Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettsex-och-samlevnad
Läst 1492 ggr
[Nelley]
0

(x)Var går gränsen?

Så de senaste veckorna har jag varit hur kåt som helst! Jag kan tex ligga på golvet och bara stöna och fantisera för det är så skönt… fast utan att jag pullar och sånt. ;) Men jag är så otroligt frustrerad! Jag är typ redo att "jump the bones" på den första kille jag ser. Jag vill bara ha sex liksom, jag är oskuld alltså och fjorton. Problemet är väl samhällets "regler". Om nån nämner sånt här, säjer bara folk att "barn är barn, och barn ska inte göra vuxengrejer" oberoende på "barnets" fysiska eller mentala mognad. Men det är alltså okej att "barn" har förhållanden och det är okej att "barn" hånglar. Att barn dejtar och att barn tafsar. Men var går gränsen? Om en femtonåring är på samma fysiska och mentala mognadsnivå eller tom längre än en tjugoåring, är det ändå mer okej om tjugoåringen har sex? Hur ser ni på det?

GemTwist
0

Jag hade så när jag var 11 och  12. Då var det kanske lite extremt att vilja det enligt mig. Men nu vid fjorton tycker jag inte det är så konstigt utan bara normalt.

Frosstis
1

inget fel med det tkr jag :p när jag var i england i sommar var ingen oskuld, och alla förlorade den vid ungefär 14. De tyckte det var konstigt att jag var 16 och oskuld. Jag tycker man ska ha sex när man vill och känner sig redo. Varför ska samhällets regler stoppa dig, det är ju sex och man har sex hela tiden och så länge du är med på det så ser jag inget fel att ha sex när man är under 15!

Scorpio97
0

Om man är medveten om att man kan bli gravid och få sjukdomar, är tillräckligt mogen för att skydda sig mot det och ta konsekvenserna ifall något skulle hända samt att båda känner sig redo och inte gör något dom inte vill, så tycker jag det är okej. Sen är det ju många som anser att dom är redo vid tretton, men inser när dom är äldre att dom inte alls var det. 

Jag har alltid varit kåt, redan som tio-elvaåring, men är fortfarande inte haft sex nu som snart sjuttonåring. Har inte träffat någon passande kille och har inte direkt bråttom. Jag har hela livet på mig. 

Jag är osäker på vad jag tycker faktiskt. Min kusin är femton och har en ganska seriös pojkvän just nu, och jag tycker inte alls att hon är redo för sex. Däremot tyckte jag helt klart att jag själv var det för ett år sedan, när jag var i samma ålder. Detta trots att jag både då och nu ser mig själv som ett barn. 

Men man blir ju byxmyndig när man är femton, och jag antar att den åldern inte är satt helt random, utan att det finns någon tanke/forskning bakom.

//Jessie

Wellcraft
0

Det är helt normalt att ha sex som fjortonåring.
Det finns inga gränser, det är de som har sex tillsammans som sätter gränserna själva, därför att de bestämmer över sina egna kroppar.

En kondom skyddar mot graviditet samt sjukdomar, så det behöver du inte oroa dig för.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

hahael
1

#3 Tror byxmyndighetslagen är till bland annat för att skydda "barn" från sexuella akter med vuxna. Är lite osäker men tror att de är en anledning, iallafall så vet jag att om en av parterna är över 15 och den andra under och farbror blå får nys om de men båda parterna säger att dem var med på de så händer inget vad jag vet. 

Mitt tips är att inte ta någon random kille från skolan då man lätt blir stämplad som "hora" mm om man endast har sex med en kille 1-3 gånger utan förhållande. Det är ganska knäppt men tyvärr "är de" lite så ;/ Sen vet jag ju inte om killen du "väljer" kommer berätta de elr kommer hålla de för sig själv.

Klart att laxen ska ha en jolle

[Nelley]
0

#5 Om man vill ha sex utan kärlek så säjer ju man det såklart innan, också gör upp om vi skulle berätta/inte och annat som ev skulle bli aktuellt. ;)

[Nelley]
0

Förresten så har jag alltid varit kåt, (alltid sedan 2-3 år sen xD) men det är nu det blir så extremt. Har också märkt att jag blir extra kåt vid ägglossningen, min kropp vill verkligen att jag ska ha barn. Haha ;)

hahael
0

#6 Va bra att du tänker så, har en tjejkompis som råkade ut för "horstämpeln" trots att killen hade lovat att inte säga knyst och det har varit jobbigt för henne. Men om du tänker på de så är de ju bara att köra, U go girl!

hahael
0

#7 Känner igen det där för väl ;P

Wellcraft
0

Ja råkar du ut för denna s.k "horstämpel" så kan ju du och den du har sex med gå runt och vara stämplade tillsammans, då ni gjort samma grej båda två.
Du behöver då inte gå ensam genom det som pantade människor väljer att stämpla er som.

Skit i alla andra & gör precis som du själv vill.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Nelley]
0

#10 Precis. Fast jag är en ganska rå person med "grov" humor, om nån skulle säja hora till mej så skulle jag nog bara typ håna personen eftersom jag inte fick betalt, eller säja typ I wish eller något. Men jag vet ju såklart inte, jag kanske reagerar helt annorlunda när jag är tryckt mot väggen liksom, flera mot en kanske osv. Du har ett bra tankesätt, fortsätt så. ;)

Wellcraft
0

#11 Det är bra att du kan ta det på ett bra sett.
Sen tror jag knappast det kommer bli kalabalik, tycker ändå de där idiotiska gammaldagsa åsikterna börjar dö ut nu (folk som äntligen vågar tänka till lite?).

Där jag bor var det lite "hora hit & dit" när man gick i sexan, typ.
När man kom upp i högstadiet så brydde sig ingen alls faktiskt. Men jag kanske bara hade tur att börja på en skola där folk inte försöker kontrollera andra.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Nelley]
0

#12 Ja precis, man får ju hoppas på det… eller en får hoppas, haha? Omg patriarkatet är överallt. (Ironisk) inte

knugi
0

Kör hårt säger jag..men skydda dig!..säger jag fast jag själv är sjukt dålig på det

knugi
0
Wellcraft
0

#13 Tyvärr finns det inte mycket mer att göra i dagsläget, än att fullkomligt skita i patriarkatet, men det verkar du lyckas bra med! ;)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund