Unga och gammla!
Hejsan på er! Jag gör ett skolarbete nu och vi i våran grupp skall skriva om unga och gamla, vad som är skillnaden osv. Vad tycker ni är skillnaden mellan unga och gamla i samhället idag?
Vad tycker ni om ungas stil och vad tror ni "äldre" tycker om ungdomars stil?
hur mycket tycker ni att ungdomar skall få bestämma i samhället?
När och varför blir man vuxen? (behöver inte vara vid 18 års ålder)
Hur var det förr?
Hur var det förr?
Ungas sätt att se på alkohol,tobak osv!
Tack på förhand! :)
Du kan kanske få några tips här:
Det finns fler som fått till uppgift att skriva om ämnet.
Där kan du också ställa frågor om du vill.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#1 tack så mycket! :D Vill även ha ungdomars svar!
#1 tack så mycket! :D Vill även ha ungdomars svar!
Gamla människor brukar ofta klaga på ungdomars stil och beteende. Många brukar klaga på min stil eller om jag kollar på min mobil. Ungdomar visar känslor med klädstil ibland och gamla brukar tycka att jag är konstig och stirra på mig.
#4 Okej tack för kommentaren hur gammal är du? :D
#5 Jag är 13 ^^
Vad tycker ni om ungas stil och vad tror ni "äldre" tycker om ungdomars stil?
Beror nog på, det finns många olika stilar! Men jag vet att vissa äldre tycker att unga klär sig väldigt utmanande och "vuxen" trots att de bara är i nedre tonåren. Jag håller med till viss del, men tycker de flesta ändå klär sig fint :)
Hur mycket tycker ni att ungdomar skall få bestämma i samhället?
De ska få bestämma om sånt som rör dem - ha åsikter i skolan och liknande. Dock tror jag inte man är så insatt i politik eller hur samhället faktiskt fungerar när man inte har samma slags ansvar som en vuxen… så man borde absolut inte få bestämma lika mycket på så sätt.
När och varför blir man vuxen? (behöver inte vara vid 18 års ålder)
Man blir vuxen när man mognat helt enkelt. Händer nog de flesta vid 20-årsåldern, men det varierar mycket. På ett sätt kände jag mig väldigt vuxen som tonåring, men nu när jag är 23 vet jag att jag var långt ifrån mogen på den tiden.
Hur var det förr?
Hur var vad förr? :) Ungdomars syn på alkohol? Tror det var ganska likt hur det är nu, bara det att föräldrar var strängare och beroende på hur långt bak i tiden vi går var det betydligt mer disciplin i hemmen och skolorna. Men från vad jag har hört från min mamma (som är född senare delen av 50-talet) så var man barn betydligt längre. Man lekte med Barbie och andra leksaker upp i tonåren, jämfört med dagens ungdomar som festar och grejer.