Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2342 ggr
siaames
0

Studiebidrag

Jag får hela mitt studiebidrag från mina föräldrar ( jag är 16 år och precis börjat på ett gymnasium) men min kompis som går i samma klass får inte sitt studiebidrag och pengarna går inte till kläder  till henne eller något sådant, jag tror de är pga att hennes mamma har väldigt dålig ekonomi så hon använder pengarna till mat osv.  Vad ska man göra i en sån  situation egentligen?

teddykaniner
1

Jag ser inget fel i det. Om mamman har dålig ekonomi, och behöver pengar till mat, hur oekonomiskt vore det inte att hon spenderade alla de pengarna själv på kläder osv? Antar att hon bor hemma och äter hemma. Man är ju trots allt en familj.

Med vänlig hälsning,
Jenny

Grace2009
4

Gilla läget? Är det inte lite så att studiebidraget ersätter barnbidraget så det ska hjälpa till att finansiera saker som boende, mat och förbrukningsvaror, kläder och dyl?

Scorpio97
4

Wikipedia: "Studiebidraget är i stället för barnbidraget, alltså en form av förlängning på det. Barnbidraget/studiebidraget är till för föräldrarna som ett försörjningsstöd, eftersom barnet möjligtvis bor hemma och går i skolan får föräldrarna bidraget. Från och med månaden efter studiebidragstagaren fyllt 18 betalas studiebidraget direkt till denne."

Så tekniskt sätt ska mamman ha bidraget och använda till mat osv. Så länge din kompis får kläder och allt hon behöver, så tror jag inte det går att göra något. 

Jag får inte heller mitt studiebidrag (fyller sjutton), eftersom jag anser att det är mamma som ska ha det då hon betalar mat, nödvändiga kläder och liknande åt mig. Jag har istället helgjobb, och använder lönen om jag vill köpa något extra.

//Jessie

[Thiah]
0

Jag fick mitt studiebidrag först när jag gick i 2an i gymnasiet.

[Tilde]
0

Det är helt normalt och så länge hon får allt hon behöver är det ju inget att klaga över. Fungerande kläder och ytterkläder, hygienprylar, osv. :)

Wellcraft
2

Fast det känns onödigt att ta hela studiebidraget, att vara låst utan pengar är knappast roligt och kläder behövs ju.
Bättre då att söka soc för både sina barn & sig själv & planera sin budget ordentligt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

IceTee
2

^ varför känns det onödigt att hela studiebidraget ska gå till mat? Och personligt föredrar jag att äta framför nya, snygga kläder. Hon har väl säkert kläder, då behöver hon väl inte nya? Mat ich hygienartiklar är det viktiga, allt annat är faktiskt prio 2. Och jag är övertygad om att hon redan gått till soc och får allt stöd hon kan!

Medarbetare på Skor iFokus

teddykaniner
1

#6 nu är det ju inte så att alla kan leva i överflöd. Det är mycket vanligt att familjen numera har det svårt att få ekonomin att gå ihop. Om alla som inte hade pengar att spendera på mindre viktiga saker skulle nog socialen vara full. Sedan när hon själv får en egen utbildning och jobb, får hon ju själv bestämma vad hon vill köpa.

Med vänlig hälsning,
Jenny

Wellcraft
3

Haha ursäkta, men ni har ingen aning om hur jag själv bor :)
F.ö känner jag en ensamstående mamma utan jobb med tre barn, egentligen fyra men den fjärde har valt att bo hos pappan.
Hon lever på soc, barnbidrag & studiebidrag dock får alltid hennes barn en liten summa från sitt barn eller studiebidrag att leva på under en månad.
Själv anser jag att ens barn ska kunna unna sig någonting och ha kul, de mesta kostar faktiskt pengar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

teddykaniner
2

Men nu var det ju inte frågan om hur du bor heller :) Och såklart kan ju barnet få pengar till det det behöver, men tycker inte det är rätt att man ska betala ut en pengar som går till onödigheter om man har det kämpigt. Dessutom, enligt min egen erfarenhet, har inte barn förmåga att förstå sig på ekonomin och hur viktig det är att hålla den i skick. Menar inte äldre tonåringar. Vad jag menar är att i en ekonomisk knivig situation vore det bäst om en förälder eller vårdnadshavare hade hand om pengarna och fördelade dem så att det går åt rätt håll. Det har förutsätter ju att den här personen kan ha hand om pengar förstås.

Med vänlig hälsning,
Jenny

[Thiah]
1

Den här personen kanske får en liten summa i månaden, det vet vi ju inte.

[SisselaJ]
2

Om mamman lägger studiebidraget på mat, investeringar till familjen och andra nödvändigheter, och verkligen behöver allt, så tycker jag inte barnen ska klaga. Man får ju välja isf: mat på bordet Ellen pengar till shopping? Ganska lätt prioritering enligt mig. Behöver hon pengar får hon skaffa sig ett extrajobb.

MsSofieG
1

Jag fick aldrig varket mit studiebidrag eller barnbidrag som ung, det behövde mamma bättre själv till familjen.

IceTee
1

#9 nu har ju ingen påstått att vi vet hur du bor, så det var väl rätt onödigt att påpeka? Du vet inte hur jag bor heller, väl?
Vad skönt för henne att hon får det att gå ihop nog för att ge sina barn pengar varje månad, men som sagt, alla har inte den turen! Mat, värme, el, vatten och hyra kostar pengar, alla har faktiskt inte 300kr över i slutet av månaden till "ingenting", för det är faktiskt det ungar lägger pengar på. Det gjorde jag, mina vänner och faktiskt alla jag någonsin känt.

Medarbetare på Skor iFokus

Kadoor
1

Varför ska man ha massor av pengar över till annat, om man klarar sig bra med det man har?
Ska jag vara ärlig så tycker jag att det är jättekul att gå runt och handla kläder och äta på stan med kompisar, men när man tänker efter… Behövs det egentligen?
Sure, studiebidraget ska gå till allt man behöver köpa och det man vill ha. Men köper man bara saker som man egentligen inte behöver känns det rätt onödigt om familjen behöver de pengarna.
Jag och mina syskon får våra bidrag. Min familj har inte den bästa ekonomin som finns, dock klarar vi oss okej. Eftersom att familjen inte behöver studiebidragen till annat, så kan jag köpa det jag behöver och vill ha för mina pengar. Så jag lägger ofta ner mina pengar på saker jag hittar som jag vill ha eller behöver, ibland äter jag i stan med mina kompisar också. Dock ska jag börja spara mina pengar, vill köpa en ödla i framtiden om jag får någon gång, och då kan det vara bra att ha en del pengar ifall det blir vissa kostnader hos veterinärer tex. Det är sådant jag prioriterar, men jag har aldrig haft några större begränsningar när det gäller pengarna. Alla är ju uppväxta olika, så vissa har kanske en helt annan syn. :)
För de flesta som får sitt studiebidrag är det ju så att man måste betala kläder, saker, mat på stan och fritidsaktiviteter osv själv. I alla fall de jag känner. En av mina kompisar behöver till och med betala sin mobilräkning själv med sitt studiebidrag. Jag tror det är olika för alla vad man ska lägga sina pengar på. I grund och botten är pengarna ett stöd för föräldrarna, de ska användas till kläder osv som behövs till sitt barn. Men mat har jag aldrig hört att man ska använda det till. Isåfall är det ju om man ska äta när man är i stan och shoppar.
Har man dålig ekonomi finns det inte så mycket att göra, hennes mamma behöver tydligen de pengarna och då får man acceptera det. Hon verkar ju klara sig bra, så varför klaga? Så länge hon får det hon behöver så är det okej.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Aleya
1

#0 fick aldrig hela studiebidraget. Ville jag köpa något så fick jag jobba på sommaren. Ser inget problem, förutom att du verkar ha problem med detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

youandyou
2

Vi har haft dåligt med pengar alltid typ. Men alltid fått de att gå runt. När  de fick barnbidrag för oss fick vi vars  400:- / månaden för mobilen och att ha kul för. Sen köpte de kläder osv och allt annat. 

När vi sedan började gymnastiet så fick vi hela själv. Men då skulle vi betala allt själv. Förutom mat och boende, tjejgrejer, och duschgrejer.  De vi alltså skulle betala för var; mobil, busskort, kläder, deo/parfym, nöjen.

:holmgreen:
0

Som #3 (och många andra) skriver så har din vän inte rätt till pengarna om denne inte är 18+. Det är alltså bara att gilla läget. :)