Novellskrivning
Nån som brukar skriva noveller? Ska skriva en men har knappt några ideer. Kanske ni har nån idé? Alltså jag frågar inte om ni kan "skriva" handlingen åt mig haha utan bara ge ett tips, typ en titel eller nåt sånt, sen klarar jag mig själv ;) det är bara det att jag alltid harnproblem med början, när jag väl har nåt att skriva om så flyter det bara på. Men jag har faktiskt ett tips, och det är att skriva lite om mig själv, i mellanstadiet, hur jag blev "utfryst" osv, men det är så svårt att formulera mig xD Men jättetacksam för tips :)
Jag har ett tips. Du kan läsa en novell eller några sidor i en bok som du tycker är bra.
Sedan kan du fundera över varför den är bra. Studera texten och härma. Man lär sig massor av att härma.
Hur inleder författaren?
Vem berättar de om? Vad har individerna för relationer? Vad är viktigt för historien?
exempel: I Ronja rövardotter så inleds historien med, Det var en åskvädersnatt, och någonting om att lovis födde barn.
Inledningen börjar alltså med en beskrivning av vädret och sedan om det viktiga som håller på att hända. Sedan kommer lite bakgrundsbeskrivningar om vad det är för folk.
#1 Tack, ja vi har fått sånt papper om hur man skriver osv, och jag har skrivit noveller förut och många tyckte den var bra, men själv tyckte jag att den blev rätt fake och denna gången vill jag skriva bättre. Jag har läst massa böcker och noveller men jag vet liksom inte hur och vad jag ska skriva :P
Om du vill undvika att skriva om någonting som är fake så kanske du kan skriva om någonting som du kan.
Om du exempelvis kan mycket om kaniner så kan du börja med att skriva ner fakta om kaniner. Att bara mekaniskt skriva gör att fantasin kommer i gång.
Exempel: Hur får man en kanin tam? Vem har en kanin. Vad tusan gör man med en kanin.
När du skrivit ner lite fakta så kanske du har en titel: Kaninmördaren
en story : lisa 12 år har en kanin i stallet. hon går i skolan och lyssnar på cool musik. Hon har ett utseende och ägnar sina tankar åt att fundera på hur hon skall passa in. På kaninhoppningsklubben finns två tjejer som verkar lite skumma…
Tack :) Kan man skriva en novell med flera års mellanrum? Att man bara tänker tillbaka på det som hänt
Bra fråga!
I din berättelse, eller novell så kan vad som helst hända. Så ja man kan skriva en novell med flera års mellanrum. Man får ljuga och hitta på vad som helst. Det viktigaste är att du får sagt vad du vill och att mottagaren förstår det du vill att den ska förstå.
Skriver extremt mycket noveller, ehm ja ville typ bara säga de så #tass c:
Klart att laxen ska ha en jolle