Är det en bra idé?
Hej, jag fick för mig idén att jag kanske skulle börja träna mycket och äta ganska lite, jag skulle gärna vilja vara underviktig, för det finns så många fördelar med det 🙂
Jag hade tänkt att jag kanske kunde gå/springa en långpromenad ute varje dag, och kanske springa några km på vårat löparband någon gång i veckan. Och så hade jag tänkt att jag kanske kunde hoppa över skollunchen alldeles dom dagar det blir mindre god mat, och äta mindre även om det är riktigt god mat, och kanske äta mer grönsaker, och inte äta mycket godis och fika alls.
Låter det som en bra idé? 🙂
Nej, det låter inte som en bra idé! Vad finns det för fördelar med att vara underviktig?
Här är några av nackdelarna:
Mensen kan utebli
Risk för näringsbrist
Man blir fulare i hyn, håret, naglarna
Pigmentförändringar
Mörka ringar under ögonen
Orkeslöshet
/Christine
#1 Varför inte? Jag vill ju inte ens få mens, inte någon gång i mitt liv (har inte fått den än och vill verkligen inte få den) 🤐
Finns inga fördelar med att vara undervikt. Och att träna mycket och äta lite är inte bra för kroppen. Finns inget bra eller fördelar med din idé tvärtom.
Att äta regelbundet är dessutom viktigt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vad är fördelen med att vara underviktig och leva ett ohälsosamt liv? Att leva på svältgränsen leder till benskörhet, ökad hårväxt, för litet underhudsfettlager vilket leder till att du fryser, kroppen börjar även bryta ner muskler för att få energi och man blir trött och svag i kroppen och slutligen om du går tillräckligt långt så kommer det att sluta med döden. Ser inga fördelar med att leva så!
#2 - Svara gärna på min motfråga så svarar jag på din. Får du ingen mens kan du i framtiden heller inte få barn. Visst, det är säkert inget du vill nu heller men kanske om 15 år eller så.
/Christine
När man är underviktig utvecklar sig inte hjärnan ordentligt, benskörhet, sämre immunförsvar, stelare, svagare, mensen kan försvinna.
Så frågan är vad du menar med underviktig och vilka fördelar det är du ser. Hälsosam, som i äter 3 "stora" mål om dagen och två små(kan vara frukt), skippar godis och skräpmat och tränar mycket är ju ok. Men prata med skolsköterska eller annan om vad din idealvikt är. Det beror ju på din kroppsform.
De dagar det inte är någon god skolmat måste du äta någonting(frukt t.ex.) för annars klarar du dig inte lika bra i skolan och kroppen kommer i obalans. Någon gång då och då går ju förstås, men gör det inte regelbundet.
Sen är det din kropp och du bestämmer själv. Sålänge du inte svimmar av trötthet och blir otroligt svag är det ditt val, men det hälsosamma är förstås bäst.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#5 Ja en fördel tycker jag då är att man får sen mens. För vad jag har hört ska det även göra ont att ha mens, jätteont. Och jag vill inte ha jätteont + att blöda, varje månad. Sedan så tycker jag även att jag är ganska tjock (ingen annan säger det eller tycker det, men jag tycker det) så jag vill iallafall se lite smalare ut och väga lite mindre.
#7 Man kan få mensvärk ja men alla får inte det, vissa får mer ont än andra och ibland blir det bättre med vissa p-medel t.ex, men är en naturlig sak att få mens och att bli underviktig för att få sen mens är bara dumt och ingen fördel heller.
Låter som att du behöver få bättre självförtroende helt enkelt. Att göra dig underviktig gör inte att du mår bättre, tvärtom, du skadar din kropp helt enkelt. Och det kommer du ångra sen.
#8 Vad är p-medel?
#9 Preventivmedel som p-piller, p-stav, p-ring t.ex
Det gör inte alltid ont att få mens. Det finns tabletter mot det, och sedan kan du ta p-piller och slippa mens om du har tur. Och ont och dåligt humör i några dagar är väl ok i jämförelse med allt det andra som kan hända om man äter för lite. Vill du vara trött, svag, inte orka studera, umgås med vänner, behöva uppsöka läkare?
Du borde kolla ifall du är "medicinskt" tjock innan du börjar. Fråga en doktor eller sköterska ifall du borde eller kan gå ner i vikt utan fara.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#7 ja, man kan få mensvärk i samband med mens och det finns dom som har väldiga besvär med det men det finns också många personer som inte har några besvär alls av det. Att ha mens är ett tecken på att kroppen börjar bli mer vuxen men hos tjejer är mens också ett tecken på att kroppen mår bra och det är något helt naturligt som alla tjejer har. Ifall man har väldigt mycket besvär i samband med mens så finns det mycket hjälp man kan få och det finns även vissa p-medel som kan göra att mensen utebliver men det är individuellt från person till person. Vill du väldigt gärna gå ner i vikt så finns det många bra hälsosamma sätt att göra det på. Att svälta och överträna för att gå ner i vikt och slippa mensen kommer enbart leda till att du kommer må psykiskt dåligt. Gå ner i vikt betyder inte automatiskt att man kommer bli lycklig och må bättre eller få bättre självförtroende.
#10 Jaha. Men hjälper det mot mens?
#11 Men jag är inte överviktig så jag tror inte det kommer ta så hårt på mig att bli underviktig. Jag tror jag ändå kommer kunna vara aktiv. Det är just när jag väger mig som jag får ångest, för det känns som att jag väger för mycket. Och det känns som om jag är tjock när jag kollar på min mage.
#13 Vissa få p-medel kan göra att man inte får mensen (alltså när man fått den så att säga) men "fungerar" inte på alla men kan dämpa ev mensvärk.
Alla har put på sin mage om det är så du tänker? Och som sagt, du förstör bara din kropp om du äter för lite och rör på dig mycket och det tror jag inte du vill. Du mår inte bättre av det (även om du tror det just då/nu), din kropp mår inte bra av det, finns som sagt inte en enda fördel och du kommer ångra dig sen.
Bättre att hålla sig på normalvikt, äta regelbundet och röra på sig.
Vet inte hur gammal du är men gissar inte så gammal? Och du utvecklas genom tonåren bland annat kroppsligt. Får former och så men för det är man inte tjock eller liknande.
#14 Men jag vill bara göra mig såhär lite smalare, jag kommer ju inte försöka ta död på mig själv. Jag vill nog gå ner några kilo och göra så att det syns att jag är smalare. Och så vill jag få sen mens. För tänk om man skulle bli först i klassen :S
Nej det är verkligen ingen bra idé. Har själv varit underviktig och jag kan inte komma på en enda fördel… Vill du leva hälsosamt och eventuellt bli smalare så se till att motionera regelbundet (inte övermotionera!) dricka mycket, äta enligt matcirkeln, tallriksmodellen och följa livsmedelsverkets 5 kostråd. Skippa skräpmat.
Äter du inte regelbundet (man ska äta ungefär vart 3-4 timme beroende på hur man motionerar) kommer du få svårare att koncentrera dig, bli tröttare. Kanske till och med bli sjuk eller sluta växa. Ja, dom andra har redan nämnt det. Du är ju så ung dessutom. Så snälla, sluta inte äta eller något sånt.😕
//Flöffo
#15 Fast att bli underviktig och lite smalare är två skilda.
Finns inget som säger att mensen blir försenad heller. Den kommer när den kommer.
Ja vad gör det? Som sagt helt naturligt och inget konstigt överhuvudtaget.
Men att bara äta frukost och något när man kommer hem är inte vettigt, ät 3-5 ggr/dag, du växer fortfarande & utvecklas, du behöver näring.
Man kan gå ner även om man rör på sig regelbundet samt äter bra. Ska man träna & röra på sig är det extra viktigt att äta bra.
#16 Men jag har ju redan koncentrationssvårigheter. Och växa vill jag heller inte göra mer 152 cm räcker lång väg för mig. Men vilken sjukdom kan man få?
#18 Du behöver verkligen ändra ditt tänk. Få bättre självkänsla.
Du kan inte påverka hur du växer & utvecklas, om du ska få mensen eller inte.
#18 Jag vet.
Cancer, hjärt-kärlsjukdomar, benskörhet, depression, anorexia, bristsjukdomar, infektionssjukdomar. Det kan förstöra musklerna och störa hormonbalansen. Du kanske kommer tvingas ligga på sjukhus, gå till psykolog osv. Antagligen så kommer man även dö i förtid. Är inte säker men kanske man kan få diabetes också?
//Flöffo
Att bli underviktig är inte bra ALLS.. Har inte läst igenom svaren, så någon har säkert skrivit något liknande.
Men jag tror du behöver fråga dig själv lite, varför ska man bli smalare/underviktig? Det är inget annat än onödigt. Helt ärligt. Om man vill komma i form, vilket är bra så länge man inte överdriver och vet vad man gör, så ska man röra på sig & äta bra. Tränar man lite hårdare behöver kroppen dessutom mer energi, så om du äter mindre kommer det ändå inte bli bättre! Du kommer inte orka röra på dig! Tro mig.
Tänk istället på att välja bättre alternativ, att välja bort alla sötsaker och snacks, läsk & skräpmat. Allt skit helt enkelt. Och sedan gå ut och powerwalka eller vad du nu vill. Sedan gör kosten nästan allt i princip, så ät mycket bra grönsaker och bra mat(kom ihåg att vanlig sallad och gurka INTE är bra grönsaker. Gurka innehåller bara vatten), ät minst 3 gånger per dag med ungefär 3-5 timmars mellanrum. Behöver du få i dig något mellan det kan du ta ett litet mellanmål.
Att äta mindre är inte svaret. :)
Ta hand om dig.
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
Men jag vill inte få mens. Aldrig någon gång. Och så vill jag bli smalare.
#22 Det är dock inget du kan styra som sagt.
Att bli smalare och att bli underviktig är två olika saker. Men din idé i #0 till att bli smalare är ingen bra idé.
#23 Ja men jag vill i alla fall bli så smal att jag får sen mens och att jag blir kortare. Och såklart då även minska på vikten. Och så det syns att jag blir smalare. Sedan är jag nöjd.
#24 Återigen: Man får inte senare mens bara för att man blir smalare.
Och man stannar inte av i växten heller. Dessa två sakerna kan ske om man blir riktigt underviktig och det är ju inte bra för resten av kroppen.
Återigen du kan inte påverka naturens gång, hur du utvecklas.
Du behöver prata med någon kunnig kring det här med bra självkänsla för tror du behöver förbättra den för att få en bra bild av dig själv.
Att bli kortare är omöjligt. Det låter dessutom mest som att du har dålig självkänsla… Försök att acceptera att du ser ut som du gör, gör du inte det kommer det nog inte bli bättre även om du blir smalare.
Men jag vill inte låta saker bara hända. Jag vill vara smalare. Tänk ifall jag skulle bli jättelång och få mens tidigt? Det är två saker som jag inte vill ska hända. Men smalare vill jag iallafall bli. Och väga mindre. Och om inte det är enkelt måste jag ju kämpa för det.
#27 Du vill det kanske inte men du har inget val. Du blir så lång du blir och du får mensen när du får den helt enkelt.
Vill du bli smalare, trixa inte med "bantning" själv, utan prata med tillexempel skolsköterska.
Och: ät ät! Att låta bli att äta hjälper inte dig till att bli smalare.
#28 Men kan man göra något annat för att inte bli lång och för att inte få mens?
#29 Svaret på din fråga står tydligt i tråden flera gånger.
#29, Det spelar ingen roll om du svälter dig eller inte, det är för sent för att göra något åt längden och du skulle troligen inte heller kunna göra något åt det från första början. Sluta med dumheterna, svälta dig för att skippa mensen och för att väga mindre. Du kommer att åldras snabbare som undervitkig, redan vid 25 års åldern kommer du se ut som om du vore fyrtio. Du kommer att frysa, tappa orken och bli passiv om allt. Är det värt det?
#22 Jag tänkte samma som du. Jag ville inte ha sån där jobbig mens alla bara gnäller om heller. Jag hade "tur, jag har mens ungefär en gång var 4:e månad eller längre. Nu när jag vill ha barn tycker jag istället att det är jobbigt.
Viktigast är ändå att må bra. Det finns på tok för många som är friska och normalviktiga som bantar och tror att man kommer bli nöjdare med sig själv bara man blir smalare. Hade det varit sant hade läkare skrivit ut bantningspiller som bot på depressioner.
Det är helt enkelt något du får acceptera. För det är någonting du inte kan kontrollera, vare sig du vill det eller inte.
Tycker att det är otroligt sorgligt att man känner att vikten och längden osv ska ta över ens liv. Om man hela tiden är besatt av det kommer man glömma att njuta av att man lever. Snälla du, ta hand om dig och strunta i vikten, längden och att du kommer få mens. Det är något ALLA går igenom, och det är inte bra att trixa med saker, speciellt inte när man är så ung! Visst, du kan stoppa mensen senare när du har fått den, med hjälp av p-medel, men helt ärligt ser jag ingen mening med det. Jag vill också slippa mensen ibland, för vissa perioder är det ett helt helvete att byta mensskydd och att ha ont. MEN det är sådant alla kvinnor går igenom här i livet, och man kan inte komma undan det. Kom ihåg det.
Livet är så värdefullt, om man låter ens kropp styra det och försöka banta, förstörs det fina med att leva. Hamna inte i tankar som leder till ätstörningar. Försök leva så hälsosamt du kan och rör på dig lagom. Det är det bästa man kan göra mot sin kropp.
Hur gammal är du TS?
/Christine
Okej. Då slutar jag då. Men jag vill i alla fall bli lite smalare, men jag tänker inte bli underviktig.
#34 Jag är snart 12 år.
#35 Läs igenom tråden och ta till dig alla bra råd.
Säga att man vill bli underviktig för att det är bra är samma sak som att säga att det är bra att vara tjock. Vissa är ju såpass smala att de inte får mens, men det är verkligen inget positivt om du tror det.. Då är man ju inte frisk. Eftersom du ska fylla 12 år så är du alldeles för ung för att kunna ta sånna beslut själv, alltså att du vill äta lite och träna mycket. Det leder till ätstörningar - tro mig. Prata med en vuxen, kanske din mamma? Hon kan nog ge dig bra råd.
Be the best version of you.
- Zoella
Du är inte ens 12 år, det innebär att du kommer växa i minst sex år till. Och jag kan garantera att det redan är flera i din klass som har fått mens. Om du vill bli underviktig för att slippa mens (som verkar vara enda anledning till det?) så kan jag säga att du kan bli av med mensen om du är överviktig också.
Kommer du stanna på din längd så kommer du i framtiden inte kunna hitta välsittande vuxenkläder. och som 20-åring vill du inte leta kläder på barnavdelningen.
Någon måste ha skrämt upp dig ordentligt ang mens, och det är sorgligt. Det kan göra ont ja, väldigt ovanligt att det gör jätteont men det finns smärtlindring. Det är också väldigt vanligt att man inte känner av det alls, jag gör det inte tex.
/Christine
#38 Nej ingen i min klass har fått det. Vi är 6 tjejer i 5-6:an och ingen har fått den vad jag vet. 🤔
Men jag vill inte få ändå. Det känns ju säkert obehagligt att ens blöda.
#39 Kan kännas så i början men sedan vänjer man sig snabbt. Du får mens när kroppen är redo helt enkelt.
Det är nu från runt 12 års ålder & uppåt mensen "brukar" kunna komma. Men gå inte runt & oroa dig för det.
#39 Min syster fick det när hon var 11. Hon sa det inte till sina kompisar förrän hon var 13 då det blev mer vanligt.
Hur vet du vilka tjejer som fått den? Man kan ljuga! Vill bara inflika också att det är möjligt att sluta växa och inte få mens pga att man blir så underviktig, men då balanserar du mellan liv och död. Tänk på att det är kroppens sätt att hantera svält! Dessutom, när du är så sjuk att mensen försvinner då börjar kroppen lägga på sig en massa, så din mage kommer bli större och du kommer se "plufsigare" ut för att kroppen sparar allt den har. Vantar du bort även det kommer du (om du knte får vård) tillsut dö. Nästan alla kvinnor har mens! Tror du verkligen det är så hemskt? Hur skulle vi alla stå ut med det annars? Så ja, klart du kan gå ner i vikt så pass mycket, men du kommer få spendera de närmaste året (om du har tur!) på sjukhus med fullt av nålar i armarna, och antagligen de närmaste 10 åren hos psykolog. Är det inte bättre att gå till din skolsköterska eller mamma och säga "jag mår jätte dåligt, hjälp mig att inte må såhär!"? Du kommer vinna på det i längden, jag lovar!
Medarbetare på Skor iFokus
Om du är ute efter att förstöra din kropp så tycker jag att det låter som en jättebra idé.
Hur mycket väger du nu då till dina 152 cm?
Tycker du ska tänka lite mer långsiktigt innan du gör något dumt. Tänk på att det handlar om din kropp som du ska leva med i resten av ditt liv. I tonåren har du störst risk att förstöra dina framtida eventuella tankar om att bilda familj, ha en stark och uthållig kropp som kan ta dig överallt och vara stolt över att du vågar vara dig själv.
Nej det låter inte som någon bra idé alls. Att vara underviktig är inget man ska sträva efter direkt. Har själv varit underviktig stor del av livet och det har mest varit nackdelar (nu när jag är äldre så har jag lagt på mig lite). Och går du i skolan är det viktigt att äta lunch så att du orkar med skoldagen. Du är väldigt ung och ska inte tänka på hur mycket du ska äta utan du ska äta så mycket du känner att du behöver. Något som låter bra dock är att äta mer grönsaker isåfall.
Angående mensen så är det inte alla som får jätteont av det. Alla har olika ont och blöder olika mycket, vissa har inte ont alls. Så att vilja vara underviktig enbart för att slippa mensen så är det helt galet. Du kommer få den förr eller senare ändå.
Man ska inte stirra sig blind på vad vågen säger, det säger väldigt lite egentligen. Satsa på att må bra istället.
Jag väger 40 kg.. :'( Ja men i alla fall. Idag åt jag inget till lunch, bara ett knäckebröd och en timme senare 2 mandariner. Till frukost åt jag en smörgås med ost på. Middag tänker jag äta, en vanlig portion. Sedan kanske en frukt innan jag lägger mig.
#47 - Då är du redan på gränsen till underviktig! Ät ordentligt med mat och motionera för att få en hälsosam livsstil!
/Christine
Som sagt, det är en jätte dålig idé, prata med någon du litar på istället!
Men snälla du… Mens är naturligt. Nästan alla kvinnor som lever och har levt har haft den. Vissa känner ingen smärta eller obehag alls att ha mens. Jag är en av dom som pr lyckligt lottade till det. Är bara första dagen som jag kan känna en jobbig kramp, men den går över. Lär det så att du inte vill ha mens så kan du alltid sterilisera dig. Men det är ingen du kan göra innan du blivit vuxen, och det kommer även leda till att du inte kommer kunna bli gravid. Och vad gör det om du blir först i klassen med att få mens? Det är ju ingen som behöver veta. Och du är verkligen inte tjock eller mullig av att vara 152 com och väga 40 kg. Är du rädd för att bli mullig så se till att röra på dig men fortsätt att äta. Så att din kropp kan utvecklas när den som mest behöver det. Ät helt enkelt hälsosamt och undvik socker och ta det lugnt med kolhydrater. Hur långa är dina föräldrar och syskon om du har några vuxna? De kan ge dig ett hum om hur lång dy kan komma att bli.
#50 Man fortsätter få mens om man steriliserar sej, många får också rikligare och värre mensvärk. Det enda det ger är immunitet mot graviditet.🤪😎
Mamma hon är 160 cm ungefär och pappa någon centimeter längre.
altså kolla om man är underviktig naturligt dvs hög ämnesomsättning så kan man äta mkt och få i sig mycket näring och må bra… men man kan också få slut på energin mycket fortare. men om man däremot inte har det så finns det en hög fler nackdelar än fördelar… för övrigt också.
Gud vad bra jag stavar…
Det finns så mycket du kan förstöra i kroppen om den inte får tillräckligt med näring medan du växer.
Jag har själv haft anorexi och hade visserligen vuxit så gott som färdigt när jag utvecklade min ätstörning men jag önskar idag att jag hade kunnat gå tillbaka och sätta stopp för det långt tidigare än jag gjorde. Idag äter jag normalt och mår ganska bra men jag har problem med magen/tarmar som jag troligen alltid kommer att få leva med. Vissa dagar går det bra att äta vad som helst, vissa dagar får jag supermycket gaser som spänner upp magen och gör så ont att jag knappt kan röra mig, vissa dagar har jag diarré och andra dagar är jag förstoppad. Ibland måste jag rusa till toaletten efter måltider för jag blir så dålig i magen. Ibland kan jag inte göra nr 2 på flera dagar. Det jobbiga är att jag aldrig vet vilken typ av dag det ska bli och vad som är ok för min mage att jag äter just i dag då det varierar såpass mycket. Det är allra jobbigast om man är på resa och knappt vågar äta annat än en liten sallad för man vet inte vilket humör magen är på.
Jag tycker att du ska prata med någon vuxen om detta. Ta tag i det innan du utvecklar en allvarligare ätstörning. Det allvar nog att du har sådana tankar! Du är fortfarande bara ett barn, det är meningen att du ska fortsätta att gå upp i vikt allteftersom du växer och får kvinnliga former. Även om du är smal nu så har du fortfarande ett barns kropp med lite rundare former än vad du kommer att få som vuxen kvinna, glöm inte det.
Att du inte vill ha mens kan jag förstå, det är inte så kul att ha men man vänjer sig och det är faktiskt ett kvitto på att kroppen mår bra och fungerar som den ska. Att försöka svälta sig så att man inte får mens låter som ren och skär idioti. Ska du förstöra kroppen bara för att du inte vill att den fungerar så som en normal kvinnokropp ska fungera? Är det inte bättre och viktigare att få leva och må bra än att vara smal? Tänk efter lite vad du vill med livet.
Du är inte tjock. Ät hälsosamt och motionera lagom mycket. Dra ner på kolhydraterna och öka på med grönsaker istället om du vill gå ner i vikt.
//Flöffo
Kära goa du. 🤗Det är så viktigt att äta och få i sig det kroppen behöver. Jag har tänkt som du när jag var ung och jag fick brister som jag fick jobba ikapp under många år. Kroppen tar inte upp sånt som den behöver och till slut mår du inte alls bra. Hoppas att du har en bra relation med din mamma så ni kan prata om det här. Hon kan säkert hjälpa dig att reda ut detta. Du måste få hjälp att ändra ditt sätt att se på dig själv och din vikt så du inte utvecklar ätstörningar. Det är ett helvete att ta sig ur. Jag önskar verkligen att du tänker om. PMa om du vill och känner att du behöver. ❤️
Men det kändes faktist bra idag även med bara ett knäckebröd till lunch. Jag får testa någon gång mer att bara äta ett sådant eller en frukt, och om det går bra kanske jag kan testa skippa lunchen helt vissa dagar 🙂
#57 det verkar som att du inte förstår vad vi alla här försöker att säga. Men kom inte och klaga om 5 år när du inser hur förstörd din kropp har blivit.
Du verkar uppenbarligen inte som du vill ha något hjälp, så då lämnar jag det här! Lycka till med att förstöra din kropp och ev. ditt liv!
Det är just sånt som kan leda till ätstörningar. Snälla skippa inte några mål, du behöver näring och energi.
//Flöffo
Jag slutar också i den här tråden. Jag känner mig bara jättefånig som håller på såhär. Egentligen borde ju det här vara någon jag håller för mig själv, det var dumt av mig att göra en tråd, ursäkta. 😞
Dessutom, att svälta sig själv kan snarare leda till att du går upp i vikt istället.
//Flöffo
Då kan jag komma med mig själv som exempel istället då och hoppas att du kanske förstår! Jag ville gå ner i vikt när jag var ca 13 år, till skillnad från dig så var jag däremot överviktig och vägde 65kg till mina 154cm. Jag började skippa lunchen i skolan. Gick ännu längre och började skippa middagen hemma med och tillslut så levde jag på ett äpple om dagen under flera månaders tid! Jag gick ner i vikt. Blev undernärd och det allra värsta kanske. Jag blev aldrig nöjd! Hur smal jag än var så såg jag bara fett överallt på min kropp! Det är en stor del av sjukdomen, att det man ser i spegeln inte stämmer överens med vekligheten! Jag var nere i det träsket fram tills jag var 17år. Sen träffade jag min underbara sambo som hjälpte mig att komma ur det. Dock så har jag ju förstört min kropp så pass mycket att när jag väl började äta normala portioner igen så sög kroppen åt sig precis allt efter att ha gått på svält så pass länge. Nu väger jag 96kg till mina 164cm, min mage är helt förstörd efter att jag har plågat min kropp så länge och jag måste gå på mediciner för att jag ens ska kunna äta mat utan magen ska gå i strejk totalt. Jag har kronisk inflammation i min tarm så när jag har mina skov så måste jag äta stark pencillin. Jag har ont i magen dagligen, vissa dagar så pass att jag inte klarar av att sköta mitt jobb och min utbildning. Allt detta för att jag ville gå ner några kg. Var det värt det? Nej, verkligen inte. Jag har förstört min kropp för resten av mitt liv enbart för att jag ville se ut på ett vist sätt! Så snälla, förstör inte din kropp på detta sättet. Det är inte värt det. Ta kontakt med en kurator eller skolsköterska som kan hjälpa dig med dina problem istället innan det går för långt!
#61 Du gjorde en tråd och frågade en fråga, vi besvarade den. Det du borde göra är att läsa igenom det vi skrivit och faktiskt tänka igenom det. Vi vill bara det bästa för dig, men om du inte vill ha hjälp och inte vill lyssna(trots att folk som har lidit av ätstörningar har svarat!) så är det ditt val. Men då får du ta konsekvenserna. Att svälta sig är ren idioti, och jag tycker helt ärligt att det är dumt att hålla på med sådant. Svält är nog det enda sättet som inte fungerar när man ska gå ner i vikt. Punkt.
Ta hand om dig, kram
Tycker inte det är en bra idé faktiskt! Du kommer må dåligt om du inte äter ordentligt och så kan det leda till ätstörningar. Och ätstörningar är inte kul kan jag säga. Så skippa den idén, för du kommer antagligen må väldigt dåligt annars.
Dogs is my world ♥
Och en sak till! När jag var 11 så vägde jag 51 kg!! Så du är inte alls tjock. Och snälla skippa inte lunchen, det har jag gjort några gånger och då har jag fått jätteont i huvudet och så. Och mensen kan du tyvärr inte styra över, det är något alla kvinnor får någon gång.
Dogs is my world ♥
Du kommer att utveckla en ÄTSTÖRNING om du fortsätter att bara äta en knäckemacka och sedam träna jättemycket. Ta kontakt med BUP innan det är för sent!
Vad är fördelarna med undervikt? Motivera.
Fördelarna är att man enligt vissa ser "snygg" ut. Annars är det bra att ha lite extra fett om man blir magsjuk exempelvis!
#69 Man förlorar dock inte fett när man är magsjuk.
#68 Ja jag undrar samma sak men samtidigt: när går gränsen för undervikt? Gränsen för normalvikt & gränsen för övervikt tänker jag?