Boktråd ~
Hej på er! :)
Jag söker lite böcker som inte tillhör några bokserier. Är nyfiken på det mesta, bara inte vampyrer och sådant trams. 😊
Hur gammal är du?
Någon måste ha förtalat Josef K.
#1: Jag är 17.. Föredrar 'vuxna' böcker :), men kan läsa några få ungdomsböcker med, om dem har bra handling.
Om du tycker att science fiction tillhör tramskategorin så har jag nog inte så mycket att bidra med. :P
Föredrar kärlek, vardagsliv, drama, spänning…. Inte så mycket Science Fiction #3 :P
#4 Hur är det med äldre böcker? Alltså, som handlar om 1800 och tidigt 1900-tal?
Tass Josephine
Jag läser City Of Bones just nu, den verkar väldigt bra än så länge. Det är en serie på 5 böcker :)
Edit: Såg nu att det just var sån du INTE ville ha 😂 Sorry haha :p
Vad för typ av genre gillar du? Jag rekommenderar helhjärtat Dan Brown. Ingen av bökerna är i en serie som hänger ihop med den föregående utan de kan läsas hur man vill. Två av hans böcker har blivit filmatiserade, Da Vinci koden och Änglar & demoner. Vilket jag tror en hel del har sett redan.
Alltså det är svårt. Men om du gillar mer vuxna böcker rekomenderar jag starkt att du läser Moa Martinsson Kvinnor och äppelträd.
Boken utkom runt 30-talet (minns inte exakt) och hade Moa själv fått bestämma hade den fått titeln Bärningsbristor. Boken väckte stor uppmärksamhet då den för första gången beskrev kvinnokroppen, den nakna så som den såg ut och en sådan skamlös ting att kvinnan kunde njuta av sex. Men även om hur livet såg ut för kvinnan vid den här tiden. Kamp och fattigdom. Kvinnan arbetade, mannen söp-
Men rönte även uppmärksamhet för att innehålla b. .la. kvinnofödsel och pedofeli. Moa ville skriva om sådant som man inte talade om.
När bokförläggaren inte accepterade att boken skulle få ha titeln bärningsbristor, kom Moa med sitt andra förslag Matriakatet, vilket också förkastades och förläggaren föreslog att en kvinnobok istället skulle få den bleka titeln kvinnor och äppelträd.
Mycket underhållande bok och en av mina absoluta favoriter.
Någon måste ha förtalat Josef K.
Tusen strålande solar?
Den var lite seg i början men sedan satt man som klistrad :)
Klart att laxen ska ha en jolle
Sophie kingsellas böcker är grymt bra och stämmer in exakt på dina kriterier i #4. Syftar då inte på shoppaholic serien utan på de andra. Annars är Emma Granholms böcker väldigt bra. Är ungdomsböcker med riktar sig mer åt unga vuxna. :)
Hälsningar Emma! :)
Sen får vi inte glömma Johanna lindbäcks böcker och min egna lilla favorit små citroner gula !
Hälsningar Emma! :)
Katarina von Bredow har skrivit många böcker som verkar passa dig :)
Du kanske skulle ha fetmarkerat inte istället för vampyrer. Trodde först du ville ha böcker med vampyrer. cx
//Flöffo
Eviga glömskans allé av Ritta Jacobsson är väldigt bra tycker jag! Det är en deckare för ungdomar. Läs den!
Livet efter dig - Jojo Moyes;
Lou Clark och Will Traynor är så olika man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från kaféet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad där hon bott i hela sitt liv. Will var en atletisk A-personlighet, framgångsrik aktiemäklare med toppjobb i London och snygg flickvän. Tills en motorcykelolycka tog ifrån honom alltsammans.
När Lou blir arbetslös tar hon jobbet som den totalförlamade Wills sällskapsdam enbart för att hon inte kan hitta något annat, och hon behöver verkligen pengarna.
Will har bestämt sig hans liv är trångt och glädjelöst, och han vet exakt hur han ska få slut på alltihop. Lou bestämmer sig i sin tur för att få Will att ändra sig.
Ingen av dem vet att de kommer att förändra varandra för alltid.
Sen finns det alltid, Blonde - Joyce carol oats;
Den 3 augusti 1962 ringde Döden på dörren till 12305 Fifth Helena Drive i Los Angeles. Morgonen därpå hittades Marilyn Monroe död i sitt hem, bara 36 år gammal. Det blev årets nyhet, större än Kuba-krisen några veckor senare. Och spekulationerna började. Under de snart fyrtio år som gått sedan dess har många försök gjorts att teckna hennes levnadsöde: ett övergivet och ensamt barn utan fotfäste i livet, psykiskt labil mor, okänd far, fosterhem, en kanske alltför snabb lysande karriär, drogmissbruk, olyckliga äktenskap, aborter och förtal.
Men det är ingen biografi eller något sånt.
Sen finns det.. Svindlande höjder, shantaram, sen kom jag inte på fler för tillfället :)