JAG BLIR ARG
hej på sistånde har min mamma tjatat på mig om att hitta en fritidsaktivitet,
Jag gick på dans men slutade eftersom jag inte visste hur man dansa, jag gick där säkert lite mer än ett halvår, Jag är inte förtjust i handboll & fotboll eller basket osv, iallafall inte något jag skulle GÅ i. Ridning är heller inte min grej, alltså jag vet inte vad jag ska göra. Om jag får säga det så blir jag inte ''tjock'' av att inte göra något då jag helst sitter vid datan men min kondition är inte så värst bra. Helst vill jag gå på ritskola men tydligen är det för dyrt men vi har tydligen gott om pengar för en sport. Det gör mig arg, att jag måste gå på något jag inte vill och om man inte vill så blir det inte bra, jag har försökt på dansen men det gick hemskt. Mamma säger jag har idag till klockan 11.00 att hitta något jag RÖR mig på, jag blir bara mer argare för hon måste bestämma allt. Snälla hjälp, vet ni någon sport eller något som kan lösa mitt problem?
Nu är jag ingen tonåring men har ett förslag som gör att din mamma också får anstränga sig.😉
Säg att du har kommit på att du vill göra någonting tillsammans med henne. Att det inte spelar så stor roll vad det är. Simma kanske, men att ni kan göra det tillsammans.
/Maria
Grattis till dig som har en så klok mamma som dessutom inte ger sig fastän du protesterar. Att motioner regelbundet är så extremt viktigt för hälsan så det går inte ens att beskriva, speciellt när man är ung, så du borde egentligen vara tacksam mot din mamma som peppar dig att hitta något sätt att röra dig för hon tänker verkligen på ditt bästa. Genom att börja motionera nu så får du bättre förutsättningar att hålla dig frisk resten av livet, så se det som en investering som du kan ha glädje av länge. Vad du väljer spelar mindre roll och trivs du inte med det du väljer så kan du ju byta igen till nästa termin. Det låter som om du egentligen tycker dans är roligt men att att du kände att du in klarade av just den gruppen du gick i, så varför inte prova en annan sorts dans? Lycka till och krama din mamma och säg tack för att hon bryr sig så mycket om dig att hon står på sig i den här frågan.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Innebandy kanske, eller om ni har hund, så något som tex. Agility? Annars kan du ju bara gå ut och springa med musik i lurarna? Eller börja med nån kampsport, tex Judo =)
Hej! Jag sitter i andra änden - alltså jag är en mamma till en tonåring som just slutat med sin sport. Jag tänkte förklara hur jag känner från ett "mamma-perspektiv".
Min son har spelat innebandy sen han var 6 år. Innan sommarlovet slutade han efter att ha funderat länge och väl - han är 15 år. Han spelar myckte tv-spel och jag är rädd att han fastnar ännu mer nu när han inte har innebandyn. Jag känner att han måste få välja själv vad han vill göra, men samtidigt har jag som förälder ett ansvar att se till att han lever ett sunt liv.
Jag gjorde tyvärr precis som din mamma från början - ställde krav och tvingade in honom i ett hörn för att få honom att göra något som innebär att man inte sitter ner…. Det blev bara konflikter. Nu under sommaren har vi haft en överenskommelse att han spelar vissa tider, hjälper till här hemma och går ut med hunden. Innan skolan börjar ska vi prata igen om hur vi ska göra i höst.
Jag hoppas att du och din mamma kan sätta er ner och prata. Du börjar bli vuxen och förtjänar att bli bemött som det. Din mamma kan ställa vissa krav på dig, men ni borde kunna komma överens om något som funkar för dig. Ni kanske kan gå promenader tillsammans några gånger i veckan? (Bra även för mammor 😉). Du kanske har kompisar som gör något som verkar kul att testa? Jag tror att din mamma i grund och botten är orolig för att du ska hamna i en livsstil som inte är bra för dig. Så var/är det i alla fall för mig. Hoppas ni kan mötas på halva vägen. 🤗
Börja gymma? :) då har du ju en del att välja på.
#1 det var ganska smart så hon också han röra på sig och få göra som mig, men jag vet inte vad vi skulle göra, dans kommer jag aldrig testa på igen. dessutom bor vi i en liten stad så kallad Höör och finns inte mycket att göra här mamma har heller inget körkort så vi skulle inte kunna åka till Eslöv utan tåg och tåg en gång i veckan kanske blir för dyrt nu när min mamma är ensamstående och inte har bra inkomst.
Jag tränade kampsport. Det är den utlimata formen av träning enligt mig.
#6 Jag vet inte vad det finns för "grejer" i Höör men snabba promenader eller jogging? Finns det någon simhall? Kolla upp kommunens kursprogram också.
/Maria
Ut och jogga? Man kan bestämma själv hur lång tid, inte mycket utrustning som behövs, i princip gratis! :)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Tack alla, jag hinner inte svara på allt men jag är lite glad att mamma peppar mig men jag vet inte vad jag ska välja, gymma skulle nog kanske bli något. Och agility med hund skulle jag också vilja testa men nu har jag ju ingen hund så jag skulle vilja ha en :(
Tack alla, jag hinner inte svara på allt men jag är lite glad att mamma peppar mig men jag vet inte vad jag ska välja, gymma skulle nog kanske bli något. Och agility med hund skulle jag också vilja testa men nu har jag ju ingen hund så jag skulle vilja ha en :(
Finns det någon slags aktivitet som du tycker verkar intressant? Förutom de vanliga sporterna så finns det ju annat, tex aerobics, självförsvars sporter som karate, Wing chun, kanske fäktning eller köpa ett par inlines så att du kan åka runt (det kan du ju även kombinera med ritning om du gillar det, är ju bara att ta med ett skissblock och lite pennor) Eller om ni kanske kan göra en deal, att om du kan aktivera dig själv hemma genom promenader och joggingrundor så låter hon dig börja på en teckningskurs (och ja det kan vara dyrare än en sport med tanke på att teckning kräver mer material)
Även joggning kan vara något i skogen. Nu börjar mamma tjata om hästar. Problemet är att alltid när jag börjat på något så har alla varit så bra och proffsiga och jag vet inte hur dom gör och även när jag försöker så går det inte, det trycker ner mig mycket att jag inte kan.
#10 ingen du känner som har hund, som du kan ta ut och promenera? Eller du kan ju fråga om du får träna hunden i nåt. Före jag skaffar hund, ska jag fråga an uppfödare av den rasen jag kommer skaffa, om jag får låna en hund för att prova hur det känns osv… Så du kan ju fråga nån du känner om dom behöver hjälp med hunden :) Tillägg: #13 då är det ingen bra ridskola. Du kan testa olika ridskolor och börja i en grupp du gillar. Jag rider med min kompis från skolan tex. =)
När jag var barn for jag på simning, det var ganska kul även fast jag aldrig varit bra motoriskt eller gillat bollsporter.
I tonåren började jag karate vilket var helt underbart (det finns många andra kampsporter att testa om just karate inte skulle passa), min lillasyster däremot är mer för juijutsu och kung fu.
Annars finns det massa annat, pga karaten började jag att "springa" (snarare jogging men springa låter bättre) och det är helt underbart och kanske en sport om du inte gillar gruppaktiviteter (men man kan springa i grupp också).
Sen finns det ju massa annat som inte är bollsporter tex klättring, orientering, cyckling, gymma (olika gym kan ha olika åldersgräns), pilbågsskytte (jättekul, det håller jag också på med), air soft (med ett bra airsoftlag blir det träning också), cirkus, le parkour etc etc
Testa lite olika tills du hittar nått som du tycker om.
l'm back
#13 Det känns som din mamma har dålig koll på vad saker och ting kostar. Ridsport är inte billigt om man jämför med teckning. Det kan du försöka med som argument.
Sedan är alla helt okunniga i början så ska du börja med någon aktivitet så kommer där alltid att finnas folk som är oerhört duktiga men även nybörjare så du får försöka tänka på att alla har varit nybörjare från starten
/Maria
Jag vet att min mamma vill mitt bästa och det gör att jag älskar henne för hon är en underbar person som värkligen bryr sig. Men ibland så blir bara saker helt fel och jag blir lätt ledsen.
#13 sådär ska du du inte sitta och tänka . Även professionella har börjat någonstans. Det är väldigt få som är naturbegåvningar. Det enda man kan göra är att försöka ha kul när man tränar, oavsett om det är en sport eller en annan aktivitet som instrument eller hantverk. Böst är om man kan gå på en aktivitet tillräckligt mycket så att man börjar bli bekant med någon som kan hjälpa till att stötta en när man börjar bli osäker. Men som sagt, även proffs har börjat i botten. En fördel är att börja med något i så tidig ålder som möjligt då man lättare kan lära sig. Tlesättet "man kan inte lära en gammal hund sitt" är otroligt fel
(jag anser) att det är väldigt viktigt att sätta barn på lagsporter, dels för att få in vanan för att träna regelbundet men ännu viktigare är nog den sociala delen, att träna tillsammans med folk och vara ett lag.
Nu är jag i och för sig en gammal tennisspelare, kanske inte direkt en lagsport men lagandan finns och även samarbetsövningar.
#18 säger en klok sak. ha KUL när du gör det och tänk inte så mycket på resultatet. Tänk istället på hur du utvecklas som person, då kommer du bli bättre inom din aktivitet automatiskt :)
#19 Samarbete är väldigt viktigt så jag håller med dig men det behöver inte alltid vara lagsport. Jag minns min son när han var yngre och prövade det mesta i sportväg men han var "ingen sportig typ" och fastnade för scouting till slut. Där blev han kvar ända till vuxen då han var ungdomsledare en period.
De var ute mycket och hade träffar flera gånger i veckan och det var full aktivitet.
/Maria
Promenader? Det är gratis, så kanske det även finns pengar över till ritskola.
På plussidan kan din mor följa med ut och gå.
#20 Nej det behöver inte vara lagsport, som jag exemplifierade med tennisen, som inte anses vara en lagsport heller! Men just att kunna arbeta tillsammans, som jag antar att man också gör inom scouterna, så blir man ju som ett lag ändå. :)
Friidrott kanske? Min mamma har gått i friidrott, så hon tyckte att jag skulle börja i det. Jag gick där i några år, men jag gillade det inte. Jag gick dit motvilligt en dag i veckan. Men ibland var det kul. (Eller var det två dagar i veckan?) en dag sa jag att jag ville sluta och då blev hon ganska häpen. Istället började jag i basket, och går än. när jag tänker tillbaka på friidrotten verkat det ganska kul ändå, men jag trivs med basket. Sen springer jag 3 km då och då med mina systrar och pappa. Och ibland spelar vi tennis och bordtennis. brukar du åka och bada utomhus? (Eller inomhus) då kan du ju passa på att simma några längder. Eller springa till badplatsen (som jag brukar göra) vad gillar din mamma för sporter? Kan ni inte testa något tillsammans? :) har du några kompisar som du kan börja i en sport med?
⠀
⠀instagram @drawing_ella
Känner igen mig till 100%. Har nu gått med på att testa rida eftersom jag älskar djur och har velat göra det förut, så ska ge det en chans. Har också gått på dans förut men var jätte jobbigt och inte särskilt kul så slutade efter ett halv år. Brukar gå ut med hunden varje dag, springer runt och leker med honom och gör lite små övningar när jag känner för det men tydligen räcker inte det! Blir så sur. Självklart är jag tacksam för att dom bryr sig men det är ändå så jobbigt när dom ska tjata hela tiden. Man tappar lusten ännu mer då.
//Flöffo
Jag känner igen mig. Jag slutade på friidrott för ett tag sedan. Har du testat på tennis? Jag spelade tennis för första gången denna sommaren. Jag trodde inte att jag skulle gilla det men ärligt talat tyckte jag att det var jätte kul! Testa på olika sporter och se om du tycker att något är roligt. Om du gillar att välja ditt träningsschema så kan du ju testa på att gymma. Om ni bor nära en skog eller liknande så kan du ju testa på att springa med musik i öronen. Lycka till :)
~Joja my rabbit~ ❤️
~Kaniner~ ❤️
Orientering, simning, löpning, friidrott, kampsport av något slag, badminton, tennis, golf, hundsport, kaninhoppning.
Jag och min hund geocachar ihop ibland :) Sjukt kul!
Vill du ha en hund kan du ju säga att du vill börja med agility eller någon annan hundsport. Om ni dessutom köper en hund som kräver mycket aktivering (passar bäst till agility) får din mamma en sorts garanti för att du kommer motionera varje dag och inte tröttna efter ett par veckor.
Oavsett vad du väljer ska du inte jämföra dig med andra. Du kan titta på duktigare och lära dig, men jämför dig bara med dig själv för en månad sen. Det finns alltid någon som är bättre än dig oavsett vad du pysslar med, det viktiga är att ha kul och bli bättre än man var innan. När du hållit på i några år kan du och dina nyvunna idrottskompisar byta historier om hur hopplöst dåliga ni var i början.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Om du inte är intresserad av sport ska du väl inte behöva gå på en?
Jogga, cykla (som enligt mig är svinkul) och rasta grannens hund är ju alternativ annars. Jag har inte läst igenom tråden så någon har säkert redan nämnt det, haha.
Hade min mamma bett mig att göra fler aktiviteter hade jag bara sagt fyra ord.
"Ok, köp en hund."
Nu kanske du inte är en hundmänniska, eller så har ni inte tid/pengar för en hund.
Men då kan du hitta på annat. Jag brukade promenera grannarnas hundar för en liten slant, då fick jag pengar och ta hand om hundar! Annars kan man gymma, då får man själv bestämma när och hur länge man vill träna. Det gör jag! Visst, inte så där extremt kul, men det är skönt! Sätt i ett par hörlurar och någon bra musik lista och kör igång i en timme i veckan eller något.
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
Volleyboll? Det är jättekul 😂