Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 2952 ggr
Output
3

Lägga upp budget!

Hej! Jag är ny på iFokus.se och det här är mitt första inlägg :) Iaf, jag är en tjej på 13 bast. Jag ska börja köpa och laga middag till mig själv varje vardag hädan efter, av anledningarna 1) jag är så kräsen av mig, 2) mamma tycker att det är bra att jag får lära mig tidigt hur mycket mat kostar, lägga upp kosten rätt och köpa bra mat. Till det får jag 600:- i månaden. Jag ska även börja få månadspeng på 400:- av mamma. Mina föräldrar är skilda så om jag har tur kan jag få pappa att börja ge mig lite månadspeng också^^ men hittills blir det alltså 1000:-/mån som ska räcka till middag mån-tors varje vecka samt övriga inköp och sparande. Nu vill jag lägga upp en budget för att hålla mig inom rimliga gränser på pengafronten. Jag menar så att det inte drar iväg en hundring hit och en femhundring dit och tillslut är jag pank. Till maten tänkte jag sätta av 500kr. Det blir strax över 30kr per dag om jag räknat rätt och det ska som sagt bara räcka till middag för en person. Tror ni att det är rimligt? Jag kommer varken köpa lyxfiléer eller det absolut billigaste utan jag kommer försöka hålla mig till fiskpinnar, pulvermos, någon köttbit, makaroner, korv mm samt lite sallad. Om jag lyckas hålla mig inom matbudgeten så har jag 500kr kvar att spara & köpa annat för. Vill försöka spara så mycket som möjligt varje månad. Det jag sparar till är en bil, lägenhet, utlandssemester och att kunna vara ekonomiskt oberoende när jag blir vuxen. Tänkte sätta av 300:- till sparandet. Kvar finns då 200:- och det hamnar under kategorin kläder/övrigt på min budgettavla. Såklart hjälper mina föräldrar mig med kläder och saker jag verkligen behöver, men ur denna kategori kommer jag ta när jag ska köpa tex. hö åt kaninerna samt köpa sånt jag vill ha men som ändå inte är nödvändigt. Om det blir kvar något ur kläder/övrigt kommer det att gå till sparbössan. Till frågan: hur tycker ni att det här ser ut? Är det en rimlig budget? Och sen har jag en till fråga. Det är så att varje födelsedag & jul sätter min mormor och morfar in pengar på mitt konto istället för att ge mig persenter. Hittills har jag ca 15 000kr på kontot. Dem sätter i snitt in 1 000-1 500kr per år. Det betyder att jag kommer ha strax över ca 20 000kr på det kontot när jag blir myndig om dem fortsätter att sätta in pengar i samma utsträckning och summa som dem gjort hittills. Och frågan är hur mycket det kommer räcka till? Vad kostar det att ta körkort? Kommer jag att ha råd med körkort om jag har 20 000 (och lite egensparade pengar)?

Jojaton
2

Tänk på att det är billigare att köpa råvaror än halvfabrikat (som pulvermos) - köp istället riktig potatis så får du förutom bättre mat också fler alternativ, du kan ju göra mos, ugnsbakad, kokt, stekt osv. 

Jag tror att 20 000 skulle räcka till ett körkort, men jag betalade inte mitt körkort själv och kommer inte ihåg vad det kostade.

Johanna - Instagram

Kadoor
2

Jag tycker att det låter som en bra plan!
Dock tror jag att du skulle spara lite mer på att köpa egna råvaror och laga maten från grunden. Det är både kul och nyttigare! Då får man själv kontrollera att råvarorna är bra osv. Självklart behöver du inte äta superduper nyttigt, men lite sådant tänk kan du ändå ha. Och du har kanske lite mer varierat och råvarorna är inte jättedyra heller, det beror ju på vad du köper.
Tror du att du skulle kunna frysa in lite mat då och då också kanske? Till exempel kött som blir över, som du sparar till en annan rätt. Och om du gör lite extra mat kan du ju frysa in så att du slipper stå och laga mat någon kväll kanske. :) Kött och fisk håller ju rätt länge ifall man fryser in det. Så det sparar du på i såfall!
Sedan brukar man ju inte äta så jättemånga potatisar, kanske två eller tre(utgår efter hur många jag äter, du kanske äter fler eller färre). Så då räcker ju potatisen några dagar i alla fall om du köper några stycken. Potatis är inte jättedyrt heller, har jag för mig. :)
Har ingen koll på hur mycket körkort kostar alls, faktiskt. Så någon annan får svara på det. #1 Har ju svarat så. :P

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Miniland
1

"Priset för ett körkort är i snitt 15 000 kronor. Sköter du allt själv, utan lektioner på en trafikskola, är priset för de obligatoriska momenten cirka 4 000 kronor."

https://korkortonline.se/fakta/

Men mycket beror på hur många körlektioner man tar.

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

Caf_Roy
1

Köp nedsatta varor med kort datum och laga flera portioner och frys in. Då behöver du kanske bara laga ett par gånger i veckan men kan ändå variera dig om du har många lådor i frysen att välja på.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Output
0

Tack för tipsen! Det är absolut värt att tänka på, jag lägger gärna ner mer tid och engagemang om det sparar pengar :)

ebbamedruby
0

Coolt av dig! Skulle nog aldrig klara av det. Förmodligen skulle det sluta med att jag köpt nya sminkborstar och äter nudlar till middag resten av veckan. ;)

Output
0

Tack :) vi får väl se om jag klarar det själv ;) risken finns att sparkontot är tomt innan jag vet ordet av d :P

00eme05
0

1000kr i månaden 0.0 Det låter som en bra plan! :)

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta