Färga håret rött?
Hej! Jag skulle vilja testa ha rödbrunt hår, mörk rödbrunt med skiftningar i lila. Just nu har jag en ljusbrun/blond färg. Alltså en kastanjebrun bas med väldigt mycket blonda slingor i typ.
Men jag vet inte om jag vågar därför att jag har ingen aning om hur jag skulle passa i det. Och jag är även rädd för att ångra mig eller vilja gå tillbaka till denna hårfärgen jag har nu och så blir det svårt att få ur det röda sen. Därför funderar jag på att endast färga det brunt med en röd ton. Alltså en varm brun hårfärg bara.
Men iallafall om jag vill uppnå denna färg som i länken nedan, hur ska jag gå tillväga då? Något förslag på hårfärg? Och för att sedan ha kvar färgen borde jag ju kanske köpa någon slags färgbomb eller så att ha i duschen? Isåfall förslag på en sådan? Och sista frågan, tror ni att jag måste gå till en frisör eller kan jag fixa detta hemma med hjälp av en vän?
De första bilderna i detta blogginlägget visar precis hur jag vill ha det och denna bild visar ungefär hur det ser ut nu.
(har även skrivit detta inne på hår iFokus men tänkte att fler är aktiva inne här)
Exakt den färgen färgade jag håret förra hösten! Är naturligt blond. 🙂 Jag använde mig av Loreal casting creme i färgen Mahogany - blev superfint! Dock väldigt rött på mitt hår eftersom mitt hår redan har varma blonda toner.

Färgen varierade lite beroende på ljus, rödare ibland, brunare ibland och mer lila ibland…
Såhär såg det ut dagen efter färgning i badrumsljus. Väldigt starka röda toner och inte så mycket lila. Jag funderade faktiskt på en lila färgbomb för att få i mer såna toner, men det blev aldrig av. 😛
Det är inte en permanent färg, säger de… men den är absolut permanent i blont hår! När min blonda utväxt började synas för mycket avfärgade håret för att bli blond igen. Det var lagom jobbigt och krävde nog 2-3 blekningar plus en hel del silverschampo. 😂
Jag älskade att ha mörkare hår och har faktiskt en förpackning färg kvar (köpte två för jag trodde den skulle tvättas ur, men använde bara en och en förpackning räckte absolut)… Vågar inte riktigt färga igen just nu med tanke på hur jobbigt det var att få ur färgen, men nästa gång jag färgar det ska jag i alla fall absolut köpa en lila färgbomb också!