Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettreligion-och-samhälle
Läst 1729 ggr
[cookies]
26

(x?) Jag är inte rasist, men......................

Just nu känner jag att hela internet kretsar av 3 typ av personer:
1. Rasister, öppna rasister som inte gillar personer pga ursprung/hudfärg osv
2. Personer som inte är rasister utan bara se en ändring i invadringspolitiken
3. "Anti-rasister" eller "normala" vilket är typ alla som inte hör till de 2 grupper ovan.

Anledningen att jag tar upp detta är för att man gång på gång, dag efter dag, ser personer som så fort de nämnar invandringspolitik direkt blir kallade rasister, helt utan att det egentligen har en sådan åsikt.

Jag har valt att lägga in UMO.se förklaring av rasism då den är enkel och lätt att förstå: _"Rasism är att behandla människor olika utifrån hur de ser ut, eller vad de har för bakgrund. Det kan ofta bero på fördomar, alltså att man tänker att några är på ett visst sätt utan att man känner dem"
_

"Nu för tiden betyder ordet rasism att någon behandlas olika på ett särskilt på grund av: -sin hudfärg -sin kultur -det land man kommer ifrån -att man tillhör en viss folkgrupp"

Jag tycker detta var enkelt att förstå så valde att lägga in detta. Enligt mig så är detta en korrekt tolkning av ordet rasism. Hur är då en rasist? En rasist är en person som har något emot en person på grund av vart peronen kommer ifrån, personens hudfärg, personens kultur eller personens folkgrupp (religion går här under kultur och folkgrupp för att slippa blanda in en punkt till). DVS att rasisten har något emot person "x" innan han ens har lärt känna person "x".

Nu tänkte jag ta upp lite saker som folk ofta blir kallade rasister för, den första är att minska invandringen.

Ett argument till att minska invandringen är att man ska öka integrationen och minska segregationen. Integration betyder i det här fallet att invandrare kommer bra in i samhället, lär sig om hur det svenska samhället fungerar och i alla fall till en viss del anpassar sig till det och även vilka man umgås med. Segregation innebär att grupper i samhället hamnar på ett ställe, t.ex. att många från land "xyz" bosätter sig på samma ställe och umgås med varandra, att man inte anpassar sig till det nya samhället utan till viss del försöker ha kvar sitt gamla samhälle och inte bryr sig om att anpassa sig till det nya landet, kulturen och träffa nya personer ifrån landet. (kanske inte 100% korrekt men för de som inte vet vad orden innebär så får man nog en liten bild av dom)

Jag ser det som ett faktum att det finns en stor segregering i det svenska samhället. Att det finns områden med nästan bara invandrare i precis som det finns områden med nästan bara "svenssons".

Om man då fortsätter en såpass stor invandring som vi gör nu, segregationen kommer antagligen inte att minskas då. Som det är just nu så tycker många att man behöver en bättre integration, att man behöver värva in invandrare i det svenska samhället. Det problematik jag ser i detta är att invandring kostar pengar, det är ett faktum. Flyktinganläggningar och integration är inte gratis, även om det kanske hade varit ett ideal. Det jag ser just nu är att det läggs för mycket pengar på att ta in folk till sverige och för lite pengar på att integrera folk till det svenska samhället. I detta läge har man 2 val, om man nu tycker att det finns en stor segregation samt att det behövs mer pengar till det (håller man inte med om detta så finns ju inte det här "problemet"). Antingen så väljer man att minska invandringen (notera att jag INTE säger stoppa!) och fokusera mer på integrationen eller så skjuter man till mer pengar till integrationen så det går jämt ut, att alla som kommer hit integreras på ett bra sätt.

"Play the race card" är nästa sak jag vill ta upp. För er som inte vet vad jag menar så t.ex. om man säger till en invandrare något som dom inte tycker om och de svarar med "Är du rasist eller?!". Är man rasist om man säger till en invandrare att han eller hon gör fel eller bara frågar något? Nej. Det ska inte spela roll om man säger till en person vars släkt har bott i Sverige 20 eller 1 generation, man säger till en annan person. Själv tycker jag att ser man en person som gör fel, oavsett om det är medvetet eller inte så är man inte rasist. Jag tycker att man är en bra medmänniska då man försöker hjälpa till i samhället. Själv så känner inte jag att det spelar någon roll om det är en svensk, tysk, afrikansk, amerikansk eller kinesisk person som säger till mig om jag t.ex. skräpar ner.

Kortfattat, är man rasist om man tycker att en invandrare gör fel? Gör man det pga hudfärg, kultur osv, Ja. Gör man det för att man bara tycker att personen i fråga gör fel, nej.

Utvisa kriminella invandrare då? För mig är det inte någon självklarhet om jag åker till ett annat land att jag ska få stanna där om jag begår brott. Från min synvinkel så är det inte rasistiskt att utvisa någon som har begått ett grovt brott. En person som t.ex. är en våldtäcksman, vill jag ha den personen i landet där jag bor? Nej. Inte ens en svensk våldtäcksman vill jag ha här. Om man sköter sig ska man självklart få stanna, inget snack på saken, men om man inte sköter sig så är det inte orimligt att bli hemskickad. Om det är en norsk, finsk, amerikansk, kinesisk, tysk, fransk, australiensisk, mexikansk, somalisk, rysk eller dansk person, spelar ingen roll. Det är inte rasistiskt att utvisa något som begår grova brott, utan de får skylla sig själva. De fick en chans och de förbrukade den på ett dåligt sätt. Sen har personen snattat en Snickers för 10 kr ska man självklart inte bli utvisad men saker som mord, våldtäckt och grov misshandel är sådana som borde kunna leda till det.

Är man då rasist om man röstar på SD? Nej det behöver man inte vara. Varför många röstar på SD är för att de vill se en ändring på invandringspolitiken, inte för att de hatar invandrare. Sen självklart, SD vill ta in färre invandrare. Om man då är rasist, 7 partier i riksdagen verkar typ nöjda med dagens invandring och 1 parti ändra på den och ta in färre, vilket tror ni man röstar på i så fall?

Detta är inte riktat åt någon speciell person utan mer allmänt då ordet rasist och rasism är lika vanligt som hej och hej då. Man är inte rasist för att man inte tycker politiken omkring invandring och integration är dålig, man är rasist om man har något emot någon pga kultur, hudfärg, etnicitet eller ursprung.

Ledsen att det blev långt, men ville bara förtydliga att man inte behöver vara rasist för att man vill minska invandring eller tycker att invandrare också kan göra fel.

Tycker ni jag har fel i någon åsikt eller undrar över hur jag har tänkt så fråga gärna, men utan påhopp eller liknande då jag faktiskt kan föra en lugn och sansad diskussion. 👍

molam
5

Bra Skrivet, hållet helt med ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

trollslända
6

Du har helt rätt, jag kunde inte sagt det bättre!

[VampireGirlElvira]1
5

Jävligt bra skrivet! :)

Kadoor
0

Bra skrivet, håller med om det mesta. Dock kan jag inte hålla med om att bara för att de begår brott måste de flytta ut från Sverige. Visst, de hade en chans och sabbade den. Men då måste jag få fråga, varför skickar vi aldrig ut svenskar som begår brott? Är det bara för att de råkar ha svenskt medborgarskap(vet inte om det heter så hahaha min hjärna är trött idag), ha bott i Sverige i hela sitt liv eller kunna flytande svenska?
Enligt mig är det sjukt att man vill skicka ut invandrare från Sverige medan folk i Sverige som begår brott får stanna. What?!
Tänkte dra ett exempel, för att du/ni ska förstå hur jag tänker:

En invandrare har ofta flytt från oroliga länder, där de inte kan bo kvar pga olika anledningar. De kommer till Sverige för att de inte har någonstans att ta vägen och för att Sverige är ett bra land. Ofta har de varit med om hemskheter som påverkar de psykiskt och ibland fysiskt. Hur bra mår man då, på en skala? Hade ni mått 100 % bra om bomber hade sprängts utanför ditt hus och folk sköt invånarna där du bor. Det är ju inte så konstigt att de mår dåligt och därför tar ut det på annat!
Självklart är inte våld och våldtäkter osv inte okej. Men det jag menar är att man borde försöka hjälpa personerna psykiskt för att de ska få må bra.
Dessutom är det långt ifrån alla som mår såpass dåligt att de begår brott osv, men alla förtjänar en chans att få må bra och levar bra. Själv tycker jag att de ska försöka anpassa sig till landet, men de ska fortfarande få leva efter deras egen tro eller kultur. Men sålänge man försöker lära sig språket och hjälper till i samhället får man bo här, enligt mig i alla fall!

Måste även få tillägga att jag inte tycker att det är en ursäkt att rösta på SD för att man vill minska på invandringen. Regeringen och SD är det sämsta man kan rösta på om man vill att Sverige ska se annorlunda ut. Det handlar till exempel inte om att pengarna inte räcker, det är pengarna som fördelas dåligt och regeringen som inte delar skattepengarna på ett bra sätt så att man kan hjälpa alla osv. För pengar har vi, det är regeringens fel att vi inte har särskilt mycket pengar kvar till till exempel invandringsanläggningar. Det är verkligen inte invandrarnas fel att samhället ser ut som det gör idag, och tror man det borde man läsa på lite!
Läs tex här(har inte läst så mycket själv på sidan, men alla borde läsa för den verkar bra av det jag läst):
http://www.regeringen.se/sb/d/17468

Blev längre än jag trodde. ^^

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[Mathildaqdt]
2

Bra text!

LuLeLo
4

Väldigt bra! Jag stör mig också så otroligt mycket på missbruket av ordet rasism. Detsamma gäller diskriminering. 

Du öppnade nya sätt att se på saken. Bra text!

Tass Josephine

Michiis
3

Bra skrivet! :)

// Michis

[cookies]
3

Kul att ni verkar gilla det 🙂

#4 Kommer citera lite nu och svara på citaten.
"Dock kan jag inte hålla med om att bara för att de begår brott måste de flytta ut från Sverige. "
-Vet inte om du uppfattade som om jag menade alla brott eller bara de grövsta som jag skrev i mitt första inlägg.

"varför skickar vi aldrig ut svenskar som begår brott?"
-För att en person som är född i Sverige och bott hela sitt liv i Sverige har Sverige som hemland. Vet inte riktigt hur man kan utvisa någon från sitt hemland, tror inte någon skulle nappa på "Våldtäcksman utan kostnad". Som jag skrev vill jag inte heller ha svenska våldtäcksmän men man kan ju inte säga åk tillbaka till, eh.. Åk till Norge istället!" Tror inte Norge eller något annat land vill ta emot våra kriminella.

"Är det bara för att de råkar ha svenskt medborgarskap(vet inte om det heter så hahaha min hjärna är trött idag), ha bott i Sverige i hela sitt liv eller kunna flytande svenska?"
-Håller man med om att man kan utvisas för brott, dock i grövsta laget såsom Mord, Grov misshandel, tortyr eller våldtäckt så har man säkert en  egen uppfattning om vart man vill dra gränsen för vilka som ska utvisas. Ett exempel skulle kunna vara alla som är födda i utlandet får åka tillbaka. Om personen har en familj här skulle man ju få sätta riktlinjer för det också, ska barnen med, vad händer om man är ensamstående förälder osv. Nu kommer det säkert inte stiftas en lag, men bara skapar ett exempel.
Skulle kunna göra en liknelse: Din 12 åriga son har en kompis hemma som beter sig RIKTIGT illa, vill du låta hans kompis stanna eller ringer du hans föräldrar så att de får komma och hämta honom. Om din son beter sig illa, man kan ju inte sparka ut honom på gatan eller skicka hem honom till någon annan eftersom han är din son. Kanske låter elak/rasistisk med liknelsen, men det är bara en liknelse och jag vill inte ha några grovt kriminella i Sverige, oavsett om de är svenska eller invandrare. Har man begått ett brott så har man, brottet är ju desamma oavsett ursprung.

"De kommer till Sverige för att de inte har någonstans att ta vägen och för att Sverige är ett bra land."
-De kan åka till ett annat land, det finns en möjlighet för det med. Säger dock inte att det är mer rätt eller fel att åka till annat land jämfört med Sverige. (lät som du uteslöt att andra länder var möjliga att åka till).

"Det är ju inte så konstigt att de mår dåligt och därför tar ut det på annat! "
-Vet inte hur du menade när du skrev det, men det låter för mig som "De mår ju jättedåligt, då är det ju okej att begå brott. För de mår ju dåligt." Tror inte riktigt att de var så du menade utan kanske mer som att det är eventuellt mer förståligt om de mår dåligt psykiskt? Enligt mig kan man aldrig skylla på "jag mådde dåligt", har man psykiska störningar och inte har en korrekt verklighetsuppfattning är det en annan sak och då bör man även på psykiatrisk hjälp. Jag noterade även "Självklart är inte våld och våldtäkter osv inte okej", men ändå lät det som att typ snatteri var okej, även om jag inte tror du menade det. "Men det jag menar är att man borde försöka hjälpa personerna psykiskt för att de ska få må bra." Håller helt klart att de som behöver hjälp ska få det!

"men de ska fortfarande få leva efter deras egen tro eller kultur."
-Om deras tro eller kultur strider emot Svenska lagar eller de mänsliga rättigheterna, är det fortfarande okej eller ska man då "sätta stopp" för det? (bara en öppen spekulering hur långt man bör gå, så det var inget mothugg)

**Svar på hela sista stycket**
Varför är regeringen och SD det sämsta man kan rösta på för att Sverige ska se annorlunda ut? Det röd/gröna och SD bedriver ju en annan politik än alliansen, så vill man se en ändring från den politik som drivs idag är ju SD ett bra alternativ då deras politik är annorlunda. Sen säger jag inte att SD är bättre eller sämre, det är upp till var och en hur man tror eller värderar.

Självklart är det ju inte invandrarnas fel om pengarna inte finns utan politikernas. Antingen kan man se det som att man invandrar för mycket till Sverige då pengarna tar slut eller att man borde låtet en större del av pengarna gått till invandring. Återigen hur man vill se på saken.

Allmänt nu:

Problemet med nästan all information, media, åsikter och diskussioner man ser/hör/läser är att det finns alltid en vinkling. Jag såg ett inlägg eller rubrik eller nåt om demonstrationen och händelserna i malmö när SVP hade sitt tal. Någonting med våld/skada/blod -"bara för nazisternas rätt att tala". Det är ett sätt att se på det, man kan vända det om också. Hade det inte kommit motdemonstranter utan att endast de som faktiskt ville lyssna kom, ja hade det då blivit bråk, hade det funnits någon att bråka med? Med detta säger jag inte att något av dom är rätt, utan endast hur man vill nå ut till sina åhörare. Sen kan man ju gå in på sidor vinklade negativt till invandrare, jag har sett artiklar där om man följer källhänvisningen så säger den en annan historia.

Lång historia kort, någonting i malmö med att unga familjer (med barn om jag inte minns fel) skulle få datorer / internet av kommunen då det var "nödvändigt". Detta var som utökad socialbidrag om de vuxna i familjen inte hade jobb eller liknande. (detaljerna är inte så viktiga just nu) I någon sydsvensk tidning (sydsvenskan kanske) så var det en ganska objektiv artikel om hur detta skulle fungera + att i slutet så sa man lite kort villkoren för papperslösa kunde få rätt till samma. I en annan artikel (vilken jag läste först och därifrån följde källhänvisningen) så var det typ inställningen "illegala invandrare får datorer, du betalar". Ett stycke lite om att barnfamiljer kunde få det, ett längre stycke om att illegala/papperslösa invandrare också skulle få datorer.

Om jag inte minns fel så kollade jag någon gång statistik i aftonbladet, då jag inte tyckte att den kändes riktigt så kollade jag där statistiken kom ifrån. Vad jag kunde förstå så ha aftonbladet visar +, men rapporten i helhet visade på - . (om jag kommer ihåg rätt) Aftonbladet hade då valt att redovisa den del som visade på +, men inte sagt att det bara var en del av rapporten utan att man som läsare skulle tro att det var + som gällde.

Med detta sagt, var kritiska mot det ni läser. Antingen om det visar korrekt och aktuell fakta men även om det är vinklat för eller emot.

Ojoj… långt nu med :p