Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 1293 ggr
[weer]
0

Frågor om mens

Hej! Skriver ett nytt inlägg för jag har lite frågor om mens! ~hur kan mensen se ut? ~förklara hur mensvärk känns? ~kan man ha tampong första gången?

Praefatio
1

Mens kan vara allt ifrån klarröd och lättflytande till brunaktig och lite mer tjockflytande. Den kan vara med eller utan svarta/mörkröda slemklumpar.

Smärta är subjektivt, dvs. det känns olika för olika människor, för en del kan det vara en dov och molande smärta medan det för andra kan kännas som en kniv i magen. Det är jätteolika.

Ja, man kan ha tampong första gången! Och det går jättebra att använda tampong även om man är oskuld.

Mannez
0

~hur kan mensen se ut?

Kan vara allt ifrån klarröd och lättflytande till med brunaktig och tjockflytande, oftast är det mörkröda eller svarta slemklumpar. Men kan skilja sig mycket ifrån individ till individ.

~förklara hur mensvärk känns?

Jätteolika för varje tjej, jag brukar ha en värk i magen som känns som att någon står och boxar på min livmoder.

~kan man ha tampong första gången?

Ja såklart!

Hälsningar Amanda och kaninerna

[Tuulikki]
0

Hur kan mensen se ut?

Det är olika för alla och kan vara allt från röd till brun till lite rosa. Vissa blöder lite, andra blöder mycket. Vissa blöder 3 dagar, andra blöder mer än en vecka. Ibland kan det komma blod/slemklumpar. Vissa har alltid likadan mens och för vissa ändras den med åldern eller är olik hela tiden.

Förklara hur mensvärk känns?

För mig är det som en krampande värk i magen och bak på ryggen. Ofta ont från naveln och ner i låren. Fruktansvärd smärta och vissa gånger har jag kräkts.

Kan man ha tampong första gången?

Ja absolut. Känner man sig osäker kan man prova den mista storleken först (och kanske komplettera med binda eller trosskydd om man blöder mycket) för att sedan ha vanliga eller lite större beroende på hur mycket man blöder. Man kanske har de normalstora i början och de små i slutet på sin mens. Som sagt beroende på hur mycket man blöder :)

[weer]
0

Tack för svaren!