Husdjur?
Hej
Jag har redan en hund men hade gärna velat ha något mer, jag har tänkt på en till hund men min pappa vill inte så det togs bort, katter är jag allergisk mot… Jag är pälsdjurs allergiker, Men hade av hela mitt hjärta velat ha ett djur till. Några tips?:)
Det fina ju allergi tabletter men MIT tips är att kanske skaffa någon reptil
Oavsett så läs på överallt. Här på iFokus om djuret har en egen sida osv. Lita inte på djuraffärern bara:)
Jag är också allergisk, eller mer känslig egentligen mot päls. Jag äger ökendjur som inte luktar alls. Därför skulle jag rekommendera gerbiler. Underbara smådjur med stora personligheter!
Medarbetare på bildredigering! :)
Kaniiiiiiiner! :D Supermysiga och roliga djur! Som en blandning mellan hund och katt :)
Råttor är väldigt trevliga husdjur. Inte långt ifrån hund faktiskt! De är väldigt kommunikativa och fulla av energi och är riktiga upptäckare. Läs på lite på råttor.ifokus och se om det är nåt för dig :)

Mvh Stephanie 

Isåfall antingen kanin eller hamster/gerbil av något slag reptiler kan man inte gosa med
Marsvin är mysiga :)
Never look down on someone unless you're helping them up ~
#8 igelkott har jag hört inte är bra för allergiker, samma med råttor.
Medarbetare på bildredigering! :)
#7 Juste glömde marsvin, tycker de är så gulliga när de piper <3<3
#8 igelkotten behöver mycket plats att gå på + att det känns som om de trivs bättre av att vara fria :=)
Jag har hört att rex kanin kan vara något för allergiker stämmer det`?
#11 Det trode jag med först men så är det inte, finns inga allergivänöiga kaniner, det är bara en myt, men vissa säger att de klarar rexar bättre än vanliga så kanske liiiite allergivänliga iallafall. Annars, utekanin? Bästa valet enligt mig är KANIN! Love them!
#9: Jag är allergiker och har igelkott! Har pudel också. Har också haft iller och det har funkat! Kaniner fungerar för mig så länge det är utomhus men kan inte ha innekanin..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Kaaaanske skaffar kanin, (rexkanin) och ser om det går att ha den inomhus annars blir det eventuellt utekanin, ska prova när jag köper (om jag köper) ;)
Hur tar man hand om en rexkanin?
#15 Samma som andra kaniner :) Fast det är mer krävande, jag föredrar dvärgvädur då jag har två underbara :) Du kan ju läsa på lite om kaniner, på kanin iFokus till exempel där du kan prata med kaninmänniskor :)
Kommer nog inte skaffa kanin förrens om 3 år, får längta, vi ska nämligen flytta till en gård då, för min lillebror som går i 7:an vill gå ut, 9:an innan vi flyttar, ska blir jätte kul att flytta till en gård, kommer nog skaffa (ute)katter, kaniner, getter, en till hund, kanske höns! :) längtar verkligen!
Det fins ju typ katter som inte är allergiframkallande på samma sätt, min kompis ska kanske få en sån och hennes pappa är allergisk ^^
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Snäckor (SiF) om du hellre riktar åt lite mer udda djur som inte behöver uppmärksamhet dagligen men ändå är villiga att komma upp i handen. Skötseln är för i sig väldigt enkel också, en art som jag har hemma heter Achatina Reticulata och de är väldigt tama! De kan bli stora som en hand ungefär, på bilden är de fortfarande under uppväxt och är betydligt större idag :)
don't let anyone destroy your happiness 
Nilvanas rexar har jätte fina rexkaniner
People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rain
Har hört att sibirisk katt ska vara ''allergivänlig''
#18 Nja stämmer inte riktigt, det beror helt på vad man reagerar på hos katten osv.
#21 Ja vissa allergiker tål dem men vissa inte.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#22 Får titta in hos uppfödare och se om vi tål den:)
Jag rekommenderar hamster. Min mamma är pälsdjursallergiker, men hon tål hamstrar. Hamstrar är väldigt mysiga men samtidigt gillar att vara utanför buren och leka. Du får gärna PM:a mig om du har frågor om hamstrar! :)
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
#23 Kattungar är i regel med allergi"framkallande" än vuxna, och ibland reagerar man inte förrän man har djuren hemma dygnet runt så man tänker på det också 🙂 Men god idé att hälsa på uppfödare och så.
#25 Ja det är ju samma som vid hundvalpar, Får helt enkelt se när det är dags, några tips på en bra gårdshund? :)
#26 beror på vad ni ska göra med hunden: aktivering, pälsvård, storlek mm 🙂
#27 sant, glömmer alltid 😃
Aktivering: Springa runt på gården, vakta, leka med hundkompisen, (alltså den hund vi har nu) Långa skogspromenader, Bruks, sök/spår.
Pälsvård: Den ska vara relativt lättskött :) Att trimma är inga problem, det är jag van vid dock.
Storlek: 45-60 ungefär i manken
Vad kan man mer skriva..?
Detta är vad jag gör med min hund nu och det kommer hålla i sig länge då jag älskar denna aktivering, bara det att han går ju inte runt på en gård (men i trädgården) Och han har ingen hundkompis som han kan leka med alltid.
#28 Hur ofta vill du aktivera hunden?
Tänker spontant på DS gårdshund, är dock lite mindre än vad du skrev.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Gå på gården och busa med andra hunden (Lukas) varje dag samt att gå skogspromenader. bruks sök och spår blir väl ca 3-4 ggr i veckan
#30 Är du säker på att du har så mycket tid över, om man tänker på skola osv?
Att lägga & köra spår tar rätt lång tid.
Har du tävlingsambitioner (isf hur höga) eller är det hobbynivå? :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Grupp 9 skulle ju alla passa, kan ju kika där :)
Cornish Rex, Devon Rex och Sphynx brukar ju vara allergivänliga :) Akvariefiskar också, men dom går ju inte att gosa med.. :)
Två gosiga kaniner
Bli Akvarist :)
Kanske schäfer
Jag ska snart skaffa kaniner, jag rekommenderar dom verkligen!
#32 helst 45-65 i manken
#33 har tänkt på bengal, är dom ''allergivänliga''?
#34 Kaniner tror jag att jag kommer skaffa :) ute alltså.
#35 nja jag vet inte, Är inte så intresserad av detta, då jag haft det innan, och tyckte det var rätt jobbigt att ren göra akvariet som ju är ett måste!
#36 Schäfer, har jag faktiskt täkt lite på, men kräver de inte rätt så mycket?
#37 Vad roligt! Lycka till!
#38 Det beror ju på, men det sägs att den ska vara det. Du kanske kan besöka någon som har en bengal, till exempel en uppfödare, och kolla om du känner av något? 🙂
#38 Beror som sagt helt på allerikern, omöjligt att svara på.
Schäfer är en ganska krävande hund. Det behöver sin aktivering och stimulans.
(springa runt på gården & leka med andra hundar är ingen aktivering).
#40 Skriver aktiviteten igen då jag skrev den på min mobil förra gången!
Aktiviteten blir vardagslydnand, bruks, spår/sök 3-4 ggr i veckan, Låånga promenader i skog, Det ska vara en bra vakthund, Cykla, så att hunden får springa brevid, Också gå på gården och följa med när vi matar alla andra djuren, osv, också kanske vi skaffar får, så där kanske man kan ha en vallhund, som sagt vet inte om vi kommer skaffa får, Följa med på båtturer!
#41 Fortfarande, hur långt vill du komma med brukset? Eller ska det vara på hobbynivå?
Tänker spontant på jack russel terrier, sheltie, bearded collie, collie (både lh & kh), lagotto, lancashire heeler, flatcoated retriever m.fl.
Detta är raser som oftast vaktar, inte som en ovtjarka men larmar och varnar oss när det kommer någon.
Rent spontant skulle jag säga att en ren bruksschäfer inte är det du söker, de är arbetsmaskiner med otrolig skärpa.
Men schäfer skulle kunna passa, fast då en annan linje än de riktigt bruksavlade.
edit, Men läste nu att du var pälsdjursallegiker, då avråder jag bestämt från schäfer. Den är en ras de flesta är mkt allergiska mot.
Spana istället in trimraser & krullisar.
Mellanschnauzer, lagotto, pudel mfl.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#42 oj glömde skriva, mest på hobbynivå, men kommer nog gå till en bruksklubb och träna där kanske, om de har någon i närheten. :=)
Kanske en smojed eller riesen schnauzer, eller kelpie, Labrador, Tollare..
#43 Tja samojed är inte heller den mest allergivänligahunden. Den har en hel del självständighet och kanske inte kommer tycka om att samarbeta med dig, utan hellre vill jobba själv. Sen, kom ihåg att de älskar sin egen röst ;) Du kommer sällan få en tyst minut, hehe.
Riesenschnauzer är en brukshund men massa skärpa, så då blir det jobb, jobb & jobb.
Kelpie finns det två versioner av, WK kelpie ska du inte ha om den inte får valla flera gånger i veckan, ordentligt.
Labrador är inte heller någon ras som är känd för att vara allergivänlig, det är den enda rasen jag själv är allergisk emot.
Tollaren, kom ihåg att den är självständig och mentaliteten är oftast helt kass, finns undantag men det är inte lätt att finna en stabil tollare idag.
Hoppas du hittar rätt ras!
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
ska kolla igenom hela skk 😉 och se om jag kan finna en hund som kanske passar dig :)
Nu har jag inte läst om alla, men en del har jag kunskap över så har tagit fram dom här till dig, hoppas det hjälper, och kolla gärna in på skk själv också! :=)
Bearded collie
Collie Lh/Kh
Softis
Irländsk terrier
Eurasier
Lapsk vallhund
Curly coated retriever
Portugisisk vattenhund
Irländsk varghund (Kanske lite för stor men
#46 De jag blev intresserad av var nog, BC, Collie kh, Eurasier, Lapsk vallhund, Softis, och portugisisk vatten hund :)
#47 Sätt dig ner och läs på om de olika raserna 🙂 Och även andra raser samt prata med familjen kring det.
Är man allergisk rekommenderar jag ingen av dem raserna dock.
Pälsvård
Pälsen kräver en hel del pälsvård. Genomkamning ca en gång per vecka, och regelbundna bad med schampo och balsam. Den unga hundens päls kräver lite mera skötsel. Den fäller sin valppäls vid cirka 1 års ålder, och då bör man kamma igenom pälsen varje dag för att slippa tovbildning. Många allergiker tål rasen, men det är individuellt och inför ett eventuellt köp bör man träffa vattenhundar vid flera tillfällen för att prova om man tål dem
Enligt skk står det att många allergiker tål rasen..
#49 Vilken ras syftar du på nu? För jag har inte skrivit någon specifik ras.
Vilken ras man tål eller inte får man testa sig fram, sedan kan man tåla bara enskilda individer inom en viss ras också.
#50 Portugisisk vattenhund, Du skrev ''Jag rekommenderar inte någon av de hundarna till en allergiker'' så tog det som om du inte rekommenderade någon..
#51 Du kan ju alltid gå in på hund i fokus och fråga om raser där. Finns människor där som har bra koll på olika raser och säkert kan hjälpa dig mer ingående :)
#51 Du kanske ska kolla vilket inlägg jag svarade på också 😉 Så ser du att det inte är så.
Har hört att bengal och sibirisk katt ska vara mindre allergi framkallande.
Att tänka på är ju att man kan inte bara skaffa en bengal för att de är vackra - de kräver mycket aktivitet och behöver få använda hjärnan dagligen så det krävs en del. Så mycket lek och gärna utfodring i form av aktiveringsleksaker. Ska ni skaffa hund så måste ni först ta reda på om din pappa tål rasen, sen måste ni veta om ni ska skaffa får eller inte. I ena sekunden säger du att du vill ha en vallhund och i andra säger du att du vill ha en hund mer för bruks och sök. Sedan när du radar upp hundar som du hade kunnat tänka dig är det en väldigt blandad skara. Så läs på om olika hundraser och gör upp en lista på vilka krav nästa hund ska kunna uppfylla :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#55 Men Ts sa aldrig att H*n skulle valla, H*n skrev att h*n kanske skulle valla om de skaffade får..
Ja precis. Men man kan inte valla med alla hundar så vet man inte om man vill valla med hunden eller inte så får man ta reda på det. Jag skriver detta av ren vänlighet så att TS kan köpa den hund h*n tänkt sig och som har det h*n söker. Så att hunden passar in i deras livsstil och så att allt blir rätt ifall de faktiskt köper en hund.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#57 Förstår hur du tänker
#59 TS = trådskaparen