Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettsex-och-samlevnad
Läst 3954 ggr
IceTee
0

Pansexualitet?

Vad är egentligen pansexualitet? Hittar bara att det är att man blir kär i personen oavsett kön, men det klassar jag som bisexualitet? Eller är det att man inte blir sexuellt attraherad av personen, utan endast kär?

Jag själv är ju bisexuell och blir ju kär i personen oavsett kön, och vill ha sex med både tjejer och killar, vad är då skillnaden mot en pansexuell person? 

Eftersom det inte är erkänt som en "riktig" sexualitet av alla, så lärde vi oss aldrig det när jag gick i 8an för sisådär 5 år sen (det kanske inte var ett lika stort begrepp då?)

Medarbetare på Skor iFokus

Lia
0

Undrar också samma sak! Tänkte också bara påpeka det du skrev om att inte bli sexuellt attraherad - asexuell ^^

[Nelley]
1

Är man bisexuell är man sexuellt attraherad till båda kön. Är man pansexuell så blir man sexuellt attraherad till alla kön. :)

[Nelley]
0

Eller kan bli rättare sagt, det är ju inte så att man blir det till alla. ;)

Lia
0

#2 "Båda" menat kvinnor och män då? :)

[Nelley]
1

#4 Jepp, menar det. Bisexuella definierar det ofta så dock.😃

Lia
0

#5 Ville bara tydliggöra skillnaden mellan "båda" och "alla" 😉

RobinEH
0

#2 2 av 2 = 100%. Bisexuella erkänner alltså attraktion till 100% av könen, dvs alla. Så återigen, vad är skillnaden?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Lia
0

Den kanske handlar om sexualitet? Alltså att man som bisexuell tänder både på heterosexuella och homosexuella, medan man som pansexuell kanske även tänder på transsexuella osv?

RobinEH
0

Skulle snarare hävda att pansexualitet handlar om att väva in radikalfeminism i sexualitetsbegrepp. Det är patriarket som skapat könen och kön är enbart en konstruktion för att utöva makt och diskriminering (trams). Medan bisexuella attraheras till båda kön så hävdar pansexuella att könen inte existerar. Bisexualitet och pansexualitet är alltså samma sak, men utövarna har olika grundsyn på vad de faktiskt attraheras till.

Lia
0

#9 Okej, bra! Då kallar jag det bisexualitet 😃

Sugar Mist
4

Som pansexuell attraheras man till personen, oavsett om det är en han, hon, hen, transexuell, transvetit osv. 

Som bisexuell attraheras man av hon eller han.

-

MsSofieG
0

Men ingår inte transexuella och queens inte också i pansexualiteten? Män som klär som som kvinnor och kvinnor som klär sig som män (på hel eller deltid). För dom "ingår" väll inte i Bisexualiteten? Eller är det jag som fattat fel?

AkaiTsuki
0

Vad jag har fått för mig så är det att pansexuella attraherade endast av personer som de är kära i 

Men bisexuella kan attraheras av en person som de inte är kära i

//Joanna

[SisselaJ]
0

Pansexuella attraheras till både hetero och HBTQ har jag förstått det som. Men också att man egentligen bara går på personligheten…?

IceTee
0

Okej, är skillnaden då att pansexuella blir FÖRST kära, sedan sexuellt attraherade av personen, eller är det att pansexuella blir attraherade av vem som helst (kan bli i alla fall) för att de känner att det inte finns kön? Jag är bisexuell, och blir attraherad av homo-, hetero-, bi-, trans-, demi-, och asexuella (glömde jag någon sexualitet?) oavsett vad för kön de har. Jag kan dock bli både kär och sexuellt attraherad, eller bara sexuellt attraherad, utan att bli kär? (Eller, om jag mår dåligt blir jag inte sexuellt attraherad alls, men det kvittar egentligen) Jag köper inte riktigt "personen blir kär i personen och inte könet- begreppet, för jag har då aldrig tänkt "vilken jäkla skitstövel hen är, men jag vill ligga med hen!" I alla fall, och tror många känner likadant! Någon som vill försöka reda ut lite mer här? Jag känner mig helt lost i den här djungeln

Tina-A
0

En bra förklaring hittar ni i #11.

Om det finns en skala mellan 0-10 exempelvis. Ute vid 0 är de manligaste männen och ute vid 10 finns de kvinnligaste kvinnorna. Bisexuella attraheras av män eller kvinnor, alltså någonstans ute vid 0,1,2,3 kanske och 7,8,9,10 ungefär.
I mitten hittar vi de som är transexuella, queers, transvestiter och de som är lite mer varken kvinnliga eller manliga utan mer hen och har ett mer flytande könsbegrepp.
Pansexuella attraheras av 0-10 på skalan medan bisexuella alltså inte gör det, utan attraheras av män eller kvinnor.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

IceTee
1

Fast det stämmer väl ändå inte? Jag som bisexuell blir attraherad av 0-10, och har även inte hitta den förklaringen någon annan stans…

Tina-A
4

#17: Då är du pansexuell och inte bisexuell.

Här är från RFSL (riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter) hemsida.

Bisexuell / Bisexualitet
En person som är bisexuell är sexuellt och/eller emotionellt intresserad av både kvinnor och män. Det finns flera sätt att vara bisexuell på, vissa blir förälskade i motsatt kön och är sexuellt intresserade av båda könen medan för andra varierar intresset för relationer och/eller sexuella kontakter över tid etc. Bisexualitet är en sexuell läggning.

Pansexuell / Pansexualitet
En person som är pansexuell kan vara sexuellt och emotionellt intresserad av ”alla” eller ”vem som helst”. Av vissa ansett som sexuell läggning, av andra ansett som bisexualitet i bredare form där många säger sig vara intresserade av "personligheten och inte könet".

eirwen
0

Jag är pansexuell. Jag blir kär i personligheten, inte i könet. Det gör att jag kan bli kär i vilket kön som helst (transexuella, queer, transvestiter, metrosexuella osv) så länge jag tycker om personligheten.

Många bisexuella blir attraherade av män och kvinnor, inte det som ligger där i mellan. En pansexuell blir attraherad av människa (i teorin skulle jag kunna bli attraherad av en utomjording).

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

IceTee
1

Det skulle kunna förklara min sexdröm om slenderman… Nä, men skämt åsido, då kanske jag ska tänka på det… Har som sagt aldrig hört uttrycker förut! Personligen kommer jag nog räkna det som ett gren av bisexualitet, precis som demisexualitet är en gren av asexualitet (även om jag tycker att det är mer långsökt)

Sugar Mist
1

Att säga att pan blir kär i bara personligheten blir fel, eftersom man kan attraheras till utseendet också. Därför är det bättre att säga personen istället för personligheten för att minska missuppfattningen

-

eirwen
1

#21 Jag sa aldrig bara personligheten. Men för mig är det 99% personligheten. Personligheten gör personen attraktiv för mig.

Sen pratar jag inte för alla pansexuella, alla är olika.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

RobinEH
0

RFLS fortsätter med sina tramsdefinitioner. Transsexuella är fortfarande antingen man eller kvinna. Att hävda att bisexuella attraheras till kvinnor och män är att säga att bisexuella attraheras till "alla". Är man man och klär sig som kvinna tillhör man fortfarande ett av två kön. "Hen" är inget kön, "transvestit" är inget kön etc. etc.

MsSofieG
3

#23 Men vad säger du till människorna som inte känner att de tillhör något kön? Eller hermafroditer?

Sugar Mist
10

Goddagens alla vänner, i inlägg #23 ser ni ett exemplar av ren och skär trångsynthet.

-

Lia
1

Rent biologiskt kan jag förstå vad #23 menar med att det skulle finnas två kön. Alltså man och kvinna, där man har antingen vagina eller penis. Men då kommen #24 med en väldigt bra input! Hermafroditer då?

RobinEH
2

Varför skulle jag säga något till dem? Vill man inte tillräkna sig något kön så tänker inte jag tvinga dem, förändrar inte det faktum att det enbart finns två kön.

Är hemafroditer ett tredje kön?

Lia
0

#27 Nej, men man kan ju inte heller påstå att de är ett kön. Vilket kön tillhör de?

[Twiggys]
0

#28 Det kan nog bara de själva säga och det beror nog också på om de har 2 fullständigt utvecklade kön dvs äggstockar/ testiklar .

Wellcraft
0

#25 👍

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Tina-A
4

#23: du förstår nog inte riktigt att det finns människor som inte känner sig som varken man eller kvinna eller som inte vill vara eller benämnas som man eller kvinna. Det är lite abstrakt och man tänker att om den har könsdelar som är manliga/kvinnliga är den man eller kvinna, fast det är inte så svart och vitt tyvärr Robin. Ja, det finns bara 2 kön, men alla människor är inte det ena eller andra.

tarantass
1

Vad man är av för kön kan skilja på åtminstone könsdelar, kroppsbyggnad, vad man känner sig som och vad man är uppfostrad till. Ingen av de sakerna behöver stämma med någon av de andra och ingen av dem är bara antingen eller.

Sedan har vi sexuell läggning, som är ytterligare en annan sak och där man kanske ännu mer kan befinna sig var som helst längs en glidande skala mellan homo och hetero, mellan smalt homo/hetero och brett pansexuell, mellan asexuell och högsexuell, mellan monogam och polyamorös. Och så vidare.

Sedan kanske man tycker att de flesta av oss är lättare än så att placera. Men då är man ju också van vid att tänka i dessa enkla tvådelningar man/kvinna och homo/hetero. Dem lär vi oss nog anpassa oss efter utan att ens tänka på det, alla som kan.

Och de som inte kan anpassa sig för att de är alltför avvikande längs en eller flera av de här skalorna, de blir över och får ingen förståelse. Många känner inte ens någon som är sådan. Men det betyder inte att de inte finns. Det är det som är att tillhöra en minoritet: man är inte så många. 

Men man finns, och det blir inte lättare av att man är så få att många kan leva sina liv i förnekelse av att man finns; det blir svårare.

Man kan ju inte heller veta hur många som håller sig i garderoben inför en, därför att de (kanske med goda skäl) inte tror man kan ta ett rakt besked om vilka de är.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.