Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmode-och-skönhet
Läst 4940 ggr
hund_katt
5

vill bli emo.

Jag vill bli emo, som jag velat väldigt länge. Men jag får inte vara emo för mamma. Har hon rätt att bestämma vilken stil jag ska ha? Hon säger att folk kommer tycka att jag är ouppfostrad bara för jag klär mig som emo. Och min farmor och dom på pappas sida är kristna och väldigt kyrkotrogna, och om jag blir emo så kommer dom klaga på att mamma inte fostrat mig ordentligt. Men asså.., kan hon verkligen bestämma hur jag ska se ut? Har jag inte rätt att vara emo om jag vill?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Wellcraft
12

Hon har ingen rätt att bestämma hur du ska se ut eller din stil. Gör det du blir lycklig av.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[MikaelaR]
18

Emo är egentligen en Musikgenre http://sv.wikipedia.org/wiki/Emo

Fashioncore Heter klädstilen!

[rumelle]
13

Om du är omyndig och bor i hennes hus så har hon faktiskt lite att säga till om. Jag diskuterade aldrig min stil med mina föräldrar. Jag köpte de kläder jag ville ha och sminkade mig och fixade håret så som jag ville ha det. Mina föräldrar var ju inte direkt positiva men de sa aldrig att jag inte fick se ut som jag ville. Däremot fick jag inte skaffa några piercingar innan jag var 18 och det respekterade jag även om jag tjatade och surade många gånger.

Moalinn
15

Ja, din mamma bestämmer över dig om du är under 18  men en bra mamma låter dig klä dig hur du vill.

Om du känner att du skulle känna dig bekväm så varför inte? En fråga bara, lyssnar på du emo? Isåfall kan du med säkerhet berätta för din mor vad musiken och klädstilen fashioncore handlar om. Folk som lyssnar på "emotional hardcore" är fruktansvärt trevliga, och många har blivit uppfostrade av musiken.

Att vara "emo" är oftast bara en fas som man sedan växer ur - tack och lov. Därför man kallar det "embarrassing emo/scene phase" 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Fridaaaa
4

Stämmer som #2 säger.

Dina föräldrar kan inte bestämma hur du ska klä dig eller inte. Vill du ha din stil så ha det, så hade jag personligen gjort 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CupcakeGod
8

Ja, det kan hon göra. Du bor trots allt under hennes tak och hon försörjer dig. Hon bestämmer över dig tills du är myndig. Kommunikation brukar dock oftast lösa det mesta.

Jag var världens otacksammaste tonåring fram tills jag insåg hur mycket min mamma brydde sig om mig. När jag pierca läppen sa hon nej, jag gjorde det ändå och ångrade mig efter. När jag ville tatuera mig så hon nej, nu skapar jag pengar för att ta bort tatatueringarna.

Fridaaaa
3

#6 Hon kan dock inte bestämma vad hon ska ha för kläder osv.
Däremot kan hon ju neka piercing och tatuering.

Moalinn
11

#7 Om barnet är minderårig och inte tjänar några egna pengar så är det föräldrarnas ansvar att ge barnet kläder på kroppen. Sen om barnet får vara med och välja eller inte är något som är upp till föräldrarna.

Medarbetare på Djurfoto

Fridaaaa
1

#8 Ja det vet jag om, inte påstått något annat heller. 
Men föräldern kan fortfarande inte säga "du ska ha på dig detta men inte detta". 
Föräldrarna kanske köper vissa kläder men upp till barnet sen om den vill använda det eller ej.

Och tror inte så många föräldrar är insatta i hur vissa stilar är heller eller kan vara, utan de ser mest de "extrema".

[EllenAlicia]
1

du kankse kan börja lite försikigt och inte direkt byta stil om du förstår.. Men föräldrar kan va jobbiga…

catcult
1

Du får klä dig precis hur du vill och ha vilken stil du vill! Det enda du inte kan kräva är att hon skall köpa exakt de kläder du vill ha till dig, men du får köpa vad du vill för dina egna besparingar. Det är SUNT att prova nya stilar och söka sig fram i tonåren, nästan alla psykologer är entydigt positiva till detta och anser att det finns en överhängande risk att hämma barnets utveckling när man går in och försöker detaljstyra barnets klädval.

Christina Hendricks (som spelar Joan i den populära serien "Mad Men") är en fantastisk framgångsrik, intelligent och vacker kvinna. Hon berättade nyligen i en intervju om hur mobbad hon var i skolan, hon blev spottad på varje gång hon gick till sitt skåp och upplevde hela sin skolgång som ett rent helvete. Hennes reaktion på detta var att helt och hållet anamma "goth-stilen", till sin mors stora förskräckelse. För henne gjorde detta underverk för självförtroendet och hon är idag mycket tacksam över att hon vågade göra det!

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Semper_Solus
17

I bibeln så står det att Gud accepterar alla, så om din farmor eller någon annan går emot emoklädstilen så går dom samtidigt emot vad det står att Gud har sagt. 

Jag tycker att den klädstilen är väldigt fin och ett bra sätt att uttrycka sig på, och din mamma har ingen anledning till att skämmas över att du väljer den och hur man klär sig behöver inte påverka hur man är som person. Jag tycker att du ska klä dig som du själv vill! Tummen upp

/Robin | Medarbetare på Tonåringar iFokus 
No one is weird or "not normal", because what's weird to one person is normal to someone else.

Moalinn
1

Tycker fortfarande föräldrarna bestämmer så länge barnet inte har någon egen inkomst.

Vad ser du som "emo"? Vilka typer av kläder vill du använda? Hur vill du att ditt hår ska se ut? 🙂

Medarbetare på Djurfoto

hund_katt
0

tack för alla svar! en annan ursäkt hon sagt är 'du kommer inte passa i det' , men hur vet hon det, när jag aldrig testat?

jag får 500:- i månaden, så kläder kan jag fixa. dock finns ingen klädbutik med såna kläder i närheten, så måste ju beställa, vilket mamma bara kan :/

#13 jag hade tänkt mig ljusare rosa, långt hår, oftast svarta kläder som är lite coola, typ med nitar och kanske kedjor på.  vet inte riktigt exakt. men åt det hållet.

Moalinn
1

Om du börjar långsamt kanske? Börja med att klippa håret så som du vill ha det, vänta med att färga. Köp lite snygga kläder i vanliga butiker men fixa till dem själv om du tycker det känns lite för "klent", typ klipp i dem eller vad som helst. Och vänj din mamma sakta men säkert. Visa att du fortfarande är samma person men i andra kläder. 🙂

Medarbetare på Djurfoto

hahael
2

Okej först och främst är emo en musikstil tack ville bara ha det sagt.

Klä dig som du vill, ha ditt hår som du vill, va vem du vill.  <-- DET är några bra ledord att leva efter.

Lyssnar på metal, emo elr rock? För då kan jag förstå var ditt stilintresse kommer ifrån. Det är nyttigt att byta stil och experimentera. En vis sak min frisör sa en gång då hon färga mitt hår va att oavsett vilken stil man har kommer man göra misstag, vilket många föräldrar nt verkar förstå och tror istället att "åh nej min son/dotter vill ha stilen bla bla bla då kommer hen ju bli rebell" elr något.

Sen bemöts man kanske lite annorlunda om man har den stilen men fuck it har träffat folk jag älskar genom att ha min stil och kan säga dig att många med "utstickande" stil är oftast trevliga och låter musiken uppfostra dem.

Klart att laxen ska ha en jolle

hund_katt
1

#15 ja.. det kan jag börja med. dock har jag dåligt tålamod och kommer byt ganska snabbt kanske.. haha.
har dock lång tid på mig då jag vill att håret ska växa lite mer.
trasiga kläder osv har jag gillat så länge jag kan minnas.

#16 ja, jag gillar Rock, Heavy metal m.m . vet att emo är musikstil men alla säger emo till stilen, så jag gör det också.

har inte lyssnat så mycket på Emo osv. har inte letat så mycket, då jag inte är så intresserad av musik. gillar bara kläderna och dom visar vem jag egentligen är. nu är jag bara 'förklädd' till en 'oskyldig liten flicka'. ne men. haha :P .

God natt! :)

[Tilde]
1

Håret kan vara det svåraste för en förälder att acceptera. Men rosa hår tvättas faktiskt ur snabbt när det är ljust (pastellfärgat). Du kan behöva fylla på färgen varje månad vilket kan kosta mycket i längden - speciellt om du har ett hår som måste blekas innan för att ta upp färg… som mitt hår. 🤐 Men det är i alla fall något som gör så det är lättare för andra att acceptera - det tvättas snabbt ut.

Sen tycker jag att du kan klä dig hur du vill och pröva på olika outfits och accessoarer som du trivs med. Ens familj älskar en oavsett hur man ser ut och så småningom börjar de acceptera ens nya stil!  :)

hund_katt
0

Mamma sa att rosa färg försvinner efter 2 dagar ca. Om man inte använder hårfärg från USA som är förbjudet i sverige pga att det är jättemycket gift i. Men tittade på moamurdress eller vad hon heter, på yt. Hon använde typ nån hårbomb tror jag det heter. Någon som vet hur dom funkar?

Flöffo
0

#19 Tror hon har gjort en video där hon berättar och visar hur hon blandar balsam och hårfärg och använder som balsam varje gång hon tvättar håret.

//Flöffo

[Mathildaqdt]
0

Det finns en hårfärg som heter manic panic som är jätte bra! Finns massa olika färger, man kan dessutom blanda i en extra färg som gör att det blir mer pastell aktigt :) det finns på shock.se eller i butik!

hund_katt
0

#21 Håller den längre? Alltså som riktig permanent hårfärg? Ska kolla upp den!

[EmmiieErixon]
1

hej hej ville bara säga att det inte finns några extremfärger (dvs rosa, grön osv) som är permanent. (Läser till frisör tro mig)  Men har själv använt manic panic ''hot pink'' en gång i tiden då jag hade min period då jag testade massa. Den sitter heelt OK. Men börja med bara slingor kanske eller dip dye om du vill ha extremfärger, då ser du om du gillar det :)

[Mathildaqdt]
0

#22 Min har hållit i 3 månader men den börjar bli lite urtvättat nu så jag ska färga om det! Jag brukar först färga en liten slinga på blekt hår och vänta på att kunna tvätta ur det, sen ser jag om det blev bra eller inte :) om det blev bra så färgar jag hela håret. Dock har det aldrig blivit dåligt för mig har färgat det tre ggr, rött, rosa och blått :)

Fridaaaa
1

Vet en som färgade sitt hår rosa, hon hade det 1 månad sedan tröttnade hon och då hade hon skitsvårt att få bort all den rosa färgen, satt som berget. Men det blektes inte alls under den månaden och var inte sån färg som är förbjuden i Sverige #19.

hund_katt
0

#25 vet du vad det var för färg, vad den heter?

Fridaaaa
0

#26 Nej det vet jag dessvärre inte, var ett antal år sedan nu.

hahael
0

Vet nog ingen hårfärg som håller i endast två dagar så det låter som struntprat

Men ska du ha pastell hår elr bara starkt rosa? För pastell skulle jag inte rekommendera som första färgade hår. Du måste bleka några gånger (oftast två), sedan använda toner/silverschampo för att gula toner ska gå ur och SEN kan du börja med färg. Eftersom du blandar ut färgerna med balsam så kommer det att tvättas ur ganska snabbt. Min kompis som tvättar håret 3-4 gånger i veckan slänger i ny färg varannan vecka vilket kan bli dyrt i längden när man får utväxt också.

Sen finns de ju semipermanent och permanent. Vilken vill du ha?

[EmmiieErixon]
0

#28 Vem har sagt att en färg bara håller i två dagar? (bara nyfiken) 🙂

Btw de flestas favvo toningar är Manic Panic, Directions eller Stargazer. Det är dem som jag minns fanns men finns säkert fler. Många gillar dem och hållbarheten är som sagt helt ok. Den rosa Manic Panic satt som berget på mitt blonderade hår. Bara tips om för dig/er som letar. De finns på shock, bluefox och kawaiidesign vad jag vet. 🙂

[EmmiieErixon]
0

Oh never mind #28 läste igenom tråden igen missade lite 😂

Som svar till TS på den rosa färgen så finns det färgbomb man kan ha i för att färgen ska hålla bättre. Eller så tar man lite av den rosa färgen ur burken och blandar med balsam så blir det som en egen färgbomb, fast bästa är ett köpa en färgbomb som är färdig. Eller färga med den rosa toningen igen en gång där man ser att man tappar färg, vilket brukar vara i topparna. 🙂

hahael
0

Som #30 sa, färgbomb är bara för att fräscha upp färgen inget man ska eller kan färga med.

jossan...
0

flera har ju sagt att emo är en musikstil men ingen har väl sagt att det betyder ledsen på norska? låter lixom lite kul… vill bli ledsen:p kanske lite OT men men…

Gud vad bra jag stavar…

Flöffo
0

#32 Aldrig hört det förut. Är du säker?

//Flöffo

jossan...
0

japp

Gud vad bra jag stavar…

Arinya
2

Jag tycker att ens förälder har rätt att bestämma det mesta tills du blir 18. 
Jag brukade säga till mina vänner när dom ville göra något som min pappa inte tillät och jag accepterade det (nu handlade det inte om en klädstil iofs.) "Pappas hus, hans regler." Även om jag snart fyller 20 så bestämmer jag inte helt och fullt allting, min pappa betalar el, vatten, internet osv osv. Säger t.ex. han att ha ska stänga av internet under dagarna är det bara att acceptera det eller betala för det själv.

Sen har jag ganska SPECIELLA åsikter om uppfostran så ni vet det.

jossan...
0

jag tycker att det är nra att föräldrarna bestämmer men just utseende borde man få bestämma själv det är en del av ens personlighet på vissa sätt…

Gud vad bra jag stavar…

random321
0

om det e din vilja så är det du som ska klä dig hur du vill

gheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej

Arinya
0

Jag vill ställa en fråga till alla barn och ungdomar här, om ni tycker att ett barn/ungdom ska få klä sig hur den vill säger vi då. Hur tror ni föräldrarna tycker när en tjej t.ex. har en stil där det innebär att hon vill gå i kortkorta kjolar och allmänt lättklätt? Personligen hade jag inte låtit mitt barn klä sig så.
Man representerar ju ändå sitt hem och sin familj.

(Nu är det ju inte samma sak som fashioncore, men ni förstår vad jag menar när ni säger att barn ska få klä sig hur de vill)

[134643]
9

#38 Vill min framtida dotter ha korta kjolar, så fine. Vill min son ha en kort klänning, så absolut. Däremot så, tyvärr, kommer de såklart att inse vilken påverkan de har på människorna runt om kring dem. Men det anser jag att det är mina barns uppgift att ta reda på, de lär sig av sig själva, inte av att mamma sitter och förbjuder dem att ha på sig vissa klädesplagg.

[EmmiieErixon]
2

#38 Förhoppningsvis så är mina barn smartare än att dem utsätter sig för sådant, vilket jag kommer uppfostra dem till. Meeen skulle mitt barn komma med alldeles för kort kjol eller en kjol som helt enkelt inte ser bra ut rent allmänt alltså hur ska jag skriva för att inte låta hård men aja ''horig'' eller som att det va plockat ur en dålig komedi om sex. NEJ skulle inte tro det. 

Kjol, shorts, magtröja allt det får de ha men det ska vara genomtänkt! Kort topp aa men då är det höga byxor som ska kompensera upp det! Annars får det va en vanlig tröja linne som täcker tillräckligt, för naken ska man inte se ut och verkligen inte som barn. 🙂

Men jag tror inte mina barn kommer komma med kort, kort och supertajt på det sättet att det helt enkelt inte ser bra ut för dem, men jag skulle ALDRIG sudda ut saker som gör att mina barns personlighet lyser igenom, sedan har barn/ungdommar sina test perioder med. Så länge det inte gäller synliga percings eller någon form av tattuering för då får de fasen vänta! 😛 Hår växer och bilderna kan man skratta åt i efterhand och så var det inte mer med det. 😃

Oj va långt det blev ! 😮

dinamnam
3

Ingen kan bestämma över hur du ska klä dig/hur du ska se ut!
Hade samma problem, men brydde mig inte om vad mina föräldrar sa, börja lite smått! Kanske ha någon annorlunda tröja på dig var och varannan dag och så bygger du bara på det. 
En sak du ska veta är att du "blir" inte "emo" utan emo är egentligen en musikgenre som folk ofta misstar som en stil, det är en stil, en musikstil.

Hoppas du förstår vad jag menar, och tänk inte som sagt på vad dina föräldrar säger, du gör vad du själv vill. Inget dom ska lägga sig i! 😂

Med vänliga hälsningar 

Flöffo
1

Jag har också bytt stil nu. Har börjat färga håret med hårkalk, klippt mig, haft på mig andra kläder, sminkat mig annorlunda osv. Min mamma var inte helt glad över det i början, men jag började lite smått så hon fick vänja sig och nu har hon accepterat det. Hon har åsikter om mina kläder ibland men annars tycker hon att det för det mesta är ganska fint. Även om det är annorlunda.

//Flöffo

hund_katt
0

#41 jag vet att det är musikstil, men lite lättare att säga emo än fashioncore

[Nelley]
0

Vill du ha scene frisyr?

hund_katt
0

vet inte vad det är o_O

[Nelley]
0

#45 googla

jossan...
1

#41… klart dom kan lixom vem har pengarna?

Gud vad bra jag stavar…

dinamnam
0

#47 oftast så handlar det inte om pengar när föräldrar säger nej till något "annorlunda", sedan så om det är så..så kan man väl använda sina egna pengar? Men jag uppfattade som att i just detta fall handlar det inte om pengar, utan att man inte vill att sitt barn ska klä sig/se annorlunda ut.

Med vänliga hälsningar 

jossan...
0

jo men beroende på åldern så har man inte någon egen inkomst och föräldrarna kan dra in eventuell månadspeng om den går till fel saker enligt dom…

Gud vad bra jag stavar…

[Nelley]
1

#43 Om någon frågar, säj inte emo… du kommer låta som om du inte kan nåt om stilen du har. Vilket inte alla gör, haha men det låter ju mycket snyggare med fashioncore. Tex om du chattar med nån du inte träffat och dem kanske frågar "vilken klädstil har du" säj inte "jag är emo" xD. Okej fett konstig text och du gör ju som du vill, men det är vad jag tycker.

hund_katt
0

nej. inte scene frisyr. ser ju ut som man har jättestort huvud.. nej, ska inte göra så mycket med håret. låta det växa, klippa som ett 'U' (vet inte vad det kallas) och färga. det är typ det  jag tänkt göra.

[Nelley]
0

#51 Kan du länka en bild på hur du tänkt ha håret, blev nyfiken. o.o Sedan säjer du att du inte har tålamod och vill göra allt på en gång. Det kan ju gå snabbt men det behöver inte gå på en dag. Lås dej tex. in på badrummet med en sax och gör frisyren som du tänkt, (om du inte planerar att gå till en frisör vilket du själv förstår kommer bli dyrt) visa din mamma, låt henne reagera som hon gör. Vilken stad bor du i? Det finns ju vissa affärer/frisörer/piercingstudios (tillochmed) där man kan köpa de vanliga (och bästa) extremfärgs-märkena. Klipp till jeans och tröjor, bara ändra din stil mer och mer till det du vill. Det kan ju gå på en månad vad vet jag, eller en vecka. Hur mycket får du i månaden/veckan, har du ett jobb? Beroende på hur långt/tjockt ditt hår är så behöver du ju inte använda upp en hel burk varje gång. Så du kanske köper en burk/paket i månaden så du färgar kanske varannan vecka och bleker var fjärde/sjätte? Hur mycket tid/pengar är du redo att spendera på det här?

hund_katt
0

får 500:- i månaden, men kan inte spendera allt på utseendet osv.

klippa mig själv kan jag inte, men mamma klipper säkert. hon vill typ att jag har den frisyren.

har ingen bild, men man liksom klipper så att det blir om en pil på ryggen, alltså det är inte klippt rakt. klippt snett från halsen ner på ryggen, typ. alltså inte rakt klippt. ja.. lite svårt att förklara :)

behöver man bleka håret om man är ljust blondin? eller gäller det bara mörkare hår?

[Nelley]
0

#53 Det beror på hur ljust det är, allra helst ska ju håret vara vitt för då blir håret den "perfekta färgen" när man färgar. Och när det bleks blir det bara ljusare rosa istället för ens riktiga hårfärg blandat som kanske är någon konstig orange. Kan du lägga upp en bild?

[EmmiieErixon]
0

#54 tror hon menar såhär :) Fast man kan ju ha olika lutning så det blir mer eller mindre ''spetsigt'' 🙂 Länk HÄÄR!

jossan...
0

#55 tror hon menade precis tvärt om

Gud vad bra jag stavar…

jojjon
0

Har aldrig hört emo som ledsen på norska. Vart har du hört det? :o

Flöffo
0

#56 Tror #55 syftade på frisyren som TS berättade att hon ville ha och #54 menade färgen på hennes hår. Antar jag? 🙂

//Flöffo

hund_katt
0

#55 aa, precis så :) fast lite spetsigare

[Nelley]
0

Kan du lägga upp en bild på ditt hår?

jossan...
0

#58 jo jag förstog det men trodde att hon menade precis tvärt om… men missupfattade uppenbarligen:p

Gud vad bra jag stavar…

[EmmiieErixon]
0

#56 jag menade hur klippningen va inte färg eller så :)

jossan...
0

#62 nej jag förstog det

Gud vad bra jag stavar…

[EmmiieErixon]
0

#63 aa jag såg nu din tidigare kommentar, den hade inte kommit upp än när jag skrev 😛

jossan...
0

ok hehe

Gud vad bra jag stavar…