Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketthobby-och-fritid
Läst 3118 ggr
Denise.E
0

Hur ofta tränar ni?

Hur många timmar lägger ni i veckan på att träna någon sport // gym // ut och springa aa ni fattar.

Jag tränar sex timmar i veckan , 4 timmar ridning (inte inräknat med arbetet i stallet som kräver energi) och 2 timmar skolidrott!

Saffran0Spice
1

Normalt 4-5 h per dag med hunden på olika sätt - ibland mer och ibland vilodagar =)

GiraffTunga
0

Tränar hemma själv. Situps osv.

You can not judge me unless you know me.

[EllenAlicia]
0

på gympan? xD

00eme05
24

Jag lyfter fjärkontrollen och sätter ner den på bordet igen. Dagens träning for me…

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Inaarah
0

Jag tränar 6-7 gånger i veckan, minst en timma per pass. På helger och lov brukar det bli ännu mer.

Scorpio97
1

Simmar en km varje söndag vintertid, tar väl ungefär en halv till en timme. (Simmar oftare om jag har möjlighet). Går till och från skolbussen, tar typ fem minuter. Plus drygt en timme skolidrott, när jag är med på den vill säga.

//Jessie

[Tuulikki]
0

Nån timme powerwalk varje dag. Och hundsport. Promenader off track blir rätt jobbigt :P Simmar när jag har tid och ork att ta mig dit. 

Ibland mer, ibland mindre. Varierar väldigt mycket men eftersom jag har hund blir det ändå alltid minst några promenader om dagen :)

Fridaaaa
0

Promenerar dagligen med hundarna.
Annars tränar jag inget speciellt men ska försöka komma på något vettigt mer att göra som är roligt 😉

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kadoor
0

Brukade träna förut men orkar aldrig längre xD

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Carry-Rocksalt
0

Varje dag: Gå/cykla till och från skolan tar ca 10-30 min + en ca 1h promenad på eftermiddagen (utom på måndagar).
Sen blir det ju skolidrotten på ca 2h/vecka och ett 45-50 min ridpass på måndagar (+ lite stallarbete).

Skulle jag inte haft hunden så hade promenaderna utgått nästan varje dag, eftersom jag inte gillar att promenera utan hund. Antar att jag räknas som lat, men jag träning är inget som jag vill lägga min fritid på. 😉

Flöffo
0

På gympan i skolan. Vilket är väl kanske två timmar/vecka? Men brukar göra annat som att träna och leka med hunden, ibland göra lite armhävningar och sånt också. :)

//Flöffo

MynonaE
0

Tränar varje dag. 🙂

[Twiggys]
1

Går ut med hunden varje morgon/ middag/kväll men det är ingen träning. Jag tränar kondition, spinning, 1-2ggr/veckan samt gymmar 2ggr/veckan.

Jetaime
1

Försöker att iaf träna på gymmet minst två gånger i veckan. Beroende på vad jag hinner med och orkar.

Sen tränar jag agility med hunden och går på promenader med henne och cyklar till och från jobb, så en del vardagsmottion också!

[oroligkaninägare]
0

På gympan och går rätt ofta hemma i skogen så mysigt

Jossangizmo
0

Gymmar typ 1 gång i månaden lol

Miniland
0

Gymmar cirka 2-6 gånger i veckan.  Det varierar beroende på om jag har mycket i skolan.  Brukar bli runt en timmes träning. Om jag inte har tillgång till gym brukar jag ta en timmes powerwalk.

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

Kadoor
1

Kan ju tillägga till mitt inlägg att jag ser "träning" som att man till exempel löptränar eller kör styrka på gym osv. Ser inte promenader med hunden som träning, även om jag rör på mig i minst en halvtimme-45 minuter så känner jag inte att det ger så mycket mer än lite motion då och då. :P hunden är inte min egen utan familjens så vi turas om med att gå promenaderna!
Jag brukar dock försöka komma ut och springa då och då, även köra lite styrka. Det har legat lite på is nu under sommaren dock, men ska försöka komma igång igen nu när skolan börjar och jag får tillbaka lite rutiner osv. ^^

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[Tuulikki]
3

#18 Med hundpromenader menar jag powerwalk + träning där vi rör oss mycket + dog parkour (med en 30 kg hund blir det lite styrketräning ;)).

Fridaaaa
2

Promenader är definitivt träning. Finns mycket man kan göra dessutom under promenader och powerwalk som ju också är promenad ger mycket,.

Eriikaa
0

Håller med #18! Promenader ser jag mer som motion än träning. Annars hade jag kunnat räkna när jag går till skolan som träning, då det är en bit och jag oftast stressar dit. Så jag tycker inte att det räknas som träning. 

Men jag tränar på gym ca 5 dagar i veckan, 3 styrkepass och två konitionspass. :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Wenniz
0

Gym 3 dagar i veckan, sedan rider jag 5 dagar i veckan plus att jag tränar agility samt spår 1-2 dagar i veckan med mina hundar. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
emiliaolsson
0

Haha, känner mig väldigt lat när jag läser hur ni andra tränar. Vi har gympa i skolan ca 1h 3ggr i veckan. Sen cyklar jag en kort cykeltur till och din skolan på 10 minuter. Sen har jag bågskytte 1h på tisdagarna och om inte allt för länge 2h tisdag och torsdag. Latmask här….

Fridaaaa
4

När man tränar motionerar man också. Och synonym till motion är träning 😉
Alltså träning & motion = samma 🙂

LLLINN
0

3 pass dansträning i veckan, promenader med hunden varje dag och ibland någon joggingtur också. Cyklar till & från tåget varje dag också = 4-5 km sammanlagt. Älskar att gymma och så men har jättesvårt att komma igång haha…

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Eriikaa
0

#24 Jag tycker dock inte att det är samma sak, så det är väl en tolkningsfråga. Men om man ska säga att motion är träning så tycker jag att det är en mycket lägre grad.

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Fridaaaa
2

#26 Nja söker man på det så betyder det samma sak 😉
Ja jag håller inte med dig, när jag går powerwalk eller promenad i skogen i olika terränger tränar jag minst lika mycket som den som joggar eller cyklar t.ex

Eriikaa
0

#27 Bara för att det betyder samma sak behöver det inte innebära samma sak. ;)

Då tycker ci olika helt enkelt. Jag ser en promenad i skogen som vanlig vardagsmotion, medan om man t.ex joggar så får man högre puls och anstränger sig mer, vilket är mer träning.

Fridaaaa
4

#28 Fast motion & träning är samma sak eftersom du får motion när du tränar och du tränar när du motionerar 🙂
Jag tycker inte det är så kul att höra heller "du tränar inte" fastän jag personligen vet att jag gör det. Tar inte åt mig men tråkigt att höra.

Testa du att gå i skogen över stockar & stenar i rask takt ;) Då får man upp pulsen också. Likaså när man powerwalkar.

Eriikaa
0

#29 Kan du inte bara acceptera att vi tycker olika kring begreppen? :) Jag har inte sagt att du inte tränar? Vart fick du det ifrån?

Jag är uppväxt med skog omringa mig så det har jag gjort otroligt många gånger. Men det är helt enkelt inte träning för mig. Pulsen är för låg anser jag.

Fridaaaa
3

#30 Jag diskuterar bara inget annat. Aldrig sagt att jag inte accepterar din åsikt heller 😉 Inte heller skrivit att du påstått det heller, så vet inte vart du har fått det ifrån.

Eriikaa
0

#31 Men tanke på att du skrev i princip samma sak tre gånger så verkade du ha svårt att släppa det. 

"Jag tycker inte det är så kul att höra heller "du tränar inte" fastän jag personligen vet att jag gör det. Tar inte åt mig men tråkigt att höra."

Det var detta jag syftade på. verkade som att du tyckte att jag påstått det.

Fridaaaa
3

#32 Du har själv upprepat dig 😉 Och spunnit vidare på det 😉
Inte sagt att du har sagt, sa att det är tråkigt att höra det, inte samma sak. Syftade till det med att du inte tycker att motion och träning är samma sak.

Eriikaa
0

#33 Jag var ju tvungen att göra det eftersom att du inte verkade förstå. :)

Okej, men om du inte tar åt dig bör du inte lägga energi på det. Alla tycker inte samma som sagt. :)

Fridaaaa
3

#34 Samma sak för mig 😉 Hela tiden förstått vad du menat, inte sagt något annat, men förklarat hur jag menar precis som du 😉

Återigen: inte påstått det heller…. Inte lagt energi på det heller. Det var exempel.

Eriikaa
0

#35 Och jag har hela tiden förstått hur du menar, så då behöver vi inte lägga mer energi på det. :)

Jag vet att du inte påstått det, det var bara mitt svar eftersom att du faktiskt tog upp det.

panini
1

Går ner för trappan, tar ett glas läsk, går upp igen.

[Twiggys]
1

Promenera i rask takt utan uppehåll är motion, det bränner fett bättre än att jogga.

Promenera med en hund som stannar och luktar vid varje hörn är ingen motion 😉.

[Nelley]
2

#38 "motion" betyder inte "bränner fett"

Fridaaaa
4

#38 Man kan lätt gå i rask takt utan att stanna i varje hörn med hund också 😉 Jag gör det i alla fall. Några kiss&bajspauser men är snabba. Och även om hunden stannat titt som tätt om man har sån hund betyder det inte att man inte får motion. 

Sedan har pass man bränner på powerwalk vs jogging beror ju helt på flera olika faktorer

Men håller med #39.

Eriikaa
1

#38 Helt rätt att en powerwalk bränner fett bättre än löpning. Men håller med #39 sen.

[TeamGolden]
2

Jaja så typiskt att ta illa upp av att någon annan  ansåg gå som icketräning, vilket jag håller med om, gå kan man väl göra hur långt som helst utan att ens bli lite fysiskt ansträngd, powerwalk är en helt annan sak än gå med hunden på promenad. 

Kan tillägga att jag själv har hund men räknar inte mina promenader med hunden som min motionskälla:-) Men det är olika hur man lägger upp sin träning, att röra på sig mycket och länge är givetvis bra för kroppen men min träning räknar jag som när jag simmar,springer, styrketränar m.m ska även skaffa gymkort när det blir lite kallare och jag inte orkar springa och halka ihjäl mig på isen ;-) 

Parkour för både hund och ägare är roligt, i lekparker kan man medans hunden balanserar eller något göra armhävningar mot något ''upphöjt'', eller ''lunges'' medans hunden söker godis, man kan även improvisera med lite squats X-) 

Kan tillägga att försöker träna 6 dagar i veckan men nu har jag inte lika mycket tid med skola och så men satsar på att träna mer på lov och helger som uppvägning :-)

nadilda
0

Förutom skolidrotten så går jag ca 3 mil i veckan, tränar på Gärdahallen (typ Friskis och svettis) två gånger i veckan, rider 1-2 gånger i veckan, tränar egen styrka någon gång i veckan och så tränar jag ungar i gymnastik 3,5 timmar i veckan (tro mig, det är nästan lika jobbigt som att träna gymnastik själv) Hade gärna tränat mer, men är för skadad för det😕

Fridaaaa
3

#42 Ser ingen som tagit illa upp i tråden men ok…

Ja man verkar tycka olika men väldigt onödigt att skriva ut i tråden "gå med hunden är ingen motion", bara extremt onödigt. Men betyder inte att man tar illa upp…. 

Nej när jag personligen är ute och går med mina hundar så är det sällan "lullull" utan brukar vara raska promenader/powerwalk samt iblan gå i skogen över stockar och stenar. Och jag motionerar då. Sedan slänger in lite jogging och intervall också ibland. Så man kan ju inte dra alla över en kam.

(nej har absolut inte tagit illa vid mig bara skrivit ytterligare en förklaring hur jag ser på det, respekterar andras åsikter men skrev bara min kring det).

Tova.O
0

Just nu 2,5 h innebandy per vecka och 2 h idrott i skolan. Sedan blir det någon kort löprunda då och då och om 1 månad börjar seriematcherna så då blir det 1 h mer innebandy per vecka. :)

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

[TeamGolden]
3

#44 Du kanske inte tar illa vid dig men automatiskt tar du åt dig trots att jag inte ens skrev mitt inlägg till någon speciell (med tanke på att jag inte taggade något trådnummer). 

Du behöver knappast förklara vad du gör på dina promenader som gör det så aktivt, du har ingenting att försvara  jag skrev så tydligt jag kunde att röra sig mycket och länge är JÄTTEbra, kroppen mår bra av det men går du till gymmet ser du sällan någon som bara går på springbandet i rask takt i 2 h, det kan man ha som uppvärmning (såklart man ska alltid värma upp med att gå innan man springer)  jag menar bara på att i sig är människan gjord för att kunna röra sig, d.v.s iaf jag som alltid varit en tjej som rör mig mycket och långt under en promenad med hunden är det inte jobbigt, precis som när man är väldigt vass på att jogga kan vissa inprincip jogga hur långt som helst då de är grymma på att hålla samma tempo, det är samma för nybörjare, det är ofta lättare att springa längre och hålla pulsen jämt än att springa intervaller som är svinjobbigt då pulsen ändras.

Fridaaaa
2

#46 Nej jag tar inte åt mig, vet inte vart du fått det ifrån, jag antog att det var bland annat mig det syftades på med tanke på diskussionen i tråden. Det betyder inte att man tar åt sig.  Försvarar inte heller, står tydligt i #44 att jag bara skrev en till förklaring, inte samma sak som att försvara sig då jag absolut inte har något att försvara mig mot.

Det finns olika slags motionsformer, bara för att det inte det ena ger mer än det andra betyder det inte att det inte ger motion & träning. 
Men då kan du ju säga att joggning inte är motion heller då, för det är inte jobbigt för vissa heller? Det blir samma femma om man utgår från det sista du skrivit.

Jag har haft hund många år,  och är därför jag varierar promenaderna också, för går man samma dag ut & dag in, alltså bara promenerar rakt upp & ner blir det ju inte samma som när man varierar osv. Så man får se det i olika synvinklar men betyder fortfarande inte att det inte räknas som motion/träning att promenera(promenera med hunden 😉 Är det jag vill komma fram till, inte hur jag tränar/motionerar.

Men ville också komma fram till att det är trist att höra att promenader inte är motion/träning när så inte är fallet, kanske inte räknas som det för enskild person men det är ju en helt annan sak.

Så jag enbart resonerar och diskuterar, tar som sagt varken åt mig eller illa upp av något som jag vet inte stämmer (inte för mig och många andra i alla fall), finns det ingen anledning till.

[Twiggys]
3

Zzzzzzzzzzzzz tjafs igen zzzzzzzzzzzzz

Fridaaaa
2

#48 Tjafs? Diskussion ser jag enbart i alla fall.

Eriikaa
2

Det beror nog på hur vältränad man själv är om man ser promenaden som träning eller inte.

Fridaaaa
0

#50 Tja, ja man ser nog på det olika helt enkelt. 
Kan bara utgå från mig själv, inte otränad men inte tränad som de som tränar på gym är om man säger så 🙂 Men då motionerar genom promenader av olika slag men ska även börja träna men inte kommit på vad ännu som jag vill börja med 🙂