Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 3738 ggr
SmillaM
0

Lunginflammation, skola?

Hej! Ungefär för fem veckor sedan åkte jag hem till min mormor, där var då min morbror som var förkyld (eller något annat), han bor där. När jag var där fick jag plötsligt väldigt väldigt ont i halsen (då menar jag verkligen JÄTTEONT). 38°c feber. Sedan fick jag åka hem, äta en massa halstabletter. Sedan började jag hosta (slem) och hade rinnsuva. Och efter någon vecka försvann febern, snuvan och min ont i halsen. Men däremot ville inte min hosta sluta. Efter 2 veckor åkte vi in till läkaren, vi tog blodprov och sedan utgick hon ifrån det. Jag var förkyld eller så var det luftrörskatarr. Jag var sjuk några dagar till och sedan mådde jag bra igen efter en massa bisolvon. Sedan mådde jag bra igen. 1-2 veckor gick. Och gissa vad, jag blev sjuk igen, alltså denna vecka. Torrhosta som bara den. Jag bestämde mig för att gå i skolan iaf (måndag-tisdag). Fick sitta och hålla in mina hostattacker…. Så på onsdagen fick jag vara hemma från skolan igen. Idag så åkte vi in till en annan läkarmottagning. Fick göra en massa tester, tillslut kom dem fram till att jag hade lunginflammation (!?). Fick antibiotika och annan medicin hem. 

Nu undrar jag, kan jag gå till skolan i alla fall? Vi frågade aldrig på läkarmottagningen.  Jag är lika pigg som om jag vore frisk och min hostdämpande medicin håller in hostan.

Aktiv på kanin.ifokus.se

[Tilde]
0

Nej du bör inte gå till skolan om du har lunginflammation! Dels för det är viktigt att vila mycket när man är sjuk och dels för att du inte ska smitta andra. Tar man inte hand om sig när man har lunginflammation kan det utvecklas till värre problem. 

Hur länge har du haft sjukdomen? Om du är på bättringsvägen är det ju en sak, men om du precis fått diagnosen bör du ju vila. 😛

SmillaM
0

#1 Jag vet inte när jag fick det eftersom att jag fick den diagnosen idag, men det är ju också möjligt att jag har kunnat haft det tidigare😉

Det är bara det att min mamma tycker att jag ska gå till skolan iaf eftersom att mi hostdämpande medicin gör så att jag knappt hostar. Och att jag är så pigg dessutom.

Aktiv på kanin.ifokus.se

Flöffo
0

Beror nog på lite tror jag. Jag har haft (har troligen fortfarande?) lunginflammation. Med tanke på att det är smittsamt så kanske du borde stanna hemma. Du kanske kan vänta tills du inte äter antibiotika längre? Vet faktiskt inte hur länge man ska vara hemma då jag fick det på sommarlovet.

//Flöffo

[Tilde]
0

Läste att det kan ta en månad innan man blir frisk… Så jag tycker du bör vara hemma och vila i alla fall. Bättre att du slipper anstränga dig och att ingen annan smittas. :)

SmillaM
0

Ok, blir hemma ifrån skolan idag också. Jag bara undrar, vanligtvis äter jag mycket mat som en vuxen, asså jag menar, jag var typ alltid sugen på mat. Men nu efter mina mediciner så har jag helt tappat aptiten, alltså jag har verkligen inte lust att äta. Tror ni att det beror på medicineras eller något annat? :/

Aktiv på kanin.ifokus.se

[Tilde]
0

Googlar man det verkar det vara ganska vanligt med minskad aptit av penicillin. Men äter du ingenting alls borde du nog ringa vårdcentralen.

SmillaM
0

#6 Jag är ju tvungen att äta. Under två dagar har jag gått ner 2,5 kilo 😐

Aktiv på kanin.ifokus.se

Caf_Roy
0

Ring sjukvårdsupplysningen på 117 17 och fråga om du smittar. Kroppen brukar säga till om du behöver vila genom att göra dig orkeslös, så om du är pigg kan du nog gå till skolan bara du tar det lugnt. Däremot är det ju inte bra om du skulle smitta ner resten av klassen, så jag föreslår att du ringer sjukvårdsupplysningen och hör vad dom säger.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"