Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 2198 ggr
IceTee
0

Laga hål i tanden?

Åh, känner mig så dum… har ju bara mig själv att skylla dock… 

Jag har misskött mina tänder, vilket resulterade i ett hål! (har dock skärpt mig nu) Så imorgon ska jag till tandläkaren och antagligen laga det (var där idag). Någon som lagat ett hål? Hur känns det? Mitt sitter mellan två kindtänder, blir det jobbigare då?

Medarbetare på Skor iFokus

Galenidjur
0

Du behöver inte känna dig dum. Sånt händer. Jag själv har haft hela sex hål (tre när jag var liten och tre förra året) även fast jag skött mig haha. 

Det gör inte speciellt ont att laga  hål tycker jag. Det som kan göra lite ont är när man får bedövning (om man vill ha bedövning då, man behöver inte ta det), men annars så känns det typ inte. Men vi är alla olika. Vissa är mer känsliga än andra. Det går säkert bra dock :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

I want to belive
0

Det är oftast i kind tänderna som hål sätter sig då man tuggar med dom . Med bedövning så vibrerar och surrar det bara i huvudet, kan ila till lite om dom kommer åt en nerv , annars är det helt smärtfritt!

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

I want to belive
0

Och som #1 säger , hål i tänderna är VÄÄLDIGT vanligt , shit happends , man kan få hål o tänderna av nästan vad som helst .

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

IceTee
0

Jag blir muntorr av min medicin (som jag dock glömt, dum som jag är ibland..) och har haft det hålet länge, men det har varit så litet att det kunde läka ihop om jag skötte mig! Men nu gjorde jag inte det… suck 

hoppas verkligen att det går bra! Jag har både piercingar och tatuering och tyckte inte det var så farligt! Dessutom opererade jag munnen när jag var runt 10, och kände inte av något alls… dessutom känner jag själv inte av hålet, så det kanske blir smidigt och smärtfritt ändå?

I want to belive
0

Stämmer! Ju mindre krater du fått i tanden desto högre och längre ifrån sitter hålet ifrån nerverna . Det kommer gå bra ! Ha musik i öronen om du vill slippa höra borrandet ! :-)

[Tilde]
0

Känner mig något dum nu, men hur lagar man hål egentligen? 🤐

IceTee
0

#6 oftast borrar man bort de skadade delarna, och fyller sedan hålet med en plastmassa (vanligast i alla fall) som man stelnar med en lampa

Sugar Mist
0

Haha, lagat en massa hål då jag som yngre tyckte tandborstning var överskattat. Inget att vara rädd för, jag får dock dricka lugnande innan pga sprutfobi, men annars är det inget speciellt. Spruta i kinden, laga det, gå hem och känna sig allmänt efterbliven i munnen pga bedövningsmedlet.

-

[rumelle]
0

Det kommer att gå fint. Det som kan kännas när man borrar är att det isar i tanden. Om du vill undvika det så kan du få bedövning. Själva bedövningen brukar sällan kännas något. Som värst kan det bli ett litet stick som är över på någon sekund. Om du tycker att det är jobbigt att ligga och gapa en längre stud så kan du be om en bitkloss. 
Ett hål är inte jobbigare att laga för att det sitter mellan två tänder. Man borrar då bara uppifrån tuggytan och ner till hålet.

[Twiggys]
0

Jag har lagat måååånga tänder ( dålig emalj) har tom rotfyllning en tand. Små hål är inga problem, många tom klarar att laga utan bedövning .

[Tilde]
0

#7 Ok, så gissade jag rätt (förutom att jag inte visste vad man fyllde med, haha). Men det går nog bra för dig! 🙂

IceTee
3

Kändes INGENTING! Helt otroligt! Sen var tandläkaren och sköterskan jätte mysiga också, det hjälpte ju en stor del! Nu sitter jag på en thaibuffé och ser allmänt dum ut, haha! (Äta fick jag göra, så länge det inte var för varmt! Men jag äter bara med den icke-bedövade sidan ändå)

smellcaramell
0

hah, de brukar säga att endera så har man tandsten eller så har man hål , så inget ovanligt alls med hål :)

IceTee
0

#13 jag har båda 😭

I want to belive
0

Tandsten och plack och typ… 98% av hela jordens befolkning tror jag… så allt är vanligt faktiskt .. borsta varje dag och gottigott på helger ! XD