Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 713 ggr
[AnimalLover1]
0

Hur pluggar du?

Hur pluggar du på bästa sätt? Hur jag än försöker så fattar jag inget, jag glömmer det jag läser, och det blir ju svårare och svårare i skolan, känner att jag inte kommer klara det D': Jag har kinesiska hemspråk också, som är superduperduper svårt, käänns som att jag har dyslexi i det, jag har läst kinesiska sen jag var 6 år, alltså i 7 år, och vissa ord som jag lärde mig i 1:an kan jag inte ens nu, har glömt typ allt… Vi måste plugga en massa inför proven i skolan, vi har 2 prover per vecka i 10 veckor!! Hur pluggar man på bästa sätt? Hemma, så man kommer ihåg allt man pluggat och inte glömmer nästa dag? Och t.ex på matten, hur ska man göra för att fatta? Hur kan man koncentrera sig bättre? På matten är jag på typ 1103 när man ska vara på typ 1150… Är supertacksam för svar! Ps, förlåt för rörigt inlägg.

Stephanie
2

Först och främst tycker jag att du ska prata med dina lärare om att du har svårt. Kanske det finns någon hjälp att få på skolan? 🙂

För det andra så har jag själv alltid haft svårt för att bara "mata in" information och försöka komma ihåg det jag läst. Jag måste förstå vad det är jag läser, för att det ska kunna fastna. Jag behöver stanna till och fundera på det jag precis läst, vad det faktiskt betyder. Enkelt exempel: Talet 12/4. Det blir ju 3. Men varför blir det det? Så måste jag tänka med allt jag lär mig! 🙂 Och det borde alla göra, för övrigt! Det är aldrig bra att bara försöka komma ihåg saker, man ska alltid sträva efter att förstå allt man läser.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Moa-]
3

Gällande matten kommer här några tips från någon som är lite äldre. Det handlar om att du måste "knäcka koden" och faktiskt förstå, det går inte att lära sig något utantill till nästkommande dag. Mitt tips är därför att sluta titta på vilket tal man enligt en generell plan "ska" vara på och försök förstå det du faktiskt håller på med, oavsett om det är procenthantering eller 10-potentser… Gå du i sjuan nu? Dina betyg du söker till gymnasiet med sätts i nian, och nian innehåller en del repetition, så mitt tips är att satsa på att förstå grunderna. Våga be om hjälp är mitt tips, antingen av lärare, föräldrar eller en vän, någon som kan förklara så att du förstår.

[AnimalLover1]
0

#1#2 Tack så mycket för svaren :) Jo det finns läxhjälp i matten, kanske ska gå på det, men alltså i 6:an var det rätt enkelt faktiskt, fick bra betyg och så, det är nu i 7:an det börjar bli jättesvårt. Jo alltså när jag läser en text t.ex på SOn så försöker jag förstå men jag kan inte, det går liksom bara inte, så jag bara läser på och vet inte vad jag läser om, eller jag liksom glömmer det :S Nu på matten har vi massa såna supersvåra frågor, med typ 2 3/2 - 17/2 tex, tyckte det var så himla svårt, dock förstår jag nu. Men jag menar, såna tal är ju jättesvåra.. Hur ska man hinna 14 tal på en timme?? Sen fastnar jag hela tiden på såna uppgifter som tex denna som jag fastnat på just nu: "En människohjärna väger i genomsnitt 1 4/10 kg när den är färdigutvecklad. Albert Einsteins hjärna vägde 1 1/4 kg. Anders tror att Einsteins hjärna vägde 1,4 kg och en genomsnittshjärna 1,04 kg. Tänker han rätt?" Asså what?? Det är såna frågor hela tiden typ så jag måste be om hjälp på typ alla..

[Moa-]
0

När du förstår frågan så är det ju inte svårt att lösa 14 tal på en timma. Om du får de uppgifterna ni hade i femman och skall lösa 14 tal på en timma så är det ju inga problem, eller hur? Är talen av samma typ och du förstår systemet och hur du ska tänka efter tre tal, så löser du sedan de sista 11 talen väldigt fort.

När det gäller uppgifter som är problemformulerade, ställ upp uppgiften som ett "vanligt" tal, se vad de egentligen frågar efter och ignorera om det gäller hjärnor eller äpplen, se siffrorna och översätt sedan ditt avskalade svar till en lösning på problemet/frågan.

När det gäller SO, så är mitt tips att du läser texten och sedan återberättar för någon vad du läst, först kan du göra detta för dina föräldrar som får se att du fått med allt viktigt, sedan kommer det räcka att du gör detta för dig själv. Detta tvingar dig att vara medveten om vad du läser, inte endast att läsa och samtidigt tänka på något annat.

[AnimalLover1]
0

#4 Okej tack så jättemycket!

[Moa-]
0

Lycka till! =)

00eme05
0

Jag brukar lyssna på en dator som läser upp allt för mig samtidigt hånger jag med i texten, är det glosor gör jag lite lappar skriver på svenska fram *språk* bak och lägger de svenska uppåt, jag tar ett kort och söger det högt på *språket* sedan vänder jag och ser om de är rätt, är det de lägger jag de åt höger, annars om de inte är det så lägger jag det åt vänster, sedan övar jag tills alla åkt till höger, sedan pluggar jag på glosor.eu också

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

[AnimalLover1]
0

Förresten är det någon som skulle vilja förklara för mig hur man räknar ut det talet som jag nämnde i #3? Skulle va så snällt. Vet att #4 redan förklarat lite men jag förstår inte :/

[Moa-]
3

"Sen fastnar jag hela tiden på såna uppgifter som tex denna som jag fastnat på just nu: "En människohjärna väger i genomsnitt 1 4/10 kg när den är färdigutvecklad. Albert Einsteins hjärna vägde 1 1/4 kg. Anders tror att Einsteins hjärna vägde 1,4 kg och en genomsnittshjärna 1,04 kg. Tänker han rätt?""

1. Vad är frågan?

Hur många kilo är 1 4/10? Steg ett, förkorta, i detta fall dela allt med två.  1 2/5 kilo. Steg två omvandla till vikttal, 1,4 kg.

Hur många kilo är 1 1/4? Detta går ej att förkorta, utan här får du omvandla direkt. 1,25 kg.

2. Hur var problemet formulerat, vad ska vi undersöka och svara?

Tänkte Anders rätt? Nej, Anders tänkte fel, hans viktuppgifter stämmer ej.

Vad tror du om den tankegången och det svaret?

[AnimalLover1]
0

Jaa det var jättebra förklarat, tack, förstår nu :D

[Moa-]
0

Är du säker på att du förstår, svårt att förklara när jag inte riktigt vet vad du har för förkunskaper. Fundera ordentligt och se om du förstår, annars får du gärna fråga igen. 🙂

[AnimalLover1]
0

Jag tror jag fattar haha :) När jag väl vet hur man ska räkna ut det, för att omvandla och så, det kan jag, jag förstod bara inte hur jag skulle få fram svaret, och man ska bara svara ja eller nej xD

[AnimalLover1]
0

Alltså hur räknar man ut bråk? Typ 7/5 eller 8/6 eller 2/9 etc? Fattar 0.00000

[AnimalLover1]
0

Nej jag menar hur omvandlar man bråk till decimaler och decimaler till bråk?

Stephanie
0

http://www.matteboken.se/lektioner/skolar-8/brak/braktal Läs här och klicka dig även vidare till de andra sidorna i menyn till höger :)

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal