Betygsätta mitt resonemang
Skulle i kunna hjälpa mig med att berätta vad jag kan förbättra i min egna diskussion om kashmirkonflikten? Vilket betyg ligger jag ngefär på nu?
Egen diskussion
Detta är i grund och botten en otroligt onödig konflikt som kunnat förhindrats genom att bara hålla en folkomröstning i början. I detta fall är Indien den part som är oresonlig och motsätter sig detta, medan Pakistan faktiskt är för att folket ska få välja själva. Däremot tror jag att de inte skulle ha den ståndpunkten om det var de som skulle förlora, jag kan tänka mig att det tyvärr nog mest är ett ställningstagande för att vinna folkets gillande.
Den självklara lösningen är en folkomröstning, eftersom att det är flera miljoner människor som kommer beröras av beslutet angående Kashmir och i slutändan borde deras åsikter vara avgörande. Eventuellt skulle det resultera i att de ansluter sig till Pakistan, men den ultimata utgången skulle väl vara att de får bli självständiga. Lite som när två barn bråkar om någonting på dagis, och det slutar med att ingen får ha den. Nu rör sig det ju om två länder men principen är densamma; våld ska aldrig löna sig. Jag tycker själv inte att någon av de inblandade har rätt till Kashmir och Jaffa (det finns ju faktiskt ingen egentlig anledning till att området skulle delas in i två och inte tre stater) men samtidigt skulle självständighet kunna innebära stora ekonomiska påfrestningar för ett land som aldrig fått klara sig själv, och kanske är det bästa av två onda ting ett pakistanskt Kashmir, eftersom utöver att de (utåt sett i alla fall) tycker att folket ska bestämma så verkar de flesta vilja tillhöra dem, och det borde vara deras beslut att ta. Å andra sidan så är Indien rikare än Pakistan (där 70% av kvinnor inte kan läsa), och kanske skulle folket må bättre där.
Jag tycker inte att någon av de inblandade parterna har skött situationen särskilt väl. Ända från början har fel beslut tagits; från Pakistans uppror mot maharadjan till Indiens val att bara hjälpa honom ifall han anslöt sig till dem. Istället för att från början förhandla om problemet har de valt att gå om varandras ryggar och gjort allt för att få området själva och bara sett till sina egna intressen. Samtidigt har folket där, faktiskt de enda som berörs av deras status, inte haft mycket att säga till om och det är väldigt fel. Jag förstår att de måste känna sig väldigt förbisedda och maktlösa och blivit desperata, fast det ger ju fortfarande inte dem rätt att ta till våld. Redan har otroligt många människor fått betala med livet på grund av en konflikt mellan två länder som inte bryr sig om, och tyvärr tror jag inte att någon av dem kommer ge sig inom en snar framtid. Konflikten har ju haft en väldigt enkel lösning hela tiden, men den har sedan länge passerat gränsen för strid om ett landområde; nu handlar det om makt och styrka och att hissa vit flagg är ett tecken på svaghet och nederlag.
Svårt att veta vilket betyg du ligger på då jag inte vet vilken klass du går i men här är lite tips på omformuleringar som kanske höjer litegrann:
- som hade kunnat förhindrats
- Pakistan faktiskt är för att folket ska få välja själva. = Tillämpar demaokrati
- Dagis = förskola
- Nu rör sig det ju om två länder / Använd inte 'ju' i en skoltext.
- där 70% av kvinnor inte kan läsa = är analfabeter
- "faktiskt de enda som berörs av deras status," blir lite svårt att läsa. omformulera till något i stil med "som faktiskt är de enda som…"
- fast det ger ju fortfarande / Använd inte 'ju' i skoltext.
- Konflikten har ju haft en väldigt / Använd inte 'ju' i skoltext.
/Surpan
#1 Bra att du kommer med förslag 🙂
Men TS, tänk på att inte använda ord du själv inte förstår! (Om något av orden i #1 är svåra då, vet ju inte din ålder).
Ja absolut ska det inte ändras "bara för att" utan det var förslag. Vet som sagt inte heller vilken klass detta är för. Så om någonting känns krångligt i det jag skrev, är det bara att lyssna på #2 och skippa det! 🙂
/Surpan
#1 Tack så mycket! Går i 9:an, sista rycket alltså. Du har inga åsikter om själva resonemangen? Känner mig nämligen rätt så säker på allt jag gjort inom svenskan och grammatiken men mina resonemang har dragit ner mitt betyg, rätt så rejält också. Känner mig därför lite nervös inför detta, eftersom det här är en del av en rätt så viktig rapport inom både svenskan och SO.
#2 Ingen fara dock, förstår vartenda ett av dem. Men tack ändå!
# Ingen fara! Texten blir lite luddigt i mitten, när du skriver "jag tycker" för att sedan avfärda det. Vilket är bra i en diskussion men man får aldrig någon riktig känsla för vad du faktiskt tycker - förstår du hur jag menar? Vore bättre med en "jag tycker att XXX för att XX och även fast vissa hävdar att XXX tror jag ändå på mitt resonemang för att XX." Hänger du med?
Gällande själva ämnet - konflikten, så kan jag inte hjälpa dig. Jag vet ingenting om det. 🙂 Men så länge du kan framföra dina åsikter på ett trovärdigt och seriöst sätt så brukar det inte spela någon roll "vilken sida man är på".
Jag antar också att detta är slutet på en längre uppsats som förklarar konflikten innan? 🙂
/Surpan
#5 Tack igen! Förstår precis hur du menar. Och ja, det är slutet på en uppsats och inte självstående, men det är den här delen jag har problem med.
#6 tänkte det. Hoppas det hjälper! 🙂
/Surpan