(X) Ung och gay
Hej. Helt ny som medlem på iFokus, har kollat runt lite innan och bestämde mig för detta! Känner att jag redan ville berätta detta, trots att mina närmaste inte ens vet det än… Att vara 17 år, snart 18, är inte lätt, speciellt inte om man är gay, och inte har kommit till "alla".. För mig skulle det kännas skönt att kunna berätta för min familj och mina närmaste vänner. Men det som gör att jag inte "vågat", är att i min familj används ordet gay lite som ett själsord…eller som ett skämt. Skulle kännas skönt om man kunde få lite hjälp och tips, för jag vill inte på något sätt missta kontakt med min familj, men samtidigt vill jag berätta! :)
Det finns annars en sida som heter HBT iFokus, tror du får mer hjälp där men såklart är du välkommen här med ^ ^
Lycka till med att komma ut :D
#2 Homo Bi Trans står det för. Alltså för de som är något av det :)
Alltså, jag är pansexuell. Jag gör ingen big deal av det, för mig är det lika normalt som att vara hetero, dvs jag går inte till varje människa och säger det utan det är normalt för mig. Jag anser inte att mina föräldrar har någon nytta av att veta det förrens dagen jag blir tillsammans med en tjej, liksom, går någon hetero fram till sina föräldrar och säger "Asså.. Jag är hetero"? Nä, så varför skulle jag göra så? Ser ingen anledning, utan för mig är det helt normalt.
-
Delen med att "komma ut" är nog den största och svåraste delen. Man kan väl säga att jag har en fot kvar i garderoben, min mamma och en del av släkten vet inte ännu, och helt ärligt så vågar jag inte berätta för min mamma, delvis för att hon är sjukskriven och genomgår rehabilitering, och delvis för att jag är för feg.
Ibland måste man bara våga, vilket jag har gjort om och om igen när jag berättade för min bästa kompis, som var den första som fick veta, tills jag berättade för övriga kompisar, tillslut fick min pappa, brorsa och min kusin veta. Alla tar det olika, mina kompisar gick på stilen " hah! det har jag vetat länge", min kusin visste även hon, det va ju tydligen ganska uppenbart enligt henne.. normala pojkar låter sig ju inte sminkas å springa runt i klackskor när dom e 5 år :P( nej, jag är ingen "fjolla") medans min brorsa undvek mig ett tag innan han hann smälta det. Pappa däremot, han e en typisk pappa, lite större, ölmage som de flesta, så det va jobbigt att berätta för honom, men han tog det faktiskt väldigt bra, till min förvåning.
Det är många som säger att det är lugnt att man är en HBTQ-person, men inte alla menar det. Även fast min pappa tog det bra, så erkände han för ett tag sen att han inte gillar det, men att han accepterar det, vilket är det viktigaste. Att veta att han, oavsett vad jag säger eller gör, står bakom mig ifall jag behöver någon att luta mig tillbaka mot.
Kan även tillägga att jag har känt mig attraherad av killar sedan barnsben, kom underfund med min läggning som 13-åring och det tog nästan 3 år innan jag fattade modet att berätta för min pappa.
Det kommer vara läskigt, och locka fram en del känslor, man kanske gråter, skrattar, skriker eller gapar, så det är väldigt viktigt att inte tvinga fram det, att berätta när man själv är redo, inte när kompisarna pushar än är det bästa.
Hoppas min erfarenhet va till någon hjälp :)
That's a cat...Not a horse.
#4 Vad innebär pansexualitet? Har aldrig hört det förut så blev lite nyfiken :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#6 Brukar definera det kort och gott att man inte bryr sig om kön alls, utan går på personen i fråga. Därför "kan man gilla" eller hur man ska säga det allt från vanliga killar till transexuella till tjejer :)
-
#7 Aha så det är helt enkelt "spelar ingen roll vad du är så länge du är människa" typ? haha :P För att göra det till en "förklaring för Dummies" xD (dummy'n är jag ;P)
#8 Ja typ haha!
-
#9 Hehe najs, man lär sig något nytt varje dag :)
Liite sent men fråga bara hur gick det? Har du sagt något? Själv stack jag bara in huvudet i badrummet när mamma och pappa borsta tänderna sa "jag är bi" och gick och la mig.
Det är inte lätt att komma ut till sin familj, det finns inget riktigt rätt eller fel sätt att göra det på. Men känner du att din familj inte accepterar dig så kanske det är bäst att vänta tills du bor själv.
vill bara säga att ja använder oxå gay som att nått är töntigt etc men har inget emot bögar elr nån igentligen om de inte är helt störda i huvet haha.. :)
oc btw ja undrar vrf folk känner att de måste säga om ni förstår de är ju som om en hetero skulle gå till sina föräldrar och bara jag gillar tjejr (om den är kille) så ja skulle nog själv inte säga till nån om de inte fråga om ni förstr haha :p