Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1536 ggr
GemTwist
25

(X)Full ensam man

Sätter ett X i rubriken då det kan hända att vissa tar smått illa upp.

Det började idag med att vi skulle åka bussen, jag råkade slå min mapp i buskurens golv och vände mig om för att se om någon reagerat. Då ser jag att mannen sover. Han verkar vara runt 70 års åldern. 

Jag tänkte att det var bäst att han vaknade då han inte skulle missa sin buss. Så jag smäller ner alla mina saker en efter en men ingen reaktion.

Efter ett tag vaknar han till och börjar prata lite lågt. Han sa mest kom och sätt dig och välkommen. Vilket fick oss tro att han snacka i sömnen och vi började små fnissa lite. Men sedan stälde han sig upp och så fort jag såg at han vinglade till förtog jag att han var vaken. Jag går in i busskuren för att se vilken tid bussen går för mig och mina vänner. Då ser jag att han plockat fram en vodka flaska och han försöker bjuda en av mina vänner som säger nej flera gånger.

Eftersom vi dåg insåg att han var full bestämde vi oss för att några av oss skulle till polis stationen och säga till för det var det enda vi kunde komma på. Förhan verkade farlig för sig själv.

När vi kommer itllbaka jag och 2 av mina vänner till de resterande 2 vännerna hade han somnat igen. Jag skulle in och försäkra mig om tiden igen och då reser han sig och håller på att trilla och jag tar tag i han och ber han sätta sig ner, han frågar då vad kloackan var och jag svarade. Sedan somande han igen.

Efter ettag vaknade han igen och jag höll lite koll på honom för att han kanske skulle skada sig. Då tar han tag i mig och undrar om jag har cigg. Och jag som inte hunnit fylla 14 i år ens röker ju inte. Så jag får säga nej flera gånger. Och ber han sätta sig. Det slutar med att han reser sig och går ut ur busskuren och han håller på att trilla ihop. Jag försöker få tillbaka honom.  Då säger han att jag är så fin som bryr mig.  Och tillslut kommer en kvinna och hjälper mig som med barsk ton säger åt honom att sätta sig och han frågar henne om cigg och hon säger att han får om han sätter sig ner och stannar kvar där. Tillslut lyssnar han.

Hennes buss kommer och hon undrar om vi tar och ser till att han kommer på rätt buss och jag säger att vi gör det. Tillslut kommer bussen och jag sätter mig ner. Ett tjej gäng har då samlats utanför bussen och ser hur han vinglar omkring där inne och skrattar åt honom och jag tar tag i hans hand och ber honom sätta sig ner. Då viskar han flera gånger att han är så ensam, tyst och flera gånger och vill inte släppa min hand. Jag får smått panik och blir ställd av hur jag ska säga så säger att han måste sluta dricka om han ska kunna hitta en vän.  Jag skulle av tidigare än mina kompisar och bad dem att hjälpa honom av men ingen av dem svarade, slutade med att en hoppade av med oss 2 som skulle av tidigare för att slippa detoch den sista inte vågade så jag bad busschauffören hjälpa honom.

Jag tycker så synd om människan, och kan bara inte släppa hur de flesta reagerade. Mina kompisar hade ingen aning om hur de skulle reagera och små fnissade hela tiden. Jag slutade så fort han började resa sig upp första gången. Jag berättade detta hemma och de sa att jag inte skulle bry mig om sådant händer utan be någon vuxen fixa det. Det som är så dumt att det bara var en ungefär 19år gamml tjej som hjälpte mig. Och att lämna honom där skulle få mig må riktigt dåligt. Alla säger att man ska låta dessa människor vara, men denna verkade så snäll och inte sådär konstigt full utan mer försökte dränka sin sorg.

Gjorde jag rätt? För de jag berättat för säger att det var fel, för de säger att jag skulle gått där i från och att man inte ska göra sådant.

Niklas
21

Jag är imponerad av hur bra du verkar ha hanterat situationen. Hoppas att fler är som du.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Tilde]
11

Vad snäll du är! Tycker absolut att du gjorde rätt, han är ju också en människa. :) Dina föräldrar var nog bara rädda om dig då man aldrig vet hur folk som är fulla reagerar. Hoppas han får hjälp!

[EmmiieErixon]
11

Tycker det är fantastiskt stort och modigt gjort av dig! Ingen människa ska bli lämnad sådär så jag tycker att du gjorde rätt! Du hade ju dina vänner där med så du va ju inte ensam. Hade du varit ensam så hade det troligen varit mer riskabelt!

GemTwist
1

#1 #2 #3 Tack :) Det kändes mest som jag gjort fel när alla sa till mig att inte gå nära. Fick reda på att min kompis sprang av bussen så fort han kunde för han inte visste vad han skulle göra

-Aida-
6

Vilken fantastisk människa du är tycker jag, riktigt modig och står på dig när andra bara vänder om.
Jag har alltid fått höra att man ska strunta i sådana människor, men de är ju då dom behöver hjälp som mest.

Rumblebee
6

Att man får höra att man ska undvika fulla människor är just för att de kan vara farliga. Kanske inte just en fara för ens liv men de kan antasta en i och med att hjärnan inte riktigt är som den ska på grund av alkoholen. Men tycker att du gjorde bra som hjälpte honom på bussen. Mer kan du nog inte ha gjort

GemTwist
1

#6 Tror nog med att det var därför, men jag hade redan fått en uppfattning om honom och så hade jag mina vänner runt mig om något skulle hända.

Mannez
8

Jag tycker att du agerade helt rätt och att det var väldigt modigt, klokt och bra gjort av dig som hjälpte honom.

Jag tror att många människor väljer att inte se sådana människor när de behöver hjälp och de som skrattar och tycker att det ser "roligt" ut med sådana personer. Jag tror inte att de ser allvaret i situationen och inte heller ser sådana personer som människor med problem, utan något man kan skratta åt och det är fruktansvärt.

Själv har jag varit involverad i ungefär samma situation, jag tror att jag var femton och skulle gå på stan med en vän. Vi får se en medelålders man vingla omkring på stan, tillslut går han och sätter sig på en bänk vid ett cykelställe och faller ihop på bänken. Såklart blir jag och min vän oroliga och går fram dit, mannen är helt borta och luktar starkt av alkohol. Vi inser att man inte bara kan lämna honom där helt borta. Vi försöker få kontakt med honom utan någon form av respons.

Runt omkring oss fortsätter bara människor gå förbi, några stannar och tittar lite och en del av dem skrattar faktiskt åt honom. Men det som gjorde mig mest förbannad var att en grupp äldre ungdomar stannade och FOTOGRAFERADE honom, en kille sa tillochmed "Vad gulligt att ni vaktar honom". Rasande bad jag dem att lämna honom ifred, radera bilderna och dra åt helvete. Då försvann dem och skrattade högt. Jag blev så förbannad över deras beteende och att ingen annan steg in och hjälpte oss, alla bara tittade på eller ignorerade händelsen.

Sedan fortsatte vi försöka få mannen att vakna till, men det går inte. Så vi bestämmer oss för att ringa ambulans och de kommer dit, de lyckas få kontakt med mannen och han följer med dem. Ambulansförarna tackade för att vi stannade hos honom och sedan åkte dem med mannen.

Hälsningar Amanda och kaninerna

[Twiggys]
3

Min far är alkoholist och jag har nog blivit lite skadad av det för jag blir äcklad av fyllegubbar, tycker att de är vidriga…har sett så mkt skit. Om du har tagit på honom så tvätta händerna noga så att du inte riskerar att få hepatit eller ngt annat räligt… Jag tillhör dem som hade struntat i gubben, om det hade varit kallt så hade jag nog ringt snuten men det är också allt.

Mannez
7

9# Min mamma är också alkoholist och drogmissbrukare (har i nuläget inte kontakt med henne). Men trots att jag tycker det är fruktansvärt att det går överstyr med drickandet och att det blir ett beroende så är det ju fortfarande människor. Jag skulle aldrig tveka att hjälpa en sådan person, trots att jag varit med om rejält mycket skit.

Hälsningar Amanda och kaninerna

[Twiggys]
0

#10 det får stå för dig. Minns att det var min mammas fel att han drack, hennes fel när hon fick stryk… Nä, fy fan vilken självömkande patetisk människa han är… Spydde ner halva hemmet, somnade och sket på sig i sömnen, skrek och gormade… Vilken lättnad det var när hon äntligen kastade ut honom, tyvärr tog det 15 år och några brutna ben innan hon gjorde det … Han sitter väl någonstans och tycker synd om sig.

GemTwist
3

#9 Jag funderar på att skriva en stor uppläxning mot vad du just nyss skrev. Men gör inte det. Man får väl för tusan inte hepatit för att man rör en person som druckit, och om det varit så skulle jag behövt tvätta händerna efter varje person jag rör. Hepatit smittas genom samlag eller kontakt med blod. Är du helt ute och cyklar. Du får gärna stå för din åsikt men läs på nästa gång. För du blir sällan smittad av att röra en person.

[Twiggys]
1

Skriv du din uppläxning, jag bryr mig inte. Rent krasst borde det smitta om man tar på ett fyllo som inte har tvättat händerna efter ett toabesök och om man sen glömmer att tvätta händerna och äter ngt http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hepatit-A--smittsam-gulsot/?ar=True Men för allt i världen , du får gärna ta på dessa fina människor som bjuder underåriga på sprit osv… De har inga skrupler och vill gärna dra ner andra i skiten med.

hannalh
1

Det är sånna som dig vi skulle behöva av mer i världen!

GemTwist
1

#13 Tvättar du händerna efter du rört någon då eller?

[Twiggys]
0

Jag tvättar händerna när jag har varit på toa, innan jag äter ngt med händerna, när jag har kommit hem efter att ha varit ute… Hygien är viktigt för mig

GemTwist
1

#16 okej, det kan ju förklara varför du skriver som du gör.

[Twiggys]
0

?