får dom göra så?
Hejsan, jag blev av med min tandställning i januari (tror jag) 2012 och fick sån grej som sitter bakom tänderna istället som håller dom på plats, och sedan efter några månader fick jag en kallelse för att kolla så att allt var Ok men jag missade den tiden och trodde dom skulle boka en ny tid så jag tänkte inte på det mer. Men nu när jag ringde till min tandläkaren för att prata med henne om tandställning som fixar mitt överbett så sa hon att jag inte längre var patient där längre för att jag inte kom på den bestmda tiden. Kan dom verkligen göra så? Kan tillägga att jag hade en tandställning som gjorde tänderna raka. Och skulle igentligen ha en som fixade överbettet men ville inte just då och då sa hon att om jag ångrade mig så kunde jag höra av mig igen
"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."
- Paul Walker
Låter märkligt.
Däremot ska du vara glad att du inte fick en räkning för missad tandläkartid. Här kostar det 1500 per missad timme.
Är det en privatklinik kanske? Då kan jag tänka mig att de får göra det. Men annars låter det konstigt. Var ska du ta vägen då, menar de?
Min kompis var i samma situation, om du hade avbokat tiden istället för att skita i att gå på den skulle du fortsätta att vara patient där
Låter jättekonstigt tycker jag. Kunde väl förstå det om det rört sig om en vuxen patient. Men barn/ungdomar får man ju inte säga nej till såvida de inte missat en jäkla massa tider. Men då kontaktar man ju dem eller föräldrarna först för att informera om detta.
#4 Var står det att man inte får säga nej till barn och ungdomar om dom inte missat en massa tider?
Här är det faktiskt ts eller föräldrarna som gjort fel som uteblev utan avbokning och inte ens ringde för ny tid utan väntade sig att det ska dom som stod där utan betalning göra.
#5 Det står i de regler landstinget skickar ut till tandläkarpraktiker att man vid uteblivande ska kontakta målsman om det gäller en minderårig. Om man inte kan nå målsman skickas ett brev om uteblivandet hem. Om ingen hör av sig efter det skickas en ny kallelse ut. Om patienten fortfarande inte dyker upp och man inte får någon kontakt med målsman så är man skyldig att anmäla detta till socialtjänsten.
Men TS pratar ju om tandställning och då gissar jag att det är hos en ortodontist hon gått och inte hos sin ordinarie tandläkare? Isåfall har de inte samma skyldigheter eftersom de inte gör undersökningar/rutinkontroller. Det ska den ordinarie tandläkaren sköta. Så om TS vill ha en ny remiss till ortidontisten så får man ta det genom den ordinarie tandläkaren igen.
#6 Tror att det skiljer sig bland landstingen. Min pojkvän gick var inte varit hos tandläkaren på 3 år. Och då var han 15-18 år. Han missade ett besök för 4 år sen, och han fick aldrig någon ny kallelse och hörde inte heller av sig. Förra året ringde han dock och bad om en ny tid, och då fick han komma dit igen.