka till!
Kram
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Håller ioförsig med 25…
Gud vad bra jag stavar…
Undrar precis som #10. Varför skulle man inte kunna bada i havet/sjö när man har mens?
#10 & #27 Öh man är ju inte i vattnet hela dagen utan man går ju upp då och då och solar osv? Inte så kul eller fräscht direkt om de rinner mens nerför benen när man är på land ? :P
#28 "Öh" för att ha med sig bindor (om man inte vill ha tampong) och använda när man inte är i vattnet är heeeeelt omöjligt då eller? Nej, precis, det är det inte. Sen kan man faktiskt, om man inte har något annat alternativ, använda papper. Det är inte så mysigt, men om det är kris och man verkligen inte har något annat att använda så är det iaf bättre än ingenting.
Tycker såklart att det bästa och enklaste skulle var att säga som det är, men nu verkar det ju inte vara ett alternativ så då får man ta de lösningar som finns.
#29 Fast bindor suger ju upp vattnet så det kommer nog inte bli särskilt bekvämt om man badar med det! Känns ju sådär att göra så… Däremot kan man använda binda när man solar.
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
#29 Eller glöm mitt senaste inlägg, läste fel haha.. :P
Vänta… Du ska till din pappa och vågar inte berätta att du har mens? Varför inte? Det är det mest naturliga i hela världen! Din pappa förstår väl mer än någon annan man i din omgivning 🙂
Säger som många andra: Det lättaste vore att säga som det är! Mens är naturligt och man borde inte skämmas över det. Tycker inte jag i alla fall. Men vill du inte så är det upp till dig. :)
Varför vill du inte använda tampong? Den känns inte alls(förutom när man sättr in den och om den sitter fel då) och det är såå skönt att inte känna att det rinner och att kunna bada som vanligt. 🙂 Fast det är såklart ditt val. ^^
Vi säger att en konversation kan gå såhär
Pappan: Ska du inte bada *namnet*?
Tjejen: Nej jag kan inte för jag har mens.
Tror inte precis pappan kommer bli helt "nemen gud varför är du här då åk hem usch va äckligt" precis som dem flesta vet han nog hur mens är även fast han är kille då han uppenbarligen har varit med en kvinna.
Använd tampong om du vill bada iallafall
Klart att laxen ska ha en jolle
#34 Hahaha ser det framför mig hur pappan svarar så xD Då lär han inte ha levt länge. 😛 Nej som sagt kommer din pappa att förstå TS. Annars kan du säga att du helt enkelt inte har lust. Mer än så är det inte.
#35 Haha ja de hade varit lite lustigt ;p har aldrig hört annat än förstående/positiv respons från kompisars/mina föräldrar om nu kompisar har sagt något om de :)
Klart att laxen ska ha en jolle
Till alla: Det går INTE att bada med binda. Bindan suger upp vattnet och tappar då sin funktion! Men när du går upp funkar det ju! :) Ifall du vill använda skydd när du badar så är det tampong. Men tänk på att när du går upp och badat färdigt är det bara att byta till en ny. :)
Det går ju självklart bra att bada utan skydd men det väljer du själv.
Kanske inte så roligt ifall du blöder mycket och det kommer när du går upp.
Du behöver inte vara rädd för natt du får en röd linje efter dig!
Eller så badar du inte :)
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Du kan bara säga att det är på fel vecka eller något om du är rädd att säga att du just har mens så kan du säga något annat om det gör så du känner dig mindre rädd att berätta.
www.alifeasme.devote.se
My friend thinks he's smart. He said onions are the only food that make you cry. So i threw a coconut at his face. :)
#29 vadå så hon ska bada, gå upp och byta till trosor med en binda i och gå omkring på stranden? Den syns ju igenom? Eller ska hon klä på sig igen och sitta med kläder på tills nästa gång hon ska bada? Sen när hon badar igen ska hon byta till bikini och sen byta tillbaka till trosor med en ny binda när hon kommer upp igen? Ja så kan man ju oxå göra, själv skulle jag undvika att bada alls om man skulle hålla på sådär för det låter väldigt konstigt och jobbigt.
Själv säger jag bara att det är fel vecka i månaden när jag är för fega att berätta. De fattat oftast direkt och sen är det inte mer med det :) Lycka till :)
Hälsningar Sasha, Zally och mig!