Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 4117 ggr
[AnimalLover1]
0

Att ha linser?

Nån som använder linser? Hur är det att ha det? Obekvämt? Hur är det i början? Hur känns det? Kan man sova med de? Vad händer om man får smuts i ögat? Någon som inte kunnat ha det? Varför? Kan man bada med de? Vad är skillnaden mellan mjuka och hårda? Vilket är "bäst"? Nackdelar? Fördelar? Fördelar med linser istället för glasögon? Vill veta allt om linser för jag tror jag vill ha det snart.. Vill men ändå inte :/ Tacksam för många svar och snabbt

Geru
1

**Nån som använder linser? 
**Jag gör det, från och till.

**Hur är det att ha det?
**Det är smidigt i fall man sportar och liknande. Jag tycker det är skönt överlag. Inga glasögon som är i vägen.

Obekvämt? 
Det kan vara obekvämt i början att lära sig sätta in dom, men det är någonting som försvinner efter någon vecka oftast, annars får man nog byta till andra mer bekväma linser.

**Hur är det i början?
**Jobbigt, det är vad det är i början för de flesta.

**Hur känns det?
**När dom fungerar så känns dom bra, och man märker inte av dom alls.

**Kan man sova med de?
**Vissa kan man sova med, men det är ingenting som jag rekommenderar, ögonen blir så väldigt kladdiga.

**Vad händer om man får smuts i ögat?
**Då får man kanske ta ut linsen, och göra rent som vanligt. Men då ska det vara någonting ordentligt med. Du kan inte klia dig i ögonen när du har linser i, i och med att dom rör på sig och åker ut då(om man inte är väldigt försiktig)

**Någon som inte kunnat ha det? Varför?
**Vissa kan inte ha det pga brytningsfel, skelning eller att man har ögonskador och liknande.

**Kan man bada med de?
**Ja, man kan bada med linser, men att dyka och liknande kan få dom att ramla ut.

**Vad är skillnaden mellan mjuka och hårda? Vilket är "bäst"?
**Uh… Man använder nästan bara mjuka. Hårda är väldigt mycket mer obekväma, av vad jag har hört, och tyngre.

**Fördelar med linser istället för glasögon?
**Fördelarna är ju att man slipper hålla koll på glasögon, och sporter blir enklare i och med att det inte är några glasögon som far runt eller kan lossna. Du får även mer frihet i och med att ögonen inte måste se genom glasögonen, vilket gör att du kan röra på ögonen mer.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Moalinn
0

Linser är en underbar uppfinning!

Hur är det att ha det?
Bästa som finns. Man ser och man slipper glasögon.

Obekvämt?
Nä.

Hur är det i början?
Jobbigt som satan men man vänjer sig. Det blir lätt torrt och man går och blinkar som en galning, det kliar och skaver. Det kan vara jobbigt att sätta i dem i början också på grund av att ögonen har en tendens att blinka och det är inget vi kan styra själva. Man vänjer sig helt enkelt.

Hur känns det?
Det känns inte alls när ögonen har vant sig och allt det där. Jag behöver däremot ibland "putta" lite på dem (genom att putta under ögat, inte i ögat) för att de skaver men annars är det ingenting.

Kan man sova med de?
Med vissa, andra inte.

Vad händer om man får smuts i ögat?
Om smutsen har hamnat bakom linsen så tar man bara ut den och sköljer med linsvätska, annars är det bara att göra som man brukar när man har skräp i ögat.

Kan man bada med de?
Ja, men du kan inte titta under vattnet.

Fördelar med linser istället för glasögon?
Man slipper se kanter i ögonvrån. Man ser inte allmänt konstig ut.
Typ det.

Men linser är väldigt bra även om man tycker att det är pest och pina i början. När man väl kommit in i rutinerna så är det varken jobbigt eller obekvämt!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[AnimalLover1]
0

Okej tack för svaren :) Och är det så att man måste ha glasögon först i tre månader? Heh det är det ända jag oroar mig för, alltså det är absolut INGET fel på att ha glasögon, men jag tycker att det är så fult på mig! Jättefult, och jag vet att när jag går till skolan kommer ALLA titta på mig, och jag hatar när folk tittar på mig så jag kommer vli helt röd och flippa ur.. Heh Glad för flera svar, vill höra allas åsikter :)

Moalinn
0

Jag kliar i mina ögon hela tiden och hittills har de stannat 👍

Medarbetare på Djurfoto

Kadoor
0

Nån som använder linser?  Jag använder det varje dag.

Hur är det att ha det?  Vääldigt smidigt och bekvämt, man slipper all smuts och imma osv osv.

Obekvämt? De känns inte om de sitter åt rätt håll och man sätter in de ordentligt. Ibland kan de skava men då får man se till att de är vända åt rätt håll osv.

Hur är det i början? I början skavde de lite på mig, men det gäller att vänja ögat vid det. Man har liksom någonting på ögat.
Hur känns det? Känns inte alls när de sitter rätt och så, älskar att ha linser.

Kan man sova med de? Man ska helst inte sova med de, nej. Det bästa är om ögat får vila under natten. Dessutom måste man ta ut den och få bort smuts som fastnar på den, som hamnar där över dagen(det är ju inget som man märker av när man går med dem, men ah). Så man ska helst undvika det. :)

Man får ta ut och rengöra, som man gör innan man sätter i de(om man har månadslinser som ligger i en behållare under natten). Man lägger linsen i handflatan och häller i linsvätska, sedan gnuggar man lite och kan sedan sätta i den.

Någon som inte kunnat ha det? Varför?
Har aldrig haft några problem!

Kan man bada med de?
Ja, men man får vara försiktig. Så att de inte åker ut.

Vad är skillnaden mellan mjuka och hårda?
Vilket är "bäst"? Har ingen aning om vad skillnaden är. Hehe. Så kan inte säga vad jag tycker… xD

Fördelar med linser istället för glasögon?

Finns i princip bara fördelar, man slipper all smuts osv som man får på glasögonen, man slipper tänka på att man har glasögon på sig. Man känner sig mer "fri" helt enkelt. Det enda jobbiga är väl att rengöra noga på morgonen och kvällen, men det blir en vana efter ett tag så jag tycker inte det är jättejobbigt längre.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Geru
0

#4 Beror som sagt på hur hårt man kliar^^ Jag har kliat ut dom själv flera gånger:p Jobbigaste är nog ändå när man råkar klia upp dom under ögonlocket-.-

#3 Ingen aning om det :p Glasögon passar alla, och jag menar alla, det handlar bara om att hitta rätt båge:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Kadoor
0

#3 Tror inte man behöver ha glasögon först, men är man inte van vid det kan det kanske vara bra. Har ingen aning faktiskt! Sedan tror jag inte att du är ful i glasögon, ingen är ful i det. Det gäller att hitta ett par bågar som passar en och man trivs i. :)
Man får ju göra en undersökning för att se vilken styrka man ska ha, och om jag minns rätt är det så att man har olika beroende på om man använder glasögon eller linser. När jag skulle få linser gjorde jag en undersökning, trots att jag redan hade glasögon och hade gjort en undersökning inför det. Vet faktiskt inte hur det fungerar exakt. Du kanske kan kolla med en optiker, dit du ska för undersökning? (utgår efter att du ska göra en då)

Moalinn
0

Nope, det var inget min optiker sa något om iallafall.  Fast jag hade glasögon hemma sen några år tillbaka men använde dem inte mer än när jag kollade på tv någon gång varannan månad haha. De ville att jag skulle ha med mig glasögonen, så kanske att det är nödvändigt. Du får prata med dem. Beställ tid så hjälper de dig hela vägen!

Jag kliar och jag gnuggar och jag är allmänt våldsam med mina stackars ögon. Har väl tur då antar jag!

Medarbetare på Djurfoto

[AnimalLover1]
0

#7 Mina två kompisar sa att de var tvungna att ha det före linser. Jo jag var hos en optiker för ett par månader sedan (då var min syn bättre än nu) och då sa han att vi skulle vänta ett tag eftersom jag fortfarande växer och ögonen kan fortfarande förändras :) Men har sagt till mina föräldrar att jag vill ha snart då det är jobbigt att se tavlan dåligt i skolan.

Kadoor
0

#9 Okej, skumt… Var det optikerna som sa det då? Låter konstigt att man måste det, men som sagt. Jag har ingen aning xD
Ja, det är ju klart. De kan ändras, men är du när- eller långsynt? Tycker att det låter konstigt att du måste vänta då. Om det nu inte är väldigt lite problem du har. :)

[AnimalLover1]
0

#10 Optikern sa åt det att ha det. Tror optikern sa att jag var närsynt, förr såg jag ju inte lika dåligt som nu :)

[AnimalLover1]
0

Fler som har? :)

Tessan01
0

Följer tråden, då är i samma situation som du. Ser typ inte vad det står på tavlan om jag sitter långt bak. Längst tills jag får tid till optikern faktist. :P

[MikeW]
0

Nån som använder linser? 
Jag använder det varje dag.

Hur är det att ha det? 
Det är underbart, älskar linser så mycket, kan vara lite jobbigt senare på kvällen för dom känns "stickiga" men det är ingen fara.
Obekvämt? 
Nej inte alls, man märker inte ens av att dom är där.
Hur är det i början? 
I början är det jobbigt, det känns konstant som att man har smuts i ögat som man måste ta bort. Men den känslan försvinner efter någon vecka.
Hur känns det? 
Det känns inget riktigt, ibland kanske man känner att dom är där men liksom det gör inte ont eller är obekvämt eller något sånt. Man bara känner att dom är där, men som sagt, ingen smärta eller obehag.
Kan man sova med de? 
Det kan man, med mina iaf. Men man måste ta ut dom på morgonen för dom är så torra annars. Tror det finns olika sorters linser, vissa som man kan sova med och vissa inte.
Du tar bort det som man normalt sätt gör. Ingen skillnad.
Jag kan ha det så kan inte svara på denna fråga.
Kan man bada med de? 
Vet inte. I don't think so? jag undviker iaf vatten nära ögonen när jag har linser i.
Vad är skillnaden mellan mjuka och hårda? Vilket är "bäst"? 
Vet inte.
**Nackdelar? Fördelar? 
**Nackdelar=Man måste tvätta dom varje morgon och ta ut dom och in dom på kvällen/morgonen. Handen blir blöt av linsvätskan <-<
Fördelar=Man kan se perfekt utan glasögon. Man slipper ha glasögon. Man slipper bara se i den lilla rutan som glasögon har och man/jag ser bättre ut utan glasögon =D
**Skrev det typ här uppe redan^

Evilina
0

Förlåt att jag stjäl din tråd lite men jag måste få fråga lite ^^ Vad kostar det med linser? Kostar det olika beroende på styrka? Hur ofta behöver man köpa nya? Finns det olika sorter? Har haft glasögon i massor med år men har aldrig testat linser men börjar bli lite nyfiken x)

Moalinn
0

#15 Det är svårt att säga hur mycket det kommer kosta beroende på vilken typ av lins du ska ha, vilket märke och så vidare.

Det finns engångslinser, veckolinser och månadslinser vad jag har förstått.

Kan inte tänka mig att det kostar olika beroende på styrka, snarare beroende på märke och storlek på linsen.

Mina månadslinser kostar ca 300kr var tredje månad.

Medarbetare på Djurfoto

Kadoor
0

#15 Nu vet jag inte exakt hur mycket det kostar med mina linser, men det beror lite på om man har månadslinser eller dagslinser. Dagslinser använder man en dag och sedan slänger man det använda paret, men månadslinser kan man använda i en månad, så i längden blir månadslinserna mycket billigare!
Det kostar varken mer eller mindre beroende på styrkan. Sedan beror det ju på vilka linser man väljer att använda, månadslinser köper man ofta i antingen 6-pack eller 12-pack, alltså ett halvår eller ett år. Men dagslinser köper man ganska många par, dock räcker de inte lika länge. Jag brukar(eller mamma då) beställa nya när jag har ett par linser kvar, då det tar ett par veckor ungefär innan man kan komma in och hämta dem.
Det finns tjockare och tunnare, och så finns det månads och dagslinser. :)

Kadoor
0

Jag har månadslinser då ;)

Moalinn
0

Nä, månadslinser blir inte billigare om man bara använder linser då och då. Man köper linser efter hur ofta man ska använda dem. Någon gång ibland eller varje dag.

Medarbetare på Djurfoto

Kadoor
0

#19 Tänkte mer på om man använder linser varje dag. Men om man inte använder de ofta så är det ju klart att det blir billigare med dagslinser. Så det beror ju på.

ForeverEmma_
0

Nån som använder linser? 
Använder linser dagligen

Hur är det att ha det? 
Jätte skönt! Du slipper ha ett par glasögon som är i vägen
Obekvämt? 
Nej, bara när man är trött. För då brukar jag känna av dem.

Hur är det i början? 

Det är lite obehagligt för att ögat inte är van att ha linser. Men det går över på en vecka. 
Hur känns det? 
Det känns inget alls. Jag känner bara av dem när jag är trött.
Kan man sova med de? 
Jag skulle inte rekommendera att sova med linser. Råkade somna med mina en gång och n'r jag vaknade ca 1 timme senare så var dem lite torra.
Som dem andra har sagt. Man tar ut linsen och gör rent den med linsvätska.
Det beror lite på hur du menar. Jag kan ha linser, men när mina ögon är trötta och lite torra av sig så kan det svida som attan när man stoppar in dem. Så i dem fallen kan jag inte ha linser, dock händer det väldigt sällan (kanske 2 gånger om året)
Kan man bada med de? 
Jag gör det inte, då jag är en person som gillar vara under vattnet mycket. Men man kan om man inte är under vattnet och är försiktig. 
Ingen aning.
**Nackdelar? Fördelar? 
**Nackdelar: Man måste rengöra dem xD 
Fördelar=Man slipper glasögonen.
**Man slipper klumpiga glasögon som glider ner och är i vägen när man gör saker.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

ForeverEmma_
0

Gör ett nytt eftersom det andra blev så långt. 

Mina linser brukar gå på runt 700-800kr tror jag det är. Då har jag månadslinser som räcker i 6mån och så får jag 3st flaskor med linsvätska plus bytta till linserna. 

Tror inte att styrkan gör någon skillnad i priset.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

[AnimalLover1]
0

Tack för svaret :) Så det är bra att ha med sig linsvätska överallt? Ifall det skulle hända nåt. Pappa testade linser, faster också, ingen av de kunde ha det då det var alldeles för obekvämt :/

Kadoor
0

#23 Vissa klarar av linser och vissa andra inte. Sedan får man ju vänja sig och/eller försöka hitta en typ av lins som passar en bäst. Min syster kan inte använda månadslinser för de är för tjocka för henne, så hon använder dagslinser. :)
Om man ger det lite tid och känner efter själv så löser det sig nog. Man kan ju även rådfråga sin optiker!
Linsvätska är bra att ha med ja, dock så behöver man inte ta ut linsen för minsta lilla grej. Det är mer om man får in lite mer smuts och så i ögat, dock händer det inte jättofta. Jag har aldrig varit med om det i alla fall. ^^ dock brukar jag byta linsvätskan i linsbehållaren som jag har linserna i över natten och ha med i väskan, ifall att jag behöver ta ut de. Dock ser jag såpass bra så det gör ingenting om jag går utan ett tag tills jag kommer hem, om jag inte har tillgång till linsvätska då jag kan skrubba linsen lite. Är det väldigt jobbigt att bära runt på en stor flaska så kan man kanske få en mindre, provflaska med linsvätska som man bara har i väskan!
Linserna börjar ofta skava/sticka om ögat är torrt, då kan man även använda ögondroppar så att man slipper ta ut linsen. :)
Bli inte avskräckt för att din pappa och faster inte kunde ha linser, alla är olika! ^^

[AnimalLover1]
0

Fler? Blir jätteglad när nån svarar på mina frågor :)

[AnimalLover1]
0

Dubbelpost, sorry

Snigelkung
0

Hur är det att ha det? Det känns inget speciellt :)
Obekvämt? Absolut inte! Då är glasögon mycket obekvämare…men för vissa är det obekvämt i början men inte för alla

Hur är det i början?  Det är helt individuellt, vissa får sket ont och vissa känner ingenting, det jobbigaste är att lära sig få i linserna!
Hur känns det? Man känner dom inte alls när man vant sig.
Kan man sova med de? Det beror på vad för sorts linser du har!
Vad händer om man får smuts i ögat? Det gör ont, man ska helst ta ut linserna då för att inte få inflammation men man kan sätta i dom direkt efter!
Kan man bada med de? Ja det kan man,  så länge du inte får vatten i ögat för då trillar linsen ut! 
Vad är skillnaden mellan mjuka och hårda? Vilket är "bäst"? Vet inte skillnaden men vilket som är bäst är olika för alla, jag tycker mjuka är bäst!
Fördelar med linser istället för glasögon? Man kan se i regn (om du fattar vad jag menar), det gör inte lika ont att få smällar i ansiktet, jag tycker det är bekvämare, och mååånga fler!

Jag tycker att linser är SÅÅÅ mycket bättre än glasögon, rekommenderar! ;)

Snigelkung
0

Såg att någon hade skrivit att vissa inte kan ha linser pga brytningsfel, det är inte sant! Jag har brytningsfel i båda ögonen men jag kan ha det ändå!

Snigelkung
0

Vad kostar det med linser? Beror på vilken sorts linser det är osv…
Kostar det olika beroende på styrka? Vet inte!
Hur ofta behöver man köpa nya?  Beror på vilken sorts linser det är
Finns det olika sorter? Ja

UrchinFamiljen
0

Det som jag tycker är det absolut bästa med att ha linser är nog att man kan ligga ner på sidan i sängen/soffan när man läser, kollar på tv, eller något sånt, och luta sig mot kudden utan att man ligger på glasögonen och det gör ont.

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

emiliaolsson
1

Nån som använder linser? 

Jadå!

Hur är det att ha det? 

Det är jätteskönt att vara befriad från glasögonen! Jag har haft linser i cirka en månad nu. Man tänker ofta inte på dem alls under dagen.

Obekvämt? 

Nej, nej, nej! Om dem är obekväma är någonting fel. 

Hur är det i början? 

Det är ofta jobbigt i början. Man blir trött i ögonen eftersom man blinkar oftare med linser. Att sätta i och ta ut är för dem flesta lättare än vad man trott innan. 

Hur känns det? 

När linserna är i känner man ingenting! Inte jag i alla fall. Jag glömmer ofta bort att jag har dem i på dagen. 

Kan man sova med de? 

INTE MED VANLIGA DAGS/MÅNADSLINSER! ABSOLUT INTE! Linserna kan fastna uppe ovanför ögonlocket och då får man åka in till läkare och få dem uttagna där. INTE SKÖNT! Dock finns det dygnslinser som man kan sova med, men dem är inte som bra. Man behöver vila ögonen ibland. 

Är smutset innanför linser får man ta ut linsen, ta bort skräpet och sen sätta i linsen igen. Är skräpet på linsen behöver man oftast inte ta ut linsen utan det räcker med att pilla bort den som vanligt. Men glöm inte att tvätta händerna!

Jag vet ingen som inte kan ha det alls, men min pappa kan bara ha dagslinser eftersom han har mycket protein i ögonen och linserna förstörs om han använder dem en längre tid. 

Kan man bada med de? 

Ja, det kan du! Men badar du i saltvatten kommer dem att trilla ut. Badar du i sötvatten sätter dem sig hårdare på ögat. Det blir svårare att ta ut dem. Men det är inget farligt. Ta det lugnt och var försiktig. 

Jag vet inte riktigt skillnaden. Jag använder mjuka därför att jag tycker att dem är lättare att hantera. Vilket som är bäst beror på person till person.

Nackdelar? Fördelar? 

Nackdelar - Det tar tid i början. Man måste alltid ha med sig linsvätska, etui och glasögon ifall något blir problem.

Fördelar - Du slipper glasögonen! Dem flesta unga får sämre självförtroende av glasögonen. Du slipper också att inte se något när du badar eller idrottar. Det syns inte att du har linser heller! 

Viktigt att tänka på! 

Lyssna alltid på optikern och fråga alltid optikern innan du byter till andra sorters linser. 

Om du upplever några problem, raka vägen till optikern!

Det är ofta svårt i början, men ge inte upp! Det är lättare än vad det ser ut när man är van! Jag har haft linser i en månad och det tar min ca 5 minuter att tvätta händer, sätta i linser, rengöra och hela krossidullen! Så ge inte upp!

[AnimalLover1]
0

Ska nog snart till optikern. Och får man välja själv om man får ha linser? Eller är det ett måste att ha glasögon?

[AnimalLover1]
0

? Om optikern typ säger "jag tycker att du bör skaffa glasögon", ska jag då typ säga "men kan jag ha linser istället?" ?

Moalinn
0

Alltså, optikern kommer säga exakt vad som gäller och inte "bör". Handlar det om antingen eller så kommer han/hon istället fråga vad du vill ha. Men om du ska ha hjälp med linser så säger de antingen något om glasögon eller inte. Du behöver inte säga mer än nödvändigt.

Medarbetare på Djurfoto