Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1214 ggr
tro&tvivel
0

det gör ont

Vet du vad som gör ont? När dom ser dina sönderskurna armar, men rör inte en min. 
När du ligger och gråter på ditt rum och känner dig så jävla hopplös, och dom sitter och leker lycklig familj.
När dom aldrig lyssnar på dig vad du än säger, men vem skulle bry sig om dig?
När dom vet hur jävla mycket hon betyder för dig, men ändå inte låter dig träffa henne, för det gör ju inget om jag tar livet av mig för att det är så jävla meningslöst utan henne.
När dom ser hur trasig och förstörd du är men inte kramar dig och säger att allting kommer bli okej.
För vem fan skulle bry sig om jag försvann?

[rumelle]
4

Många människor har svårt att veta hur de ska reagera och vara mot en person som mår psykiskt dåligt. De är rädda att bara bli ignorerade eller bortfösta om de försöker ge en kram. Om man försöker säga positiva saker till någon som är nedstämd så får man ofta bara negativa svar tillbaka. Tillslut vet man inte vad man ska göra och då är det enklare att låtsas som ingenting fastän man är djupt bekymrad inombords. 
Har du gått till dem och sagt rakt ut att du mår dåligt och vill ha hjälp?

tro&tvivel
0

Nej. Men det vet dom redan.

Michaela-N
14

Förlåt för att jag är okänslig, men ja, varför är det alla andras fel? Vad vill du att dom ska göra för dig? Be dom om en tjänst! Att bara sitta tyst och vara ledsen för att du vet att dom inte reagerar som du vill, är meningslöst. Vill du ha uppmärksamhet - ansträng dig! DU kan vara den första som ger en kram till någon. Vänta inte på att någon annan ska ta första steget istället för dig.

Caf_Roy
0

Det kan kännas självklart vad det är du vill att dom ska göra, men det är nog inte lika självklart för dom. Att dom blir handlingsförlamade för att de inte vet vad och hur de ska göra betyder inte att de inte bryr sig, det betyder att de inte vet hur de bäst ska visa att de bryr sig. De kan vara rädda att göra saken värre om de gör fel, rädda för vilken reaktion de kommer få om de tar upp känsliga ämnen och hur de ska bemöta den. De spelar nog inte lycklig familj, de våndas nog över vad de ska göra för att kunna hjälpa dig och försöker skapa en välkomnande miljö i en situation de vet hur de ska hantera och hoppas att du återvänder dit så de kan visa att de älskar dig. Det sättet funkar uppenbarligen inte. De vet inte hur de ska göra för att hjälpa dig. Dom har kört fast och vill du att de ska vara vad du behöver måste du hjälpa dom dit. Tala om vad det är du behöver. Tänk efter noga och ha i åtanke att det du vill att de ska göra inte alltid är vad du behöver. Ge dom en manual för hur de ska agera i olika situationer för att hjälpa dig. Om du dyker upp med nya sår på armarna, vilken reaktion hjälper dig bäst? Ska de bli arga så du inte gör det igen? Medlidande? Tröstande? De har ingen aning, du måste tala om vad du behöver. Till slut, gör det inte svårt för dom. Om dom anstränger sig för att göra rätt, tala om att du uppskattar det. Om dom försöker men det blir fel, straffa dom inte utan tala om hur de hade kunnat göra i stället. Om du straffar dom när de gör fel vågar de snart inte försöka. Om de gör rätt, streta inte emot och gräv ner dig i melankolin, låt dom lyckas och tillåt dig själv att bli på bättre humör. Visa också att du blir det så de får se att de lyckats göra rätt och orkar kämpa en dag till för att lista ut och ge dig det du behöver för att komma tillbaka till livets ljusa sida.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

stinus
0

Håller med #3

Regnbågehell is empty. All the demons are hereRegnbåge

jossan...
1

Inget illa ment och inte bara riktat till dig ts men vrf ska alla visa att dom vill något på något krångligt sätt istället för att bara säga det rakt ut? denna fras tycker jag du kan använda: Jag vill ha hjälp för jag mår inte bra. Fast jag känner ju inte dig eller din familj och vet inte riktigt bakgrunden till detta men det är mitt tips.

Gud vad bra jag stavar…