Skugga
Hejhej! Har någon här skuggat inför gymnasievalet? Hur gick det för dig? Var personen du skuggade snäll? Berätta om din upplevelse. :)) Vet att det inte är en jättestor grej direkt men brukar stirra upp mig onödigt mycket över onödiga saker. Så jag vill veta hur det går till för att få lite sinnesro. ^^
“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth
Vad är skugga? :)
#1 Att man följer med en gymnasieelev en dag och är med på alla av hennes/hans lektioner. :)
Aaah! Hade en tjej som skuggade mig. Jag var väldigt snäll, lovar!😃
Du har ingenting att oroa dig över, har du frågor så ställ dem, känner du att något är jobbigt så säg det. Tjejen som följde med mig sa tex "Asså guuud vad mycket folk det är i matsalen! kan inte vi äta ihop? jag hittar ju inte så bra". Nu klickade vi väldigt bra så det kändes naturligt att vi skulle äta ihop men ja, hon vågade säga till iaf :)
#3 Åh vad bra. ^^ Tack, nu känner jag mig lugnare. :)
#3 Åh vad bra. ^^ Tack, nu känner jag mig lugnare. :)
Oj aldrig hört talas om skuggning (på det sättet alltså)! 😮
Jag har inte skuggat själv, men har haft en tjej som skuggat mig och flera andra i klassen. Speciellt när vi gick i tvåan - då hade vi skuggor flera gånger i veckan, haha! Hur som, så brukar vi vara väldigt snälla. ;) Givetvis ser man alltid till att skuggorna får se på schemat, gå med till matsalen osv. Tyvärr finns inte alltid så mycket tid att guida runt på skolan. Ibland kan även skuggor ha otur och vara med på en dag där vi har flera prov. Då blir det ju mest dn seg väntan för skuggorna, tyvärr! Men oftast brukar lärarna också engagera sig lite i skuggorna, visa dem kursmaterial osv. Det är nog ganska givande tror jag!
Spännande, har inte heller hört om skuggning på det sättet förr :0
#7 Åh vad bra att de fick se schema och sånt! :D Hoppas att lärarna är så engagerande där jag ska skugga. #8 Ja visst verkar det. :) Jag fick reda på det för några veckor sedan. Jag har skickat in en intresseanmälan nu! :) Ska antagligen skicka in till en annan skola också, eftersom att det är två skolor som jag velar mellan just nu. Jag är nog ganska tidigt ute men det är ju bättre än sent. ;) Jag tycker det ska bli jättekul och är väldigt peppad tack vare er. :)) Tack! Fortsätt gärna att dela med er av era upplevelser om ni själv blivit skuggade/ har skuggat. :)
Det känns som att skugga är lite lika våra "prova på-dagar". Vi fick helt enkelt gå med en klass/några elever/en elev en dag för att se hur skolan fungerade och så. Det är ju absolut inget att vara nervös för, jag hade jättetrevligt på mina dagar :) Det är ett bra sätt att få veta mer om hur skolan verkligen fungerar, på öppna hus försöker alla att få det att låta så fantastiskt. Jag valde faktiskt bort en skola efter jag hade vart där en dag, det kändes inte som om jag skulle trivas där helt enkelt. Så att skugga låter som en toppenidé! :)
Och angående att vara tidigt ute…. Det är himla smart. Jag satt sista veckorna med panik då jag inte hade hittat ett gymnasium som jag ville gå på. Nu gick det visserligen bra för mig ändå och jag strormtrivs på min skola, men det kan nog vara trevligt att slippa de där veckorna av panik som jag hade 😃
Jag skuggade en 2 klasser under 1 vecka i våras och det är toppenkul! Jag älskade varje sekund av det och nu går jag på samma skola, och umgås fortfarande med dom jag skuggade.
-